AnonymBruker Skrevet 31. januar 2013 #1 Del Skrevet 31. januar 2013 Jeg er så flau.. Og jeg har vært så utrolig dum på få år. Jeg har pådratt meg en kredittgjeld på 177.000,- på veldig kort tid. Jeg ønsker å få orden og gjøre opp for meg nå. Jeg har veldig mange uleste brev som jeg skal åpne og lage oversikt over. Er det noen som har tips til meg for hva jeg kan gjøre og som kanskje har vært der selv? Hva gjorde dere isåfall?? Svar mottas med takk, jeg vil gjøre opp for meg og realisere boligdrømmen samt spare. Råd mottas med takk! Anonym poster: 2ec3e8003340f8258f42d646eedc4bcf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2013 #2 Del Skrevet 31. januar 2013 Du burde se noen episoder av luksufellen hvordan de tar tak i slike ting. Men det første er at du må åpne alle brev og ta tak i de en etter en, det som haster mest først, inkasso, namsmannen osv, om det er noe slikt. Så må du finne ut hvem som har sendt hva, hva du skylder hvor, og manne deg opp og ringe og spørre om nedbetalingsplaner og slike ting. Spør om de kan tilby deg noe rentekutt siden du skylder store summer, og sånn. Anonym poster: 0126e50a0d056535f3f74938a766f590 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
debattanten Skrevet 31. januar 2013 #3 Del Skrevet 31. januar 2013 Sorter alle brevene fra de forskjellige selskapene i sine respektive bunker. Sorter så disse med dato, du har antageligvis fått mange purringer og det er som regel den med den ferskeste datoen som gjelder. Alle de andre kan du kaste, OM DE HAR SAMME SAKSNUMMER. Dette er en fin måte å bli kvitt mange brev fort, gjør ingenting med gjelden, men mye for ryddigheten og psyken sin skyld. Skaff deg en god oversikt over hva du skylder. Kanskje kan du få til en nedbetalingsavtale med kreditorene. Anbefaler også som forrige tråd at du ser noen episoder med luksusfellen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hva som helst Skrevet 31. januar 2013 #4 Del Skrevet 31. januar 2013 Du kan vurdere å få en venn til å se gjennom det for deg også. Er sikkert fortvilende å åpne brev etter brev, bedre å få presentert alle tallene på en gang slik at du finner ut hvordan ståa er. Tror det vil få alt til å virke mer overkommelig også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalie Skrevet 31. januar 2013 #5 Del Skrevet 31. januar 2013 Jeg vil anbefale oppskriften i denne tråden: http://www.pengevett.com/gjeld/2461-prosjekt-gjeldsfri-litt-humoristiske-innspill-attat.html Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miss Lucky Skrevet 31. januar 2013 #6 Del Skrevet 31. januar 2013 (endret) Jeg jobbet med dette før. For å få oversikten kan det være lurt å lage et lite regneark i feks excel hvor du fører opp alle kravene dine 1. Sorter først alle kravene i bunker etter innkrever (feks Lindorff) 2. Legg så alle krav som har samme saksnummer oppå hverandre, med nyest dato øverst. Alle papirer med samme saksnummer kan vær lurt å stifte sammen, så blir det ikke mer rot. (Beløpet på kravet med nyest dato er beløpet som gjelder. Er fristen for betaling utløpt kan du ringe kreditor(Lindorff) for å få oppdatert sum) 3. Før alt opp i et regneark, feks i excel. Lag flere koloner med feks disse overskriftene Saksnummer - Innkrever - Oprinnelig Kreditor - Beløp 235647 ----------Lindorff----------Santander-------- 7069Kr xxxxxxx-----------xxxxxx----------xxxxxxxxxx--------xxxx Summer beløpene sammen. Da er det lett å få oversikten, få luket ut gammle krav + å oppdatert det skyldige beløpet. Eier du bolig kan du kontakte banken din og få refinansiert boliglånet så du kan betale ut kreditkortgjelden. (et boliglån har VELDIG mye lavere rente enn en masse ulike kredittkort) Endret 31. januar 2013 av Miss Lucky 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2013 #7 Del Skrevet 2. februar 2013 Jeg jobbet med dette før. For å få oversikten kan det være lurt å lage et lite regneark i feks excel hvor du fører opp alle kravene dine 1. Sorter først alle kravene i bunker etter innkrever (feks Lindorff) 2. Legg så alle krav som har samme saksnummer oppå hverandre, med nyest dato øverst. Alle papirer med samme saksnummer kan vær lurt å stifte sammen, så blir det ikke mer rot. (Beløpet på kravet med nyest dato er beløpet som gjelder. Er fristen for betaling utløpt kan du ringe kreditor(Lindorff) for å få oppdatert sum) 3. Før alt opp i et regneark, feks i excel. Lag flere koloner med feks disse overskriftene Saksnummer - Innkrever - Oprinnelig Kreditor - Beløp 235647 ----------Lindorff----------Santander-------- 7069Kr xxxxxxx-----------xxxxxx----------xxxxxxxxxx--------xxxx Summer beløpene sammen. Da er det lett å få oversikten, få luket ut gammle krav + å oppdatert det skyldige beløpet. Eier du bolig kan du kontakte banken din og få refinansiert boliglånet så du kan betale ut kreditkortgjelden. (et boliglån har VELDIG mye lavere rente enn en masse ulike kredittkort) Takk for svar Jeg eier ikke bolig og kommer antageligvis ikke til å få boliglån heller selvom jeg gjerne vil kjøpe med kjæresten, som ikke vet om all gjelden min.. Jeg er ferdig med studier og har fått en jobb hvor jeg tjener ca 550.000 i året uten overtid og bonus, så jeg har mulighet til å betjene ned en del i måneden. Har regnet røft på det og kan betale ca 20.000 i mnd på gjeld. Jeg skal følge tipset og lage en fullstendig oversikt over kravene, har litt penger på sparekonto som jeg må ta av, har ikke råd til å spare når jeg har over 100.000 gjeld. Har meldt meg inn i pengevett.no og lest litt på den siden, ser at mange anbefaler snøballeffekten, noen mener at det er lurest å starte med de som har høyest rente mens andre mener man skal kvitte seg med de små beløpene først for å få en mestringsfølelse. Hva tenker du som har jobbet med dette? Og vil du si det er uaktuelt å få boliglån med inntekten jeg har og gjelden? Har ingen ek, men har foreldre som kan stille som kausjonist. Anonym poster: 2ec3e8003340f8258f42d646eedc4bcf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2013 #8 Del Skrevet 2. februar 2013 Lev spartansk og betal hardt ned. Anonym poster: c523049f4994b13ce0b772ef720d326a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2013 #9 Del Skrevet 2. februar 2013 Lev spartansk og betal hardt ned. Anonym poster: c523049f4994b13ce0b772ef720d326a Det er akkurat det jeg absolutt må og vil! Men jeg har levd et student -luksusliv uten like og unnet meg altfor mye ting og tang så det blir en veldig stor overgang, men jeg skal klare det. Tips mottas med stor takk hvis du har noen på lager Anonym poster: 2ec3e8003340f8258f42d646eedc4bcf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Funky Punk Skrevet 2. februar 2013 #10 Del Skrevet 2. februar 2013 Du har fått så mange gode råd her at jeg vil bare ønske deg lykke til Hadde selv en dum gjeld, til slutt orket jeg ikke å åpne brevene engang så alt ble bare kastet. Hadde uansett ikke mulighet til å betale dem trodde jeg (går på aap og har veldig lite utbetalt) Så møtte jeg mannen min og han fant ut av dette. Sammen satte vi oss ned og gikk gjennom alt jeg hadde av brev, også ringte vi til alle inkassoselskaper vi kunne finne for å spørre om jeg hadde gjeld der (iom at jeg også hadde kastet en del brev) Jeg hadde to store saker og noen mindre, så vi fikk satt de store på vent og betalte av de små så fort vi kunne. Så avtalte vi en betalingsordning med de to store sakene med så liten sum som mulig pr mnd grunnet min inntekt. Nå har det gått mange år, og den ene store saken er jeg ferdig med, men har fortsatt litt igjen på den andre saken. Det var kjempedeilig å få tatt tak i problemet og se at summen faktisk går nedover. Forhåpentligvis så er jeg helt ferdig om et par år Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2013 #11 Del Skrevet 2. februar 2013 Been there... ! Du MÅ åpne brevene.. du MÅ skaffe deg oversikt og du MÅ begynne å betale ned. Det jeg gjorde var å finne ut hvor mye jeg kunne betale pr mnd. Deretter var det å inngå avdragsordning med innkrevere. Store krav hadde jeg ikke det største avdraget i måneden på, men noe slik at det ikke gikk videre. Deretter hadde jeg noen med så lite som 200kr i mnd på og resten brukte jeg da rundt slik at jeg også fikk løst inn "småbeløp" hist og her. Når antallet innkrevere begynte å synke så gikk da større og større beløp inn på de store regningene. Fungerte for meg.. alt i alt så tok det vel nærmere et par år å få ryddet opp. Det gikk og hjelp så deilig det var og jeg skal ALDRI ALDRI havne i den knipa igjen så lenge jeg kan hindre det Anonym poster: 974074f83945e333b25789839ebf952a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2013 #12 Del Skrevet 2. februar 2013 Jeg også anbefale deg å se Luksusfellen. Gå inn på tv3.play.no og begynn med å se på. Begynn med den første og se hvordan de arbeider med sånne saker. Anonym poster: fecc109d744e816663b00644c112c9a2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miss Lucky Skrevet 2. februar 2013 #13 Del Skrevet 2. februar 2013 Etter at du har fått en oversikt over kravene dine kan du ringe de ulike innkreverne, forklare situasjonen og spørre pent om de har mulighet til å slette noen av gebyrene de har lagt på, mot at du lover å betaler en fast sum hver måned til gjelden er helt nedbetalt. De er faktisk ofte greie med sånnt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2013 #14 Del Skrevet 2. februar 2013 Hvis du kan betale så mye som 20.000 i mnd er du jo ferdig på under ett år. Da ville jeg helt klart begynt med den dyreste gjelden, og ringt og spurt om kreditor (gjerne da de eldste) kan fryse/slette rentene mot raskt oppgjør (tilby f.eks det du har av sparepenger). Som et long shot ville jeg også kontaktet banken og hørt om de har et billigere forbrukslån du kan samle gjelden innunder, for å få bedre oversikt og litt bedre rente. Det er en liten mulighet for at de vil hjelpe i og med at økonomien din nå er såpass bra utenom gjelden. Anonym poster: 50233fb32ad3ecd5858df0104055917c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest myr Skrevet 2. februar 2013 #15 Del Skrevet 2. februar 2013 Takk for svar Jeg eier ikke bolig og kommer antageligvis ikke til å få boliglån heller selvom jeg gjerne vil kjøpe med kjæresten, som ikke vet om all gjelden min.. Jeg er ferdig med studier og har fått en jobb hvor jeg tjener ca 550.000 i året uten overtid og bonus, så jeg har mulighet til å betjene ned en del i måneden. Har regnet røft på det og kan betale ca 20.000 i mnd på gjeld. Jeg skal følge tipset og lage en fullstendig oversikt over kravene, har litt penger på sparekonto som jeg må ta av, har ikke råd til å spare når jeg har over 100.000 gjeld. Har meldt meg inn i pengevett.no og lest litt på den siden, ser at mange anbefaler snøballeffekten, noen mener at det er lurest å starte med de som har høyest rente mens andre mener man skal kvitte seg med de små beløpene først for å få en mestringsfølelse. Hva tenker du som har jobbet med dette? Og vil du si det er uaktuelt å få boliglån med inntekten jeg har og gjelden? Har ingen ek, men har foreldre som kan stille som kausjonist. Anonym poster: 2ec3e8003340f8258f42d646eedc4bcf Ikke tøm sparekontoen fullstendig! Du bør ha en buffer til uforutsette ting som skjer! Hvis ikke havner du i samme fella når fks vaskemaskinen ryker; har du buffer er det ikke noe problem, har du ikke buffer må du ta opp lån igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå