zulo Skrevet 17. mars 2004 #1 Del Skrevet 17. mars 2004 jeg lurer på om det er noen her som studerer informatikk, og som liker programmering.. eller om bare noen som liker programmering. Tror det lønner seg å utdanne seg innen informatikk nå altså. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
liv Skrevet 18. mars 2004 #2 Del Skrevet 18. mars 2004 mannen går informatikk. Han går nå 1 året, 2 semester ved UIO. Liker seg veldig godt men de har et fag systemutvikling som virkelig ikke er det, mer kommunikasjonsfag sier han og er litt sur på det. I programmering(java eller c++ tror jeg) så har han, i følge han selv, ikke lært noe som han ikke har kunne gjort bedre i Delphi så det er ikke så høyt nivå. De går vist ganske sakte frem slik at de som aldri har programmert før også skal ha en sjans. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusenogtredve Skrevet 18. mars 2004 #3 Del Skrevet 18. mars 2004 Jeg studerer informatikk (er ferdig med tre år til sommeren) - og liker programmeringsfagene aller best. (Studerer på NTNU) Mener bestemt at informatikk er et fag det er verdt å studere selv om jobbmarkedet for tiden er trangt. Trøster meg med at situasjonen vil være en helt annen når jeg er ferdig master om drøye 2 år.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 18. mars 2004 #4 Del Skrevet 18. mars 2004 Jeg er snart ferdig med hovedfag informatikk, hva lurer du på? Om informatikk er lurt? Jeg mener det, selv om det har vært dårlige tider en stund. Fremtiden er digital, som det så pent heter. Jeg liker også programmering. Det er logisk og analytisk pirkearbeide som man må jobbe struktrurert med. Litt som å jobbe med etterhvert store puslespill. Har man tålmodighet og koser seg med slikt, passer det bra. Blir man irritert av slikt, passer det ikke så bra. Jeg synes iallefall det er morro å lage ting. Kursene på grunnfag er laget uten krav om forkunnskaper, alle skal klare å henge med hvis de legger ned litt innsats. Det må legges til at alle informatikere jobber ikke som programmerere heller, mange bare kommer seg gjennom de obligatoriske fagene og så fordyper seg i annen retning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dru Skrevet 18. mars 2004 #5 Del Skrevet 18. mars 2004 Jeg angrer som(unnskyld uttrykket) ei bikkje på at jeg ikke begynte på informatikk eller lignende... Huffameg. Jeg liker programmering, og digger pc'er generelt. *kose pc'en sin* Ta informatikk! Det gjør du lurt i! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 18. mars 2004 #6 Del Skrevet 18. mars 2004 Saeriamannen gikk tre år på NITH, og er kjempefornøyd med det. Der lærte han mye om programmering (flere språk), systemutvilking, databaser, operativsystemer og mye mer. En bør ha en del kjennskap til data før en begynner der. Det er vanskelig å lære seg å programmere hvis en knapt har tatt i en maskin før. I dag har Saeriamannen jobb. Han er i dag utleid til et av landets største konsern innen forsikring/finans. :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helena Skrevet 18. mars 2004 #7 Del Skrevet 18. mars 2004 Tror den mest solide IT- utdanninga du kan få i Norge er ved den tidl siv.ing linja ved NTNU. I tillegg til å bli god i programmering, vil du også ha en solid teknisk/ matematisk bakgrunn, slik at du kan brukes i enda flere jobber. Samboeren min har hovedfag i informatikk fra NTNU, og han sier at han hadde valgt siv.ing om han fikk valget igjen. Han innser nemlig hvor viktig det er med matematisk forståelse i programmering. Men han er også fornøyd med utdannelsen sin, og fikk jobb med en gang han var ferdig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tjorven Skrevet 19. mars 2004 #8 Del Skrevet 19. mars 2004 En bør ha en del kjennskap til data før en begynner der. Det er vanskelig å lære seg å programmere hvis en knapt har tatt i en maskin før. Har selv 4 år med IT-utdannelse, men for meg har dette vært bortkastet. Man lærer mye nyttig, men det er utrolig vanskelig å få jobb i denne bransjen. De fleste av de jeg studerte med omskolerer seg nå til noe annet fordi det er jobb-mangel. Selv jobber jeg også med noe helt annet! IT er alltid nyttig å kunne og programmering er veldig spennende og morsomt (spesielt når man får det til), men allikevel bør man kanskje tenke seg litt om før man setter i gang på en utdannelse hvor det etterpå kan være vrient å få jobb. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 19. mars 2004 #9 Del Skrevet 19. mars 2004 Heldigvis er markedet på vei oppover nå, Tjorven. Jeg vet at Saeriamannen var kjempeheldig som fikk jobb. De som tok han inn i sitt rekrutteringsbyrå hadde hørt om han i bransjen, dvs. de hadde fått en direkte henvendelse fra det stedet mannen min hadde diplomprosjektet sitt. Så gikk det slag i slag. Telefon på fra byrået på en fredag om inkallelse til intervju, intervju mandagen etter, kontraktskriving onsdagen i samme uke. Jobbstart mandagen etter. :o Ikke akkurat standard prosedyre. Uansett så er markedet på vei oppover, og etterspørselen etter dyktige IT medarbeidere vil nok øke... Håper du også kan få noe relevant! :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*marte* Skrevet 20. mars 2004 #10 Del Skrevet 20. mars 2004 Hvis du liker pusleproblemer, logisk tankegang og datamaskiner er informatikk et lurt valg. Dersom du er ute etter et yrke der du er sikret jobb, tjener masse penger osv. kan det være lurt eller ikke. Hvis du har tenkt å ta en mastergrad tar det fem år, og ingen kan vite hvordan markede er da. Jeg har selv hovedfag i informatikk fra UIO, og vil absolutt anbefale studiet! Stortrives med yrket mitt :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
la_luz Skrevet 20. mars 2004 #11 Del Skrevet 20. mars 2004 Har gått på NITH selv, du må ikke ha data kunnskap fra før. En veninne av meg som begynnte samtidig som meg hadde aldri sendt en mail før hun begynnte - Hun klarte seg bra gjennom studiet :-) Kunne ingen programering selv heller, men det gikk bra for det, bare ha litt ekstra innsats i begynnelsen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tjorven Skrevet 22. mars 2004 #12 Del Skrevet 22. mars 2004 Håper du også kan få noe relevant! :D Er ikke helt sikker på om jeg vil tilbake til IT-markedet jeg da... Forøvrig er det greit å kunne bruke en PC før man velger et IT-studie. Har vært på studier der folk ikke har visst hvordan man skulle starte PC'n en gang, og det er håpløst om man ønsker seg en skikkelig IT-utdannelse! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Felicia Skrevet 22. mars 2004 #13 Del Skrevet 22. mars 2004 Har vært på studier der folk ikke har visst hvordan man skulle starte PC'n en gang' date=' og det er håpløst om man ønsker seg en skikkelig IT-utdannelse![/quote'] Det vil jeg ikke si. Personlig ante jeg ikke hvordan jeg skulle så på en maskin da jeg begynte på IT-studier (Er nå utdannet Dataingeniør), men med insatsvilje og mye arbeide er det håp for sånne som meg også Jeg har en god utdannelse og har fått gode jobber på tross av IT-nedgangen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tjorven Skrevet 23. mars 2004 #14 Del Skrevet 23. mars 2004 Det vil jeg ikke si. Personlig ante jeg ikke hvordan jeg skulle så på en maskin da jeg begynte på IT-studier (Er nå utdannet Dataingeniør), men med insatsvilje og mye arbeide er det håp for sånne som meg også Kommer litt av på hva slags klasser man er i også. Har vært i klasse der akkurat det at folk ikke kunne noe data på forhånd, ødela hele læreprosessen for de som kunne det basic på forhånd. Men akkurat dette har jo en del med viljen til å lære også da. :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå