mintwee Skrevet 5. februar 2013 #1 Skrevet 5. februar 2013 Har de siste ukene hatt så mye migrene at jeg rett og slett ikke vet hvor jeg skal gjøre av meg. Ligger i sengen og bare vrir meg, kvalm og jævlig og ingen tabletter fungerer. Har hatt migrene så og si hele livet (er 19 nå), men har aldri før som jeg kan huske hatt en så lang periode med så mye migrene. Har gjort et tappert forsøk på å finne ut hva som kan være årsaken ved å f.eks. skrive migrenedagbok. Jeg er ganske så stresset for tiden da jeg har mye å gjøre (ulike grunner, men har aldri en kveld fri, for å si det slik), og vet at dette kan være en sterk "migrenetrigger". Men jeg har i det siste også lagt om kostholdet mitt litt. Ikke særlig mye, da jeg alltid har spist relativt sunt, men jeg har bl.a. kuttet brus og godterier (spiser kun litt på lørdager). Har også begynt å trene 1-3 ganger uken (styrke og kondisjon), noe jeg ikke har gjort siden jeg gikk på barneskolen (utenom gymtimer på skolen). Jeg vet godt at jeg skal holde meg unna ting som sjokolade og appelsin da dette er noe som virkelig trekker frem migrenen min. Men kan det virkelig være at det at jeg har endret kostholdet mitt kan påvirke migrenen min? Vet ikke om dette kan ha noen som helst betydning, men går på FHS dette året (en relativt seriøs FHS). Går på "brassband" linje og spiller egentlig i korps/små grupper hele dagen, hver dag, hele uken. Mye lyd når man spiller i BB, så det kan jo være at dette sliter på hodet etterhvert.. Blir veldig glad for alle innvendinger, da jeg rett og slett er desperat etter å finne noe som hjelper, om det så er nesten mikroskopisk. (Vet noen kommer til å spørre før eller senere hvilke medisiner jeg bruker; Ibuprofen 600mg. + 1-2 pinex/ibux, Zomig og Sumatriptan. Alle har vist seg å fungere før, men av en eller annen grunn merker jeg ikke engang forskjell nå..) - Desperat
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2013 #2 Skrevet 5. februar 2013 Har du vondt i nakke/rygg? Anonym poster: 9e45153cc4c3f20074868bdcb1c911bd 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2013 #3 Skrevet 5. februar 2013 Jeg må ta zomig og 2 pinex forte ved migreneanfall. Spør legen om resept på det. Anonym poster: b13d727aeb4e5f5e51798950c184e269
Gjest LadyAntebellum Skrevet 5. februar 2013 #4 Skrevet 5. februar 2013 Jeg hadde ekstrem migrene. Skikkelig ille. Nå tar jeg atacand 16 mg forebyggende hver dag, og har fått et helt nytt liv! Sier ikke at den hjelper alle, men har hørt mange suksesshistorier med akkuratt den forebyggende medisinen. Ved anfall er det pinex forte som gjelder hos meg også
humalla Skrevet 6. februar 2013 #5 Skrevet 6. februar 2013 Samboeren min får noen akutte migreneanfall innimellom. Tåler ikke lys, vrir seg i smerte, spyr o.l. Han pleier å legge en iskald klut på hode. I tillegg har de noe som kalles "migrenestift" på apoteket. Du fukter pannen med litt spytt eller vann, og smører denne stiften på noen runder frem og tilbake. Det kjøler ned hodet. Tigerbalsam har også så og si samme virkning som stiften. Jeg og han bestemte oss for ca 2 år siden å kutte brus i ukedagene. Dagene etter avtalen begynte var visst helt jævlige. Så trur det kan ha noe med sukkeret å gjøre. I tillegg drikker vi alltid brus lørdag og søndag, og da har han alltid vondt i hodet igjen på mandager, sikker pga brusen der og. Så hiv i deg pinex forte eller andre smertestillende, smør på migrenestift/tigerbalsam, legg en kald klut på hode, evt ha en bøtte med iskaldt vann ved sengen. Legg deg i et stille og helt mørkt rom (ikke lys mellom dørsprekken heller). Har du noe problemer med synet? Har du vondt i rygg/nakke? God bedring
humalla Skrevet 6. februar 2013 #6 Skrevet 6. februar 2013 Jeg hadde ekstrem migrene. Skikkelig ille. Nå tar jeg atacand 16 mg forebyggende hver dag, og har fått et helt nytt liv! Sier ikke at den hjelper alle, men har hørt mange suksesshistorier med akkuratt den forebyggende medisinen. Ved anfall er det pinex forte som gjelder hos meg også Oi, så bra! Aldri hørt om denne. Er den reseptfri?
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2013 #7 Skrevet 6. februar 2013 Samboeren min får noen akutte migreneanfall innimellom. Tåler ikke lys, vrir seg i smerte, spyr o.l. Han pleier å legge en iskald klut på hode. I tillegg har de noe som kalles "migrenestift" på apoteket. Du fukter pannen med litt spytt eller vann, og smører denne stiften på noen runder frem og tilbake. Det kjøler ned hodet. Tigerbalsam har også så og si samme virkning som stiften. Jeg og han bestemte oss for ca 2 år siden å kutte brus i ukedagene. Dagene etter avtalen begynte var visst helt jævlige. Så trur det kan ha noe med sukkeret å gjøre. I tillegg drikker vi alltid brus lørdag og søndag, og da har han alltid vondt i hodet igjen på mandager, sikker pga brusen der og. Så hiv i deg pinex forte eller andre smertestillende, smør på migrenestift/tigerbalsam, legg en kald klut på hode, evt ha en bøtte med iskaldt vann ved sengen. Legg deg i et stille og helt mørkt rom (ikke lys mellom dørsprekken heller). Har du noe problemer med synet? Har du vondt i rygg/nakke? God bedring Oi, er det med å smøre kjølende ting på hodet faktisk noe som er "laga" for migrene? JEg har alltid drevet å smørt meg gal med mentholatum på panna når jeg har anfall, da det er det eneste som lindrer bittebittelitt i et par minutter Anonym poster: ffcad7fb35531f856478150b56aa47a0
Gjest LadyAntebellum Skrevet 6. februar 2013 #8 Skrevet 6. februar 2013 Oi, så bra! Aldri hørt om denne. Er den reseptfri?l Nei du må gjennom legen og få resept,men det burde ikke være et problem for deg og få. Denne medisinen har lite bivirkninger og den blir mer og mer vanlig blant folk med migrene.. Håper du finner utav det:)
skruf Skrevet 6. februar 2013 #9 Skrevet 6. februar 2013 Har du vært utredet for migrene og fått migrenemedisin? Jeg har hatt migrene i mange år, ble utredet hos lege og nevrolog, og har imigran nesespray som jeg tar ved anfall. En dusj i nesen og migrenen forsvinner:) Ellers så begynte jeg for ei stund siden med atacand for å forebygge migreneanfall. Denne er en drøm, jeg har nå kanskje bare 2-3 anfalli måneden. Atacand er på resept, så du må til lege. Det er egentlig en medisin mot høyt blodtrykk, som de har funnet ut virker dempende på migrene. Jeg tar bare 4mg daglig pga jeg har et litt lavt blodtrykk normalt. Prøvde 8mg for bedre effekt, men da gikk jeg bare rundt og svmlet... Tror første steget er å bestille legetime:) Daglig inntak av magnesium er forresten gunstig for å forebygge migrene. Magnesium får du kjøpt på helsekost og apotek. Den stiften noen nevner over her har jeg testet, og på de verste migreneanfallene så funker den ikke i det hele tatt. Tror og det er viktig å skille mellom intens hodepine og migrene. Migrene er en egen diagnose som legen setter etter en prosess med utredning.
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2013 #10 Skrevet 6. februar 2013 Jeg og han bestemte oss for ca 2 år siden å kutte brus i ukedagene. Dagene etter avtalen begynte var visst helt jævlige. Så trur det kan ha noe med sukkeret å gjøre. I tillegg drikker vi alltid brus lørdag og søndag, og da har han alltid vondt i hodet igjen på mandager, Hvorfor i alle dager drikker han fortsatt brus? Anonym poster: 317c43ee288c96a2eca2da82056a0e0d 2
mintwee Skrevet 6. februar 2013 Forfatter #11 Skrevet 6. februar 2013 Jeg hadde ekstrem migrene. Skikkelig ille. Nå tar jeg atacand 16 mg forebyggende hver dag, og har fått et helt nytt liv! Sier ikke at den hjelper alle, men har hørt mange suksesshistorier med akkuratt den forebyggende medisinen. Ved anfall er det pinex forte som gjelder hos meg også Har alltid sagt at jeg ikke vil ta forebyggende, men jeg tror jeg må gi etter nå. Har bare hørt positive sider med det, så tror jeg må ta meg en tur til legen og få skaffet det!
mintwee Skrevet 6. februar 2013 Forfatter #12 Skrevet 6. februar 2013 Samboeren min får noen akutte migreneanfall innimellom. Tåler ikke lys, vrir seg i smerte, spyr o.l. Han pleier å legge en iskald klut på hode. I tillegg har de noe som kalles "migrenestift" på apoteket. Du fukter pannen med litt spytt eller vann, og smører denne stiften på noen runder frem og tilbake. Det kjøler ned hodet. Tigerbalsam har også så og si samme virkning som stiften. Jeg og han bestemte oss for ca 2 år siden å kutte brus i ukedagene. Dagene etter avtalen begynte var visst helt jævlige. Så trur det kan ha noe med sukkeret å gjøre. I tillegg drikker vi alltid brus lørdag og søndag, og da har han alltid vondt i hodet igjen på mandager, sikker pga brusen der og. Så hiv i deg pinex forte eller andre smertestillende, smør på migrenestift/tigerbalsam, legg en kald klut på hode, evt ha en bøtte med iskaldt vann ved sengen. Legg deg i et stille og helt mørkt rom (ikke lys mellom dørsprekken heller). Har du noe problemer med synet? Har du vondt i rygg/nakke? God bedring Det høres veldig ut som slik jeg har det, så det er sikkert noe der. Får nok i meg for lite sukker (evt. kalorier) i forhold til det jeg har vært vandt til. Det hender at synet mitt svikter i ny og ne når migrenen nærmer seg, da vet jeg at det kommer et ekstremt anfall. Men utenom det så har jeg vel så og si perfekt syn. Har bare testet synet mitt én gang før, og det var når jeg ble testet av legene for å finne ut om det var migrene jeg hadde. Så det er vel kanskje på tide med en ny synstest. Har hørt før at bare litt nærsynhet f.eks. kan gjøre mye med hodet. Ryggen har jeg ikke merket at jeg har noe vondt i sammenhengende med migrenen, bare på tilfeldige andre tidspunkt som når jeg har gått/stått for mye en dag f. eks.
mintwee Skrevet 6. februar 2013 Forfatter #13 Skrevet 6. februar 2013 Har du vært utredet for migrene og fått migrenemedisin? Jeg har hatt migrene i mange år, ble utredet hos lege og nevrolog, og har imigran nesespray som jeg tar ved anfall. En dusj i nesen og migrenen forsvinner:) Ellers så begynte jeg for ei stund siden med atacand for å forebygge migreneanfall. Denne er en drøm, jeg har nå kanskje bare 2-3 anfalli måneden. Atacand er på resept, så du må til lege. Det er egentlig en medisin mot høyt blodtrykk, som de har funnet ut virker dempende på migrene. Jeg tar bare 4mg daglig pga jeg har et litt lavt blodtrykk normalt. Prøvde 8mg for bedre effekt, men da gikk jeg bare rundt og svmlet... Tror første steget er å bestille legetime:) Daglig inntak av magnesium er forresten gunstig for å forebygge migrene. Magnesium får du kjøpt på helsekost og apotek. Den stiften noen nevner over her har jeg testet, og på de verste migreneanfallene så funker den ikke i det hele tatt. Tror og det er viktig å skille mellom intens hodepine og migrene. Migrene er en egen diagnose som legen setter etter en prosess med utredning. Det ligger i familien min å ha migrene, så det var noe som ikke var særlig mye å sjekke ut på. Men jeg har gått igjennom x antall tester for å finne ut grunnen til migrenen min, uten hell. Som jeg skrev tidligere, tror jeg må gi etter og få meg en legetime sånn at jeg får skaffet meg forebyggende, ja!
skruf Skrevet 6. februar 2013 #14 Skrevet 6. februar 2013 Det ligger i familien min å ha migrene, så det var noe som ikke var særlig mye å sjekke ut på. Men jeg har gått igjennom x antall tester for å finne ut grunnen til migrenen min, uten hell. Som jeg skrev tidligere, tror jeg må gi etter og få meg en legetime sånn at jeg får skaffet meg forebyggende, ja! Det er veldig greit å få det utredet for å få diagnosen migrene på papiret. Da kan du få legeerklæring på det ift fravær på skole. Har ei datter på 16 som har hatt migrene siden hun var 3, hun ble diagnosert, og har erklæring så hun har levert på skolen. De dagene hun har migreneanfall så er hun så syk at hun har ikke sjans til å gå på skolen, og når hun har diagnose og erklæring så teller ikke det fraværet på samme måte som vanlig fravær. Hun, samme med meg, var til fastlege, nevrolig og var og tok EEG. Etter denne runden fikk hun diagnose og medisin på blå resept (også veldig greit, da Imigran koster endel).
mintwee Skrevet 6. februar 2013 Forfatter #15 Skrevet 6. februar 2013 Angående dette med klut på pannen og denne "stiften". Har et tips som ihvertfall fungerer på meg, selv om det kan virke nokså teit, hahah. De gangene jeg har migrene og er med kjæresten min så hjelper det veldig om jeg ligger helt strak på rygg og han holder hånden sin på pannen min en liten stund. Det føles virkelig som om presset blir flyttet på og om det bare er for et halvt minutt, så er det utrolig behagelig. 1
Fantomina Skrevet 6. februar 2013 #16 Skrevet 6. februar 2013 Jeg ville heller ikke ta forebyggende, men etter en eksamensperiode med daglig migrene i flere uker måtte jeg gi etter, og min første opplevelse med forebyggende var ikke akkurat positiv. Jeg mistet mye av blodtilførselen til fingrene og føttene, med en gang jeg la bena i kors eller la vekt over en arm sovnet kroppsdelen. I tillegg var jeg konstant iskald på hendene, føttene og nesa, og jeg kunne aldri få puls på over 130/140, noe som gjorde det umulig å trene. Husker ikke hva legemiddelet som gjorde dette heter, men da jeg gikk over på Atacand var det som en drøm. Ingen migrene og kroppen fungerer som den skal! Nå har jeg sluttet med Atacand fordi jeg klarer meg uten med mye trening, avspenning og tøying av nakke-, rygg- og skuldermuskler, i tillegg har jeg lært meg å ikke stresse og få ekstremt dårlig samvittighet for ikke å få gjort alt jeg skal. Atacand er riktignok ikke for alle, og det er lurt å starte med lav dose, men alt dette skal legen din vite.Jeg har forresten også tatt MR av hodet for å sjekke at migrenen bare er migrene og ikke noe mer. Du kan høre med legen din om det også.
up! Skrevet 6. februar 2013 #17 Skrevet 6. februar 2013 Angående dette med klut på pannen og denne "stiften". Har et tips som ihvertfall fungerer på meg, selv om det kan virke nokså teit, hahah. De gangene jeg har migrene og er med kjæresten min så hjelper det veldig om jeg ligger helt strak på rygg og han holder hånden sin på pannen min en liten stund. Det føles virkelig som om presset blir flyttet på og om det bare er for et halvt minutt, så er det utrolig behagelig. Enig, det hjelper!
humalla Skrevet 6. februar 2013 #18 Skrevet 6. februar 2013 Hvorfor i alle dager drikker han fortsatt brus? Anonym poster: 317c43ee288c96a2eca2da82056a0e0d Hehe, si det. Han klarer ikke å gå året rundt uten brus, så blir til at vi drikker i helgen bare. Før drakk vi hver dag ;o Han sier "Jeg vil heller drikke brus i helgen og ha vondt i hue på mandag, enn å ikke drikke brus i det hele tatt"
up! Skrevet 6. februar 2013 #19 Skrevet 6. februar 2013 Hehe, si det. Han klarer ikke å gå året rundt uten brus, så blir til at vi drikker i helgen bare. Før drakk vi hver dag ;o Han sier "Jeg vil heller drikke brus i helgen og ha vondt i hue på mandag, enn å ikke drikke brus i det hele tatt" Jaja, folk er forskjellige Kunne jeg blitt kvitt hodepinen min ved å kutte ut noe jeg har i kosten, ville jeg kuttet det ut uten å blunke. Ingenting smaker så godt at det er verdt den smerten. 1
humalla Skrevet 6. februar 2013 #20 Skrevet 6. februar 2013 Jaja, folk er forskjellige Kunne jeg blitt kvitt hodepinen min ved å kutte ut noe jeg har i kosten, ville jeg kuttet det ut uten å blunke. Ingenting smaker så godt at det er verdt den smerten. Enig med deg! Men du kjenner mannfolk...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå