Gå til innhold

Kan vi kalle ham dette?

Siam

Kan han hete Balder?  

1 stemme

1. 1. Kan han hete Balder?

• Ja
      35
    • Nei
      29

Anbefalte innlegg

Faktisk så har jeg hørt om et tvillingpar som heter Balder og Storm..

Og jeg har hørt om ei jente som heter Klittoria. Men vakkert er det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og jeg har hørt om ei jente som heter Klittoria. Men vakkert er det ikke.

:ler: Nei ! Men jeg siktet til denne tilfeldigheten her :

:P Det blir nok Balder' date=' ja! Og hvis det kommer en gutt til, så blir nok han kalt Storm... Synes det er et fint navn også.[/quote']

:sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit nok å synes det er gøy fordi det er uvanlig, men det er ungene som skal leve med disse navnene. Hvis jeg hadde fått et råteit navn, og mamma og pappa hadde sagt "jamen det var fordi jeg synes det var så uvanlig og gøy", så tror jeg ikke jeg hadde blitt særlig fornøyd. Finnes vel de som bruker "navnet" Ulv også, noe så forferdelig. Kanskje jeg skal kalle ungene mine fønvind og kjøttmeis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s
Greit nok å synes det er gøy fordi det er uvanlig' date=' men det er ungene som skal leve med disse navnene. Hvis jeg hadde fått et råteit navn, og mamma og pappa hadde sagt "jamen det var fordi jeg synes det var så uvanlig og gøy", så tror jeg ikke jeg hadde blitt særlig fornøyd. Finnes vel de som bruker "navnet" Ulv også, noe så forferdelig. Kanskje jeg skal kalle ungene mine fønvind og kjøttmeis.[/quote']

Selvføgelig er det tragisk hvis foreldre kaller barnet sine navn fordi det er "uvanlig og gøy".. Men er det noen som gjør det da? Balder er faktisk et helt greit guttenavn, selv om det er sjedent. Det er ikke stygt eller støtende og gir ikke assosiasjoner til "merkelige ting" (som eks Klittoria kanskje kan gjøre :tunge1: ). En annen ting er det at vi ikke syns de samme navnene er fine. Jeg kunne ramset opp masse navn jeg syns er helt grusomme, som er hyppig brukt... Poenget må jo være at navnet ikke skal være til ulempe for barnet. Kan liksom ikke se for meg at Balder skal være til større ulempe enn et hvilke som helst annet navn.

Syns også det blir teit å sammenligne det med å kalle barnet sitt "Kjøttmeis" eller "Fønvind"... uten at jeg gidder å utdype hvorfor (sier seg vel selv?).

At et navn er uvanlig er vel ingen ulempe i seg selv? Det er vel ikke så gøy å hete det samme som 10 andre i klassen heller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner en hund som heter balder, synes det er et innmari kult navn. Kan sikkert også brukes på mennesker :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som jeg sa tidligere så er ikke Balder SÅ ille, det er i det minste et navn. Men jeg synes ikke det er pent og jeg assosierer det med hunder.

Jeg siktet mest til Storm.

Men hver sin smak, for all del.

Det siste jeg sa der, var vel mest for å illustrere poenget mitt, men ja, jeg synes egentlig det er like latterlig å kalle ungen sin for Storm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s
Som jeg sa tidligere så er ikke Balder SÅ ille, det er i det minste et navn. Men jeg synes ikke det er pent og jeg assosierer det med hunder.

Jeg siktet mest til Storm.

Men hver sin smak, for all del.

Det siste jeg sa der, var vel mest for å illustrere poenget mitt, men ja, jeg synes egentlig det er like latterlig å kalle ungen sin for Storm.

Ok, da jeg møtte han jeg vet om som heter Storm, syntes jeg det var litt rart, men det er merkelig hvor fort man venner seg til ting/navn. Nå syns jeg det er et helt naturlig navn. Mange fine navn virker rare fordi de er uvanlige. Når man har hørt de et par ganger er de ikke lenger rare. (så lenge ikke navnet klinger stygt eller ekkelt..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da jeg møtte han jeg vet om som heter Storm, syntes jeg det var litt rart, men det er merkelig hvor fort man venner seg til ting/navn. Nå syns jeg det er et helt naturlig navn. Mange fine navn virker rare fordi de er uvanlige. Når man har hørt de et par ganger er de ikke lenger rare. (så lenge ikke navnet klinger stygt eller ekkelt..)

Det er veldig sant!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:P Det blir nok Balder' date=' ja! Og hvis det kommer en gutt til, så blir nok han kalt Storm... Synes det er et fint navn også.[/quote']

Flotte navn, synes jeg.

Jeg elsker gamle norrøne og keltiske navn. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Balder var sønn av Odin og Frigg, han var lys og fager, vis og

veltalende, mild og hjelpsom og bar tilnavnet <den gode>.

Er ikke dette flotte referanser så vet ikke jeg.

Er ikke helt sikker hva navnet "betyr" men mener det er venn.

Navnet skjemmer ingen :P

Navnet er en del av personligheten, selv har jeg ikke bestemt

navna på barna mine før de var født slik at jeg kunne se hvem de var, og hvilke navn som passet.

Og når de presenterer seg i dag blir navnene deres husket, ikke fordi

de er rare men de er uvanlige og uvanlig fine. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker det ikke heller, men det har jo ikke så mye å bety. Det jeg heller reagerer på er at du føler det nødvendig å spørre her, tenker om det er fordi du selv syns det kanskje er et litt rart navn?

Men - liker du det så bruk det vel. Mange rare navn der ute, vi blir fort vant med dem. Men storm er myye finere spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja, grunnen til at jeg spurte var at jeg plutselig ble presentert for at hunden til kusinen min hadde hett det. Og hun syntes det var et hundenavn. Så jeg ville vite om det var mange som syntes det samme som henne. Jeg vil jo ikke gi barnet et navn det blir mobbet for.

Men jeg har uansett bestemt meg for at Balder er et fint navn og jeg kan godt kalle en fremtidig sønn det. Det samme gjelder Storm.

Og at ikke alle er enig er jo helt naturlig. Det hadde tatt seg ut om alle het det samme.... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes Balder er ett fint navn jeg. Morro med navn som ikke "alle" har :)

..og den som skrev dette var Kaisa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Anonymous

Vi hadde en hund som het Brage da jeg var yngre. Nå heter yngste sønnen min Brage. Synes Brage er et kjempefint navn uansett om det er på hund eller menneske:-) Hadde også en hund som het Balder. Hadde ørtåførti hunder (drev med hundekjøring) og alle som en hadde norrøne navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mrs. Potter

Synes ikke det er noe fint.Har aldri ville kalt barnet mitt verken Balder eller Storm. Men hver sin smak..

Mrs.Potter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madam Felle

Dere kan jo kalle han hva dere vil da, men min personlige mening er at det var et forferdelig stygt navn på et lite barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Balder, Brage, Storm, eller fex Frende er navn som overhodet ikke lyder flott i min ører. Men jeg har sans for enkelte gammelnorske navn, min sønn heter Tor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...