Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Som sagt; jeg synes ikke noe om å kle seg som andre folkegrupper for moro skyld. Jeg har samisk blod i meg, og er finnmarking, og synes det er fornærmende at andre kler seg opp som "oss" bare fordi "det er jo så MORSOMT!".

Edit: Det er tusenvis av andre ting man kan kle seg ut som, som -ikke- går på bekostning av folkegrupper rundt omkring.

Endret av Binta Ba
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Så kan jeg heller ikke kle meg ut som en vassekte nordlending i oljebukse,sydvest og ullgenser? Folk må få lov å kle seg ut som hva de vil.

Endret av EryMax
  • Liker 3
Skrevet

Tilbake til tema...

Har en gutt på 7 som vil kle seg ut som trollmann. Har noen sett kostymer i noen butikker? Ellers tenkte jeg å lage, en stor trollmann-hatt av papp, male med stjerner og sånn, og kanskje noe langt grått skjegg, men hva slags klær?

Tips noen?

Anonym poster: 2937a0094bebcd4da8369454898e2ba0

Skrevet

Så kan jeg heller ikke kle meg ut som en vassekte nordlending i oljebukse,sydvest og ullgenser? Folk må få lov å kle seg ut som hva de vil.

Da ville jeg heller sagt du kledde deg som en fisker, ikke en nordlending.

Det blir, for meg, som å si at "black-face" er helt i orden, og det er det ikke.

Skrevet

Kler meg heller ut som muslim

Og jeg synes det er respektløst.

Gjest Magdalene
Skrevet

Da ville jeg heller sagt du kledde deg som en fisker, ikke en nordlending.

Men det er vel ikke lov det heller? Da gjør man jo narr av et yrke.

• Liker 3
Skrevet

Og jeg synes det er respektløst.

Å kle seg ut som dyr er vel også respektløst. For dyr.

Nei, det beste er at vi alle kler oss ut som oss selv på karneval. :duskedame:

Anonym poster: b358d1ba6231fceca751e724f3730ca0

• Liker 3
Skrevet

Dere mener ikke virkelig at det å kle seg ut som et yrke kan sammenlignes med å kle seg ut som en folkegruppe..?

Å kle seg ut som en muslim vs å kle seg ut som en lege...to vidt forskjellige ting. Å kle seg ut som et dyr er noe helt annet igjen, se på bildet jeg postet. Det er ikke sånn at jeg sitter og finner opp det faktum at folk finner det fornærmende..

Skrevet

Men om jeg kler meg ut som en iman da??

Hvordan ser en iman ut, mener du? Enkelte yrker synes JEG man burde la være å gjøre narr av på den måten, og det innebærer prester, nonner, biskoper, imaner og andre religiøse forbilder. Inkludert Jesus og Mohammed, munker osv.

Skrevet

Tilbake til tema...

Har en gutt på 7 som vil kle seg ut som trollmann. Har noen sett kostymer i noen butikker? Ellers tenkte jeg å lage, en stor trollmann-hatt av papp, male med stjerner og sånn, og kanskje noe langt grått skjegg, men hva slags klær?

Tips noen?

Anonym poster: 2937a0094bebcd4da8369454898e2ba0

Kappe av noe slag og sorte klær med stjerner festet på?

Min bror var dinosaur med grønn genser og grønn strømpebukse og hale. På ryggen av genseren og på halen hadde mamma sydd på trekanter fylt med filt og stivet opp med papp.

Skrevet

"Indianer" er et ord som er fornærmende, kan jo begynne der Binta, når du beskylder andre for å være kunnskapsløse... På samme måte som det ikke heter "negro" men "african-american", så heter det ikke "indianer" men derimot "native american". Jeg vet ikke det norske motstykket, men hvis du ikke bruker ordet "neger" så bør du heller ikke bruke "indianer".

Ordets opprinnelse er som vi husker fra Columbus, som var på leting etter India havveien og trodde han hadde funnet frem. Så ordet Indianer har ingenting med folkene som levde der å gjøre.

Hva med å kle seg ut som en Apache-kriger?

Skrevet

"Indianer" er et ord som er fornærmende, kan jo begynne der Binta, når du beskylder andre for å være kunnskapsløse... På samme måte som det ikke heter "negro" men "african-american", så heter det ikke "indianer" men derimot "native american". Jeg vet ikke det norske motstykket, men hvis du ikke bruker ordet "neger" så bør du heller ikke bruke "indianer".

Ordets opprinnelse er som vi husker fra Columbus, som var på leting etter India havveien og trodde han hadde funnet frem. Så ordet Indianer har ingenting med folkene som levde der å gjøre.

Hva med å kle seg ut som en Apache-kriger?

Nå var det noen som skrev indianer her, så da svarte jeg med å skrive "kle seg ut som indianer".

Jeg orker heller ikke å belære alle som bruker ordet mulatt, men til tider gjør jeg det.

Skrevet

På engelsk brukes "indian" og "native american" og egne stammenavn om hverandre om indianere i Nord-Amerika. Jeg har skrevet oppgave på universitetsnivå om indianere i Nord-Amerika, og litteraturen jeg har brukt (som har vært anbefalt både i pensumbøker og av foreleser) veksler altså på begrepene. Indianere omtaler også seg selv og andre indianere som indianere, men begrepet "rødhud" eller "redskin" dukker ikke så ofte opp ;)

Skrevet

Men om jeg kler meg ut som en iman da??

Iman:

Nå var det noen som skrev indianer her, så da svarte jeg med å skrive "kle seg ut som indianer".

Jeg orker heller ikke å belære alle som bruker ordet mulatt, men til tider gjør jeg det.

Er det ikke lov å si mulatt heller, nå?? Kjære vene, snart er det jo ingen betegnelser som er gangbare lenger. Blir helt svimmel av dette, jeg..

Anonym poster: d344f2f73ef9d50077b1f331b58414d8

Skrevet

Iman:

Er det ikke lov å si mulatt heller, nå?? Kjære vene, snart er det jo ingen betegnelser som er gangbare lenger. Blir helt svimmel av dette, jeg..

Anonym poster: d344f2f73ef9d50077b1f331b58414d8

Tjah, når man vet hva ordet faktisk betyr, så er det ikke særlig pent, nei.

Skrevet

Hvordan ser en iman ut, mener du? Enkelte yrker synes JEG man burde la være å gjøre narr av på den måten, og det innebærer prester, nonner, biskoper, imaner og andre religiøse forbilder. Inkludert Jesus og Mohammed, munker osv.

Jeg lurer på om du kanskje misforstår karnevalsbegrepet litt... Man kler seg ikke ut for å gjøre narr av, altså. De aller fleste barn føler seg fine når de kler seg ut! Og ville ikke valgt noe de synes er 'dumt'.

Vår treåring har Pippi som stort forbilde. Så hun kler seg ut som... Pippi.

Tipper de som kler seg ut som prest synes det er veldig stas med lang, fin kappe.

Anonym poster: b1e4a14c81851e9647fc3bb2d2c6bddd

• Liker 4
Skrevet

Da jeg var liten kledde vi oss ut og lekte cowboy og indianer..........kan man ikke det heller nå i disse dager???

Anonym poster: b125f13299b6d40d9255a8af0ba7d8b9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...