Gå til innhold

Hva feiler det folk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ei tispe som kan være en bestemt dame til tider. Hun er verdens snilleste, men kan fort komme i klinsj med andre tisper hvis de ypper. Derfor har jeg alltid kontroll på henne når vi er ute på tur.

Men hva faen hjelper det, når alle andre nek av noen hundeeiere slipper bikkjene sine løs på lykke og fromme uten å ha den minste kontroll på hunden sin? Senest i går var vi ute, og vi møtte to middelaldrende damer med hver sin Golden hvor den ene gikk løs. Hun kom selvfølgelig bort til min hund, og de gikk i klinsj. Ikke noe alvorlig, men de var litt grinete på hverandre, og det ble litt glefsing og knurring. Neket av en kjerring sto ti meter unna og ropte pent og pyntelig på dyret sitt - som selvfølgelig ikke reagerte før etter en god stund. Det endte med at jeg ba damene til helvete få tak i bikkja si.

Hva feiler det slike folk? Regner med at det er et par av dem her inne også - hvorfor gjør dere slikt? Det nytter ikke å glise bredt og si at "dette går helt sikkert bra, for hunden min er SÅ snill!". Vel - jeg har nyheter til deg - det er ikke sikkert hunden den hilser på er like snill.

Vær så snill - har du ikke stålkontroll på hunden din - hold den i bånd!! Ikke la den løpe femti meter foran deg slik at du ikke har kontroll på hva den møter.

• Liker 14
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt enig!!

Min biter, så den er i bånd hele tiden, men det hjelper jo lite når det tasser nek rundt uten kontroll på hundene sine. "Den biter" brøler jeg, og de sier "neida, min hund er så snill så, din kommer ikke til å bite min"

Så får jeg kjeft når den biter.

Anonym poster: 41ecd6c7442983a04c3a69a1321ac741

• Liker 1
Skrevet

Helt enig!!

Min biter, så den er i bånd hele tiden, men det hjelper jo lite når det tasser nek rundt uten kontroll på hundene sine. "Den biter" brøler jeg, og de sier "neida, min hund er så snill så, din kommer ikke til å bite min"

Så får jeg kjeft når den biter.

Anonym poster: 41ecd6c7442983a04c3a69a1321ac741

Jaaaa...: Det er så frustrerende!! Min har ikke bitt, men jeg stoler ikke på henne i gitte situasjoner. Det bør for faen ringe en bjelle hos disse nekene når jeg umiddelbart roper bikkja inn og setter på henne båndet når vi møter andre hunder! Dette fårete gliset og "min hund er bare snill" kjenner jeg at jeg snart vil eksplodere av!

Skrevet

Kjenner problemet. Vi hilser bare på hunder vi kjenner fra før, for rampen har et litt "anstrengt" forhold til andre hanner... Og det kunne bare ikke falt meg inn å slippe han bort til en annen hund uten å vite hvordan rampen eller den andre hunden kommer til å reagere. Og hvor vanskelig kan det være å ta hintet når jeg trekker med meg hunden i motsatt retning når vi møter noen? Det burde være nokså tydelig at jeg ikke vil at hundene skal hilse da?

Dessverre er det altfor få som skjønner hvorfor vi har gul sløyfe på båndet...

• Liker 2
Skrevet

Det beste rådet jeg kan gi dere er å gi hunden masse spillerom og la den hilse på alle hunder, uansett. Unntaket er om motpartens eier sier nei. Hvis begge parter går med spenn i båndet på en trang vei er dere begge skyldige i en eventuell konfrontasjon.

• Liker 1
Skrevet

Det beste rådet jeg kan gi dere er å gi hunden masse spillerom og la den hilse på alle hunder, uansett. Unntaket er om motpartens eier sier nei. Hvis begge parter går med spenn i båndet på en trang vei er dere begge skyldige i en eventuell konfrontasjon.

Lærte på kurs at vi ikke skulle hilse på alle andre hunder, men prøve å gå rett forbi uten å gjøre noe nummer ut av det. Eller gå en annen vei hvis hunden begynte å "skape seg".

Nå vet heldigvis de fleste i området at jeg er "sær" og ikke vil la hunden hilse, så vi slipper de store konfrontasjonene. Selvfølgelig får han løpe rundt sammen med bestekompisene sine når det er tid for det, men er han i bånd, så hilser/leker vi ikke.

Skrevet

Nei. Hvis jeg har min i bånd og det kommer en løshund bort til min har ikke jeg noe som helst skyld. Jeg har som regel min hund på plass med løst bånd. Kommer det noen borttil og det kommer til en konfrontasjon slipper jeg båndet.

• Liker 2
Skrevet

Lærte på kurs at vi ikke skulle hilse på alle andre hunder, men prøve å gå rett forbi uten å gjøre noe nummer ut av det. Eller gå en annen vei hvis hunden begynte å "skape seg".

Nå vet heldigvis de fleste i området at jeg er "sær" og ikke vil la hunden hilse, så vi slipper de store konfrontasjonene. Selvfølgelig får han løpe rundt sammen med bestekompisene sine når det er tid for det, men er han i bånd, så hilser/leker vi ikke.

Nettopp. Jeg må gjerne fortelle de samme personene jeg møter mange ganger i uka at jeg ikke har så lyst til at de skal hilse. Noen har ordentlig tungt for det.

• Liker 1
Skrevet

Hva slags kurs er det du har vært på? Sosialiseringen er jo en avgjørende del av oppdragelsen, og en av de beste måtene å sosialisere hunden på er å la den hilse på andre hunder og mennesker, store og små.

• Liker 2
Gjest Memories
Skrevet

Dessverre er det altfor få som skjønner hvorfor vi har gul sløyfe på båndet...

Og hvorfor har dere det? Betyr det noe spesielt?

• Liker 1
Skrevet

Hva slags kurs er det du har vært på? Sosialiseringen er jo en avgjørende del av oppdragelsen, og en av de beste måtene å sosialisere hunden på er å la den hilse på andre hunder og mennesker, store og små.

Ikke til enhver tid. Hunden må lære seg at det ikke er alle situasjoner det er greit å hilse.

Noe sier meg at du er av den typen mennesker jeg snakker om i første innlegg.

• Liker 8
Skrevet

Mange hunder har problemer med andre hunder av samme kjønn og har det best med å unngå hunder man kan komme i klinsj med. Det er ikke alltid mangel på sosialisering som er problemet her, det kan være mange faktorer som spille inn.

Sosialisering er veldig viktig som valp men har du en 4-5 år gammel tispe som ikke liker andre tisper er det ingen vits i å utsette hunden for slike situasjonen. Har en hund 1-2 "lekekamerater" den er trygg på så er det mer enn bra nok, hunder trenger ikke å like alt som går på fire bein og det bør andre hundeeiere respektere.

• Liker 2
Skrevet

Kvinner er generelt er et problem når de går på tur med hunder. Særlig hvis hunden er stor. De er ikke sterk nok til å holde den tilbake... Burde vært forbud for kvinner å gå på tur med store hunder.

Anonym poster: de6523dcac7287e3f1f16335fa92a1ef

Skrevet

Kvinner er generelt er et problem når de går på tur med hunder. Særlig hvis hunden er stor. De er ikke sterk nok til å holde den tilbake... Burde vært forbud for kvinner å gå på tur med store hunder.

Det er vel det dummeste jeg har lest hittil :) Men takk for dagens gode latter!!

• Liker 7
Skrevet

Jeg har 4 hunder, hvorav tre er omplasseringshunder som alle har blitt "sosialisert" på forskjellig måte.

Den første hadde tydeligvis lært at alle hunder var potensielle lekekamerater noe som førte til at det var et helvete å gå tur med henne i begynnelsen. Det var hyling av en annen dimensjon for å komme bort, det hørtes rett og slett ut som jeg drev og misshandlet hunden. Vi trente mye på å kunne gå forbi andre hunder på en normal måte så når andre slapp sin hund bort til min uten beskjed så ødela det litt av treningen vår.

Nå er hun blitt forholdsvis flink og klarer å gå forbi på litt avstand uten å lage leven.

Den andre var dårlig sosialisert så han angrep alle hunder han følte seg uttrygg på( som er hanhunder og tisper som er større i størrelsen), og der var det snakk om bitt og blodsprut som gikk langt oppover veggene. Han har også fått mye trening så han klarer å omgås mine andre hunder men han kommer aldri til å få lov til å slippe løs med en fremmed hund eller en hund jeg ikke er hundre prosent sikker på han kan oppføre seg sammen med.

• Liker 2
Skrevet

Tror nok ikke du hadde klart å holde igjen min leonberger på 60 kilo noe bedre enn meg selv om jeg er en liten kvinne. Det har lite med styrke å gjøre når du har en stor hund.

• Liker 3
Skrevet

Jeg har ei tispe som kan være en bestemt dame til tider. Hun er verdens snilleste, men kan fort komme i klinsj med andre tisper hvis de ypper. Derfor har jeg alltid kontroll på henne når vi er ute på tur.

Har vært der jeg også... enkleste løsning i mitt tilfelle var skilsmisse.

Anonym poster: 2dbc44c3a6de7b343a004d79d778ff61

• Liker 6
Skrevet

Jeg har aldri problemer med løshunder eller noe selv om mine hunder ikke liker andre, men jeg stopper aldri for å sjekke hva hunder som kommer bort vil. Jeg bare fortsetter å gå.

Anonym poster: 53c6b3b62f71c9fd34c87eb9a0c556ff

Skrevet

Ikke til enhver tid. Hunden må lære seg at det ikke er alle situasjoner det er greit å hilse.

Noe sier meg at du er av den typen mennesker jeg snakker om i første innlegg.

Jeg tror du misforstår.

Nå er det en stund siden jeg har gått på tur med hund, men når jeg gjør det er den alltid i bånd, og jeg spør alltid om det er greit at hundene hilser. Men det er vel mest for den andre eiers del, fordi såfremt hundene er oppdager hverandre, kommuniserer de uavhengig av hva du eller jeg synes om det.

Et problem jeg har sett er at mange er usikker ovenfor hunden sin i møte med fremmede hunder eller de mangler fokus når de går tur, ofte på grunn av uvitenhet og likegyldighet, selv om det er flere andre faktorer som spiller inn, som for eksempel hundens sinnstilstand. Men det er soleklart at en usikker eier gir en usikker hund og en usikker hund er en tikkende bombe, spesielt en stor hund ettersom skadepotensialet øker med størrelsen.

"Den liker ikke tisper"

Nei, ikke alle hunder kommer overens, men jeg mener at en lykkelig hund kommer overens med de fleste andre hunder. Hunden jeg gikk med, en rottweiler, gikk aldri til angrep på andre hunder. Hvorfor? Fordi hun stolte på meg. Med hevet hode, selvsikker gange, en bestemt tone, et rolig sinn og uten mobil var jeg lederen i den lille "flokken" vår. Med slakk på båndet og hunden bak/ved siden av meg var vi et godt team, noe jeg savner veldig til tider. Noen ganger måtte det en nøkk til for å få henne med meg, men det tok ikke lang tid før hun skjønte spillereglene selv om hun var veldig glad i å stoppe for å spise søppel, lukte på bæsj og stirre på katter.

• Liker 4
Gjest Badebuksa
Skrevet

Jeg er enig i det du sier. Man skal aldri ha hunden sin løs om man ikke har stålkontroll. Dvs at den under alle omstendigheter skal komme når du roper. Selvom det er en annen hund tilstede, en rådyrkalv eller et kjøttstykke.

De bryter faktisk loven, vift litt med loven, kanskje det hjelper med litt truende adferd fra deg og ;)

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...