Gå til innhold

Noen par med barn som lever på 1 inntekt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når jeg sammenligner med en stram hverdag ser det råflott ut, men når man sammenligner med den gjennomsnittlige lønnen og forbruket i Norge så kan vel det kalles nøkternt.

Anonym poster: e2410dfc80921ddb8c7bb5939f9e6647

Det er da absolutt ikke råflott.

Anonym poster: 313fee216eb5227f7f8839e4a7440e32

For MEG, og de fleste jeg kjenner, er det absolutt det.

6000kr i mat er nesten dobbelt av hva vi bruker pr dags dato. Som oftest ligger vi på ca 2000kr i mnd. 2000kr til klær bruker vi muligens på alle tre på 6mnd..

Og jeg føler ikke at vi nekter oss noe, for å si det sånn.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6000kr i mat er nesten dobbelt av hva vi bruker pr dags dato. Som oftest ligger vi på ca 2000kr i mnd. 2000kr til klær bruker vi muligens på alle tre på 6mnd..

Vi er to voksne. Bruker rundt 7000,- på mat i måneden. 4000,- på underholdning og 3000,- på klær og sko. De fleste vi kjenner har vel omtrent samme som oss.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare lurer på hva dere spiser? Er ikke for å være frekk eller noe altså, for all del. Men 2000,- for to voksne og et barn, uten å nekte seg noe, da blir jeg nysgjerrig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er to voksne. Bruker rundt 7000,- på mat i måneden. 4000,- på underholdning og 3000,- på klær og sko. De fleste vi kjenner har vel omtrent samme som oss.

Jeg kjenner kun èn med det forbruket, og hun er alene, og handler klesplagg som koster noen tusenlapper pr plagg, og spiser på dyre resturanter hele tida..man kjenner forskjellige folk:)

Jeg bare lurer på hva dere spiser? Er ikke for å være frekk eller noe altså, for all del. Men 2000,- for to voksne og et barn, uten å nekte seg noe, da blir jeg nysgjerrig.

Mye frukt og grønnsaker, kjøper inn i store kvanta ( 1kg sekk med løk for 30,- ), og kjøper kjøtt fra en kjøttbutikk i Tøyengata.

Kjøper 5kg-sekk med ris som varer veldig lenge, og noe pasta.

Spiser havregrynsgrøt, mye ris, kylling/lam, og noe brød. Spiser mest afrikansk mat som lages i store kvanta, så vi spiser gjerne samme middag to-tre dager på rad, alt ettersom.

Og vi kjøper også kaffe til kaffemaskinen, og har ingredienser til å lage kaker og muffins om vi føler for det.

De eneste gangene vi bruker mer er når jeg føler for å lage taco og pizza o.l...det koster oss langt mere.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har helt vanlige inntekter, og nå er jeg gravid. Vi har begynt å snakke om at vi begge så lite til foreldre våre da vi var små - og at vi ønsker at barnet vårt skal se mer til oss!

Noen som har erfaring med å leve på 1 inntekt, evt en i full jobb og en i liten ekstrajobb, f.eks helger og kvelder?

Anonym poster: e242e6dda5f262def64fcac19c28ca4d

Jeg vet ikke helt om det blir politiske korrekt å svare, men min sønn og jeg lever på en inntekt. Eller, det kan ikke kalles en inntekt. Tilsammen har jeg utbetalt 14.000 kroner. Jeg har en deltidsjobb, og masse tid sammen med ungen. :)

Anonym poster: f976481120c7c9edde0531dd7a331089

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, generelt er det ikke råflott, og vi må nesten snakke på generell basis?

2000 er det jeg som student bruker på mat i måneden, og det er et budsjett jeg sliter med å holde (da nekter jeg meg mye, for å si det sånn...). Sammen (på somrene f.eks) bruker jeg og kjæresten ca 6-7000 på mat. Ikke en gang da lever vi råflott. Jeg kjenner ingen par som bruker 2000 kr på mat i måneden, jeg fatter ikke at det er mulig en gang, med mindre man lever svært sparsommelig. Og følger man med på tråder om matbudsjett ser man raskt at normalen er minst 4000 på et par. Så nei, Sifo sitt budsjett er langt fra råflott, selv om dere bruker lite på mat.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel, generelt er det ikke råflott, og vi må nesten snakke på generell basis?

2000 er det jeg som student bruker på mat i måneden, og det er et budsjett jeg sliter med å holde (da nekter jeg meg mye, for å si det sånn...). Sammen (på somrene f.eks) bruker jeg og kjæresten ca 6-7000 på mat. Ikke en gang da lever vi råflott. Jeg kjenner ingen par som bruker 2000 kr på mat i måneden, jeg fatter ikke at det er mulig en gang, med mindre man lever svært sparsommelig. Og følger man med på tråder om matbudsjett ser man raskt at normalen er minst 4000 på et par. Så nei, Sifo sitt budsjett er langt fra råflott, selv om dere bruker lite på mat.

Folk spiser forskjellig mat..i bruker mye ris, grønnsaker og krydder, og heller litt mindre kjøtt. Alt lages fra bunnen av, og vi spiser lite brød.

For MEG er det råflott, for andre ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det mulig å bare 500 kr i uka på mat på 3 mennesker? Samme med klær, 2000 kr på klær for 3 mennesker i 6 mnd er også veldig lite........

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående mat. Vi er en voksen og ett barn. Vi bruker 1.500 kroner i måneden, og nekter oss selv ingenting. Vi spiser masse brød med pålegg, masse yoghurt, masse grønnsaker, og masse fisk. Vi spiser minimalt med frukt, ris, og makaroni. Matbudsjettet hadde nok økt betraktelig hvis jeg hadde begynt å kjøpe ferdigbakte brød eller ferdiglaget middager.

Jeg hadde ikke klart å bruke 2.000 kroner på mat i måneden hvis det var en mann i huset. De spiser jo så mye! :haar:

Anonym poster: f976481120c7c9edde0531dd7a331089

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det mulig å bare 500 kr i uka på mat på 3 mennesker? Samme med klær, 2000 kr på klær for 3 mennesker i 6 mnd er også veldig lite........

Igjen; spør hva man spiser, og hvor man handler.

Når det gjelder klær kjøper vi sjeldent ting på full pris. Vi er flinke til å finne på salg, og vi er flinke til å kjøpe/få brukte klær, og jeg elsker loppemarked.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen; spør hva man spiser, og hvor man handler.

Her ligger det veldig mye mening! Jeg har ikke alltid hatt god råd, og har nok vært nede på samme kostnadsnivå som deg, Binta Ba :)

Jeg klarer meg ikke lenger på etpar lapper i måneden for tre personer, men har fortsatt å tenke sparsommelig og er langt unna Sifo, både når det gjelder mat og klær. Hvis man lager mat fra bunnen av, kjøper stort og legger litt arbeid i planleggingen, blir det mye ferie for pengene man sparer :-)

Ikke tar det lang tid heller, og er langt sunnere og mer velsmakende enn halvfabrikata man får kjøpt for dobbelt så mye penger :)

Mulig vi er en sjelden rase, Binta Ba..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ligger det veldig mye mening! Jeg har ikke alltid hatt god råd, og har nok vært nede på samme kostnadsnivå som deg, Binta Ba :)

Jeg klarer meg ikke lenger på etpar lapper i måneden for tre personer, men har fortsatt å tenke sparsommelig og er langt unna Sifo, både når det gjelder mat og klær. Hvis man lager mat fra bunnen av, kjøper stort og legger litt arbeid i planleggingen, blir det mye ferie for pengene man sparer :-)

Ikke tar det lang tid heller, og er langt sunnere og mer velsmakende enn halvfabrikata man får kjøpt for dobbelt så mye penger :)

Mulig vi er en sjelden rase, Binta Ba..

Jeg brukte langt mere penger da jeg var alene, og spiste ferdiglaga middag, utrolig nok..er bare det at man nå må ha penger til de store innkjøpene, som dermed varer noen mnd. Som en 5-10kg sekk med ris;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et vennepar klarer seg ypperlig på totalt ca 25000 i mnd i inntekt med 2 barn. De reiser også på ferier, har bil og eier leilighet i en av de største byene i norge. De sparer til og med penger.

De sier selv de bruker mye penger på mat.

Jeg tror den store forskjellen på de og andre folk som bruker mer penger er at de ikke kjøper nye elektroniske duppeditter hele tiden. Mobiler blir byttet ut når de gamle slutter å fungere og tv og slikt det samme. De kjøper fine, men holdbare klær til barna og lite klær til seg selv, og da og kvalitet framfor kvantitet.

Jeg tror dog den største grunnen til at de klarer seg så godt er at fritidsaktivitetene deres er skogen og slike ting. Det er alt for mange familier som brukere helgene på handlesenter, kafeer og dyre lekeland i helgene. Et akebrett og noen grillpølser i skogen er jo omtrent gratis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et vennepar klarer seg ypperlig på totalt ca 25000 i mnd i inntekt med 2 barn. De reiser også på ferier, har bil og eier leilighet i en av de største byene i norge. De sparer til og med penger.

De sier selv de bruker mye penger på mat.

Jeg tror den store forskjellen på de og andre folk som bruker mer penger er at de ikke kjøper nye elektroniske duppeditter hele tiden. Mobiler blir byttet ut når de gamle slutter å fungere og tv og slikt det samme. De kjøper fine, men holdbare klær til barna og lite klær til seg selv, og da og kvalitet framfor kvantitet.

Jeg tror dog den største grunnen til at de klarer seg så godt er at fritidsaktivitetene deres er skogen og slike ting. Det er alt for mange familier som brukere helgene på handlesenter, kafeer og dyre lekeland i helgene. Et akebrett og noen grillpølser i skogen er jo omtrent gratis.

Her har du mange gode poenger.

Vi reiser til hans hjemland en gang i året, og det koster oss, med penger der nede, rundt 25 000kr. Så vi sparer til det også..

Vi drar sjeldent på aktiviteter som koster penger, vi drar heller i en park og griller med venner, hvor det gjerne er fremmede eller venner med barn, og tar med noen leker. Fungerer kjempefint, det.

En sjelden gang drar vi på ting som koster penger, men jeg kjenner en del som mer enn gjerne drar en gang i uka på ting som koster 100-200kr pr gang.

Alle tv`er jeg har hatt har jeg fått ( finn.no... ), dvd-spiller var julegave, pc var bryllupsgave, det store, fine bestikket og alle kasserollene var bryllupsgave ( og før det: loppemarked ), dynetrekk o.l. kjøpt på salg, gardiner på salg, jeg syr en del klær selv...Mobiler er kjøpt brukt, eller fått i arv fra familie som gjerne kjøper ny to ganger i året;)

Det er mange småting man kan spare på, og det er jo alle småtingene sammenlagt som gjør at man ser resultatet.

Vi har over en lengere periode hatt 14000 utbetalt, og hatt en husleie på 9000...alikevel har vi greid oss, men da ble det jamen meg lite iskaffe på meg..;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man spiser ikke nødvendigvis masse fabrikat bare fordi man har høyere budsjett enn 2000,- Ærligtalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Man spiser ikke nødvendigvis masse fabrikat bare fordi man har høyere budsjett enn 2000,- Ærligtalt.

...det var det heller ingen som sa. JEG brukte langt mere penger da jeg kjøpte ferdiglagd mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og samboeren min (har datter på 1 år) bruker 2000 på mat i mnd, og da har vi ordentlig mat!

Handler to ganger i måneden, og har storhandling.

Setter opp en matplan som vi FØLGER og handler f. eks 1 kg grønnsaker, 1 kg kyllingfilet og andre økonomipakker.

For oss endret dette hele økonomien vår, og vi har heller ikke problemer med å spise variert og godt, selv om vi ikke spiser biff og russisk kaviar flere ganger i mnd.

At dere ikke klarer å leve på det, er en sak, men å si at det er umulig - det er det ikke, for vi er flere som spiser bra uten å bruke fler følgende 1000.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fullt mulig å bare bruke 2000 pr person i mnd på mat. Trikset er å handle inn 1 gang i uken, ha restemiddager, kutte ned på brus (brus er dyrt) og snop og ikke kjøpe kantinemat på jobben hver dag. Besparelse på matpakken er undervurdert. Ikke bare er det dyrere å kjøpe tilsvarende mat i kantine, man bruker også mer fordi man kjøper bedre (smakfull) mat.

7000 på mat for 2 voksne per måned er ekstremt mye. Da er man nødt til å kjøpe mye ferdigmat, kaster mat fordi det går ut på dato og man har ikke planlagt måltidene og kjøper mat på dyre steder som bensinstasjoner etc.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi levde godt på bare en inntekt, ca. 350.000,- Utgifter til (egen) bolig ca. 10.000,- per mnd. Egen bil. Diesel, bompenger. Barnehage 2600,- Ca. 3500,- på mat/ting til husholdningen. Noen ganger besøk på pizzarestaurant. Nedbetaling av studielån. Forsikringer. Lite på klær og aktiviteter utenom gode klær til barnet. Noen reiser i året. En del sparing.

Anonym poster: 48ff2289fc39dd86ab7b5dcc14715e12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...