puffy123 Skrevet 3. februar 2013 #1 Del Skrevet 3. februar 2013 Det er noe jeg lurer på.. Hvis jeg har 500 kr kontant, og går i banken og setter de inn på kontoen min, da skriver de i banken inn 500 kr og da blir det digitalt. Men, hva skjer med 500 lappen? Har de laget 500 kr ekstra, får de den? Hvor blir den av? Altså, om jeg har 20 000 kr, og går til banken med de så "lager de 20 000" og setter de inn på min konto. men lappene, brenner de dem? haha banken kan ikke bare ta dem. Altså, du gir de 20 000 og du får 20 000 så sånn sett er det riktig, men da har plutselig 20 000 blitt 40 000. Føler at det egentlig er veeldig åpenbart, men jeg klarer ikke å vri hjerna mi nok til å skjønne det.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
J.J.R Skrevet 3. februar 2013 #2 Del Skrevet 3. februar 2013 Pengene på kontoen din 'finnes ikke'. De er et nummer med en verdi, den verdien du ga til banken. Det at du gir fra deg 20,000 betyr jo ikke at banken plutselig har 20,000 ekstra - alle har like mye som de startet med, men pengene som 'finnes' har byttet eier. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
puffy123 Skrevet 3. februar 2013 Forfatter #3 Del Skrevet 3. februar 2013 Pengene på kontoen din 'finnes ikke'. De er et nummer med en verdi, den verdien du ga til banken. Det at du gir fra deg 20,000 betyr jo ikke at banken plutselig har 20,000 ekstra - alle har like mye som de startet med, men pengene som 'finnes' har byttet eier. Men jeg har jo 20 000 kr jeg kan ta ut et annet sted eller bruke, hva skjer med de lappene jeg har gitt til banken? Ligger de bare der? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
J.J.R Skrevet 3. februar 2013 #4 Del Skrevet 3. februar 2013 (endret) Men jeg har jo 20 000 kr jeg kan ta ut et annet sted eller bruke, hva skjer med de lappene jeg har gitt til banken? Ligger de bare der? Jepp. Det varierer vel hvor de lagrer kontantene, men de tar vare på dem. Edit: Et eksempel blir butikker. Folk har som regel med seg litt kontanter i lommeboka. Mye av kontantene folk går rundt med har de fått som veksel fra butikker. Butikkene har en bestemt sum kontanter i kasseapparatet når de åpner butikken hver dag, og når oppgjøret tas fjernes alle kontantene untatt denne summen og leveres omsider til banken (ettersom det selvfølgelig er tryggere å ha pengene lagret i en bank enn i en butikk). Når butikkene trenger flere kontanter går de til banken og tar ut kontanter der (typisk 100- og 50-lapper samt mynt). Det er med andre ord alltid et bestemt beløp kontanter i banken, slik at man også kan velge å ta ut kontanter direkte derfra. Endret 3. februar 2013 av J.J.R 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
puffy123 Skrevet 3. februar 2013 Forfatter #5 Del Skrevet 3. februar 2013 Jepp. Det varierer vel hvor de lagrer kontantene, men de tar vare på dem. Edit: Et eksempel blir butikker. Folk har som regel med seg litt kontanter i lommeboka. Mye av kontantene folk går rundt med har de fått som veksel fra butikker. Butikkene har en bestemt sum kontanter i kasseapparatet når de åpner butikken hver dag, og når oppgjøret tas fjernes alle kontantene untatt denne summen og leveres omsider til banken (ettersom det selvfølgelig er tryggere å ha pengene lagret i en bank enn i en butikk). Når butikkene trenger flere kontanter går de til banken og tar ut kontanter der (typisk 100- og 50-lapper samt mynt). ahh, tusen takk! :-) det her har jeg lurt på lenge ! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2013 #6 Del Skrevet 3. februar 2013 TS: Hvis du går til minibanken og skal ta ut 500 kr. igjen, tror du banken da trykker opp seddelen og gir den til deg? Nei, du tar ut en seddel som ligger der. Sedlene ligger hos banken, men hvis du vil ha tilbake 500 kr. i sedler er det jo naturlig nok ikke den samme seddelen som du satte inn. Banken er altså ikke bare en oppbevaringsboks, for det hadde vært særs dårlig butikk for banken å ta inn dine innskudd, betale deg renter og trykke nye sedler når du ville ta dem ut. Banken tjener penger på å låne pengene du setter inn ut igjen. De har alltid en viss sum inne slik at folk også kan ta ut sine penger. Skulle alle prøve å ta ut innskuddene sine i kontanter på en gang, derimot, hadde ikke banken hatt sedler til alle. Det er imidertid en helt annen og langt mer komplisert greie å forklare, kalt fractional reserve banking, så det går jeg ikke inn på. Banken krediterer deg altså kr. 20 000 når du setter inn 20 000 kr. Pengene beholder de, mens du beholder retten til å få 20 000 kr. av banken når du ønsker det. Anonym poster: ddc9ff05a7bcb8a08ebf0279e486406c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
J.J.R Skrevet 3. februar 2013 #7 Del Skrevet 3. februar 2013 ahh, tusen takk! :-) det her har jeg lurt på lenge ! Null problem! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wei Wei Skrevet 4. februar 2013 #8 Del Skrevet 4. februar 2013 Men jeg har jo 20 000 kr jeg kan ta ut et annet sted eller bruke, hva skjer med de lappene jeg har gitt til banken? Ligger de bare der? De fyller minibanker med de 20 000 kr som du ga til abnken, så du på en måte tar dem ut igjen. "Penger" på konto er det samme som å gi kontanter til mamma for at hun skal passe på. SElv noterer du i skriveboka at du har disse 20 000 i mamma sin lommebok. Men du har jo ikke lagd nye kroner ved å skrive ned tallet !?! Når du senere vil bruke pengene, får du en del fra mamma, men også korigerer i skriveboka at du har mindre igjen nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nusseli Skrevet 4. februar 2013 #9 Del Skrevet 4. februar 2013 Å så söt du är, hihi 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå