Gå til innhold

Rengjøring og husarbeid; hvor ofte?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Nei, jeg føler meg ikke truffet, men jeg er drittlei av det er alltid en som må forsure diskusjonen. Bare fordi jeg gjør det og det betyr ikke at jeg er hysterisk når det gjelder rengjøring og det kan du spørre hvem som helst om. Kom en tur hjem til meg du så skal jeg vise deg hvordan det ser ut her akkurat nå. Ikke noe ryddig nei gitt.

Tiriltunga

Joda, får gjort noe annet enn husarbeid. Når det er lite husarbeid så bruker jeg maks 90 minutter. Er det mer, så kan jeg bruke opptil to timer. Jeg rydder, støvsuger, bretter sammen klær o.l. mens vaskemaskinen/oppvaskemaskinen går.

Er jo masse sol ute nå, så nå for dagen venter jeg med resten av husarbeidet til etter leggetid for eldstemann. Vil jo ut og slikke litt sol jeg og da *hehe* Så vi tar oss en tur ut etter å ha hvilt litt hjemme en stund.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Minnie Emmerdale

Hver eneste gang vi snakker om husarbeid er det alltid noen som kommer og sier at vi nok ikke gjør annet enn å vaske og støvsuge. De som kritiserer oss er i 90% av tilfellene noen skikkelige griser som får dårlig samvittighet av å høre hvordan andre innretter seg.

Det samme skjer når vi snakker om personlig hygiene, da kommer det alltid inn noen "amonyme" som sier åååå vi vasker oss syke, åååå dere er så hysteriske.

Bare ignorer dem!!!

Milla12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler at det er så mye annet som er viktigere enn at gulvet vaskes en gang i uka.

Her i huset er vi langt i fra så flinke med renholdet. Vi prioriterer annerledes, uten at jeg føler at vi er noen griser av den grunn.

Javisst kan det gå uker mellom vasking av gulv, men det støvsuges og moppes med jevne mellomrom. Jeg vasker vinduene oftere enn mine naboer, men tørker sikkert støv mer sjeldent enn dem. Å hva så???

Det verste jeg vet er imidlertid at folk som kommer på besøk skal kommentere noe. (Les min mor, som ikke mener noe vondt og heller ikke har det så superrent. Men jeg liker ikke at hun børster/støvsuger opp smuler etter barnebarnets frokostseanse nå hun blir med hjem etter jobb. Tar meg nær av det! Det er da ikke noe jeg har tid til når vi raser avgårde om morra'n. Hun kan la det være til meg.)

Men om andre hadde sagt noe om våre rutiner, så hadde jeg mislikt vedkommende i veldig lang tid. Man kan mene hva men vil. Men å "føle at det er ens plikt til å informere venner om renslighet" det vil jeg ha meg frabedt.

Så lenge det ikke er så mange andre innom, så overlever vi fint med noen kaniner i kroken en par uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

ølbokser kan du vel pante? eller i hvert fall gjenvinne?

vi er bare to voksne, som pleide å gjøre rent når vi skulle ha gjester (det blir jo rett som det er), men nå har vi begynt med badevask, støvtørk og -sug hver uke, gulvvask og sengetøyskift annenhver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minnie Emmerdale

Det er klart at man ikke dør av litt støv rundt seg, hvis man da ikke er astmatiker el lign. men jeg sier rett ut at det sier endel om deg som person hvis du bor ett sted der deg er støv og smuler overalt.

Det er ett temmelig billig argument og si at "vi er ikke så nøye på det, vi bruker med tid på oss selv/barna våre". Man ser vel for seg at barna blir lukket inni en kasse mens mor vasker og skrubber. Og at hun blir hysterisk når barna søler noe.

Renhold sier noe om hvem du er og hvordan du ønsker og leve. Det er ikke snakk om hysteri, det er snakk om normal flid rundt seg. Man trives bedre når det er rent, ikke nødvendigvis ryddig som en klostercelle men rent.

Og renhold trenger ikke ta lang tid bare man har skikkelig utstyr, litt kunnskap om de forskjellige midlene som finnes og evnen til å planlegge litt på forhånd.

Alt med måte.

Milla12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Janna

Nei, vi kan ikke pante ølboksene, da de er svenske alle sammen icon_biggrin.gif

Og Milla; jeg er 100% enig med deg. Man skal tørke opp smuler og skit så fort man kan, fortrinnsvis med en gang.

Jeg hater å være hos folk der de tydeligvis ikke vet hva renhold og normal hygiene er for noe.

Jeg holder også kjøkkenet plettfritt. Vi lager jo maten vår der!!! Oppvask blir puttet i maskin med en gang etter maten, og all gammel mat kastet daglig. Tørker av benkene og vasker komfyren. Jeg skrubber til og med vasken icon_biggrin.gif12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Minnie Emmerdale

Kjøkkenet er ett av de stedere som skal prioriteres ang. renhold. Det er innlysende siden det tilbredes mat der. Jeg ville vært skeptisk til å spise hos noen hvor jeg så at kjøkkenet var skittent med smuler og matflekker overalt.

Og Vinga, jeg er helt enig med deg også, det er ekkelt og oppdage at noen mennesker ikke holder hjemmet noenlunde i orden. Særlig kjøkken og bad.

Milla12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Men hvis noen her tar seg nær av å bli kalt hysteriske, burde de ikke da selv ta litt hensyn og ikke kalle andre griser? Jeg har ikke kalt noen for noe, og så skal jeg bli kalt gris? Er vokst opp i et hjem der det sikkert ble vasket mindre enn det dere mener er normal flid, men hva så?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minnie Emmerdale

Men du er jo en gris, hva ellers skal vi kalle noen som ikke bryr seg om renhold.

I stedet for å bli fornærmet burde du finne frem mopp og klut!!

Milla12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

har ikke en døyt nips, men har en god del ting i skap og hyller, det er jo det de er til? så vasking av skap og hyller ukentlig må jo ta en del tid? eller finnes det noen lure knep?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minnie Emmerdale

Dokumentordnere er fine saker. Kjøp noen lekre noen på Norway Designs eller Ordning & Reda (O&R). Papirer og annet kan samles der. Små kurver til småting ol.

Milla12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dette som JEG reagerer på.

At man tåler litt mer rot enn andre, så får man slike nedlatende bemerkninger. Sorry, Milla. Synes du går ALTFOR langt.

Det viktigste er at man har det sånn passe greit. Så fikser man opp når det kommer folk innom. At det nå og da er et rothus, det får så være. Som regel er det helt OK. Men gris er vi ikke! Folk må være så overhygieniske de bare vil. Jeg har det helt flott hos meg. Og det finnes MANGE ting som er viktigere enn å stå med hue i bøtta.

Å bruke tid på familie er ingen unnskyldning. Det er en PRIORITET i en travel hverdag. Og jeg prioriterer mine nærmeste fremfor å bruke så mye tid på husarbeid som enkelt her gjør.

Men dere må gjerne holde på. selvfølgelig er det flott at det alltid er rent og pent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Til vaskefrikene

Unga har større fare for svekket helse i disse glasshusene deres enn i huset hos folk som har et normalt forhold til støv.

Vask når det er skittent, holder i massevis

..og kjøp vegg til veggteppe til barnerommmet

Male Volent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har nok en lavere standard når det gjelder renslighet en visse personer her inne, om noen mener jeg da bør gripe moppen og gjøre noe med det er deres sak. Heldigvis så har jeg ingen hysteriske mennesker i min omgangskrets. Så vi er nok en gjeng med griser tenker jeg!! icon_rolleyes.gif

For dersom jeg er gris når jeg ikke vasker gulvet mitt hver dag, eller holder kjøkkenet fritt for enhver smule, da er de som kaller meg en gris, like hysteriske i mine øyne.

Og jeg må ærlig talt si en ting, dersom noen hadde syntes jeg var "uskikkelig" dersom de fant en smule på gulvet... da hadde di faktisk bare kunnet la være å komme tilbake! For slike besøkende ønsker jeg ikke!

Har ingen "unnskyldninger" for hvorfor jeg ikke vasker gulvet oftere en hver 14.dag, annet en at jeg ikke føler det trengs! (Får jeg besøk, går jeg selvfølgelig over ekstra), at jeg ikke tørker støv av TVskjermen hver dag har jeg heller ingen unnskyldning for, jeg synes ikke det heller trengs! Da jeg ordner maten PÅ bordet, og ikke nedenfor, ser jeg heller ikke noen grunn til å vaske kjøkkengulvet hver gang jeg har laget mat..

vel, den dagen vi innser at vi alle er forskjellige og har forskjellige grenser, og faktisk aksepterer dette, da har verden kommet langt tror jeg! icon_wink.gif Hadde vært kjedelig om vi alle var like hadde det ikke?12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

The cleaning and scrubbing can wait for tomorrow,

For children grow up, as I have learned to my sorrow

So quiet down cobwebs, dust go to sleep

I’m rocking my baby and babies don’t keep

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aline, jeg er SÅ enig med deg.

Vi har heldigvis også bare "griser" til venner, så vi pleier å møtes i grisebingene våre. Alle er så fornøyde når vi kan rulle oss rundt i søla sammen!

Hallo i luken. La oss være forskjellige uten å kalle hverandre griser og andre lite hyggelige ting.

Min drøm er at jeg en dag kan finne frem støvsugeren eller vaskebøtta med et smil. Jeg gjør rent hver uke, men jeg må innrømme at jeg hater det. Jeg er grinete hver torsdag kveld, fordi da vet jeg at vaskebøtta skal frem på fredag.

Heldigvis er det tre dager til neste vaskedag!!!

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er gris! I andres øyne i hvert fall. Og så? Hvorfor skal jeg bry meg om hva noen på nettet synes om det? Som ikke aner hvem jeg er eller hva jeg står for? Jeg har det kjempehyggelig hjemme hos meg, jeg, det er trivelig, jeg lager god mat, og det er alltid plass til en til - med eller uten sterilan (helst uten, for det lukter så vondt) Om noen ikke er enig med meg, så er det da ikke mitt problem?

Og hvis andre bruker lenger tid enn meg på rengjøring og prioriterer annerledes, så er det ikke deres problem hva jeg synes om det?

Nei, jenter, ha det som dere ønsker å ha det hjemme, her trenger ingen å forsvare seg for andre enn seg selv. Men ikke døm andre, kall ikke andre for noe du ikke vil bli kalt selv, og vær litt rause med hverandre. Og ikke ta deg nær av noe så bagatellmessig som at noen har en mneing om renholdet ditt.

Det er sommer det er sol, og ølbokser kan pantes i Sverige når man kjøper nytt.

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[Denne tråden ble ikke startet for å gi dere dårlig samvittighet eller la dere skryte av hvor rent dere har det.]

Dette startet Vinga tråden med, skal vi stoppe her eller?

Jeg bor alene, så det blir kanskje litt annerledes, men jeg har da min lille leilighet å holde orden på likevel.

I starten hadde jeg voldsomme rutiner på alt, og vasket for eksempel opp etter hvert måltid. ...det gjør jeg ikke nå. icon_smile.gif

Kom til å tenke på meg selv der, når du har ambisjoner om å støvsuge hver dag. Tror du du vil fullføre det om du er i jobb/ikke går hjemme hele dagen? Slik er ikke jeg, men det er mulig du får det til.

Skjønner det kan være behov med hund.

Skjønner ikke helt hvor du får all søpla fra, men det er helt klart bedre å tømme ofte enn for sjelden, så det er vel helt OK.

Jeg ville også tørket støv av ting og tang i samme slengen som vasking av gulvet, for eksempel.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du anonym.

Jeg er ikke vaskefreak. Og jeg har definitivt ikke et glasshus.

Hvis du hadde hatt barn og den eldste hadde gått i dagpark og skitner ut flere sett med klær hver dag ( likedan med lillebroren hennes ), tråkker inn med sand i skoene og under skoene overalt så hadde du kanskje skjønt hvorfor jeg MÅ vaske klær så ofte og støvsuge hver dag.

Hvorfor må vi bli kalt hysteriske bare fordi vi vasker og støvsuger litt mer enn dere andre? Hvorfor ser dere ned på oss?

Og hvorfor må jeg forsvare meg fordi jeg gjør disse tingene?

Jo, for jeg må jo forklare det sånn at dere får det inn med te-skjeer om hvorfor jeg gjør som jeg gjør.

Ungene mine har en helt fantastisk helse og har aldri vært syk. Datteren min har ikke vært syk en eneste gang siden hun ble født og det er 2 1/2 år siden.

Men jeg nekter å godta at jeg blir sett på som vaskefreak bare fordi jeg liker å ha det rent og ryddig rundt meg! Jeg vil ikke at ting skal flyte rundt meg, jeg vil ikke ha stinkende poser fylt av bleier stående i gangen, eller ha skitne klær liggende overalt og heller ikke gå å tråkke på klissete gulv og masse hybelkaniner.

Med 2 barn og 2 voksne så blir det masse klesvask og masse rot. Hvorfor ikke bare godta at vi gjør det på denne måten og gå videre med livet?12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager at jeg ble så irritert, vinga og skrev det i tråden din, men jeg er lei av å bli sett ned på pga det jeg gjør.

Men som sagt, du kommer inn i en rutine og du finner din måte å gjøre ting på, akkurat som oss andre har funnet vår måte/våre rutiner.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...