Petra75 Skrevet 1. februar 2013 Forfatter #21 Skrevet 1. februar 2013 Alle hunder er forskjellige, også lykkelige hunder. Min hund er lykkelig, og hun går fint med hannhunder, men altså ikke med alle tisper. Det har ingenting med at jeg er usikker på noen som helst måte. Men hun er en dominant tispe, og er vant til å sjefe over andre hunder i sin omgangskrets, og hun lar seg ikke pille på nesen. Jeg hadde også ansvar for en hund som hadde blitt angrepet flere ganger som valp, og som av den grunn var redd andre hunder også i voksen alder. Det var det samme problemet der - hver gang vi var ute og gikk tur kom det andre hunder bort og hunden jeg passet ble omtrent nervevrak fordi hun ikke kom seg unna. Tråden handler om tankeløse hundeeiere. Det hadde vært veldig interessant å høre fra de som faktisk gjør slik jeg beskrev i HI. Hvorfor - og hva tenker de på og med? 1
Petra75 Skrevet 1. februar 2013 Forfatter #22 Skrevet 1. februar 2013 Jeg er enig i det du sier. Man skal aldri ha hunden sin løs om man ikke har stålkontroll. Dvs at den under alle omstendigheter skal komme når du roper. Selvom det er en annen hund tilstede, en rådyrkalv eller et kjøttstykke. De bryter faktisk loven, vift litt med loven, kanskje det hjelper med litt truende adferd fra deg og Noen ganger blir jeg forbanna - som i går, når disse nekene ikke løftet en finger for å få med seg bikkja si. Problemet er at min hund er forholdsvis stor og sterk, og kan gjøre stor skade på en mindre hund. ELLER at en annen hund gjør skade på min hund fordi de går i synet på hverandre. Det er dette jeg ikke skjønner at folk ikke forstår! Jeg har noen bekjente som hadde en rottweilertispe - en omplasseringshund som var aggressiv mot andre bikkjer. Hun endte med å skade en annen hund stygt fordi den andre hunden var løs og eieren nektet å høre på advarslene om at dette ikke ville gå bra. Dette er for meg uforståelig... 6
Gjest Badebuksa Skrevet 1. februar 2013 #23 Skrevet 1. februar 2013 Noen ganger blir jeg forbanna - som i går, når disse nekene ikke løftet en finger for å få med seg bikkja si. Problemet er at min hund er forholdsvis stor og sterk, og kan gjøre stor skade på en mindre hund. ELLER at en annen hund gjør skade på min hund fordi de går i synet på hverandre. Det er dette jeg ikke skjønner at folk ikke forstår! Jeg har noen bekjente som hadde en rottweilertispe - en omplasseringshund som var aggressiv mot andre bikkjer. Hun endte med å skade en annen hund stygt fordi den andre hunden var løs og eieren nektet å høre på advarslene om at dette ikke ville gå bra. Dette er for meg uforståelig... Ja, det er mange idioter. Men du får i allefall vite at det ikke er din skyld, under noen omstendigheter, om de slipper løs hunden sin på din og din reagerer med sinne. For du må ha lov til å gå tur med hunden din, og du har den jo i bånd, noe som burde være et tegn på at folk skal holde seg og bikkjene sine unna med mindre du sier at det er greit å hilse. Jeg får hjertet i halsen hver eneste gang jeg ser en løs bikkje, fordi jeg selv har opplevd at det har oppstått ubehagelige situasjoner mellom hunden min og den løse bikkja. Bla.a at min har blitt angrepet eller skremt skikkelig.
Petra75 Skrevet 1. februar 2013 Forfatter #24 Skrevet 1. februar 2013 Har vært der jeg også... enkleste løsning i mitt tilfelle var skilsmisse. Anonym poster: 2dbc44c3a6de7b343a004d79d778ff61 OK... dagens andre latter..
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2013 #25 Skrevet 1. februar 2013 Og hvorfor har dere det? Betyr det noe spesielt? Gul sløyfe betyr at hunden trenger litt plass. Man skal altså ikke gå bort til en hund med gul sløyfe på seg Anonym poster: 24062bf2ee6d346291f14d8263645931 3
Minnie Mus Skrevet 1. februar 2013 #26 Skrevet 1. februar 2013 Det der har jeg opplevd mange ganger, trasig for både hund og eier! Hadde en stor hund som ikke likte andre hanner pga at han ble angrepet av en annen løs hund da han var valp å det glemte han aldri. Derfor var han som regel i bånd untatt der jeg visste at vi ikke møtte andre i skogen, bor på en liten plass så vi hadde våre egne lufteplasser der han fikk løpe fritt. En dag jeg gikk på fjelltur med ham, så jeg at det kom folk imot så jeg ropte inn hunden å fikk satt på kobbelet. Noe derimot de som kom imot ikke gjorde med sin hund, for han var så snill at! Jeg ropte at min kommer til å angripe hunden din hvis den kommer hit, men neida... Det endte med at jeg måtte løfte opp fremparten på min hund å holde hodet hans oppi halsgropa mi for at han ikke skulle få tak i den lille hvepsen som sparka, skvetta å tøffa seg rundt min. Kjærringa kom til slutt å tok bånd på hunden, med en sur mine, hallo??!! Den hunden hadde blitt stygt skadd hadde ikke jeg tvi holdt på min. Veldig irriterende at folk ikke respekterer at ikke alle ønsker at andre skal hilse på hunden sin. Dessuten er hunden flokkdyr som har sin flokk rundt seg, andre og fremmede hunder hører ikke til i flokken å blir inntrengere. Så den nødvendigheten med å måtte hilse på alle skjønner jeg ikke. 4
Santflows Skrevet 1. februar 2013 #27 Skrevet 1. februar 2013 (endret) Man kan aldri ha 100% kontroll over en hund når den er løs, så ser ikke poenget med mindre det er et inngjerda område, jorde, et sted uten andre dyr osv.. Folk tenker ikke når de slipper dem løs i beboelige områder med/eller bilveier, for det verste kan jo faktisk skje, og da er det et spill mellom liv og død. Endret 1. februar 2013 av Santflows 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2013 #28 Skrevet 1. februar 2013 Hva slags kurs er det du har vært på? Sosialiseringen er jo en avgjørende del av oppdragelsen, og en av de beste måtene å sosialisere hunden på er å la den hilse på andre hunder og mennesker, store og små. Ånei, det verste er jo sånne som deg! "Det er såå viktig å sosialisere, så derfor sosialiserer vi med hvem sm helst, når som helst, hvor som helst", og slipper bikkja opp i trynet på min fryktaggsessive hund. Ja det er viktig med sosialisering, men med de rette hundene på det rette tidspunktet! Dvs med trygge, rolige, avbalanserte hunder med tydelig avslappet språk. Jeg håper du har mer forståelse og respekt for hund enn h a jeg fikk inntrykk av med det innlegget. Om bikkjer allikevel kommer bort så slakket jeg opp båndet så hunden merker hun kan bevege seg fritt, og jeg drar henne ikke avgårde etter halsbåndet, noe den andre eieren ikke kan forstå når jeg har sagt at hun ikke alltid er så snill. Anonym poster: 93d6dc03737a9c4e1ca49b5b902b31d7 4
lygekryss Skrevet 1. februar 2013 #29 Skrevet 1. februar 2013 (endret) Ånei, det verste er jo sånne som deg! "Det er såå viktig å sosialisere, så derfor sosialiserer vi med hvem sm helst, når som helst, hvor som helst", og slipper bikkja opp i trynet på min fryktaggsessive hund. Ja det er viktig med sosialisering, men med de rette hundene på det rette tidspunktet! Dvs med trygge, rolige, avbalanserte hunder med tydelig avslappet språk. Det er viktig at en hund får oppleve disse nervøse, frykt-aggressive hundene så den skjønner at ikke alle andre hunder nødvendigvis vil være venner. Samtidig vil det bygge tillit til deg fordi du som eier da signaliserer at den har ingenting å bekymre seg over, fordi du er der for å beskytte den. Hvis hunden derimot sjefer over deg og konstant drar i båndet, hopper opp på alle og enhver i alle sammenhenger er det ikke fordi den er dominant, men heller på grunn av manglende lederskap fra din side. Hunden tenker, 'hallo, skal ingen styre denne skuten, eller? Da får jeg ta roret, da. Kom, så stikker vi og lukter på pissflekkene inni denne busken.' Endret 1. februar 2013 av lygekryss 2
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2013 #30 Skrevet 1. februar 2013 Det er viktig at en hund får oppleve disse nervøse, frykt-aggressive hundene så den skjønner at ikke alle andre hunder nødvendigvis vil være venner. Samtidig vil det bygge tillit til deg fordi du som eier da signaliserer at den har ingenting å bekymre seg over, fordi du er der for å beskytte den. Hvis hunden derimot sjefer over deg og konstant drar i båndet, hopper opp på alle og enhver i alle sammenhenger er det ikke fordi den er dominant, men heller på grunn av manglende lederskap fra din side. Hunden tenker, 'hallo, skal ingen lede denne flokken eller? Da får jeg ta roret, da. Kom, så stikker vi og lukter på pissflekkene inni denne busken.' Så fordi det er viktig for DIN hund å få oppleve fryktaggsessive hunder så skal det gå utover treningen til min hund? Og når min hund opplever at hunder kommer bort og hun blir utrygg og redd så vil ikke det bygge tillit til meg på noen som helst måte. Jeg oppmuntrer og trener for harde livet jeg, men det er stadig noen som ødelegger for oss. Er det store voksne hunder blir hun som regel usikker først, og så etter et minutt eller så blir hun varm i trøya og vil hilse/leke. Da har som regel den andre eieren fått nok og tar med hunden sin videre, og der forsvant den muligheten for hunden min....Er det derimot en stor ung hund som kommer bort plutselig så er det bare kjempeskummelt og veldig stressende for min hund. Her kan det gå galt for den andre hunden hvis man er uheldig. Hvis det kommer en medium str ung hund er sansynligheten for at det blir hyggelig for de andre hunden liten, og er det en valp blir det lite hyggelig for valpen. .,,vil du låne bort din valp for å sosialisere min tispe, kanskje? Anonym poster: 93d6dc03737a9c4e1ca49b5b902b31d7 6
lygekryss Skrevet 2. februar 2013 #31 Skrevet 2. februar 2013 Jeg har ikke hund. Har du tenkt på at det kan være "treningen og oppmuntringen" din som er problemet? Hunder tenker ikke som mennesker, så hvorfor tilegner du den personlighetstrekk den ikke besitter?
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2013 #32 Skrevet 2. februar 2013 Jeg har ikke hund. Har du tenkt på at det kan være "treningen og oppmuntringen" din som er problemet? Hunder tenker ikke som mennesker, så hvorfor tilegner du den personlighetstrekk den ikke besitter? Haha, du er passe frekk! Jeg vet godt hva jeg gjør og hvordan jeg skal gripe det fatt! Anonym poster: 93d6dc03737a9c4e1ca49b5b902b31d7 2
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2013 #33 Skrevet 2. februar 2013 Jeg har ikke hund. Har du tenkt på at det kan være "treningen og oppmuntringen" din som er problemet? Hunder tenker ikke som mennesker, så hvorfor tilegner du den personlighetstrekk den ikke besitter? Du har ikke hund, men påstår likevel det du gjør? Hunder, -og dyr ellers er ganske like oss når det gjelder psykisk, og alle har forskjellige personlighetstrekk. Det er bare sånn det er. Anonym poster: e788545d90f355cbedea2e7a74b679a3 1
Gjest Badabing Skrevet 2. februar 2013 #34 Skrevet 2. februar 2013 (endret) Og hvorfor har dere det? Betyr det noe spesielt? http://3.bp.blogspot.com/-mhTZi5Qdp1o/UQauqYNBfEI/AAAAAAAADIg/kJHWSwOEOzg/s640/gultba%CC%8And.jpg Endret 2. februar 2013 av Badabing
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2013 #35 Skrevet 2. februar 2013 Dere med hunder som ikke takler alle andre hunder, har dere prøvd å gå i mellom og med bestemt stemme be den andre hunden om å holde seg unna. Ikke alltid lett, men det har fungert på en god del hunder for min del. Ikke at det funker på alle, men de fleste hunder reagerer på en dyp, bestemt stemme. Om ikke bare "gå unna" fungerer, prøv sitt og dekk også. Jeg mener overhodet ikke at det skal være nødvendig, men det er i alle fall en teknikk for å holde en del hunder unna, og det bygger også tillitt hos egen hund at man klarer å "gå mellom" og takle situasjonen. Anonym poster: e64220571b29d58d71fcb51ec7598246 1
lygekryss Skrevet 3. februar 2013 #36 Skrevet 3. februar 2013 Du har ikke hund, men påstår likevel det du gjør? Jeg har ikke hund, men jeg har ikke et behov for å fortelle deg eller andre her grunnen til det, frøken AnonymBruker. Jeg har alltid hatt dyr rundt meg, og jeg er genuint interessert i hunde- og dyrepsykologi. På grunn av dette, opplever jeg at mine tolkninger av dyrenes tankemønster og adferd veldig ofte stemmer. Men det er ikke det denne tråden handler om, vel? 2
Gjest Skrevet 3. februar 2013 #37 Skrevet 3. februar 2013 Jeg trenger heftig med min når vi passerer ettersom han har et passeringsproblem, hvis et eller annet nek da vil bort til meg for å vise den glade bikkja si at man ikke skal hilse på alt og alle ville jeg blitt sinnsykt forbanna! For det ødelegger utrolig mye og kan i verste tilfelle sette treningen vår flere måneder tilbake! Nå er det den enkle løsningen at bikkja enten har kennelhoste eller lus, da skygger de banen!
Petra75 Skrevet 3. februar 2013 Forfatter #38 Skrevet 3. februar 2013 Det virker som om de fleste har problemer med dette - hvor er de hundeeierne som er så slepphendte? Det hadde vært OK å høre deres side også...
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2013 #39 Skrevet 3. februar 2013 Det virker som om de fleste har problemer med dette - hvor er de hundeeierne som er så slepphendte? Det hadde vært OK å høre deres side også... Han har jo vært aktiv gjennom hele tråden Anonym poster: 93d6dc03737a9c4e1ca49b5b902b31d7
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå