2shy Skrevet 4. februar 2013 #21 Skrevet 4. februar 2013 TS, jeg skjønner jo bekymringen din. Jeg har ei venninne (som er skilt) som ikke ønsker at minstemann (som har begynt å vise tegn til ADHD) skal spise feil. Det er ikke det at han aldri får godteri, men det er i veldig små doser, og det er "rent" godteri, altså uten sukker, kunstig søtning, fargestoffer, palmefett, osv. Problemet er at hver gang han er hos bestemor og faren sin (som da er relativt ofte), så dytter de i han bare junk, og hun får hjem en unge som er 100 ganger mer urolig og grinete enn da hun leverte han fra seg. Når det er sagt, så skal du ALDRI blande deg inn i hva svigerforeldrene dine spiser, eller hva slags livsstil de har. Det er ikke din sak. Det du kan gjøre er å ta en prat med dem når det er naturlig, og forklare at du har dine overbevisninger når det gjelder ernæring, og at det er viktig for deg at det blir noenlunde fulgt opp også når ungen er hos besteforeldre. Men for guds skyld ikke nevn deres kosthold..Ungen dør ikke av en helg i ny og ne uten grønnsaker eller med litt feil mat, men du kan jo sende med henne lørdagssnackset du syns er greit hun spiser, også gjøre det klart at mer enn dette skal hun ikke ha? Sånn i fremtiden så vil du aldri kunne kontrollere hva ungen spiser eller drikker, det må du bare slå fra deg med en gang. Det vil bli bursdagsselskap, leirskoler, barnet får lommepenger og kjøper selv, får spise hos andre..Du kommer til å bli tullete sliten hvis du skal føle at du har kontroll over det, for det er helt umulig. Det kan jo være at svigerforeldrene dine sitter i godstolen og spiser godteri fordi de har "satt seg fast". Når barnebarnet kommer kan det hende at de får en ny giv og spretter opp. Så ikke bekymre deg så mye 4
Gjest Gjest Skrevet 4. februar 2013 #22 Skrevet 4. februar 2013 Vi venter snart et barn og jeg er redd for at deres dårlige kosthold skal gå ut over vår datter. Selvfølgelig ikke når hun er spedbarn, men når hun begynner å gå og spise fast føde. Jeg er redd de ikke kommer til å leke med henne, gi henne dårlig mat og masse brus og godteri. Er dette noe jeg kan legge nesa mi oppi og si hva jeg mener, eller er dette så personlig at jeg skal holde meg langt unna? Anonym poster: d91929fe05b2834468ffde06361dd268 Mange rare svigerforeldre, men det er pinadø mange snåle svigerdøttre også. 4
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2013 #23 Skrevet 4. februar 2013 Den dagen en svigerdatter skal belære meg om hva jeg skal og ikke skal spise, det er den dagen jeg får lite lyst til å sitte barnevakt. Rett og slett. Det er dere foreldre som lager vanene. I hverdagen. At andre lever annerledes må dere bare lære datteren deres å takle, ellers gjør dere ikke foreldrejobben deres Usunt og farlig kommer alltid til å være der, utfordringen er å gjøre barna i stand til å ta sin egne valg når de vokser til. Og igjen... jeg hadde IKKE blitt blid om noen skulle fortelle med hvordan jeg skulle leve, spesielt ikke en som er 25 år yngre.... Og jeg er en tålmodig og konfliktsky person Anonym poster: c48bfd203dd75fecb6ef9ded470d0ec0 6
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2013 #24 Skrevet 4. februar 2013 Jeg skulle til å argumentere for at du absolutt kan sette foten ned og i det minste si at hvis de skal passe barnet må de følge dine regler, men så kom jeg på at jeg har vokst opp med at hver søndag var vafler med smør og sukker hos bestefar, og etterpå fikk vi hver vår lille sjokolade. Tok ingen skade av dette, bortsett fra at jeg ble veldig glad i bestefar. Spiste sunt hele uka, og siden jeg var liten spiste jeg jo maks én vaffelplate før jeg ble lei og gikk og lekte med katten. Det er noe annet hvis de tilnærmet sitter og forer barnet, men det tviler jeg på skjer. Anonym poster: 58fda165031ea32760b9dfa837fbac92 1
Furstina Skrevet 4. februar 2013 #25 Skrevet 4. februar 2013 DU kan inte lägga dig i vad DE äter eller hur mycket/lite DE tränar, om de röker eller snusar. Det du kan göra är att be att de inte röker inne när barnet är där, att barnet inte ska dricka läsk (vi har en chockerande hög åldersgräns på just läsk enligt flera) men hellre vatten, juice eller saft. Att gotteri är bara på lördagar, och inte förän barnet är 3 år (eller valfri gräns). De får gärna bjuda på gotteri, potetgull eller choklade men inte i obegränsade mängder eller varje dag. Ta med frukt och grönsaker som snacks. Små barn behöver dessutom äta oftare än vuxna, och den formen av snacks är ju bra om du har med.
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2013 #26 Skrevet 4. februar 2013 Jeg er enig med de som sier du ikke kan legge deg opp i hva de spiser. Men hva de gir barnet ditt kan du absolutt si noe om. Hos oss ble det så gale at 2-åringens første spørsmål når vi kom på besøk til svigers var "Hvor er sjokoladekaken?" Fordi de satt frem sjokoladekake hver gang vi kom på besøk. Vi er veldig glad i familien og ønsker å besøke de ofte. Men ønsker ikke å dra hjem med kvalm og sur unge hver gang. Derfor bestemte vi oss for å ta med alternativ mat/frukt når vi besøker de i ukedagene. For oss har det fungert fint. Og etter den sjokoladekake-forespørselen da barnet var 2 år fikk de en liten vekker tror jeg. Så nå spør de før de setter frem søtt når vi kommer på besøk. Anonym poster: 79ec2494f8579a57715a1fd5cb296f04
ViljaH Skrevet 4. februar 2013 #27 Skrevet 4. februar 2013 Jeg ville ikke lagt meg opp i hva de spiser eller hvordan de lever. Jeg ville lagt føringer for hva barnet spiser, også hos dem. Funnet en middelvei, hvor barnet må få skikkelig mat først, så kan de gi LITT godis og kake etterpå, siden det er en måte de liker å glede barnet på. Hvis de treffes ofte, så prøv å påvirke positivt uten å gi instrukser. Se her svigermor, jeg fant en oppskrift på blåbærpai som har havregryn i deigen og vaniljekesam oppå, den tror jeg lille X ville likt, kanskje du kan lage det til henne en gang? Også spurt om Kan ikke du (eller vi) ta med X ut i det fine været, kanskje se hva vi finner i hagen, gå en liten tur. Overfor mine foreldre gir jeg ikke instruks, bare forteller hvordan vi liker det, og så er de lydhøre på det. Jeg sier f.eks. at Y ikke får se tv på dagen vanligvis, og at han må få seg en tur ut hver dag, for han er så glad i å være ute. Og da prøver de å følge opp det, selv om de også trives veldig godt i sofaen. Prøve noe sånt? 1
Gjest Gjest Skrevet 4. februar 2013 #28 Skrevet 4. februar 2013 Denne diskusjonen er jo bare et bevis på at enkelte småbarnsforeldre bør ta seg sammen og stå for oppdragelsen selv. Fler og fler har blitt alt for avhengig og bortskjemte med at besteforeldrene skal stille opp til enhver tid. Slik var det ikke før i tiden
ViljaH Skrevet 4. februar 2013 #29 Skrevet 4. februar 2013 Denne diskusjonen er jo bare et bevis på at enkelte småbarnsforeldre bør ta seg sammen og stå for oppdragelsen selv. Fler og fler har blitt alt for avhengig og bortskjemte med at besteforeldrene skal stille opp til enhver tid. Slik var det ikke før i tiden Slik er det ikke nå heller du, i vår globaliserte verden hvor folk flytter mer!! Vi har barnevakt av besteforeldre 1-2 ganger i året. Resten er besøk hvor alle er sammen, de har ikke noe ansvar bare kos. 1
Gjest Magdalene Skrevet 4. februar 2013 #30 Skrevet 4. februar 2013 Denne diskusjonen er jo bare et bevis på at enkelte småbarnsforeldre bør ta seg sammen og stå for oppdragelsen selv. Fler og fler har blitt alt for avhengig og bortskjemte med at besteforeldrene skal stille opp til enhver tid. Slik var det ikke før i tiden Ikke? Før i tiden var jeg hos besteforeldrene mine hver dag, før og etter barneparken jeg.. Besteforeldre hadde vel generelt bedre tid til barnebarna før enn nå... Nå skal man jo leve livet og reiser og utfolde seg selv, fremfor å ta vare på og være smen med familien, og barnebarn. 4
Gjest Gjest Skrevet 4. februar 2013 #31 Skrevet 4. februar 2013 Slik er det ikke nå heller du, i vår globaliserte verden hvor folk flytter mer!! Vi har barnevakt av besteforeldre 1-2 ganger i året. Resten er besøk hvor alle er sammen, de har ikke noe ansvar bare kos. Slapp av, du trenger ikke å føle deg tråkket på. Jeg henviste til de enkelte, dro ikke alle under en kam
Gjest Gjest Skrevet 4. februar 2013 #32 Skrevet 4. februar 2013 Ikke? Før i tiden var jeg hos besteforeldrene mine hver dag, før og etter barneparken jeg.. Besteforeldre hadde vel generelt bedre tid til barnebarna før enn nå... Nå skal man jo leve livet og reiser og utfolde seg selv, fremfor å ta vare på og være smen med familien, og barnebarn. Og jeg har en helt annen erfaring fra min omgangskrets. Stikkordet her er at enkelte forventer at besteforeldrene skal stille opp flere ganger i uken for så å kritisere hvordan de lever livet sitt og at det ikke er forenelig med hvordan de oppdrar barnet sitt. Så trekk pusten og slapp av, jeg gjentar stikkordet enkelte og ikke alle
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2013 #33 Skrevet 4. februar 2013 TS her. Takk for mange gode tilbakemeldinger! Selvfølgelig er det ikke min sak hva de spiser i sitt eget hjem, det innser jeg nå. Jeg ønsker bare at mitt barn skal ha besteforeldre som har energi til å være sammen med henne og har mulighet til det i mange år fremover. Vi bor veldig nære hverandre, så de vil nok omgås relativt ofte. Håper hun kanskje vil gi dem en ny gnist og at de kanskje får lyst til å være med oss på tur! De er fantastiske mennesker, som kanskje bare har kommet inn i en dårlig vane. Anonym poster: d91929fe05b2834468ffde06361dd268
Gjest Eurodice Skrevet 4. februar 2013 #34 Skrevet 4. februar 2013 Hvor kommer denne oppfatningen fra at besteforeldre er ensbetydende med junkfood og godteri? At det er nærmest risikabelt å la barnebarn være alene med dem? At enkelte svigerdøtre føler behov for å belære dem om sunt kosthold?
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2013 #35 Skrevet 4. februar 2013 Hvor kommer denne oppfatningen fra at besteforeldre er ensbetydende med junkfood og godteri? At det er nærmest risikabelt å la barnebarn være alene med dem? At enkelte svigerdøtre føler behov for å belære dem om sunt kosthold? Ingen her som sier det gjelder alle besteforeldre? Enig i at man ikke skal belære dem i sitt eget kosthold. Men man bør få si noe om hva barna sine skal spise. Anonym poster: 79ec2494f8579a57715a1fd5cb296f04
Gjest Eurodice Skrevet 4. februar 2013 #36 Skrevet 4. februar 2013 Ingen her som sier det gjelder alle besteforeldre? Enig i at man ikke skal belære dem i sitt eget kosthold. Men man bør få si noe om hva barna sine skal spise. Anonym poster: 79ec2494f8579a57715a1fd5cb296f04 Jeg er til dels enig med deg i det siste. Det vil si at forutsatt at man ikke må ta spesielle hensyn til hva barnet kan få, allergier etc., er det bare bra å la dem få smake på forskjellig slags mat uten å innhente tillatelse fra foreldrene hver gang. For guds skyld, besteforeldre har også vært småbarnsforeldre. Det er ikke slik at alle er helt innesnødde. 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2013 #37 Skrevet 4. februar 2013 Jeg er til dels enig med deg i det siste. Det vil si at forutsatt at man ikke må ta spesielle hensyn til hva barnet kan få, allergier etc., er det bare bra å la dem få smake på forskjellig slags mat uten å innhente tillatelse fra foreldrene hver gang. For guds skyld, besteforeldre har også vært småbarnsforeldre. Det er ikke slik at alle er helt innesnødde. Du, jeg er helt enig i dette. Problemene for vår del var at det ikke var tale om "smakebiter". De foret barnet med kun søtt, hver eneste gang vi var der. Jeg har nær familie som har et barn med diabetes type 2, som hun fikk da hun var 3 år gammel. Jeg ser hvor de har slitt med dette, og ønsker ikke dette for mine barn. Derfor har jeg også vært streng på dette. Da er det ikke noe gøy at det eneste man får tilbake er latter og overbærende blikk og setningen "Du, vi har hatt barn selv. Det gikk jo bra med dere også." Ja, det gikk bra med oss, men så fikk ikke vi så mye sukker heller da. Anonym poster: 79ec2494f8579a57715a1fd5cb296f04
Gjest Eurodice Skrevet 4. februar 2013 #38 Skrevet 4. februar 2013 Du, jeg er helt enig i dette. Problemene for vår del var at det ikke var tale om "smakebiter". De foret barnet med kun søtt, hver eneste gang vi var der. Jeg har nær familie som har et barn med diabetes type 2, som hun fikk da hun var 3 år gammel. Jeg ser hvor de har slitt med dette, og ønsker ikke dette for mine barn. Derfor har jeg også vært streng på dette. Da er det ikke noe gøy at det eneste man får tilbake er latter og overbærende blikk og setningen "Du, vi har hatt barn selv. Det gikk jo bra med dere også." Ja, det gikk bra med oss, men så fikk ikke vi så mye sukker heller da. Anonym poster: 79ec2494f8579a57715a1fd5cb296f04 Jeg vet ikke hva jeg skal si, jeg blir rystet over hva du forteller. Jeg håper virkelig at det ikke er mange slike besteforeldre. Det er ikke slik at man vet best i egenskap av å være besteforelder. Jeg håper du ikke har oppfattet meg slik. Det er aldeles unødvendig å la småbarn, store også for den saks skyld, få godteri som nærmest et fast rituale når de er hos besteforeldre. Jeg tok min mor i å strø sukker på grøten til min eldste da han var baby. Jeg ble både sint og forskrekket og spurte hva i himmelens navn hun tenkte på. Den smaker ikke godt uten, svarte hun. Hun måtte innrømme at det ikke var første gang. Jeg er vanligvis avbalansert, men da sprakk jeg.
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2013 #39 Skrevet 4. februar 2013 Jeg har svigerforeldre som har et ekstremt dårlig kosthold.. De spiser veldig usunt, har aldri grønnsaker eller frukt potetgull og godteri generelt spiser de hele tiden. Med en gang de kommer hjem fra jobb deiser de ned i hver sin stol og blir sittende der til det er tid for å legge seg. Har aldri sett eller hørt at de har bedrevet noen form for trening. Svigerfar bruker også over 6000,- kr. i mnd på snus. Vi venter snart et barn og jeg er redd for at deres dårlige kosthold skal gå ut over vår datter. Selvfølgelig ikke når hun er spedbarn, men når hun begynner å gå og spise fast føde. Jeg er redd de ikke kommer til å leke med henne, gi henne dårlig mat og masse brus og godteri. Er dette noe jeg kan legge nesa mi oppi og si hva jeg mener, eller er dette så personlig at jeg skal holde meg langt unna? Anonym poster: d91929fe05b2834468ffde06361dd268 Hva er du selv dårlig på? Var dine foreldre helt perfekte i kostholdet? Ditt innlegg er det verste jeg har sett på hva folk skal bry seg med. De er sikkert alle tiders folk, siden du tar opp temaet,da er du sikkert mye der på besøk. Hva folk velger å spise er ikke ditt problem. Hva folk gjør etter arbeidstid, er heller ikke noe du skal bry deg med. Jeg nekter å tro at han klarer å bruke 6000 i mnd på snus. Om så var,han tjener pengene selv. Syns den er litt frekk den at du tar med alternativ sunn mat til dere selv. Du kan vel spise før du går hjemmefra, og si nei takk til kaker,og det usunne. Du kan vennlig be de om ikke å sette frem godteri til ungen hver gang dere er der. Skulle det så være kun i helger dere er der,så får du vel klare å leve med det. Min foreldregenerasjon syns det selgs så mye usunn mat i butikkene. Var noe annet i vår tid,vi laget all mat selv og det var sundt. Ja, i deres hode var det nok det beste,men det var ikke det. Bor i nord og de hadde fiskemat 6 dager i uken. Stekt i masse margarin. Sauser laget på masse margarin, helmelk og kokekaffe på kjele. Hele generasjonen der fikk tette årer og innfarkt. Vi tror kansje selv at vi lever så veldig sundt,men kansje om 20-30 år, så fpr vi vite hvor dårlig den er? At de ikke trener, det er det mange som ikke gjør. kansje de har veldig mye sex? Anonym poster: 9898fdbede502adb108c1b44bebb3417
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2013 #40 Skrevet 4. februar 2013 Selvfølgelig mener jeg det, ellers hadde jeg ikke skrevet det. Besteforeldrene burde være lykkelige for at noen bryr seg om deres helse og vil hjelpe dem til å komme i god form og ha et sunt kosthold. Uansett må foreldrene kunne være trygge på at barnet får det samme sunne kostholdet hos besteforeldrene som de får hjemme. Ta deg en bolle, og tenk over hvor kritisk du er til andre folk. Anonym poster: 9898fdbede502adb108c1b44bebb3417
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå