Gjest kiara_pusen Skrevet 1. februar 2013 #1 Skrevet 1. februar 2013 Jeg har våknet opp fra dvalen og endelig oppdatert budsjettet vårt, og det er sprengt på alle kanter. Helt som forventet når vi startet dette opplegget. Men det er et punkt som skurrer litt mht hva vi skal sette opp, hva som er ok. Vi skal bruke min søsters venninner som servitører, de er overhodet ikke profesjonelle. Vi kommer til å ha en kort middag, de skal servere vin, rydde litt fater det er alt. Er det ok å gi de 300,- hver + at de får være med på festen? evt er det ok med 500,- å de IKKE blir med på festen?
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2013 #2 Skrevet 1. februar 2013 Enten 500,- og være med på festen. Om de ikke ønsker det burde de få 1000,- Anonym poster: 6f4a40d53fb0addf8d49fea2c9112738 11
Gjest kiara_pusen Skrevet 1. februar 2013 #3 Skrevet 1. februar 2013 For å bytte ut karafler med vin i 2timer.... Nei, vet du hva. 2
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2013 #4 Skrevet 1. februar 2013 For å bytte ut karafler med vin i 2timer.... Nei, vet du hva. Det er ihvertfall vanlig at jeg og venninner får om vi serverer i besøk. De skal jo rydde fat og slikt også. Anonym poster: 6f4a40d53fb0addf8d49fea2c9112738 2
Strixvaria Skrevet 1. februar 2013 #5 Skrevet 1. februar 2013 Jeg synes forslaget ditt høres greit ut, så sant det kun er snakk om det du nevner, og ikke f.eks. rydde hele lokalet o.l. etterpå. For 2 timer med sjenking av vin og å rydde noen fat er det jo en god deal - 150 kr timen er mye mer enn servitører på 20-22 ville fått betalt av sin arbeidsgiver jfr. tariffen for hotell og restaurant, just saying. 2
Gjest loren Skrevet 1. februar 2013 #6 Skrevet 1. februar 2013 Jeg hadde ikke jobbet et sted en lørdag kveld for 300,- Når du sier rydde litt fat - er det da inkludert oppvask? Noen fat - er det 30-50-100? (vet ikke hvor mange gjester dere har). Da vi planla bryllup regnet vi 1000,- pr hjelper, som da var venner av mine søstre. 13
andy capp Skrevet 1. februar 2013 #7 Skrevet 1. februar 2013 Det er snakk om 2 timers "jobb" (nei, jeg anser ikke å bytte vinkarafler som jobb når det er det eneste du gjør i løpet av 2 timer)? Dersom de får være med på festen, og ikke har andre forpliktelser eller ansvarsområder utover dette, vil jeg si 300 er ok, personlig hadde jeg ikke forventet noe dersom det var jeg som gjorde noen en slik tjeneste og fikk en gratis fest på kjøpet... Hadde vel mere sett på det som min gave/del av gave til brudeparet. 1
Gjest kiara_pusen Skrevet 1. februar 2013 #8 Skrevet 1. februar 2013 Det er ihvertfall vanlig at jeg og venninner får om vi serverer i besøk. De skal jo rydde fat og slikt også. Anonym poster: 6f4a40d53fb0addf8d49fea2c9112738 Vi har en voksen dame som skal fungere som hovmester hun vil styre det meste med fater, kan aldri forestille meg at det blir en vanvittig jobb å bytte ut noen fater på en buffet. Hun vil få skikkelig betalt - det skulle bare mangle. Men min søsters venninner som ikke har andre oppgaver enn å være der 2t bytte ut karafler med vin + rydde av tallerkner og stable de i kasser trenger vel ikke mer enn 150,- i timen + fest med fri bar. Da kan jeg like gjerne leie inn profesjonelle til ca samme pris du foreslår. 1
Gjest Adriane Skrevet 1. februar 2013 #9 Skrevet 1. februar 2013 (endret) Hva er alderen på disse venninnene som skal brukes som servitører? Det føler jeg er litt vesentlig i sammenhengen faktisk Og skal de følge med og skjenke vin ved tomme/nær tomme glass, eller skal de kun følge med på karafler som skal fylles opp underveis? Edit: ser du har svart på noe av dette allerede. Utfra det du beskriver der, ville jeg kanskje strukket meg til 175,- pr time og "gratis fest" etterpå hvis de ønsker Men, om du ikke egentlig ønsker å ha de med på festen etterpå, ville jeg betalt de 500 hver for de to timene ja Endret 1. februar 2013 av Adriane
Gjest kiara_pusen Skrevet 1. februar 2013 #10 Skrevet 1. februar 2013 Kun snakk om å rydde av tallerkner- thats it. Jo mindre de gjør jo bedre er det når det kommer til den biten. Det er ikke plass til å ta noen oppvask. Vi serverer også buffet, de skal altså ikke servere noe som helst. To av de skal stå i baren etterpå (eget ønske) de skal selvsagt få for det.
Gjest kiara_pusen Skrevet 1. februar 2013 #11 Skrevet 1. februar 2013 De er 20/21 alle har meldt seg frivillig til å servere fordi de er gode venninner med søsteren min. De sier selv at de ikke skal ha noe som helst, bare sier det er gøy å hjelpe til. Men det er fortsatt en jobb. - Vi trenger strengt talt ikke 4-5 stk til å bytte karafler med vin til 56 gjester.
Gjest Adriane Skrevet 1. februar 2013 #12 Skrevet 1. februar 2013 Da syns jeg det høres bra ut jeg, kiara! Personlig ville jeg jo faktisk gjort den "jobben" gratis, så sånn sett er alt man får en stor bonus faktisk
Portvinpiken Skrevet 1. februar 2013 #13 Skrevet 1. februar 2013 Hva de faktisk gjør de to timene er uvesentlig. De er på jobb og ergo bør ha betalt for det. Hvis man skal bruke den retorikken så kan man jo si at en som sitter i billettluke (finnes det egentlig lenger...), eller eksamensvakt på skolene, skal ha mye mindre betalt fordi de ikke gjør like mye fysisk i arbeidstiden. Altså, enten er man på jobb eller ikke. Er man på jobb skal man ha betalt for det (butikkansatte får heldigvis ikke mindre i lønn dersom det er lite kunder en dag. Ellers så henger jeg meg på den med alder. Det er vesentlig her også hvor gamle de er. En femtenåring synes kanskje det er ok med 300 kr og fest, men en på tyve kan jeg se har mer problemer med den summen. Særlig hvis de skal betale egen transport/bensin e.l. Det er kjipt å være den som i ettertid blir omtalt som "de skal jeg aldri jobbe for igjen, for de var så gjerrrige". Særlig dersom festen er litt overdådig og bruden går rundt i en ekslusiv kjole ;-) 7
Portvinpiken Skrevet 1. februar 2013 #14 Skrevet 1. februar 2013 De er 20/21 alle har meldt seg frivillig til å servere fordi de er gode venninner med søsteren min. De sier selv at de ikke skal ha noe som helst, bare sier det er gøy å hjelpe til. Men det er fortsatt en jobb. - Vi trenger strengt talt ikke 4-5 stk til å bytte karafler med vin til 56 gjester. Da stiller det seg annerledes ja. Viktig info at de har meldt seg frivillig. Da kan man jo for den saks skyld spandere et par gode vinflasker på de.
Gjest kiara_pusen Skrevet 1. februar 2013 #15 Skrevet 1. februar 2013 (endret) *poff* Endret 1. februar 2013 av kiara_pusen
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2013 #16 Skrevet 1. februar 2013 Hva med en vinflaske og 500 kroner? De bruker tross alt lørdagen sin... Anonym poster: 8d17df153f55c45ac172823c13b7a5c1 2
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2013 #17 Skrevet 1. februar 2013 Hva med en vinflaske og 500 kroner? De bruker tross alt lørdagen sin... Anonym poster: 8d17df153f55c45ac172823c13b7a5c1 Seriøst? Er du ikke villig til å sette av en lørdag av livet ditt når venninna di skal gifte seg? Jeg hadde gladelig servert helt gratis, skulle bare mangle på en så stor dag. TS, dere kan jo gi en symbolsk sum og selvsagt la dem være med på festen, slik jeg forstår det er det jo bare snakk om noen timer uansett. Anonym poster: ed68c9084b67f2c667622f82703102ca Anonym poster: ed68c9084b67f2c667622f82703102ca
Gjest kiara_pusen Skrevet 1. februar 2013 #18 Skrevet 1. februar 2013 Dette er fest-jenter og jeg kunne ikke drømme om i min villeste fantasi at de vil bruke sin lørdag på Oss. Har vi skikkelig flaks er det samme helg som Postgirobygget er i nabolaget. De har meldt seg frivillig til min søster fordi de vil være med. Og jeg tar ingenting for sikkert før uken før. Så det er mer i deres gate at de får fest fra kl.2030 til kl? enn å sende med de en flaske med vin. Og la meg bare si at et er snakk om 5stk som skal ha oppgaver i 2timer - 2500,- i serveringsutgifter? Det har ingenting med at jeg ønsker å være gjerrig eller smålig, men jeg synes faktisk ikke man skal betale seg ihjel for absolutt alt. Da kan vi like gjerne leie inn profesjonelle, det blir billigere. Kokken som vi leier fra restaurant skal feks ha 465,- pr time. 1
Gjest Adriane Skrevet 1. februar 2013 #19 Skrevet 1. februar 2013 Hva de faktisk gjør de to timene er uvesentlig. De er på jobb og ergo bør ha betalt for det. Hvis man skal bruke den retorikken så kan man jo si at en som sitter i billettluke (finnes det egentlig lenger...), eller eksamensvakt på skolene, skal ha mye mindre betalt fordi de ikke gjør like mye fysisk i arbeidstiden. Altså, enten er man på jobb eller ikke. Er man på jobb skal man ha betalt for det (butikkansatte får heldigvis ikke mindre i lønn dersom det er lite kunder en dag. Ellers så henger jeg meg på den med alder. Det er vesentlig her også hvor gamle de er. En femtenåring synes kanskje det er ok med 300 kr og fest, men en på tyve kan jeg se har mer problemer med den summen. Særlig hvis de skal betale egen transport/bensin e.l. Det er kjipt å være den som i ettertid blir omtalt som "de skal jeg aldri jobbe for igjen, for de var så gjerrrige". Særlig dersom festen er litt overdådig og bruden går rundt i en ekslusiv kjole ;-) Jeg klarer ikke helt å se at disse venninnene av søsteren er "på jobb" når de hjelper til i et bryllup. De er ikke profesjonelle som er leid inn, de er venninner som har sagt seg villig til å hjelpe til. Så med den forutsetningen syns jeg faktisk det har noe å si hva/hvor mye de gjør de 2 timene de er der, for å være helt ærlig. Leier man inn profesjonelle servitører er det en helt annen sak. De har sin timepris de, og den betaler man, ellers får man dem ikke. Enkelt og greit. Som sagt tidligere, jeg hadde gjort en tjeneste som dette uten å forvente noe som helst tilbake, annet enn et takk 4
Portvinpiken Skrevet 1. februar 2013 #20 Skrevet 1. februar 2013 Jeg klarer ikke helt å se at disse venninnene av søsteren er "på jobb" når de hjelper til i et bryllup. De er ikke profesjonelle som er leid inn, de er venninner som har sagt seg villig til å hjelpe til. Så med den forutsetningen syns jeg faktisk det har noe å si hva/hvor mye de gjør de 2 timene de er der, for å være helt ærlig. Leier man inn profesjonelle servitører er det en helt annen sak. De har sin timepris de, og den betaler man, ellers får man dem ikke. Enkelt og greit. Som sagt tidligere, jeg hadde gjort en tjeneste som dette uten å forvente noe som helst tilbake, annet enn et takk Da kan vi jo bare være enig om å være uenig :-). Jeg bestrider overhode ikke at det stiller seg annerledes når TS har kommet med tilleggsopplysninger om at de har sagt seg frivillige osv., men jeg mener at jobb er jobb uansett. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå