pusla Skrevet 7. februar 2013 #1 Skrevet 7. februar 2013 Nå trenger jeg rett og slett forslag til kakebord - hvor mange og om det er noe vi bør ha? Som kjent er det snakk om en uformell fest med ca 30 gjester hjemme hos oss. Jeg tenker at siden det er en bryllupsfest, så forventes det at det er et kakebord. Og jeg vil gjerne ha det også. Kjære, derimot, tenker party med alkohol og saltstenger og en marsipankake får da jaggu holde Det kommer ikke til å skje at vi bare har en kake, så nå vil jeg gjerne ha litt input
Kalbakk85 Skrevet 7. februar 2013 #2 Skrevet 7. februar 2013 Henger meg på her. Vi venter mellom 60 og 70 gjester. Hvor mye trenger man? Og hvilke kaker faller i smak i bryllup?
Gjest lisha Skrevet 7. februar 2013 #3 Skrevet 7. februar 2013 En god blanding av alt kransekake, puddinger, gele og bærkrem, sjokoladekake, gulrotkake, verdens beste, tropisk aroma, oreokake, bløtkake, gelekake, marsipankake +++
Irja Skrevet 7. februar 2013 #4 Skrevet 7. februar 2013 Vi skal ha 22 gjester og 5 kaker. Blir alltid så mye til overs fra disse kakebordene! Eplekake, sjokoladekake, ostekake, bløtkake og marsipankake (bryllupskake) til 30 pers ville jeg gått for 7 kaker (takler ikke par-tall. Haha. Må være 1,3,5,7 eller 9) yes..
super-ida Skrevet 7. februar 2013 #5 Skrevet 7. februar 2013 Min tanke er: Bryllupskaka Ostekake Pavlova Oreokake Kringle Cupcakes Makroner Fyrstekake (!det MÅÅÅÅ visst mannen ha :s ) Charlotte russe Brownies Daim-is-kake
Anglofil Skrevet 8. februar 2013 #6 Skrevet 8. februar 2013 Vi hadde følgende kaker: * Bryllupskaken (sitronkake med bringebærfyll og sukkerfondant) * 2 rullekaker m/bringebærfyll * Fyrstekake * After Eight-kake * Ambassadekake * Oreo-kake * Pinnsvinkake * Suksessterte Vi var 36 stykker til sammen. De mest populære kakene var faktisk rullekakene (godt det ble laget to stykker!) og bryllupskaka. Mvh Yvonne
skruf Skrevet 8. februar 2013 #7 Skrevet 8. februar 2013 Vi hadde utrolig mye kaker, jeg mistet helt oversikten......men har en bakeglad familie på begge sider.....så de tok bare med. Vi hadde iallefall; 3 etasjes bryllupskake En ekstra bryllupskake (tanten min lagde en kopi av den bryllupskaka hun hadde da hun giftet seg som en overraskelse) Rullekake med krem og karamell Sjokoladekake Tropisk aroma Brownies Langpannesjokoladekake Verdens beste (kvæfjordkake) Gulkake (sånn med nøttebunn og eggekrem) Lefser med brødgrøt Romkake Waleskringle (var sukkerfri pga diabetes i familien) Fromasjkake Ostekake Pavlova Firkløverkake Det er de jeg husker i farta.... var ca 90 gjester.
Gjest Adriane Skrevet 8. februar 2013 #8 Skrevet 8. februar 2013 Uff, må det være så innmari mye kaker da? :frown: Neida, jeg skjønner at det (dessverre) må være mye kaker. Jeg er ikke så glad i kaker selv, og enda mindre glad i at det blir kakerester til månedsvis fremover, men jeg innser at det "må" være skikkelig kakebord i et bryllup... Selv om jeg nok heller mer mot en litt utvidet versjon av puslas kommende ektemanns løsning - 3-4 kaker, og resten diverse snacks, smågodt, frukt etc. Men der blir jeg nok nesten garantert nedstemt i heimen :-P Bryllupskake må vi jo ha, og kransekake vet jeg at samboeren kommer til å "kreve". Ellers... ellers tror jeg at jeg bare følger med på denne tråden og plukker opp gode idéer
Gjest Fleecejakke Skrevet 8. februar 2013 #9 Skrevet 8. februar 2013 Vi hadde bryllupskake, marsipankake, kvæfjordkake, kransekake, hjemmelaget is, salt snacks og det var det (til omtrent like mange gjester). Hadde rester så det rakk.
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2013 #10 Skrevet 8. februar 2013 Det regnes vel minst 10 kakestykker per kake, så man trenger egentlig ikke så fryktelig mange. Folk er jo gjerne nokså mette etter middag og dessert (selv om kakene settes frem en stund etter dette). Og så bør det vel være noe salt á la peanøtter, salstenger, potetegull, og kanskje noe søtt som sjokolade, fudge o.l. Men det bør jo være noe for enhver smak og noe som passer til diabetikere, glutenallergikere, de som ikke tåler melk, egg, nøtter, sjokolade osv, og da blir det fort mange kaker. Noen forslag (plukk og velg det som passer dere og deres gjester): - Sjokoladekake av noe slag (vanlig langpanne, oreo, brownie osv) - Marsipankake (dersom ikke bryllupskaka er marsipankake) - Ostekake (frisk og god, og bunnen kan enkelt lages for glutenallergikere) - Sesongkaker (Gulrotkake, eplekake, jordbærkake, blåbærpai o.l.) - Moussé-/fromasjkake (bringebær, sitron, pasjonsfrukt, sjokolade osv) - Kransekake (typisk festkake for mange) - Pavlova (enkelt og kan varieres i det uendelige med toppingen: frukt, bær, sjokolade, nøtter osv) - Småkaker (cupcakes, makroner, wienerbrød) - Iskake (daim, sjokolade, vanilje, jordbær osv osv) - De gode gamle klassikerne (kvæfjordkake/verdens beste, fyrstekake, tropisk aroma, romkake, napoleonskake, suksessterte) - Hvetekringle og lefser (for de som foretrekker gjærbakst fremfor andre kaker) Anonym poster: 96d03fdda94311680e86f16d6ea96eec 1
Petalouda Skrevet 8. februar 2013 #11 Skrevet 8. februar 2013 jeg tror det er viktigere med ulike typer kake enn maaaaange kaker. som sunnmøring er jeg vant med digre kakebord, men selv foretrekker jeg å la de fleste kakene stå. hvis du har tradisjonell bryllupskake av marsipan, type bløtkake lissom, så ville jeg valgt fire kaker til (jeg liker også oddetall) og da ville jeg valgt en helt enkel sjokoladekake uten fjas, en ostekake, en hvetekringle med melisglasur eller en prinsessekake og en pavlova for eksempel. Da har du litt av hvert
skruf Skrevet 8. februar 2013 #12 Skrevet 8. februar 2013 (endret) Selv om vi hadde mange kaker så var det ifølge moren min (vi dro på bryllupsreise rett etter bryllupet) veldig lite kaker igjen.. Men nå har vi noen skikkelig kakemomser i familien, både på min side og mannen sin side. Bare stefaren min kan spise ei kake alene (hvor han gjør av den må fuglene vite, han er tynn som ei fjøl). Var ikke klar over dette med sunnmøre og bugnende kakebord......kanskje derfor svigerfamilien dukket opp med så mange kaker, de er sunnmøringer...... Redigerer litt; Er og viktig å ta hensyn hvis det er kjente allergier eller diabetes i familien. Vi hadde diakake og kaker uten nøtter pga det. Endret 8. februar 2013 av maya76
Kalbakk85 Skrevet 8. februar 2013 #13 Skrevet 8. februar 2013 Når det gjelder selve bryllupskaka. MÅ det være marsipan? Eller står man liksom friere nå enn før, og kan velge akkurat den kaka man vil?
Anglofil Skrevet 8. februar 2013 #14 Skrevet 8. februar 2013 Når det gjelder selve bryllupskaka. MÅ det være marsipan? Eller står man liksom friere nå enn før, og kan velge akkurat den kaka man vil? Nei. Vi hadde ikke marsipankake i det hele tatt. Mvh Yvonne
Gjest Adriane Skrevet 8. februar 2013 #15 Skrevet 8. februar 2013 Dette med kake for diabetikere og de med nøtteallergi er særdeles gode tips For den saks skyld også noe som er glutenfritt, for de som ikke tåler gluten. Når jeg tenker meg om finnes det jo mengder av forskjellige allergier forsåvidt, men tar man hensyn til de vanligste, i tillegg til diabetikere, så må det vel bli bra?
Anglofil Skrevet 8. februar 2013 #16 Skrevet 8. februar 2013 Vi tok ikke hensyn til det, men så skrev vi i invitasjonene at hvis noen hadde allergi etc så måtte de si i fra. Ingen gav oss beskjed, og så jeg ikke helt nødvendigheten til å tenke på dette. Hadde noen derimot hatt allergi eller vært f.eks diabetiker ville vi selvsagt tatt hensyn til dette. Mvh Yvonne
Gjest Kaninpus Skrevet 8. februar 2013 #17 Skrevet 8. februar 2013 (endret) I min konfirmasjon var vi 27 gjester og hadde 26 kaker. Dette var på midten av 90-tallet. Vi kødder med i familien at vi tærer på restene enda:P Så det var litt i overkant... Synes forøvrig kakeforslagene over her var gode:) Litt rester er bedre enn et tassent kakebord. Må jo ha kakeeeeeeeee! Endret 8. februar 2013 av Kaninpus 1
pusla Skrevet 8. februar 2013 Forfatter #18 Skrevet 8. februar 2013 Å for noen kakebord noen av dere foreslår Jeg elsker mange kaker, men er veldig usikker i forhold til type feiring vi skal ha. Det er festpreg og ingen "gamle tanter og onkler", så usikker på om vi må ha så mye. En annen utfordring er at jeg ønsker å bake alt selv, vi har ingen som kommer frivillig med kaker tror jeg. Og kjære nekter meg å bake noe som helst Jeg heller vel mot 5 kaker + snacks, sjokolade og frukt. Da bestiller vi en marsipankake, så lager jeg cake pops, ostekake iallefall. Mange gode forslag her da Og vi har en allergiker som vi skal ta hensyn til, utover det kjenner vi alle så godt at vi vet at det ikke er noen allergier.
pusla Skrevet 8. februar 2013 Forfatter #19 Skrevet 8. februar 2013 I min konfirmasjon var vi 27 gjester og hadde 26 kaker.
pusla Skrevet 8. februar 2013 Forfatter #20 Skrevet 8. februar 2013 Å ja, jeg vil ha pavlova!!! Det er skikkelig digg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå