Gå til innhold

Har jeg råd til å bo i Oslo?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Man skal liksom måtte tjene 1 million for å få råd til å bo skikkelig. Det var nok bedre før.

Anonym poster: f044f53c92606cd1a71f7d403b276fa7

De fleste har/får et ganske mye mer moderat syn enn deg på hva det er å "bo skikkelig" når de skal skaffe seg sin første bolig. De færreste har mulighet til å starte i øvre sjikt med en gang. Og sånn har det for øvrig alltid vært, så sånn sett var det faktisk ikke bedre før, tvert imot. De fleste bor bedre nå enn noensinne, og muligheten til å skaffe seg alt man trenger og ønsker på kreditt er relativt ny.

Foreldre som kausjonerer for eller endog kjøper bolig til sine barn er med på å presse prisene opp i sentrale og ettertraktede strøk. Så værsågod, ris til egen bak. Du og en del andre hadde hatt godt av en aldri så liten reality check.

Anonym poster: e9d5ff43fcb6ebe0e19bc1ca1e0ed0b5

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så lenge du får din far til å kausjonere for 15% kommer du ikke til å ha noe problem med å finne en bank som vil gi deg minst 4 ganger inntekt i lån - så lenge det høye lønnsnivået ditt kommer til å holde seg stabilt eller øke i tiden fremover. Snakk med din far og kontakt så flere banker og spør hva de kan tilby deg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, TS, tror ikke du har noen sjanser å kjøpe sentralt i Oslo alene (med mindre du vil bo i 1-roms på 30kvm - da blir det nok bra). Har du egenkapital? Det trenger du. Hvor mye du får i banklån er avhengig av hvor mye i lån du har allerede og du har et ganske stort studielån.

Hvis du får foreldrene dine å hjelpe deg, kanskje får du en liten 2-roms sentralt.

Men tenk på det - er det bedre å bo i 30kvm sentralt eller 60 litt utenfor sentrum for samme pris? Du kan kjøpe til og med 3-roms for 2.3 mil litt utenfor sentrum. Jeg har en venn som kjøpte halvparten av en 2-mannsbolig (100 kvm) i Ski for et par år siden til 2.1 mil. Han er superfornøyd og bruker kort tid å reise til Oslo sentrum på jobb og tilbake.

Jeg ville aldri kjøpe en krypinn sentralt i Oslo for samme pris som jeg kjøper romslig litt utenfor. I tillegg vil jeg absolutt ikke ha lån opp til pipa. I dag har du god inntekt, hva med i morgen?

Endret av Drizzt
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye du får i banklån er avhengig av hvor mye i lån du har allerede og du har et ganske stort studielån.

(...)

Men tenk på det - er det bedre å bo i 30kvm sentralt eller 60 litt utenfor sentrum for samme pris? Du kan kjøpe til og med 3-roms for 2.3 mil litt utenfor sentrum. Jeg har en venn som kjøpte halvparten av en 2-mannsbolig (100 kvm) i Ski for et par år siden til 2.1 mil. Han er superfornøyd og bruker kort tid å reise til Oslo sentrum på jobb og tilbake.

Først, bankene bryr seg svært lite om at du har studielån. "Alle" har studielån.. Har du billån, kredittgjeld osv blir det såklart noe annet men sannynligvis vil ikke det at du har studielån ha noe å si. Det er iallfall min erfaring.

Når det gjelder sentralt/ikke-sentralt så er det ikke alle som vil bo utenfor Oslo av forskjellige grunner. Går man mye ut på byen for eksempel er det et evig strev å komme seg hjem til "bygda".. At toget ikke tar så lang tid til Oslo er en ting, men så må man gjerne bytte til buss/trikk/bane videre mot jobb osv og det er ikke nødvendigvis praktisk. Dyrere er det også i forhold til å ha busskort bare innenfor sone 1.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først, bankene bryr seg svært lite om at du har studielån. "Alle" har studielån.. Har du billån, kredittgjeld osv blir det såklart noe annet men sannynligvis vil ikke det at du har studielån ha noe å si. Det er iallfall min erfaring.

Når det gjelder sentralt/ikke-sentralt så er det ikke alle som vil bo utenfor Oslo av forskjellige grunner. Går man mye ut på byen for eksempel er det et evig strev å komme seg hjem til "bygda".. At toget ikke tar så lang tid til Oslo er en ting, men så må man gjerne bytte til buss/trikk/bane videre mot jobb osv og det er ikke nødvendigvis praktisk. Dyrere er det også i forhold til å ha busskort bare innenfor sone 1.

Først, bankene bryr seg mye om du har studielån og hvor mye det er. Jeg hadde ikke studielån, min bedre halvdel hadde, det hjalp oss få større beløp i lån for utgiftene våre var vesentlig mindre enn utgiftene til to med full studielån. Så det er min erfaring.

Jeg vet at for å slipe å reise 30 min er mange villige til å bo i krypinn på 20 kvm i sentrum med lån opp til pipa, enn å bo som menneske i større bolig med fornuftig lån. Takk og pris at de ikke vurderer boligene litt utenfor sentrum, slik at prisene der ikke stiger opp til himmelen når vi er på boligjakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå er det jo du som er sær på hvor du skal bo. Du kan få 4 roms leilighet i Oslo til 2 mill. Kommer bare an på hvor du vil bo.

Hvor da liksom?

Hvor ellers i nærheten av Oslo kan jeg få en grei leilighet til 2 millioner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kommer ikke prisene til å falle snart? Vil tro mange må selge når renta øker og finanskrisen slår til for fullt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig er Torshov og oppover billigere enn Løkka :)

Takk for tips! Da vil jeg kjøpe her. Hva koster det? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer ikke!

Men man trenger minimum de 15 % egenkapital som Finanstilsynet har lagt ned krav om. I TS sitt tilfelle er det mangel på egenkapital som er hinderet, ikke betalingsevnen for lån.

Så hvis jeg leier et par år og legger opp en 3-400000 så vil jeg få lån så jeg kan kjøpe sentralt i Oslo? :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste har/får et ganske mye mer moderat syn enn deg på hva det er å "bo skikkelig" når de skal skaffe seg sin første bolig.

Synes ikke det er for mye forlangt å bo i et 40 kvm kott når man tjener greit (550 000) og ha ren god jobb som jeg har arbeidet hardt og lenge for å få mens jeg har bodd på en 6 kvm hybel med motorveien og festegale studenter som nærmeste naboer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men tenk på det - er det bedre å bo i 30kvm sentralt eller 60 litt utenfor sentrum for samme pris?

Jeg tror det er bedre å kjøpe sentralt, fordi det er der prisøkningen er størst. Trenger ingen treroms heller. Er jo bare meg som skal bo der! Dessuten kan man leie ut boligen sin når man kjøper sentralt, når man er borte i ferier og sånn.

Det er kjedelig å bo langt utenfor sentrum, dårlig med kollektivtrafikk når man skal på byen eller andre sosiale happenings. Og skal man ta mye taxi så koster det fort mer enn å bo sentralt. For ikke å snakke om om man skal ha bil. DET er avgiftssluk det!

I tillegg vil jeg absolutt ikke ha lån opp til pipa. I dag har du god inntekt, hva med i morgen?

Jeg vil heller ikke ha lån opp til pipa, spørsmålet er bare hva jeg kan klare og fortsatt ha god råd. Derfor spør jeg her :) 50-60 kvadrat hadde vært fint, det. Men hvor må jeg bo da?

Og er det ikke fare for at prisene vil falle utenfor sentrum, slik at jeg sitter med høyt lån og taper masse penger når jeg selger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg vil helt klart bo innenfor sone 1 :) At de ikke bare kan sette opp noen høyblokker, da! Det hadde løst mye av boligkrisen, tror jeg. Se for deg ti 100-etasjers blokker med 8 leiligheter i hver etasje. Det hadde gjort seg. 8000 leiligheter, det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal bo sentralt, Torshov, Sagene, Løkka, etc.

Det kan du 100% glemme.

Omtrent alle - om ikke alle leiligheter går gjerne 500.000 over takst, og de ligger ganske høyt i pris.

På Løkka koster 2roms på under 60 m2 rett opp mot 2,7-3 mill(og det er før budrunden), på Torshov snakker vi nok 2,5 og oppover mot 3,noe - litt lavere på Sandaker, men ikke mye for ca samme størrelse. Så må du plusse på fellesgjeld og beregne at du skal få betalt husleie.

Så; nope.

Men 1,6mill kommer du vel dessverre ingen vei sentralt med 2 roms.

Her er en oversikt over hva man får for 1,6 i hele Oslo, inkludert fellesgjeld

Jeg hadde aldri i verden lånt mer enn 3 ganger inntekt selv, spesielt ikke når man skal betjene en rekke ekstrautgifter som kommer med å eie bolig(husleie, faste utgifter, uforutsette utgifter, en VVS tank som plutselig går til helvete, ojsann der krasja kjøleskapet, behov for oppussing, forsikringer blablabla).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan du 100% glemme.

Omtrent alle - om ikke alle leiligheter går gjerne 500.000 over takst, og de ligger ganske høyt i pris.

På Løkka koster 2roms på under 60 m2 rett opp mot 2,7-3 mill(og det er før budrunden), på Torshov snakker vi nok 2,5 og oppover mot 3,noe - litt lavere på Sandaker, men ikke mye for ca samme størrelse. Så må du plusse på fellesgjeld og beregne at du skal få betalt husleie.

Så; nope.

Men 1,6mill kommer du vel dessverre ingen vei sentralt med 2 roms.

Her er en oversikt over hva man får for 1,6 i hele Oslo, inkludert fellesgjeld

Jeg hadde aldri i verden lånt mer enn 3 ganger inntekt selv, spesielt ikke når man skal betjene en rekke ekstrautgifter som kommer med å eie bolig(husleie, faste utgifter, uforutsette utgifter, en VVS tank som plutselig går til helvete, ojsann der krasja kjøleskapet, behov for oppussing, forsikringer blablabla).

Så jeg må ta til takke med å leie da? For jævlig at man med god jobb ikke engang skal ha råd til egen leilighet i verdens beste land å bo i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye bra her da! Den til 17 kvm for eksempel, ser fin ut spør du meg. Bare 1,5 mill. Så øker den kanskje til 2 etter budrunden, men likevel, Slett ikke verst så sentralt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke leie veldig billig et år eller to, og spare opp masse penger da? Da blir det nok enklere å få lån...

Anonym poster: 0e44a1fb57fba67d405913c2b3d94415

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så jeg må ta til takke med å leie da? For jævlig at man med god jobb ikke engang skal ha råd til egen leilighet i verdens beste land å bo i.

Hei!

Synes folk er vanvittig negative her inne, men ja, eiendomsmarkedet er vanskelig, spesielt sentralt i Oslo. Jeg tror du gjør lurt av å leie i starten og legge opp penger, mens du hele tiden er på jakt etter en leilighet. Da er du ikke desperat, og kan stoppe når det går for høyt for deg. Jeg brukte 4 mnd på å finne leiligheten "min" så det var ikke gjort på en time!

Jeg har en 2roms på beste løkka, 52 kvm og trives supert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har du vel, men ikke på Løkka, Torshov eller Sagene.

Ingen dauer av å bo et annet sted enn akkurat der. Jeg vil helst ha et trehus med hage på Rodeløkka, og føler meg ikke urettferdig behandlet for at jeg ikke har de 10 millionene jeg trenger for å realisere det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Synes folk er vanvittig negative her inne, men ja, eiendomsmarkedet er vanskelig, spesielt sentralt i Oslo. Jeg tror du gjør lurt av å leie i starten og legge opp penger, mens du hele tiden er på jakt etter en leilighet. Da er du ikke desperat, og kan stoppe når det går for høyt for deg. Jeg brukte 4 mnd på å finne leiligheten "min" så det var ikke gjort på en time!

Jeg har en 2roms på beste løkka, 52 kvm og trives supert :)

Hvor mye ga du a? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har du vel, men ikke på Løkka, Torshov eller Sagene.

Ingen dauer av å bo et annet sted enn akkurat der. Jeg vil helst ha et trehus med hage på Rodeløkka, og føler meg ikke urettferdig behandlet for at jeg ikke har de 10 millionene jeg trenger for å realisere det.

Jeg vil bare ha en liten leilighet på 15-40 kvm sentralt i Oslo. Skulle nesten tro vi bor i et u-land når det ikke holder med 550 000 i inntekt for å få til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...