Tordensky Skrevet 5. februar 2013 #1 Skrevet 5. februar 2013 Jeg er melkeintolerant så småen har ikke fått noe særlig laktose eller melkeprotein fra mm så langt. Ga ham en flaske NAN for noen uker siden pga vi hadde glemt flasken med pumpet melk et annet sted. Det gikk ikke bra. Han fikk lett utslett og fryktelig magevondt. Når vi nå har prøvd tilvenning til mme igjen, har vi gitt bare litt etter et mm-måltid og da NAN HA1 fra apoteket. Det har gått greit for magen, litt forstoppet, og kanskje litt fussy til tider men... Men han har blusset så veldig opp med eksemen (som bare har vært tendenser tidligere) og klør mye i øynene som renner og. Eksemen er som atopisk eksem, ikke elveblest. Jeg har også dette i perioder, så det kan jo være derfor han har det. Men kan det også være melken? Er det noen måte å sjekke dette på utenom å kutte det i 14 dager? Han blir jo ikke mett uten den mme'en etter måltidet...
Sugerøret Skrevet 5. februar 2013 #2 Skrevet 5. februar 2013 Få en legetime hos spesialist på astma/allergi. Synes en ikke skal drive med testing hjemme på så små barn.La en spesialist hjelpe til
Tordensky Skrevet 5. februar 2013 Forfatter #3 Skrevet 5. februar 2013 Nei, vi teste hjemme ville aldri ramlet meg inn! (kan jo bl. a dryppe melk på øyet til babyen og se om den reagerer, men det er jo ikke anbefalt å gjøre selv!). Men har lest at mange fastlegger ikke vil prikkteste bayer fordi svarene som regel ikke stemmer... Kan høre på helsestasjonen og ev kontakte en allergispesialist, ja :-)
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2013 #4 Skrevet 5. februar 2013 Moren til min stesønn styra voldsomt med det hun mente var melkeallergi da gutten var baby. Hun sluttet helt med vanlig melk, gav soyamelk og mente selv at dette hjalp. Vi merket ikke noe. Mannen snakket med legen om dette og de anbefalte IKKE å kutte melken. Fikk beskjed av de ikke allergitestet før barnet var 3 år pga resultatet ikke ville være rett. Husker ikke grunnen til dette. Gutten hadde ikke allergi viste det seg når det først ble testet, men når han fikk vanlig melk da fikk han utslett og diare som varte noen uker, men det forsvant og nå merkes ingenting. Anonym poster: 2916b56476c6e57bb9e594058ed8e641
Sugerøret Skrevet 5. februar 2013 #5 Skrevet 5. februar 2013 Barn under 3år blir allergitestet jo.Og mange har faktisk så alvorlig allergi at det kan gå galt. Men tester kan slå ut litt feil.Men dette har legene peilig på,
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2013 #6 Skrevet 5. februar 2013 Barn under 3år blir allergitestet jo.Og mange har faktisk så alvorlig allergi at det kan gå galt. Men tester kan slå ut litt feil.Men dette har legene peilig på, Ved mistanke om sterk allergi ja. Men utslett kan være så mangt, så tror ikke allergitesting for melk er første de tenker på da. Men jeg er ingen lege så vil ikke svare som en. Jeg ville tatt kontakt med en fagperson om jeg var TS, ingen her inne som kan gi skikkelig svar her inne uansett. Anonym poster: 2916b56476c6e57bb9e594058ed8e641
Tordensky Skrevet 11. februar 2013 Forfatter #7 Skrevet 11. februar 2013 Har bestilt legetime. Men når sånne tester viser feil, er det da oftest at de ikke viser noe selv om allergien er der? At hvis den slår ut på testen så er det allergi, men ikke nødvendigvis omvendt?
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2013 #8 Skrevet 11. februar 2013 Men selv om ikke du drikker melk så inneholder vel mm din laktose? Kroppen din lager laktose i melken din, det har ikke noe å si at du ikke drikker det. Anonym poster: c415db06dae475e1daf3d81a7903a604
Tordensky Skrevet 11. februar 2013 Forfatter #9 Skrevet 11. februar 2013 Hvorfor skal man da kutte ut alle melkeprodukter i 14 dager for å se om babyen blir bedre? Er det bare for melkeprotein det da?
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2013 #10 Skrevet 11. februar 2013 Hvorfor skal man da kutte ut alle melkeprodukter i 14 dager for å se om babyen blir bedre? Er det bare for melkeprotein det da? Når det kommer til melkeallergi/intoleranse så merkes det veldig fort om babyen blir syk, og om den blir friskere uten. Trenger ikke 24 dager uten, man merker endringer allerede etter 1 dag om babyen er allergisk og man kutter det ut. Jeg har hatt intoleranse mot melk(proteinene) hele livet, men morsmelken tålte jeg veldig bra, så er ikke sikkert det er melk TS sin baby reagerer på i det hele tatt. Anbefaler at lege tar tester enn at man skal drive på å kutte ut ting i ukesvis hjemme for at det kan være det og det. Anonym poster: 6b63310ab876e65e49683e35b86ee0c4
Tordensky Skrevet 11. februar 2013 Forfatter #11 Skrevet 11. februar 2013 Ja, jeg vil jo helst at legen skal ta tester, for eliminering er jo litt vanskelig for meg da jeg blir syk av melk... Det jeg er reddest for er at han i verste fall også reagerer på soya for det er en stor del av mitt kosthold... Kan legen teste for det og?
Mary Poppins Skrevet 12. februar 2013 #12 Skrevet 12. februar 2013 Min datter har melkeallergi (altså allergisk mot melkeprotein, ikke laktoseintoleranse som er noe annet). Dette ble oppdaget etter hun hadde slitt med magevondt og utslett over en periode da hun var rundt 2 mnd. Som nevnt tidligere i tråden er det vanskelig å påvise ved blodprøver, så eneste måten var å eliminere all melk fra kosten min (og da mener jeg absolutt alt. Man må sjekke ingredienser nøye på alt man kjøper), og deretter reintrodusere det etter ca 2-3 uker. Det er nødvendig å la det gå såpass lang tid for å sørge for at melkeproteinene er helt eliminert. Da var det ingen tvil om at reaksjonen skyldtes melk. Da dette var påvist og dokumentert (av barnelege), fikk vi blåresept på Neocate; MME som er total-hydrolysert (jeg delammet, så vi hadde behov for noe tilskudd av MME). Det finnes også andre merker MME som er egnet for melke-allergikere, men Nan-HA er IKKE en av disse, selvom det er lett å anta det. Nan-HA er bare delvis hydrolysert for å gjøre den lettere fordøyelig, men den inneholder fremdeles melkeprotein-antigener. De gode nyhetene er at dersom det er melkeallergi er det veldig stor sannsynlighet for at barnet vokser det av seg innen de første leveårene. Min datter er allerede mye mer tolerant enn hun var, selvom vi enda må styre unna produkter med mye melk (hun er 17 mnd). Mitt råd er derfor å kontakte lege for å få henvisning til barnelege for å begynne utredning, det er virkelig verdt det. Ikke gøy med et barn som har det vondt. Som også er nevnt over her skal man helst ikke foreta slike "eksperimenter" med eliminering på egenhånd, i fare for feilernæring. Vi fikk hjelp av ernæringsfysiolog etter diagnosen var satt for å sørge for riktig kosthold til både barnet og meg selv så lenge jeg ammet. Håper du finner ut av det! Lykke til 1
Tordensky Skrevet 12. februar 2013 Forfatter #13 Skrevet 12. februar 2013 Tusen takk for godt svar, Mary Poppins! Det er ikke funnet ut hva i melken jeg ikke tåler (laktose eller protein), men da jeg kan spise faste guloster og sjokolade er det jo trolig ikke proteinet.. Men siden jeg har masse andre intoleranser bl.a kjøtt) er det ganske mye jeg ikke kan spise. Hvitost på brødskiven er f.eks eneste pålegg utenom syltetøy... :-( Hvis det må til så skal jeg selvsagt eliminere melk og sjokolade (grøss) i to-tre uker for at småen skal få det bra! Men jeg har allerede en såpass sparsom diett at ytterligere eliminering blir jo kjempekjipt da.. Hvordan er datteren din med soya? Jeg vet forøvrig at Nan Ha1 ikke er melkefri, men han ble så dårlig av vanlig nan at vi tenkte vi kunne prøve den først. Men når han nå ser ut til å reagere på den og så har vi valgt å bestille legetime. Håper jo nesten på en diagnose, for de melkefrie mme'ene er jo veldig dyre! Jeg fullammer forsåvidt enda, men på kvelden er det litt sparsomt, så da blir han ikke fornøyd før han får litt mer enn jeg har å tilby. Han får nå pumpet mm for å slippe å få mme han ikke tåler...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå