AnonymBruker Skrevet 4. februar 2013 #41 Skrevet 4. februar 2013 TS her. Takk for mange gode tilbakemeldinger! Selvfølgelig er det ikke min sak hva de spiser i sitt eget hjem, det innser jeg nå. Jeg ønsker bare at mitt barn skal ha besteforeldre som har energi til å være sammen med henne og har mulighet til det i mange år fremover. Vi bor veldig nære hverandre, så de vil nok omgås relativt ofte. Håper hun kanskje vil gi dem en ny gnist og at de kanskje får lyst til å være med oss på tur! De er fantastiske mennesker, som kanskje bare har kommet inn i en dårlig vane. Anonym poster: d91929fe05b2834468ffde06361dd268 Du skrev selv at de var i jobb, så de må da ha energi. ikke forvent at besteforeldre har samme energi som da de selv hadde småbarn. Tydeligvis har de hatt både energi og gjort en god jobb, siden du valgte sønnen deres? Du skriver om en treåring som har diabestes type 2. De har ikke ungen fått pga besøk av besteforeldrene. Tro meg Ja, du kan tro du vil bli populær den dagen du drar hjem til voksne folk og forteller de hvordan de skal leve,trene,spise. Hjem til meg, så hadde du blitt satt på trappen sammen med katten.Med beskjed om å komme tilbake den dagen du er voksen og har lært deg folkeskikk. De kunne ikke være helt perfekt dine foreldre heller. Du har ikke lært å ikke kritisere andre,respektere andre, folkeskikk. Anonym poster: 9898fdbede502adb108c1b44bebb3417 4
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2013 #42 Skrevet 4. februar 2013 Jeg skulle til å argumentere for at du absolutt kan sette foten ned og i det minste si at hvis de skal passe barnet må de følge dine regler, men så kom jeg på at jeg har vokst opp med at hver søndag var vafler med smør og sukker hos bestefar, og etterpå fikk vi hver vår lille sjokolade. Tok ingen skade av dette, bortsett fra at jeg ble veldig glad i bestefar. Spiste sunt hele uka, og siden jeg var liten spiste jeg jo maks én vaffelplate før jeg ble lei og gikk og lekte med katten. Det er noe annet hvis de tilnærmet sitter og forer barnet, men det tviler jeg på skjer. Anonym poster: 58fda165031ea32760b9dfa837fbac92 går utifra at det er en vordene mor som bestemmer på forhånd, at slik skal ikke vi ha det. Sånne uner skal ikke vi ha, vi skal gjøre slik og slik. Har vi ikke hørt det før? og hva sa vi selv da vi var gravid. Hva skjedde med oss selv? Og fikk vi unger som skydde sukker og usunne ting? hahah. Som kokk har jeg alltid laget maten selv,og hatt fokus på sunn mat,men hva skjedde. tror du ikke ungen gikk på mc.donalds da det fikk sjangsen. tror du ikke ungen prøvde å røyke, tror du ikke ungen hyla seg til både sjokolade,kake,ships i butikken. Anonym poster: 9898fdbede502adb108c1b44bebb3417
Meridian Skrevet 4. februar 2013 #43 Skrevet 4. februar 2013 Det er ditt barn, og om du ikke ønsker at barnet ditt skal smake brus og godt, så sier du ifra. Da må de ta hensyn til dette. Skjønner det er vanskelig, og at det nesten er sånn at man skulle ønske man kunne si at barnet hadde diabetes eller noe ... men om du har bestemt deg for at det ikke skal være søtsaker i hverdagen, så må de forholde seg til det.
2shy Skrevet 4. februar 2013 #44 Skrevet 4. februar 2013 Det er ditt barn, og om du ikke ønsker at barnet ditt skal smake brus og godt, så sier du ifra. Da må de ta hensyn til dette. Skjønner det er vanskelig, og at det nesten er sånn at man skulle ønske man kunne si at barnet hadde diabetes eller noe ... men om du har bestemt deg for at det ikke skal være søtsaker i hverdagen, så må de forholde seg til det. Helt enig med deg
kaprifolen Skrevet 4. februar 2013 #45 Skrevet 4. februar 2013 Må innrømme at jeg har hengt meg litt op i de 6000kr, jeg... En boks snus koster ca 70kr? Sett at det går en boks dagen (det er MYYYEE), så er det fortsatt bare drøye 2000 i måneden...
sebastianen Skrevet 4. februar 2013 #46 Skrevet 4. februar 2013 Åååå urk, jeg tror jeg hadde funnet på mye rart for å slippe å få besøk av ts. ( og jeg er i alderen til å bli bestefar ) eller kanskje ikke ts, hun er ikke den verste i denne tråden, men mange av de selvrettferdige små tuppene her inne.... 3
Gjest Gjest Skrevet 4. februar 2013 #47 Skrevet 4. februar 2013 Tror jeg ville passe på at barnet besøkte dem på lørdager, når det likevel er godtedag for mange... Synes det er helt greit å si fra at barnet kun får brus og godter på lørdag. Synes du kan be dem bli med på tur, si fra at nå drar vi i lekeparken, og at du har med niste, så får de være sammen med barnet, men samtidig røre litt på seg. Hvis de ikke repekterer at du vil at barnet skal spise normale måltider, og ikke proppes med sukker og hvete, så får du som sagt begrense besøk til lørdag, og heller invitere dem til dere eller ut på tur. Kan ikke skjønne at de IKKE skal respektere det hvis du sier at ungen blir slapp eller hyper eller irritabel av usunn mat. Kan ikke skjønne at noen MÅ gi barnebarna usunn mat hver gang de møtes! Det er da så mye som er godt og kose seg med, og ikke så usunt.
Havbris Skrevet 5. februar 2013 #48 Skrevet 5. februar 2013 (endret) Her er noen mulige alternative løsninger til problemstillingen. Jeg er i en alder der det sikkert kommer barnebarn om noen år, har et nogenlunde bra kosthold, full jobb og beveger meg nok til å unngå trykksår på rompa: - Du kan snakke med dine svigerforeldre om deres kosthold og livsstil, og fortelle det du skriver her på KG. Det er slettes ikke sikkert at det blir godt mottat og du har lagt føringer for en relasjon videre. Hvis de opplever seg som ikke bra nok for deg (og barnet) så er det ikke sikkert de står på så mye for å være sammen med barnet. - Du kan la være å la barnet være hos dine svigerforeldre, det går ut over mange - Du kan la dine svigerforeldre være slik de er, ha det kostholdet de har og leve livet sitt uten innblanding fra svigerdatter, og finne løsninger som gjør besøk hos de mulig, til glede for barnet og de selv. Jeg synes du bør foreta en risikoanalyse her, hva veier tyngst hvis du må ta noen valg? En svigerdatter som tydelig ønsket å oppdra meg og min mann hadde jeg fått litt problemer med. Endret 5. februar 2013 av Havbris 4
sebastianen Skrevet 5. februar 2013 #49 Skrevet 5. februar 2013 Her er noen mulige alternative løsninger til problemstillingen. Jeg er i en alder der det sikkert kommer barnebarn om noen år, har et nogenlunde bra kosthold, full jobb og beveger meg nok til å unngå trykksår på rompa: - Du kan snakke med dine svigerforeldre om deres kosthold og livsstil, og fortelle det du skriver her på KG. Det er slettes ikke sikkert at det blir godt mottat og du har lagt føringer for en relasjon videre. Hvis de opplever seg som ikke bra nok for deg (og barnet) så er det ikke sikkert de står på så mye for å være sammen med barnet. - Du kan la være å la barnet være hos dine svigerforeldre, det går ut over mange - Du kan la dine svigerforeldre være slik de er, ha det kostholdet de har og leve livet sitt uten innblanding fra svigerdatter, og finne løsninger som gjør besøk hos de mulig, til glede for barnet og de selv. Jeg synes du bør foreta en risikoanalyse her, hva veier tyngst hvis du må ta noen valg? En svigerdatter som tydelig ønsket å oppdra meg og min mann hadde jeg fått litt problemer med. Oh yes.....
Gjest Eurodice Skrevet 5. februar 2013 #50 Skrevet 5. februar 2013 En liten avsporing, hvorfor er "kos" tilsynelatende uløselig forbundet med å spise et eller annet, fortrinnsvis "godteri"? 3
Havbris Skrevet 5. februar 2013 #51 Skrevet 5. februar 2013 Jeg kunne nok strukket meg langt for å ha et sunt kosthold, noe vi allerede har. Og jeg ville lyttet til en svigerdatter som hadde noen ønsker når det gjelder mat etc. Men utover det så har en kommende svigerdatter ikke noe hun skulle ha sagt når det gjelder måten vi lever livet vårt på. Den dagen vi blir besteforeldre er vi fremdeles (forhåpentligvis) yrkesaktive, vi lever vårt liv og er mye mer enn besteforeldre. Jeg ville aldri gitt en svigerdatter råd med mindre hun selv ba om det, og det ville vært fint om det var en gjensidig ordning. 2
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2013 #52 Skrevet 5. februar 2013 En liten avsporing, hvorfor er "kos" tilsynelatende uløselig forbundet med å spise et eller annet, fortrinnsvis "godteri"? Fordi mange er ulykkelig i livet, og mat er billig, lett tilgjengelig og har ikke samme sosiale stigmaen som alkohol og dop har. Derfor er mat en vanlig måte å trøste seg med. Anonym poster: 1dc314e70d732b4713561260aa3101ce
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2013 #53 Skrevet 5. februar 2013 En liten avsporing, hvorfor er "kos" tilsynelatende uløselig forbundet med å spise et eller annet, fortrinnsvis "godteri"? Er du først vant til å kose deg med mat, er det ganske tungt å slutte den første uka. Visste du at koffein, som er i brus, utvider blodårene med 40%. Når du da kutter brus, altså koffein, får du sprengende hodepinne de første dagene, da samme mengde blodvolum blir pumpet inn i blodårer som nå er 40% mindre. Auuuu Jeg kuttet ut cola cold turkey og første uka føltes det virkelig som noen kontinuerlig slo en hammer mot tinningen. Anonym poster: 1dc314e70d732b4713561260aa3101ce
Sushi Skrevet 5. februar 2013 #54 Skrevet 5. februar 2013 går utifra at det er en vordene mor som bestemmer på forhånd, at slik skal ikke vi ha det. Sånne uner skal ikke vi ha, vi skal gjøre slik og slik. Har vi ikke hørt det før? og hva sa vi selv da vi var gravid. Hva skjedde med oss selv? Og fikk vi unger som skydde sukker og usunne ting? hahah. Som kokk har jeg alltid laget maten selv,og hatt fokus på sunn mat,men hva skjedde. tror du ikke ungen gikk på mc.donalds da det fikk sjangsen. tror du ikke ungen prøvde å røyke, tror du ikke ungen hyla seg til både sjokolade,kake,ships i butikken. Anonym poster: 9898fdbede502adb108c1b44bebb3417 Det er ingen unger som skyr sukker. Man kan ikke bestemme hva tenåringen skal gjøre, men man kan prøve å skape gode, sunne vaner og et barn som er glad i MAT og ikke bare godteri. En liten avsporing, hvorfor er "kos" tilsynelatende uløselig forbundet med å spise et eller annet, fortrinnsvis "godteri"? Det er jo kulturelt, om ikke helt heldig alltid... Samtidig går det jo an å kose seg med mye som er sunt. Barnet mitt spiser omtrent ikke sukker, men har mye hun koser seg med som hun bare får av og til. Er du først vant til å kose deg med mat, er det ganske tungt å slutte den første uka. Visste du at koffein, som er i brus, utvider blodårene med 40%. Når du da kutter brus, altså koffein, får du sprengende hodepinne de første dagene, da samme mengde blodvolum blir pumpet inn i blodårer som nå er 40% mindre. Auuuu Jeg kuttet ut cola cold turkey og første uka føltes det virkelig som noen kontinuerlig slo en hammer mot tinningen. Anonym poster: 1dc314e70d732b4713561260aa3101ce Og slik avhengighet vil vi vel ikke overføre til barn...?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå