Gå til innhold

Noen par med barn som lever på 1 inntekt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har helt vanlige inntekter, og nå er jeg gravid. Vi har begynt å snakke om at vi begge så lite til foreldre våre da vi var små - og at vi ønsker at barnet vårt skal se mer til oss!

Noen som har erfaring med å leve på 1 inntekt, evt en i full jobb og en i liten ekstrajobb, f.eks helger og kvelder?

Anonym poster: e242e6dda5f262def64fcac19c28ca4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi fikk ikke barnehageplass før førstemann var 1,5 år. Da levde vi på en lønning i ca et halvt år, og det gikk greit. Men vi bor i Oslo, og har ganske mye lån, så jeg er glad vi ikke trengte å klare oss på en lønn lenger enn det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wei Wei

Mine venner levde på en lønn i 2 år. Fikk barn nr. 2 i mellomtilden, så alt i alt hadde de vel 29 000 utbetalt. Gikk fint. Har ikke hørt dem kommentere økonomivansker.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt an på hvor mye mannen din har utbetalt. Jobber han i kassa på Rema eller er han advokat liksom?

Anonym poster: e1a1a8aca418ffd65fe574d62cdfe938

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med personen over her.

Det har selvsagt mye med saken å gjøre hvor mye mannen din tjener.

Noen tjener jo det samme som to personer i lavtlønnsyrker.

Er han sivilingeniør, eller vaktmester liksom :P

Har en del å si om man lever på en som tjener 600.000 i året versus en som tjener 300.000 i året..................................

Har et vennepar som begge er sosionomer.. De tjener ca 350.000 hver i året (før skatt).

Jeg tjener 500.000 i året, og mannen min 700.000 i året.

Anonym poster: 8e9b68d76a9438b1d33a0355bda35891

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Like viktig som hvilken inntekt man har er hvilke utgifter man har, hjelper ikke at han tjener bra hvis man også er avhengig av hennes inntekt for å få det til å gå rundt.

Støtter personen som anbefalte å sette opp budsjett.

Anonym poster: 6e42107c651f00f342b8525969cc5f39

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer ikke an på hva man tjener , men hva man bruker . Sett opp et budsjett et hva dere HAR . Alt går og det er verdt det når man får være hjemme og bli kjent med sitt barn istedet for å sende det rundt og la barnehage eller andre oppdra det .

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt an på hvor mye mannen din har utbetalt. Jobber han i kassa på Rema eller er han advokat liksom?

Ts sa ingenting om mor eller far tenkte være hjemme, tvert imot at de begge ønsket mer tid med barnet. Det fornuftige ville da være å veksle på å være hjemme, feks et år eller to hver. Selvsagt er det lettere om de har godt betalte jobber, og så godt som utenkelig om de jobber i en standard butikkjobb, men dette tenker da folk over når de utdanner seg? Og om de ikke alt har tenkt over det så går det fint an å etterutdanne seg.

Anonym poster: 5a6cb4c2fe36cf30e6a00746a792d534

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var gift levde vi på litt over en full inntekt. Han tjente 350.000 og jeg jobbet på løse vakter og hva jeg tjente kunne variere fra 2000 i mnd til 6000. Utgiftene var ikke så høye da, 800.000 i boliglån pluss bil, forsikringer ol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://script.sifo.n...rd/standard.cgi

Denne er et greit utgangspunkt.

Anonym poster: e2410dfc80921ddb8c7bb5939f9e6647

Ifølge den utregninga må jeg og gubben har 15 500kr i mnd når ungen IKKE er i barnehage, og det er UTENOM husleie.

Lol, er egentlig alt jeg har å si der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge den utregninga må jeg og gubben har 15 500kr i mnd når ungen IKKE er i barnehage, og det er UTENOM husleie.

Da har du misforstått, det er et referansebudsjett og ikke noe man MÅ ha. Det klarer man nok å tenke litt ut selv ved å se på de forskjellige postene og sitt eget forbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Over et lengre perspektiv, så er ikke SIFO-budsjettet råflott, men et nøkternt budsjett.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har du misforstått, det er et referansebudsjett og ikke noe man MÅ ha. Det klarer man nok å tenke litt ut selv ved å se på de forskjellige postene og sitt eget forbruk.

Over et lengre perspektiv, så er ikke SIFO-budsjettet råflott, men et nøkternt budsjett.

6000kr til mat..?

2000kr til klær..?

For meg er det absolutt det jeg vil kalle "rå-flott".

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei! Det kommer helt an på hvor mye dere har igjen etter at regningene er betalt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6000kr til mat..?

2000kr til klær..?

Når jeg sammenligner med en stram hverdag ser det råflott ut, men når man sammenligner med den gjennomsnittlige lønnen og forbruket i Norge så kan vel det kalles nøkternt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vikitgaste her er kva utgifter de har, kor stort(e) lån og andre ting de betalar på.

Vi hadde for eks. aldri greidd oss på 1 inntekt, sjølv om vi har årslønn på 450000,-og 550000,-. Huslånet vårt er også ganske gjennomsnittleg på litt over 2 mill.

Vi betalar berre på 2 barn i barnehagen no medan eg går heime i barselspermisjon, og det er kun eg som har eit heller lite studielån. Men vi har et par hundre tusen i billån også då.

Likevel betalar vi 40000,- i mnd. inn på felleskonto som går til huslån, billån, mat, straum, barnehage og alle faste utgifter som høyrer med til å leve, bu og eige bil. Ofte er dette ikkje nok, og vi brukar dei få "eigne pengane" som står att på kontoane våre også til fornuftige ting som diesel eller reperasjon. Det seier seg sjølv at med rundt 25000 utbetalt for eine av våre 100% stillingar aldri kunne dekt dette åleine. Faktisk er vi nesten avhengige av at vi begge jobbar fullt...

Likevel ser eg vennar (men same lønn som oss) som bygger seg hus til rundt 4 mill, og også har både bil og same antall ungar. Som fint greier seg på mindre lønn, og som i tillegg har råd til å reise til syden, helgeturar i hytt og veir og u name it. Noko som i aldri har råd til, sjølv med 2 heile stillingar... Ikkje skjønnar eg korleis, og ikkje veit eg kva dei har i kredittlån heller då men..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6000kr til mat..?

2000kr til klær..?

Det er da absolutt ikke råflott.

Anonym poster: 313fee216eb5227f7f8839e4a7440e32

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inntekter og utgifter er det dere må se på, så å sette opp budsjett er nok et bra middel.Dere kan også se på lånet deres. Er det mulig å forlenge lånetiden så dere får mindre å betale hver måned, eller velge avdragsfritt en periode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...