Gå til innhold

Svigerforeldre med usunt kosthold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har svigerforeldre som har et ekstremt dårlig kosthold.. De spiser veldig usunt, har aldri grønnsaker eller frukt potetgull og godteri generelt spiser de hele tiden. Med en gang de kommer hjem fra jobb deiser de ned i hver sin stol og blir sittende der til det er tid for å legge seg. Har aldri sett eller hørt at de har bedrevet noen form for trening. Svigerfar bruker også over 6000,- kr. i mnd på snus.

Vi venter snart et barn og jeg er redd for at deres dårlige kosthold skal gå ut over vår datter. Selvfølgelig ikke når hun er spedbarn, men når hun begynner å gå og spise fast føde. Jeg er redd de ikke kommer til å leke med henne, gi henne dårlig mat og masse brus og godteri.

Er dette noe jeg kan legge nesa mi oppi og si hva jeg mener, eller er dette så personlig at jeg skal holde meg langt unna?

Anonym poster: d91929fe05b2834468ffde06361dd268

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke din sak hva de spiser i sitt eget hus. Du kan servere sunn og god mat når de er hos deg, men hos de kan du nesten ikke si noe. Når det gjelder barnet ditt. Hvor ofte kommer hun til å være der? For meg hadde det ikke vært noe problem at min 4-5åring fikk godteri og brus hvis det var en gang i uken eller sjeldnere.

• Liker 21
Skrevet

Jeg har begynt å kjøpe med frukt eller grønt når vi drar på besøk til svigers i ukedagene. De setter frem sjokoladekaker, brus og annet snop hver gang vi kommer på besøk uansett dag. Så jeg tar med sunnere alternativ til oss alle. De har endelig begynt å spørre før de gir godteri nå da. Barnet er 3 år, så det var på tide hehe.

Anonym poster: 79ec2494f8579a57715a1fd5cb296f04

Gjest Magdalene
Skrevet

Hvor ofte kommer hun til å være der da?

Her er frøkna hos svigers en fast dag etter bhg, pluss at vi jo stikker innom i helgene.

I starten trykket de henne full av godis uansett, men jeg tok forsiktig opp med svigermor om de ikke hvertfall kunne vente til etter hun har fått middag, siden hun er så småspist, noe svigermor syns var helt greit.

Jeg vil jo gjerne at hun skal kunne kose seg hos besteforeldrene sine.

Det viktigste er hvordan dere selv har det hjemme, i hverdagen.

• Liker 1
Skrevet

Enig i at hva man gjør/hvor mye man skal bry seg med det kommer an på hvor ofte man skal besøke de. For vår del vil vi i fremtiden være ofte på besøk (vi bor langt vekk nå, men skal flytte nærmere snart), og da håper jeg de vil gi barna skikkelig mat. For barnas del. Kosthold er viktig. Man trenger ikke være fanatisk, men litt sunn fornuft er bra å ha :)

Anonym poster: 79ec2494f8579a57715a1fd5cb296f04

Skrevet

Det er veldig begrenset hvor ofte man er på besøk hos besteforeldere. Man har tross alt to par. Jeg er vokst opp med å se besteforeldere en gang i måneden.

Anonym poster: 1dc314e70d732b4713561260aa3101ce

• Liker 1
Gjest Magdalene
Skrevet

Det er veldig begrenset hvor ofte man er på besøk hos besteforeldere. Man har tross alt to par. Jeg er vokst opp med å se besteforeldere en gang i måneden.

Anonym poster: 1dc314e70d732b4713561260aa3101ce

Her ser vi besteforeldre flere ganger i uken.

• Liker 2
Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Løsning: svigers kommer kun på besøk til dere, da er kostholdsproblemet løst siden dere serverer sunn mat. Hvis dere er på besøk tilbyr du deg å lage middag.

Kritikk: jeg synes du legger deg for mye opp i dette. Du kan ikke kontrollere at alle "rollemodellene" din datter møter skal være sunne og fornuftige. Hva med venninnene som røyker eller kompisen som drikker litt for mye? Skal du kritisere dem og, og be dem forandre seg for datteren sin del? Jeg synes du skal legge deg mindre oppi andres livsstil. Og hvis det er noe du virkelig burde bekymre deg for ift datteren din og svigers, er det jo om svigers kommer til å leve lenge nok til å bli rollemodeller slik som de holder på..

• Liker 8
Skrevet (endret)

Du har ingenting med hva de gjør i sitt hjem. Og jeg ser ærlig talt ikke problemet med mindre barnet deres er på besøk der oftere enn en gang i uken. Da får dere invitere dem til dere.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
  • Liker 2
Skrevet (endret)

Ungen din har ikke en gang kommet til verden og dette er det du tenker på?

Endret av Curlyme
  • Liker 6
Gjest nobilian
Skrevet

Jeg har svigerforeldre som har et ekstremt dårlig kosthold.. De spiser veldig usunt, har aldri grønnsaker eller frukt potetgull og godteri generelt spiser de hele tiden. Med en gang de kommer hjem fra jobb deiser de ned i hver sin stol og blir sittende der til det er tid for å legge seg. Har aldri sett eller hørt at de har bedrevet noen form for trening. Svigerfar bruker også over 6000,- kr. i mnd på snus.

Vi venter snart et barn og jeg er redd for at deres dårlige kosthold skal gå ut over vår datter. Selvfølgelig ikke når hun er spedbarn, men når hun begynner å gå og spise fast føde. Jeg er redd de ikke kommer til å leke med henne, gi henne dårlig mat og masse brus og godteri.

Er dette noe jeg kan legge nesa mi oppi og si hva jeg mener, eller er dette så personlig at jeg skal holde meg langt unna?

Det siste. Udiskutabelt.

Skrevet

Jeg synes ikke du har noe med hva svigerforeldrene dine spiser og hvor mye de trener.

Men jeg er helt uenig med de som sier at det er uproblematisk at disse matvanene blir dyttet på et fremtidig barnebarn. Dere foreldrene bestemmer hva barnet skal spise, og jeg skjønner godt at du ikke vil at de skal tilby godteri og usunn mat. Det får du bare gi beskjed om.

• Liker 3
Skrevet

Jeg synes ikke du har noe med hva svigerforeldrene dine spiser og hvor mye de trener.

Men jeg er helt uenig med de som sier at det er uproblematisk at disse matvanene blir dyttet på et fremtidig barnebarn. Dere foreldrene bestemmer hva barnet skal spise, og jeg skjønner godt at du ikke vil at de skal tilby godteri og usunn mat. Det får du bare gi beskjed om.

Barnets foreldre må få bestemme hva barnet skal spise, og du må kunne bestemme premisser for at barnet skal få besøke besteforeldrene. Dette gjelder både kosthold og aktivitet. Dere kan da bestemme at barnet ikke får være hos besteforeldrene med mindre besteforeldrene kommer i god fysisk form (de skal tross alt leke med barnet, hvilket krever god kondisjon) og har et kosthold som tilfredsstiller dine krav. Dette vil samtidig være en god hjelp for besteforeldrene til å holde seg sunne og friske.

Gjest Eurodice
Skrevet

Barnets foreldre må få bestemme hva barnet skal spise, og du må kunne bestemme premisser for at barnet skal få besøke besteforeldrene. Dette gjelder både kosthold og aktivitet. Dere kan da bestemme at barnet ikke får være hos besteforeldrene med mindre besteforeldrene kommer i god fysisk form (de skal tross alt leke med barnet, hvilket krever god kondisjon) og har et kosthold som tilfredsstiller dine krav. Dette vil samtidig være en god hjelp for besteforeldrene til å holde seg sunne og friske.

Jeg er enig med deg i at foreldrene bestemmer hva barnet skal spise, men resten av innlegget kan du da ikke mene seriøst?

• Liker 6
Skrevet

Jeg er enig med deg i at foreldrene bestemmer hva barnet skal spise, men resten av innlegget kan du da ikke mene seriøst?

Selvfølgelig mener jeg det, ellers hadde jeg ikke skrevet det. Besteforeldrene burde være lykkelige for at noen bryr seg om deres helse og vil hjelpe dem til å komme i god form og ha et sunt kosthold. Uansett må foreldrene kunne være trygge på at barnet får det samme sunne kostholdet hos besteforeldrene som de får hjemme.

Gjest Eurodice
Skrevet (endret)

Slettet, dobbelt.

Endret av Arabella
  • Liker 1
Gjest Eurodice
Skrevet (endret)

Med slike premisser og krav om god kondisjon blir nok mange besteforeldre utelukket fra samvær med barnebarna. Hva er din oppfatning av lek? Turne og løpe og være akrobat osv.? Det er mye man kan finne på som ikke krever superhelse. Man kan gå på tur i skogen, lage fortellinger om alt man ser, gå en tur i fjæra, plukke skjell. Man kan ta med barn på badestranden, i svømmehall. Det er mange muligheter.

Du må også ta i betraktning at mange kvinner er i 30-40-årene før de får barn. Deres foreldre er da litt opp i årene. Skal de da være avskåret fra å være sammen med barnebarn på grunn av at helsen kanskje ikke er på topp?

Endret av Arabella
Gjest Eurodice
Skrevet (endret)

Hvordan er det med dine foreldre? Jeg synes det alltid er klager på svigerforeldre. Du glemmer visst at de er din manns foreldre som han sikkert er glad i, hvis han har hatt en normal oppvekst. Han vil vel ønske at de skal ha kontakt med barnebarnet.

Endret av Arabella
  • Liker 1
Gjest Eurodice
Skrevet (endret)

Hvordan vet du dette du beskriver? Bor du sammen med dem? Hvordan vet du at svigerfar bruker 6000 kroner i måneden på snus? Har den tanken slått deg at svigerforeldrene dine kanskje er slitne når de kommer hjem fra arbeidet og at det er derfor de "deiser" ned i hver sin stol? Det er ikke alltid lett å overvinne "dørstokkmila".

Endret av Arabella
  • Liker 1
Gjest Magdalene
Skrevet

. Dette vil samtidig være en god hjelp for besteforeldrene til å holde seg sunne og friske.

Eller då vil dette være en fantastisk måte for TS å unngå at besteforeldre og barnebarn får tilbragt tid sammen.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...