Gjest Anonymous Skrevet 18. mars 2004 #1 Del Skrevet 18. mars 2004 Moren til min mann drikker veldig mye vin. Hun må ha vin til maten hver gang hun spiser. Min mann og jeg drikker ikke noe særlig vin, kanskje et glass vin fordi hun drikker vin. Men vi trenger det ikke. Nå skal jeg invitere hans mor og et annet vennepar av meg på middag, og denne gangen vil jeg helst ikke servere vin i det hele tatt. Jeg syns det er ubehagelig at de blir pussa og liker ikke måten de blir på. Hvordan skal jeg si ifra om dette? Før middagen eller etter? Hvis jeg sier ifra før så kanskje de ikke vil komme! Hvis de sier at de skal ta med noe vin, så sier jeg nei, og når de da kommer så kanskje de blir sure? Dette er et dilemma for meg... Noen i samme situasjon eller erfaringer? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 18. mars 2004 #2 Del Skrevet 18. mars 2004 Kan du ikke bare la være å si noe som helst, og servere den drikken dere vil ha? Det bør være mulig å spise middag uten vin. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nessi Skrevet 18. mars 2004 #3 Del Skrevet 18. mars 2004 Jeg hadde sagt klart i fra på forhånd hvis temaet vin kom opp, ellers hadde jeg bare servert noe annet. Dersom hun da etterspør vin ved maten ville jeg sagt at det er ikke det som blir servert i dag. Hadde svigermor blitt sur fordi hun ikke fikk vin, så kunne hun bare ha holdt seg hjemme! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 18. mars 2004 #4 Del Skrevet 18. mars 2004 Jeg ville ikke sagt noe før temaet avt kom opp. Og bare servert det det dere vil ha til middagen. Lag en fancy alkoholfri bowle eller lignede. Min favoritt for tiden er appelsinjuice blandet halvt om hlavt med solo. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mayamor Skrevet 18. mars 2004 #5 Del Skrevet 18. mars 2004 Hadde heller ikke sagt noe. Servert maten og drikken. Så fikk svigermor spise og drikke det hun blir servert... Mayamor Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lumiere Skrevet 18. mars 2004 #6 Del Skrevet 18. mars 2004 Ville ikke sagt noe på forhånd; da kan hun oppfatte det feil... Kanskje i den retning at du antyder at hun har et drikke-problem. Dere er vertskapet, så dere bestemmer menyen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
blåveis Skrevet 18. mars 2004 #7 Del Skrevet 18. mars 2004 å si i fra at det blir alkoholfritt burde ikke være nødvendig.. de er invitert på middag.. ikke på "fest med alt inkludert" og da kan de ikke vite om de kommer til å få vin eller ei.. og har ingen rett til å gjøre bestemte antagelser det å si i fra til dem på forhånd kan derimot oppfattes som et "spark" eller en fornærmlese.. og det synes jeg du skal unngå lykke til.. håper middagen blir vellykket (hilsen en blåveis som eeelsker å få rødvin til maten.. men som ikke har fått det siden januar ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lille mor Skrevet 18. mars 2004 #8 Del Skrevet 18. mars 2004 Hva med alkoholfri vin? det finnes i både rødt og hvit. Hilsen en vinelsker, som nettopp har født. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tristessa Skrevet 18. mars 2004 #9 Del Skrevet 18. mars 2004 Næsj, alkoholfri vin er grusomt. Server heller eplemost eller fresh limonade, det er bedre enn kvasi-vin! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 18. mars 2004 #10 Del Skrevet 18. mars 2004 Eh... Du må si fra! Når vi skal på middag hos venner, så har vi alltid med en flaske vin. Og det pleier gjester hos oss også å ha med seg. Så jeg antar at det er ganske normalt. Så hva om venneparet deres har med en flaske vin, og du ikke serverer den? Det vil jo virke nærmest uhøflig. Så si fra for sikkerhets skyld, så slipper du at det blir ubehagelig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 19. mars 2004 #11 Del Skrevet 19. mars 2004 Takk for svar alle sammen! Jeg kommer ikke til å si noe som helst. Dessuten vet jeg ganske sikkert at ingen av dem har med seg vin, for vi har de siste gangene ikke hatt med oss vin til hverandre lenger. Den som har middagen har som regel vinen. Dette har fungert fint for oss. Så når "dommedagen" kommer så blir det middag, og det blir servert vann med sitron og lime i istedet. Så får vi se da, hvordan de reagerer. Når de spør, hva skal jeg si da? -"I kveld blir det alkoholfritt!" Eller er det litt for stramt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 19. mars 2004 #12 Del Skrevet 19. mars 2004 Jeg ville bare sagt at "vi tenkte at vi skulle drikke vann/melk/brus i dag". Forøvrig synes jeg det er rart om gjestene skulle spørre. Det gjør ihvertfall ikke jeg når jeg er invitert bort. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 19. mars 2004 #13 Del Skrevet 19. mars 2004 Om man har med vin til middag er det faktisk i følge god skikk og bruk ikke meningen at den skal drikkes til middagen. For det første er den sansynligvis ikke riktig temperert og lufta siden den har vært transportert. For det andre er det de som serverer maten som vet hvilken drikke som passer til, og kan plukke ut denne best. En vin som gave til vertskapet er på linje med blomster og konfekt en oppmerksomhet som takk for at man ble invitert. Det er ikke for å "spleise" på middagen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet 21. mars 2004 #14 Del Skrevet 21. mars 2004 Hur gick det "Gjest"? Jag tycker inte man ska behöva säga ifrån om att det är alkoholfritt. Det ska vara upp till de som bjuder på middagen att bestämma dryck (men naturligtvis ska man kunna säga ifrån om det bara är alkohol som bjuds) Vin som gästerna tar med sig som gåva till värdparet ska inte drickas till DEN middagen. Det är en gåva som värdparet ska kunna njuta av själva. Och som sagt var, det kan vara ett vin som inte passar till maten - eller som har fel temperatur. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 21. mars 2004 #15 Del Skrevet 21. mars 2004 Jeg kan si meg enig i at man ikke nødvendigvis serverer den flasken man får i gave. Men dersom jeg har med en vinflaske, og vi ikke blir servert vin, så ville jeg kanskje tenke noe sånt som at "hvis de ikke har vin i hus, så kan de vel ta den flasken jeg har med?". Men det er kanskje bare jeg som er så sær. Hm... Når jeg tenker meg om så blir jeg nesten litt snurt hvis jeg blir invitert på middag og ikke blir servert vin til maten. Jeg synes at middag uten vin blir veldig kjedelig. Så som sagt - det er vel kanskje jeg som er litt sær. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VesleBråka Skrevet 21. mars 2004 #16 Del Skrevet 21. mars 2004 Hvis dere er 5 stk, så kan du jo ha to flasker vin til middagen. Det blir ca. to glass på hver det, hvis du ikke heller dem så fulle. Hvis svigermor spør om hun skal ta med vin, kan du jo si du allerede har kjøpt så det er ikke nødvendig. På to glass vin klarer hun vel ikke å drikke seg snydens? Men jeg er også enig i at man MÅ ikke servere vin, f.eks til en søndagsmiddag. Det er vertsskapets valg, ikke gjestenes. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 3llie Skrevet 21. mars 2004 #17 Del Skrevet 21. mars 2004 Hadde ikke sagt noe på forhånd og servert annen drikke til maten (eller kanskje du kunne slippet unna med å kjøpe en flaske alkoholfri vin? ). Dersom de hadde med selv så hadde jeg nok kommet med noe sånt som "åh, tusen takk.. denne kan vi kose oss med senere" om de spør om ikke vi kan ta den til maten hadde jeg sagt at den ikke passet til det vi skulle spise. Hadde de maset mer så hadde jeg nok sendt dem et surt blikk som sikkert hadde ødelagt hvertfall de neste 30 minuttene av kvelden.. sånn er jeg. Hvis ikke jeg hadde gjort det så hadde jeg nok sagt til dem at jeg syntes de drakk for mye og at jeg ønsket en kveld uten slikt. Det hadde sikkert ødelagt hele kvelden.. :-? Ønsker deg lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-ida- Skrevet 22. mars 2004 #18 Del Skrevet 22. mars 2004 Vi får av og til vin i gave fra våre gjester, men det er ikke sånn at jeg nødvendigvis må servere den til maten. De må drikke det som blir servert, g sier de noe får alle fem dele en flaske, da blir det ikke så mye på hver. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå