Gå til innhold

1 måned på å finne bolig i Oslo

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det krakket ville jeg ikke tatt hensyn til. Det kan selvsagt komme, men akkurat nå er det mer sannsynlig at det ikke kommer. Det kan godt hende at markedet stagnerer litt, eller synker noe, men det er ingen grunn til at det skal bryte helt sammen innen få år. (man kan jo aldri være garantert mot krakk, men jeg mener at det ikke er mer sannsynlig at det skal komme om 2 år enn om 7 eller 14, hvis du skjønner)

Det du derimot kan tenke på, er pristoppene i august/januar. Boliger pleier å være billigere etter påske, samt mot jul. Jeg ville heller siktet meg inn mot "bunn-tidspunktene" enn å vurdere sannsynligheten for krakk i 2014/15.

Takk for råd, det høres bedre ut å kunne ta hensyn til "bunn-tidspunkt" enn å spekulere i fremtiden ja! :)

Det er mange som driver kortidsutleie, f.eks. enkelte hoteller om har leilighetsbygg. Det kan du få fra ca 15.000,- pr måned, og kan flytte/si opp når du vil.

Det er jo høy månedsleie, men dere sparer på det dersom dere finner bolig etter et par måneder.

Takk for tipsene! Dette høres jo helt ideelt ut. Vil heller betale 15.000,- i måneden med mulighet for å si opp når som helst enn 12.000,- og binde meg til 12 måneder. Da kan vi jo faktisk også lete etter noe når det er "bunn-tidspunkt", det hadde jo vært umulig om vi var bundet til 12måneds kontrakt fra august!

Er ikke noen som tilfeldigvis har erfaring fra slike hotell/leilighetskompleks?

Hilsen TS

Anonym poster: 0233d3e106b171dc8e8ebe0c184b79c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Silvermist

Takk for tipsene! Dette høres jo helt ideelt ut. Vil heller betale 15.000,- i måneden med mulighet for å si opp når som helst enn 12.000,- og binde meg til 12 måneder. Da kan vi jo faktisk også lete etter noe når det er "bunn-tidspunkt", det hadde jo vært umulig om vi var bundet til 12måneds kontrakt fra august!

Er ikke noen som tilfeldigvis har erfaring fra slike hotell/leilighetskompleks?

Hilsen TS

Her er noen alternativer:

http://www.thonhotels.no/apartments/

Slottsparken tror jeg er "rimelige".

De er sikkert andre kjeder som har noe av det samme, kikk litt rundt på nettsidene til de ulike, og send mail for tilbud :)

PS: Lurt å være klar på budsjett om du sender mail, prisene kan ofte forhandles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er noen alternativer:

http://www.thonhotels.no/apartments/

Slottsparken tror jeg er "rimelige".

De er sikkert andre kjeder som har noe av det samme, kikk litt rundt på nettsidene til de ulike, og send mail for tilbud :)

PS: Lurt å være klar på budsjett om du sender mail, prisene kan ofte forhandles.

Flott! Takk for hjelpen, dette skal definitivt undersøkes nærmere ja! :jepp:

Hilsen TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er iallfall mange som fremleier billige leiligheter og rom frem til studiestart som gjerne er 14. august, så dere kan jo satse på det i starten og forsøke å finne noe iløpet av den tiden. Er umulig å si hvor lang tid det tar..det spørs jo veldig på hva som legges ut akkurat da, hvor kresne dere er osv.. Jeg brukte vel 2-3 måneder ca men jeg hadde ikke et kjempehøyt budsjett som gjorde at jeg tapte en del budrunder. Kjenner andre som har kjøpt kjempefort og andre som har brukt et halvt år. Det hjelper å følge med på finn en periode før dere starter å lete, så får man litt oversikt over hva man ønsker seg, hva som finnes i forskjellige områder, hva prisene ligger på osv. Det er lov å ringe megler og spørre hva en bestemt leilighet ble solgt for også. Forståelse av markedet gir nok kjappere mulighet for kjøp for da må dere ikke på mange bom-visninger.. Har dere så mye som 3 millioner å bruke vil jeg også tro dere "sloss" mot færre personer enn for de billigste leilighetene, men det blir bare spekuleringer.. :P Og...det er ikke lov å ha mer enn 3 måneder oppsigelse, så de eksemplene du viste til er ikke lovlige slik jeg har forstått utleieloven.

Endret av SoftKitty
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er iallfall mange som fremleier billige leiligheter og rom frem til studiestart som gjerne er 14. august, så dere kan jo satse på det i starten og forsøke å finne noe iløpet av den tiden. Er umulig å si hvor lang tid det tar..det spørs jo veldig på hva som legges ut akkurat da, hvor kresne dere er osv.. Jeg brukte vel 2-3 måneder ca men jeg hadde ikke et kjempehøyt budsjett som gjorde at jeg tapte en del budrunder. Kjenner andre som har kjøpt kjempefort og andre som har brukt et halvt år. Det hjelper å følge med på finn en periode før dere starter å lete, så får man litt oversikt over hva man ønsker seg, hva som finnes i forskjellige områder, hva prisene ligger på osv. Det er lov å ringe megler og spørre hva en bestemt leilighet ble solgt for også. Forståelse av markedet gir nok kjappere mulighet for kjøp for da må dere ikke på mange bom-visninger.. Har dere så mye som 3 millioner å bruke vil jeg også tro dere "sloss" mot færre personer enn for de billigste leilighetene, men det blir bare spekuleringer.. :P Og...det er ikke lov å ha mer enn 3 måneder oppsigelse, så de eksemplene du viste til er ikke lovlige slik jeg har forstått utleieloven.

Takker for tips. Følger allerede med på finn.no for å forsøke å få et bilde av hva vi kan forvente oss. Har funnet flere fine leiligheter til rundt 2.5-2.7 mill, så dersom vi også ser etter leiligheter i en periode der det ikke er like mye aktivitet så kan det se ut som om vi kunne klart å kjøpe leilighet rimelig raskt (2-3mnd kanskje?). Nå har vi også bare vært i kontakt med 1 bank, og de sa at med vårt budsjett ville vi "fint klare et lån på 3 mill", så dersom vi får problemer i flere budrunder håper jeg at vi kunne diskutert oss til kanskje litt høyere lån også (3.2 mill kanskje?).

Så også på utleieloven, og ser ut til at det var lov med 12mnd kontrakt pga det var en leilighet i enebolig, men usikker på om det var lov å si at vi bare kunne flytte ut i august. Stod ingenting spesifikt om det, så kanskje det hadde vært lov da pga det var spesifisert i kontrakten vi skrev under på? Skal ihvertfall være litt mer skeptiske neste gang (men forhåpentligvis er våre leiedager snart over).

Hilsen TS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser dere på prisantydning, TS? Isåfall må dere for øyeblikket legge til 3-600 000 på de fleste leilighet. Men dette varierer selvfølgelig med kjøpetidspunktet, og man kan være heldig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser dere på prisantydning, TS? Isåfall må dere for øyeblikket legge til 3-600 000 på de fleste leilighet. Men dette varierer selvfølgelig med kjøpetidspunktet, og man kan være heldig.

Ja ser på prisantydning + fellesgjeld. Har også fått med meg at leiligheter sentralt i Oslo går veldig mye over prisantydning for tiden, så derfor jeg håper at vi kan diskutere oss til litt høyere lån dersom 3mill ikke er nok i budrunder til leiligheter på rundt 2.7mill. Det budsjettet banken la frem for oss var bl.a. inkludert bil, noe vi ikke skal ha, så håper bl.a. det vil kunne hjelpe med å presse opp lånet litt om nødvendig. Hadde dog hørt at det var vanlig med rundt 200.000-400.000 over, er det virkelig vanlig med opp til 600.000,- over?? :sjokkert:

Hilsen TS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ser på prisantydning + fellesgjeld. Har også fått med meg at leiligheter sentralt i Oslo går veldig mye over prisantydning for tiden, så derfor jeg håper at vi kan diskutere oss til litt høyere lån dersom 3mill ikke er nok i budrunder til leiligheter på rundt 2.7mill. Det budsjettet banken la frem for oss var bl.a. inkludert bil, noe vi ikke skal ha, så håper bl.a. det vil kunne hjelpe med å presse opp lånet litt om nødvendig. Hadde dog hørt at det var vanlig med rundt 200.000-400.000 over, er det virkelig vanlig med opp til 600.000,- over?? :sjokkert:

Hilsen TS.

Nå har jeg fulgt markedet i en prisklasse under dere, men med en prisantydning på 1,7-2 mill, så er det ikke uvanlig å se leiligheter solgt for både 500 000 og 600 000 over prisantydning.

Derfor har jeg gitt opp, jeg må vente til det er en litt roligere periode og håpe jeg får gjort et kupp da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg fulgt markedet i en prisklasse under dere, men med en prisantydning på 1,7-2 mill, så er det ikke uvanlig å se leiligheter solgt for både 500 000 og 600 000 over prisantydning.

Derfor har jeg gitt opp, jeg må vente til det er en litt roligere periode og håpe jeg får gjort et kupp da :P

Ble litt svett nå ja, trodde vi burde ha ganske gode sjanser med et så høyt lån, men kan nok se ut som om vi må være forberedt på å se i en billigere prisklasse. Ikke at det er noe å klage over akkurat, fine leiligheter som er billigere også, men... Hadde jo vært greit med 2 soverom når man først skal betale så mye! :unsure:

Håper du snart får gjort et skikkelig kupp, er ekstremt frustrerende å betale leie når man fint kunne betjent et boliglån istedet!

Hilsen TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble litt svett nå ja, trodde vi burde ha ganske gode sjanser med et så høyt lån, men kan nok se ut som om vi må være forberedt på å se i en billigere prisklasse. Ikke at det er noe å klage over akkurat, fine leiligheter som er billigere også, men... Hadde jo vært greit med 2 soverom når man først skal betale så mye! :unsure:

Håper du snart får gjort et skikkelig kupp, er ekstremt frustrerende å betale leie når man fint kunne betjent et boliglån istedet!

Hilsen TS

Nja, jeg har vært heldig og har en relativt rimelig og sentral leilighet, så jeg stresser ikke ;)

Men jeg har sett flere 3-roms i min prisklasse og litt over, men da må man selvfølgelig litt lenger ut av sentrum. Alt avhenger av størrelse og sted :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, jeg har vært heldig og har en relativt rimelig og sentral leilighet, så jeg stresser ikke ;)

Men jeg har sett flere 3-roms i min prisklasse og litt over, men da må man selvfølgelig litt lenger ut av sentrum. Alt avhenger av størrelse og sted :P

Ja, det høres lo logisk ut. Vi vurderte først steder nærme marka på østkanten, men nå har jeg fått jobb på Lysaker, så da ønsker vi jo også å holde oss relativt nærme vestkanten på grunn av reisetid. Når da de 2 eneste bekjente vi har i Oslo også bor på Grünerløkka, tenker vi det er greit å prøve å holde seg i det området også. Asker og Drammen kunne jo også gått, men det frister ikke så mye akkurat. Skal vi først til Oslo vil vi gjerne bo i Oslo også :P

Hilsen TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må nok være helt ærlig, selv om den kan være vond noen ganger ...

Jeg vil anbefale dere å leie en liten 1-romsleilighet eller hybel, der det kun er 1-3 mnd oppsigelse. Da kan dere leie billig mens samboeren din finner seg en jobb.

Det er kun de som FAKTISK har penger i banken som kan kjøpe på dagen. Vi andre må bruke lenger tid på å lete, og man må vinne budrunden - det er ikka alltid man gjør om man har kun en viss sum å bruke. De som har masse penger kan by over alle, og vinner alltid uansett.

De fleste leier faktisk i flere år før de får råd til å kjøpe, eller finner drømmeboligen, eller de må vente på den rette før de kan kjøpe en bolig - for iblant må man være to for å ha råd til det.

Så dere må nok pent leie som alle andre. Det er jo ingen som ønsker å leie og kaste pengene ut av vinduet, men sånn er det jo bare når man ikke er rik.

Håper jeg ikke knuste drømmene dine, men man må tenke realistisk. Men det er faktisk ikke så dyrt å leie en hybel eller 1-romsleiligeht når man er 2. Det går jo for en periode til samboeren din får seg en jobb. En hybel eller 1-romsleilighet kan jo koste ned i 5-6000 om dere er heldige, og da blir det jo bare 2500 - 3000 hver. Mange må betale 5-6000 alene, så sånn sett er dere heldige.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er heller ikke veldig enkelt å få seg butikkjobb eller liknende ufaglærte jobber i Oslo, da svensker og studenter fort fyller opp de jobbene.

Hva med Holmlia eller Hauketo? Tog til Lysaker uten bytte, bruker ikke spesielt lang tid, antagelig vil du bruke kortere tid på jobb derfra enn fra f.eks. Løkka.

Anonym poster: f81fe89d82d29d959c7849976b3a9778

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjenner noen som bor på Hauketo, rett ved Hauketo tokstasjon. Det er veldig koslig der, iallfall der de jeg kjenner bor. Det tar bare 10 min med tog til Oslo s!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han sier jo at banken har gitt indikasjon på at de kan få 3 mill i lån, så hvorfor så negative? Man får mye for 3 mill, selv i sentrumsnære områder... Skal du jobbe på Lysaker ville jeg forresten tittet på Sagene og Torshov - i nærheten av holdeplasser der 20bussen går:) Dere kan jo også se mot Majorstuen osv men der er det litt dyrere igjen. Er kronglete å komme seg fra Løkka til Lysaker tror jeg?

Endret av SoftKitty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er heller ikke veldig enkelt å få seg butikkjobb eller liknende ufaglærte jobber i Oslo, da svensker og studenter fort fyller opp de jobbene.

Hva med Holmlia eller Hauketo? Tog til Lysaker uten bytte, bruker ikke spesielt lang tid, antagelig vil du bruke kortere tid på jobb derfra enn fra f.eks. Løkka.

Vi må jo ta høyde for at det kan ta litt tid for han å få seg jobb, men ettersom han kan ta "hva som helst" fordi han trenger bare en sidejobb mens han bygger opp portfolie og tar frilans jobber relevant til utdanningen hans, og han i tillegg har 3 års erfaring i butikk tror jeg det skulle gå noenlunde greit (1-2 mnd kanskje?). Og han konkurrerer vel ikke så mye med studenter ettersom han skal ha 100% stilling? Svensker derimot er nok en reell konkurrent ja :fnise:

Jeg kjenner noen som bor på Hauketo, rett ved Hauketo tokstasjon. Det er veldig koslig der, iallfall der de jeg kjenner bor. Det tar bare 10 min med tog til Oslo s!

Det så jo koselig ut ved Hauketo, men jeg skjønner ikke helt hvordan vi skal raskere få bolig der enn i sentrum? Å få høyt lån er nok ikke noe problem da jeg har fått stilling som ingeniør og får utbetalt mellom 25.000-30.000 i måneden alene. Er derfor ikke slik at vi ikke har råd til husleie på rundt 12.000, problemet er mer at vi ikke har så lyst til å være bundet til en leieleilighet i 12 måneder, for så å ende opp med å i tillegg kjøpe bolig rundt juli neste år når prisene er på topp, kontra bare 3-4 måneder husleie og boligkjøp når prisene er lavere.

Han sier jo at banken har gitt indikasjon på at de kan få 3 mill i lån, så hvorfor så negative? Man får mye for 3 mill, selv i sentrumsnære områder... Skal du jobbe på Lysaker ville jeg forresten tittet på Sagene og Torshov - i nærheten av holdeplasser der 20bussen går:) Dere kan jo også se mot Majorstuen osv men der er det litt dyrere igjen. Er kronglete å komme seg fra Løkka til Lysaker tror jeg?

Takk for tipset, først så vi faktisk på Sagene og Torshov (synes det virker veldig fint der!), men ble overrasket over at kvadratmeterprisen der faktisk var høyere enn på Løkka? :vetikke: Slik det er nå ser vi ihvertfall etter leilighet i områdene Grünerløkka, Sagene, Torshov, St.Hanshaugen. Har snust litt på Majorstuen også, men som du sier blir leilighetene litt dyrere der igjen, og vi ser ikke helt at det er verdt prisøkningen :)

Når det gjelder buss fra Løkka til Lysaker skulle det være mulig å ta buss med reisetid på 25minutter ifølge ruter.no. Så er vel å håpe på at det hadde gått greit å regne med 45min reisetid? :fnise:

Hilsen TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi må jo ta høyde for at det kan ta litt tid for han å få seg jobb, men ettersom han kan ta "hva som helst" fordi han trenger bare en sidejobb mens han bygger opp portfolie og tar frilans jobber relevant til utdanningen hans, og han i tillegg har 3 års erfaring i butikk tror jeg det skulle gå noenlunde greit (1-2 mnd kanskje?). Og han konkurrerer vel ikke så mye med studenter ettersom han skal ha 100% stilling? Svensker derimot er nok en reell konkurrent ja :fnise:

Det så jo koselig ut ved Hauketo, men jeg skjønner ikke helt hvordan vi skal raskere få bolig der enn i sentrum? Å få høyt lån er nok ikke noe problem da jeg har fått stilling som ingeniør og får utbetalt mellom 25.000-30.000 i måneden alene. Er derfor ikke slik at vi ikke har råd til husleie på rundt 12.000, problemet er mer at vi ikke har så lyst til å være bundet til en leieleilighet i 12 måneder, for så å ende opp med å i tillegg kjøpe bolig rundt juli neste år når prisene er på topp, kontra bare 3-4 måneder husleie og boligkjøp når prisene er lavere.

Takk for tipset, først så vi faktisk på Sagene og Torshov (synes det virker veldig fint der!), men ble overrasket over at kvadratmeterprisen der faktisk var høyere enn på Løkka? :vetikke: Slik det er nå ser vi ihvertfall etter leilighet i områdene Grünerløkka, Sagene, Torshov, St.Hanshaugen. Har snust litt på Majorstuen også, men som du sier blir leilighetene litt dyrere der igjen, og vi ser ikke helt at det er verdt prisøkningen :)

Når det gjelder buss fra Løkka til Lysaker skulle det være mulig å ta buss med reisetid på 25minutter ifølge ruter.no. Så er vel å håpe på at det hadde gått greit å regne med 45min reisetid? :fnise:

Hilsen TS

Mindre rift om boligene, ikke like hippt som innenfor ring 3, ergo større sjanse for å vinne en budrunde.

Bussen kjører for øvrig i samme fil som alle rushtidsbilene, så Løkka-Lysaker kan på en god dag gå på noe over 30 minutter, men oftere vil du måtte regne bortimot en time.

Ikke undervurder hvor vanskelig det er å få ufaglært jobb i Oslo. Heltidsstillinger på butikk er sjeldne greier, assistentjobber i skole, barnehage, SFO, eldreomsorgen har også sykt mange søkere. En kompis er styrer i bhg i Oslo, og de hadde over 100 søknader på 30% assistentvikariat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hilsen TS

Grunerløkka er jo ganske stort og det er ikke alle deler som er like fint.. er jo mest øvre del som er hipt og fint.. kanskje derfor gj.snittpris ikke er så høy? Er en stor bydel, og Rodeløkka osv er vel en del av bydelen, alle blokkene bortover langs Dælengata osv..? Personlig synes jeg Sagene og deler av Torshov er mye finere, er generelt roligere der enn på Grunerløkka, men det blir jo litt smak og behag og hva man er ute etter såklart.. Sagene er feks lenger unna trikken og banen :P Lykke til med boligjakt iallfall:)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hilsen TS

Hva mener du med at m2-prisen er høyere? Hvilke tall ser du på da? Og er egentlig leilighetene dyrere på Majorstua enn St.Hanshaugen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mindre rift om boligene, ikke like hippt som innenfor ring 3, ergo større sjanse for å vinne en budrunde.

Bussen kjører for øvrig i samme fil som alle rushtidsbilene, så Løkka-Lysaker kan på en god dag gå på noe over 30 minutter, men oftere vil du måtte regne bortimot en time.

Ikke undervurder hvor vanskelig det er å få ufaglært jobb i Oslo. Heltidsstillinger på butikk er sjeldne greier, assistentjobber i skole, barnehage, SFO, eldreomsorgen har også sykt mange søkere. En kompis er styrer i bhg i Oslo, og de hadde over 100 søknader på 30% assistentvikariat.

Men det er vel også mye mindre leiligheter til salgs ved Hauketo? Jeg trodde vi ikke kom til å få de største problemene ved budrunder ettersom vi ikke ser i den billigste prisklassen, samt at vi ser på leiligheter som er gjerne 300.000-500.000,- billigere enn lånet vi får. Selvsagt kommer vi nok til å tape i en del budrunder, men jeg ville trodd at vi hadde en reell mulighet til å klare oss i en budrunde med dette? I tillegg er det en liten stemme i hodet mitt som sier "siste mulighet til å bo i bysentrum. Neste gang blir det rekkehus i nabolag med gode skoler i nærheten" :fnise:

Det du nevner med buss var derimot litt værre. Det hadde jo gått greit med buss i 1 time, er vant med det fra tidligere, men skulle jo selvsagt helst ha sluppet det. Samtidig er det vel mest sannsynlig at når sambo får jobb så blir det i sentrum en plass, og da er det jo han som må ha den lange reisetiden om vi bosetter oss utenfor (selv om det nok hadde blitt kortere med f.eks tog fra Hauketo til sentrum), noe han alltid har endt opp med. Men absolutt verdt å tenke på!

Tror ikke det er lett å få seg ufaglært jobb nei, men å gå inn i en 12 måneders kontrakt med tanke på at han skal gå arbeidsledig og være jobbsøker i 6-7måneder når han kan ta hva som helst synes jeg høres litt ekstremt ut? Er det virkelig så vanskelig å finne seg en "hvilken som helst" jobb i Oslo at man må regne med å gå så lenge uten inntekt?

Grunerløkka er jo ganske stort og det er ikke alle deler som er like fint.. er jo mest øvre del som er hipt og fint.. kanskje derfor gj.snittpris ikke er så høy? Er en stor bydel, og Rodeløkka osv er vel en del av bydelen, alle blokkene bortover langs Dælengata osv..? Personlig synes jeg Sagene og deler av Torshov er mye finere, er generelt roligere der enn på Grunerløkka, men det blir jo litt smak og behag og hva man er ute etter såklart.. Sagene er feks lenger unna trikken og banen :P Lykke til med boligjakt iallfall:)

Takk, blir spennende når vi kommer tilbake til Norge og får faktisk begynt! Ærlig talt, så har vi vært i Oslo kanskje 5 ganger til sammen (ikke medregnet ventetid på Gardermoen og Oslo S :fnise: ), så har faktisk aldri vært på Grünerløkka en gang. Det vi helst hadde fått var en leilighet som lå i et litt rolig strøk, men der det ikke var lange gåturen til litt liv og spenning, samt kollektivtrafikk. Så høres ut som om øvre del av Grünerløkka - Torshov hadde vært et greit område?

Hva mener du med at m2-prisen er høyere? Hvilke tall ser du på da? Og er egentlig leilighetene dyrere på Majorstua enn St.Hanshaugen?

Innså nå at tallene jeg ser på gjerne er litt utdaterte :fnise: Las på denne artikkelen her. Majorstua sto det ingenting om på artikkelen, men ifølge søkekriteriene mine på finn.no så fins det bare et fåtall leiligheter på Majorstua som hadde vært aktuell og de er som oftest oppussingsobjekt. Og frister ikke så mye å bruke hele lånet på et oppussingsobjekt :/ St.Hanshaugen bugner ikke akkurat av leiligheter heller, men de få som har dukket opp i søkeresultatet har ihvertfall vært nye.

Hilsen TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...