Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var en tur på ToysRus i går. Skulle kjøpe karnevalsdrakter til ungene. men hva finner jeg? joda, massevis av voldelige ninjalignende, superheltdrakter til gutter og et uendelig utvalg av prinsees/fe drakter til jenter. Insekter og dyr, de går kun opp til størrelse 4 år.

Kjønnsstereotypt og kjedelig.

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er mye møkk og plæstikk, ja!

I Oslo kan jeg anbefale butikken Standard (i sentrum), og Mye Moro på Manglerudsenteret. Men for all del, ikke gå der dagen før fastelavn :ler:

Ellers hadde jeg stor suksess med å kle ut jenta som cowboy i år- bare en rutete skjorte og tørkle i halsen fra H&M, olabukse, og hatt, sheriffstjerne og skjeggstubber. Superenkelt og relativt billig, og så klarte jeg å få henne fra å være prinsesse! :danse:

Men måtte likevel kjøpe splitter nytt indianerkostyme i str. nesten voksen, og det var ikke billig. Men jeg betaler heller litt mer for et pent kostyme, enn 129 for noe Ninjaræl...

Gjest Surrehodet
Skrevet

Jeg digger å lage utkledningstøy selv. Det er ikke så mye som skal til nemlig, vi har en tendens til å tenke at vi skal overgå de beste designerene i Milano. Men du kan lage selv med få billige hjelpemidler.

Katt: sort tights og trøye. Hårbøyle med pålimte ører (det går vel an å kjøpe også) en hale som du syr selv.

Ansiktsmaling eller kajal til nese og værhår.

Kanin: Hvitt antrekk, rosa nese og værhår, og kaninører.

Min favoritt :biggrin: spansk senorita, tar på meg en sort kjole med volang, høye hæler, parykk og blomst i håret.

Men jeg er enig med deg i at ToysRus har dritt!

• Liker 2
Skrevet

Jeg gleder meg skikkelig til å sy karnevalskostymet til guttungen selv! :) (Og om han vil være Darth Vader eller Spiderman blir kostymet enda finere enn det polyesterhelvete man får kjøpt i butikken.)

Skrevet

Jeg har lagd klovnekostyme selv en gang, og etter å ha sittet til langt på natt og sydd bukser for hånd, ble det med den ene gangen :ler: Ikke minst når det er flere kostymer som må til.

Men jeg drømmer jo alltid om å ha et flott, hjemmelaget, billig og miljøvennlig kostyme. Hjemmelaget mumie, for eksemepl, er jo kjempekult!

Det bare... blir ikke noe av :sjenert::ler:

• Liker 1
Skrevet

Da jeg var barn hadde jeg og søsknene mine omtrent bare hjemmelagde kostymer. Jeg kan ikke huske at vi noen gang kjøpte kostymer. Noe var bare klær og tilbehør som ble funnet i huset, noen ganger ble deler sydd/limt og noen ganger var hele kostymet sydd. Forslagene mine er litt aldersavhengig, de minste synes kanskje vampyrer er skumle, og jeg vet ikke om unger leker med Power Rangers lengre, men tipsene kan endres og/eller spares til senere :)

Rød Power Ranger med rød strømpebukse og rød genser med pålimte hvite applikasjoner, hansker og en gammel rød hette med noen pålimte og noen påsydde felt.

Indianer med måsefjær plukket på tur i håret, brun tights, brun tunika med påsydde perler og ansiktsmaling.

Heks med et gulvlangt sort skjørt, sort overdel og noe brunt bånd i livet og en sort katt sydd fast i skuldra. Vi knøt krøllete, sort garn i håret for å få mer heksete hår.

Tiger/løve/katt/kanin/hund i tights og t-skjorte med passende farge, stoppet hale, hårbøyle med ører, ansiktsmaling (og tigerstriper tegnet på med tekstiltusj).

Cowboy med hvit skjorte, sort eller brun bukse, altfor store boots med metallapplikasjoner som skal forestille sporer, stjerne, hatt og kragesnipper med metall (sånne, husker ikke hva det heter på norsk).

Vampyr med hjemmesydd vampyrkappe (rødt silkelignende for inni og svart utenpå, med ståkrage og knyting i halsen), hvit skjorte, sort bukse, sorte lakksko, håret slikket bakover, malt hvit i ansiktet, med sorte øyenbryn og rød maling rundt munnen. Noen ganger hadde jeg også falske negler lakket sort.

Geisha i silkelignende morgenkåpe, hvit strømpebukse, sandaler, sminke og håret opp i en knute, med en vifte i hånda.

70-talls-hippie i hjemmesydd skinnvest med frynser, batikkgenser/t-skjorte, slengbukse, peacemerke tegnet i ansiktet og bånd i håret.

• Liker 3
Skrevet

Jeg har just sydd ferdig vepsekostymet til 4 åringen min;) og jobber medn viking kostymet til 5 1/2 åringen min:)

Gjest Magdalene
Skrevet

Hva gjør man med fireåringen som ikke vil være noe annet enn prinsesse da?

Tvinger henne jo ikke inn i en marihønedrakt fordi det er det JEG vil at hun skal være. Vil ho at hun skal ha et hyggelig karneval :)

Var lettere de andre årene, for da har hun ikke hatt noen formening om hva hun vil være..

• Liker 1
Skrevet

Er det bare jeg som ikke synes det er noe alright å kle seg ut som andre etniske grupper..? Indianer, f.eks.

Det er så mye annet man kan velge i..

• Liker 1
Skrevet

Er det bare jeg som ikke synes det er noe alright å kle seg ut som andre etniske grupper..? Indianer, f.eks.

Det er så mye annet man kan velge i..

Ville det for deg vært annerledes om man kledde seg ut som karakterer med, som f.eks. Pocahontas, Mulan eller Hiawata? Synes du det er greit at f.eks. en asiat eller en same kler seg ut som viking, eller må han være Eirik Raude eller Leiv Eriksson?

• Liker 5
Skrevet

Ville det for deg vært annerledes om man kledde seg ut som karakterer med, som f.eks. Pocahontas, Mulan eller Hiawata? Synes du det er greit at f.eks. en asiat eller en same kler seg ut som viking, eller må han være Eirik Raude eller Leiv Eriksson?

Nei, det ville ikke vært annerledes for meg. Synes heller ikke folk skal kle seg ut som vikinger, siden du nå spør, med mindre det er til et teater-stykke.

Å kle seg ut som indianer, viking, afrikansk krigsherre osv for morro skyld er ikke noe jeg ser på som positivt.

Skrevet

Ohio_Stars1.jpg

Synes denne forklarer det rimelig godt og enkelt.

Skrevet

Jeez, jeg og mine venner og barna våre trekker ofte i vikingklær og går på vikingmesser og arrangement! Syns ikke det gjør noe å kle seg ut som etniske grupper:)!

• Liker 5
Skrevet

Binta Ba hva er så gale med å kle seg som det man intreserer seg for, guttungen min som blir 6 er opptatt av vikinger og gamle norrøne guder:)!

• Liker 6
Skrevet (endret)

Binta Ba hva er så gale med å kle seg som det man intreserer seg for, guttungen min som blir 6 er opptatt av vikinger og gamle norrøne guder:)!

Jeg synes det er noe som skal respekteres, ikke noe man skal kle seg ut som for moro skyld.

Barn vet ikke bedre, men det er der foreldrene kommer inn..

Ungen min skal forøvrig på karneval neste uke, og skal være tiger. Skal kjøpe tiger-pysjamas ( så kan den brukes igjen ), og ordne ører og ansiktsmaling.

Sånn for å holde meg litt til tråden:)

Endret av Binta Ba
Skrevet (endret)

Jeg kledde meg nå som historiske personer fra forskjellige kulturer:) MEn når gutten min virkelig brenner for vikingtiden så fårhan kostyme så likt som mulig:) jeg skal kle meg som adelskvinne fra 1500-tallet

Særlig ski sheikene var festlig:)= i påsken der jeg var på ferie da jeg var liten!

Endret av Anciol
  • Liker 1
Skrevet

Jeg kledde meg nå som historiske personer fra forskjellige kulturer:) MEn når gutten min virkelig brenner for vikingtiden så fårhan kostyme så likt som mulig:) jeg skal kle meg som adelskvinne fra 1500-tallet

Særlig ski sheikene var festlig:)= i påsken der jeg var på ferie da jeg var liten!

Adelskvinne fra 1500-tallet er ikke å gjøre morsomheter ut av kulturer.

Synes utsagnene dine vitner om uvitenhet, eller bare at du gir faen. Og begge delene er like ille.

Skrevet

Ja jeg gir f**n! det er for morro skyld:) Du skulle sett ski-sheik showet

• Liker 3
Skrevet

Dette er helt off topic, men likevel: Hva er det ok å kle seg ut som da, og for hvem? Er det ok å kle seg ut som franskmann med stripete genser og loff under armen? Er det i så fall annerledes om man kler seg ut som Amelie fra Montmartre? Hva med å komme som typisk norsk i ullgenser, roser i kinnene, blond parykk og blå linser? Jeg har hatt samisk stefar, han skulle låne meg kofta si da jeg skulle på karneval et år og syntes det var helt supert at jeg var interessert i hans opprinnelse. Er det også galt? Kan en kvinne kle seg ut som mann og omvendt? Jeg blir litt overrasket over hvor nærtagende man kan være. Vil noen kle seg ut som finnmarking i scooterjakke og pelslue gidder jeg ikke bli fornærmet over dét.

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...