Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har forstått det slik at velling er veldig tynn grøt som baby kan drikke fra flaske. Stemmer det?

Altså, grøtpulver blandet ut i vann/mm/mme? Hva er vanlig?

I ulike bøker og hos helsesøster har jeg aldri hørt om velling. Men på de ulike forum rundt om leser jeg stadig om velling. Virker som det er veldig vanlig å gi dette til babyen.

Har ikkje helt skjønt hvorfor og når tid man eventuelt gir velling?

Er det for barn som ikke får mm? Sover dårlig? For å venne til smaken av grøt?

Gir du velling til babyen din?

Anonym poster: f2277842eb1e978ceaafa59a9cc9f899

Videoannonse
Annonse
Gjest Clafoutis
Skrevet

Jeg gir ikke velling, men jeg har en del venner i Sverige, og der er velling veldig vanlig å gi. De jeg vet om gir det i hvert fall på kvelden før legging, fordi det ofte gjør at baby sover litt lenger.

Gjest navnelapp
Skrevet

For meg er dette eit svensk fenomen, ja. Eg ga dette aldri til mine barn, men det er lenge sidan no. :)

Skrevet

Vi ga det som alternativ til melk når hun skulle legges for natten hvis hun ikke hadde spist særlig til kvelds. Dette fordi hun da ikke våknet og var sulten midt på natta. Nå som hun er 14 mnd spiser hun nok vanlig mat, så vi gir kun velling om appetitten har vært litt dårlig. Alternativet er å blande en skje grøtpulver (ikke over 6 mnd, da blir det for store biter) i mme.

Anonym poster: 3dbba327db984184992dc12e09ee1591

Skrevet

I Norge har ikke velling vært så vanlig. Men i Sverige er det veldig vanlig, mer vanlig enn grøt. Der får man også kjøpt egen velling til å blande ut.

Mange gir velling for å gi noe som metter mer enn mm/mme. I og med at det ikke er så vanlig eller enkelt å få tak i velling her i landet, så bruker de fleste grøt som de blander ut med mer væske enn det normalt skal være.

Jeg har ikke gitt velling til mine(eller jo, jeg har gitt, men da den 15 mnd vellingen til Nestle). Eldste tok ikke flaske eller tutekopp. Ikke var han så begeistret for annet mm heller. Han tålte forøvrig grøt dårlig når han begynte med det, og jeg antar velling ville hatt samme effekt.

Yngste fikk mm og mme og var fornøyd med det til hun begynte med fast føde ved 4 mnd alder. Pga den dårlige erfaringen med eldste ville jeg heller ikke gi henne grøt/velling som første faste føde.

Anonym poster: 050095ff6127f71dfd67bf6607d2fdbc

Skrevet

Vi har gitt velling i håp om å få antisovebabyen til å sove lengre perioder, og for å få i han mer mat på dagen slik at han skal spise mindre om natta.

Skrevet

Jeg har begynnt å putte 1 skje med grøtpulver i kveldsflaska til babyen på 3,5 mnd, rett og slett fordi han ikke blir helt mett av MME, og sover nå 12 timer i strekk og er mer fornøyd.

I sverige er det så vanlig med velling at man får kjøpt det i alle butikker, men det er ikke så valig her i landet.

Det er helt opp til deg selv om du vil gi dette eller ikke.

Min erfaring fra 2 barn, er at de sover bedre med litt velling på kvelden, enn bare melk, og tilvenningen til grøt går veldig greit siden de allerede er vant til å få litt av det i melken.

Anonym poster: dfd0381576dd9e09977157e8240e013a

Skrevet

Har ikke gitt det til min i alle fall.

Skrevet

Jeg tenker og starte med velling når han er rundt 4mnd.. Men, hvordan ska æ gjør det som fullamme? heller hopp over siste amminga i senga, å at han heller får flaske med velling? :-)

Gjest navnelapp
Skrevet

Jeg tenker og starte med velling når han er rundt 4mnd.. Men, hvordan ska æ gjør det som fullamme? heller hopp over siste amminga i senga, å at han heller får flaske med velling? :-)

Viss du fullammar ville eg heller gitt han grøt, rørt ut i morsmjølk. Då er det jo ikkje noko poeng med velling.

• Liker 1
Skrevet

Hvis ungen legger på seg godt av MM så er det vel ikke noe poeng å kjøre på med velling? Man kan ikke sette som forventning at en 3,5 mnd baby skal sove 12 timer i strekk over natten, og hvis den ikke gjør det må man på med noe tiltak. Det er helt normalt for babyer i den alderen å våkne for å spise flere ganger om natten.

• Liker 4
Skrevet

Glemte å skrive at vår var 7-8mnd (og sov veldig dårlig) da vi begynte med velling. Enig i at man ikke kan forvente at små babyer sover hele natta, og dermed gir velling av den grunn.

Skrevet

Jeg gav velling til lillemor fordi hun drakk aaaalt for mye MME. Det fikk henne mer mett, og hun ble et fornøyd lite sjarmtroll :)

Anonym poster: 736605b41f8b31cc96f15f4f3087b307

Skrevet

Obs å gi glutenfri grøtpulver da. For en skal jo venne til babyene gluten sakte. Mener å ha hørt at det er økning av glutenintoleranse i Sverige og som er satt i sammenheng med at det er vanlig å gi hvetevelling i Sverige.

Sjekk ut dette dere som har behov for å gi velling, eller bruk hirse?

:-)

• Liker 1
Skrevet

Jeg ga velling til jenta mi fra 5 måneders alder. Brukte vanlig grøtpulver som jeg rørte ut i varmt vann. Og større hull på tuten, selvsagt. Fungerte veldig godt her :)

Meny selger ihvertfall velling.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...