Gå til innhold

Hvilke regninger kan man utsette?

Akvalise

Anbefalte innlegg

Går det an å kjøpe billigere biler da? Om dere har to biler til 100 000,- hver kan dere kanskje kjøpe to biler til 50 000,- hver og få betalt ned kredittkortregninger osv?

Kredittkortregningene våre er ikke store! Ligger nå på kr 5 000 i gjeld. Har 2 kort hvor vi nå ikke bruker kortet uten å ha penger. Har egen kredittkortkonto hvor pengene overføres til når vi har brukt dem og betales når vi får regning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke alltid like lønnsomt det. En eldre bil kan ofte gi uforutsette verkstedsregninger. For min del har jeg spart mye på å bytte ut en eldre bil med en ny.

Den ene bilen bruker er en 2010 modell og den kjøres ca 30 000 km i året. Min som er en 2003 modell kjører jeg ca 16 000 km i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med det?

Er det en avtalegiro som er inne i bildet eller noe slikt?

Sorry, om det var et tåpelig spm, og om svaret var så åpenbart siden ingen andre har spurt om det.

Det er vel kanskje ikke en bra løsning, men hva med å tenke på å få lånet på huset/bil avdragsfritt i noen mnd?

Ja, vi har kredittkort på avtalegiro - derfor... Men som du ser lenger oppe har vi ikke noe stor kredittgjeld. Vi har flexilån - så vi bestemmer jo egentlig selv om vi ønsker å ha det avdragsfritt et par-tre måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kredittkortregningene våre er ikke store! Ligger nå på kr 5 000 i gjeld. Har 2 kort hvor vi nå ikke bruker kortet uten å ha penger. Har egen kredittkortkonto hvor pengene overføres til når vi har brukt dem og betales når vi får regning.

Da er dere jo ikke nedsunket i gjeld som jeg fikk inntrykk av først.

Problemet deres er i første rekke at dere ikke har en tilstrekkelig stor fast overførsel til regningskontoen og mangler en buffer siden dere har tydd til kreditt (selv om det er lite)

Om dere eier hus selv, kan dere be banken om avdragsfrihet en måned.

Jeg vil foreslå at dere setter alt inn på å bli kvitt dette kredittkortet, og legger av et større månedlig beløp inn på regningskontoen deres. Bra å overføre det samme selv i måneder med lite ut, det kan gi dere et lite overskudd på denne kontoen på sikt, som igjen vil gi dere tryggere økonomi.

Deretter begynner du med en fast "buffersparing" og en fast "julesparing".

Julen kommer hvert år, man kan like gjerne være forberedt.

Buffere er ment for kriser, ikke for slikt man kan forvente.

Se på hvor du kan spare penger i det daglige. Handle billigere mat, ikke halvfabrikata, drope luksusprodukter, etc. Spare inn på klesbudsjettet? La ungene arve fra bekjente? I hvert fall i en overgangsfase. Vær kreativ.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vil jeg foreslå å droppe avdragene på boliglånet i et par måneder så dere får denne ekstra gjelden ut av verden. Men dere må jo også legge om økonomien så dere ikke havner i samme situasjon igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet vårt er at vi kommer i samme knipe på samme tid hvert år. Ikke noe gøy. Så nå skal jeg lage en liste og klistre på et sted vi er ofte - som ikke andre ser, hvor jeg skriver opp hva som dekkes av regningskontoen! Det som er utenom MÅ overføres fra andre kontoer. Så skal jeg love meg selv dyrt og hellig at neste år SKAL VI IKKE komme i en slik knipe. Det er jeg som styrer økonomien.

Vi sparer en del av lønna - 4000 kr fast - inkludert sparing til hageutgifter, reiseutgifter, bilutgifter og sparing..

Denne måneden skal jeg planlegge middager for 1 uke av gangen og kjøpe billig mat der jeg kan, så får vi se om vi får spart opp litt på den måten også. :) Og utskeielser - dvs aktiviteter som koster - skal vi ha lite eller ingenting av. Så øker jeg overføringen til regningskontoen for denne og neste måned med 1 000 kr måneden, så har vi tjent inn litt der også...

Det er jeg som styrer økonomien. Mannen min orker/vil ikke ha noe med det å gjøre (han er psyksisk syk), så alt står egentlig på meg her.. og det meste er min feil, men vi skal klare det! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Problemet vårt er at vi kommer i samme knipe på samme tid hvert år. Ikke noe gøy. Så nå skal jeg lage en liste og klistre på et sted vi er ofte - som ikke andre ser, hvor jeg skriver opp hva som dekkes av regningskontoen! Det som er utenom MÅ overføres fra andre kontoer. Så skal jeg love meg selv dyrt og hellig at neste år SKAL VI IKKE komme i en slik knipe. Det er jeg som styrer økonomien.

Vi sparer en del av lønna - 4000 kr fast - inkludert sparing til hageutgifter, reiseutgifter, bilutgifter og sparing..

Denne måneden skal jeg planlegge middager for 1 uke av gangen og kjøpe billig mat der jeg kan, så får vi se om vi får spart opp litt på den måten også. :) Og utskeielser - dvs aktiviteter som koster - skal vi ha lite eller ingenting av. Så øker jeg overføringen til regningskontoen for denne og neste måned med 1 000 kr måneden, så har vi tjent inn litt der også...

Det er jeg som styrer økonomien. Mannen min orker/vil ikke ha noe med det å gjøre (han er psyksisk syk), så alt står egentlig på meg her.. og det meste er min feil, men vi skal klare det! :)

Du får ta et dypdykk i fryseren. Ofte finner man en del middager der som man har glemt at man har kjøpt. Kan spare noen kroner på det. :blomst:

Du burde kanskje vurdere å lage flere kontoer i hjemmebanken, en for jul, en for ferie og fritid, en for hage, og en som er "hellig" bufferkonto? Strengt tatt bør man ha noen kroner i reserve. De prater om 3-6 månedslønner, men jeg kjenner ikke mange småbarnsfamilier som har det.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ganska bra koll på ekonomien och tjänar bra, men även innan dess gjorde vi så här.

Var sitt löne/förbrukskonto.

Automatisk överföring till gemensamt räkningskonto varje månad (med buffert)

Automatisk överföring till sparkonto för ferie och dyra reparationer (vaskemaskin ryker, bilen må på verkstad)

Automatisk överföring till husbuffert-sparkonto och pensionsförsäkring mm

Alla löpande räkningar, inklusive matkostnaden täcks av räkningskontot. Dyrare ting som köpts eller ska betalas som är "extra" betalar vi från räkningskontot men för över pengar från korttids-sparkontot. Till exempel barnens idrottsaktiviteter, ny cykel, eller bilservice.

På så sätt har vi koll att bufferten för dyra månader inte äts upp av konsumtion (cykelköp), aktiviteter (simning) eller ferie. Det har vi sparat för på annat håll.

Husets större reparationer och ombyggnad betalas från husbufferten.

Det blir många konton men det är tydligt om vi har buffert för räkningar kvar, och vi kan både ta det trista extrakostnaderna som bilservice, och det kul som ferie utifrån lilla sparkontot.

I slutet av varje månad gör jag en slags "avstämning" och kollar om räkningskontot har några "utom det vanliga räkningar-kostnader" som ska täckas av sparkontot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har fått fasttrekk frå banken på et par hundre kroner pr måne til å dekke forsikringa, som vi har med dei. Kanskje det kan gå for dokke også? Det hjelp i allefall oss :)

Finn billigast mulig av dei ulike tilboda, som tv, internett, straum, forsikring osv. Eit lurt sparetips er å handle inn mat max en gong pr veke, krev planlegging men kan bety alfa og omega for økomnomien..Kan de foressten samordne kjøyring til jobb, bhg og sfo med andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får dere ta av sparepengene til å dekke regningene dere ikke har råd til i år. Problem løst.

Deretter klipper dere kredittkortet, øker overføringen til regningskontoen med minst 2000 kr/måned, og stryper alt av småhandling på kreditt den ene eller andre veien (småregninger tyder på nethandling og/eller unødvendige abonnementer. Bort med slikt. Cold turkey as of today).

Anonym poster: 2cc328955c41d37cbea43f234acd4fa0

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har gjort det slik at siden vi begge har variabel lønn har vi igjen ett fast beløp på brukskonto og setter resten på regningskonto.

Regn sammen ALLE regningene du har betalt i hele fjor ( oversikt i nettbank), del dette på 12 og pluss på 1-200 kr hver mnd for prisoppgang. Da ser du hvor mye som reelt må over på regningskonto hver mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har autotrekk på forsikringene en gang i mnd, kanskje dere kan få det til hos deres selskap også? Ta en ringerunde på dem, kan ofte lønne seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...