Gå til innhold

Rengjøring og husarbeid; hvor ofte?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Janna

Hei alle sammen!

Denne tråden ble ikke startet for å gi dere dårlig samvittighet eller la dere skryte av hvor rent dere har det.

Jeg er ganske ung og nyinnflyttet i egen leilighet, og lurer på hva som er vanlig når det gjelder husarbeid; hvor ofte bør man støvsuge, vaske gulv, skifte sengetøy, tørke støv og rense hvitevarer/brunevarer?

Jeg har sett mange eksempler på folk som ikke bryr seg om hus og hjem i det hele tatt, og lar alt flyte. Sånn vil ikke jeg bli! Fussfolk, kaller jeg sånne.

Virker det ok eller helt på jordet å:

-støvsuge hver eneste dag

-skifte sengetøy hver søndag

-vaske gulvet en gang i uka (moppe)

-gå ut med søpla to ganger for dag (det blir utrolig mye søppel med bare to personer i hus!!!)

-tørke støv av TV og PC en gang i måneden

Jeg har enda ikke renset og vasket hvitevarene våre, da jeg ikke vet hva man må ta hensyn til. Og så er de veldig nye.

Hvilken standard har dere hjemme?

Hva er akseptabelt og ikke?12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her vasker vi når det er møkkete!!!

Å bytte sengetøy hver uke er litt drøyt synes jeg. Hvis dere ikke svetter utrolig mye da!?

Ellers synes jeg at TV og PC trenger en tørk oftere enn 1 gang pr mnd.

Alt kommer også an på hvor nær veien du bor, om du har dyr eller barn i huset, om mannen i huset husker å ta av seg skoene osv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Vi prøver å vaske og støvsuge en gang pr uke. Feier kjøkkengulvet litt oftere. Sengetøy - nja hver 3. uke kanskje. Jeg skiftet det oftere da jeg hadde mensen... Støvtørking kunne jeg ønske at jeg gjorde oftere icon_frown.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner meg selv som en normalt ryddig og renslig person (hvem gjør ikke det...) og her i huset så støvsuger vi IKKE hver dag! Gudbedre! Vi prøver å

- bruke swiffer på gulv og til støvtørk en gang per uke

-støvsuging likeså

- vaske bad og kjøkken "skikkelig" en gang per uke (kjøkkenet blir selvsagt tatt sånn noenlunde etter hvert måltid)

- skifte sengtøy hver 14. dag, stort sett

- vindusvask hver gang vi tenker "Å Herregud! Nå MÅ det gjøres"

- Full utvasking av kjøleskap og stekeovn, samt innvendig i kjøkkenskap hver gang vi tenker "Å Herregud! Nå MÅ det gjøres"

- Generell rydding: Etter behov. Mannen min er heldigvis flink til dette, så det ser stort sett rimelig ryddig ut (IKKE takket være meg!)

Viktig for meg er at det aldri står matrester eller skitten oppvask fremme og at bad og kjøkken er sånn noenlunde. Støvet er ikke fullt så viktig.

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kinga

Legger du et tørkle eller stoffstykke over PC'en om natten/når den ikke er i bruk, samler den ikke så mye støv. Velg en type stoff som ikke støver så mye; noe sånt a la kopphåndkle e.l.

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville nok heller tørket støv av tv en gang i uken enn å støvsuge hver dag! (hvis du ikke har spesialstøvsuger, så fiser jo bare støvet ut i andre enden - swiffer er mye mer hygienisk).

Vi skifter også på sengen en gang i uken, men så mye søppel klarer ikk vi å få til!

Hva i all verden hiver dere? Pizza-esker og malingspann?

Jeg trodde vi kastet mye jeg - men en søppelpose holder da et par dager som regel.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Janna

Lea; vi svetter ikke mye i senga nei, men vi lager våte flekker i den nesten hver kveld *glise*... Dessuten røyter sambo icon_wink.gif

Ser at det ikke er vanlig å støvsuge hver dag. Hmm! Hvis jeg ikke gjør det, så ser gulvet ut som en jord- og -støvhaug på to dager. Vi har hund, og han trekker med seg inn litt av hvert.

Tusenfryd- vi kaster bare matemballasje, tomme dassruller og gammel mat og ølbokser... Likevel blir det utrolig mye!

Heldig du er som bare trenger å gå ut med den annenhver dag icon_lol.gif

Jeg har et tilleggsspørsmål til dere; hvem er det som gjør mest husarbeid? (Hvis du er gift/samboer)12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er en familie på 3 og vi:

-støvsuger og tørker støv 1 gang i uka

-vasker bad og kjøkken 1 gang i uka

-skifter sengetøy hver 2. eller 3. uke

-bærer ut søpla ca 2 ganger i uka (skiller jo papir,matavfall og annet søppel,så da blir det ikke så mye da.)12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lottemor

Vi er også en familie på tre men vi vasger

*gulv en til to ganger om dagen

*tørker støv anen hver dag,det inngår også tv og pc

*støvsugeren kommer frem hele tiden

*bærer ut bosset hver dag

*skifter sengetøy hver 14 dag eller ved behov

*vasker skaper og skuffer en gang i månden

*rengjør vitevarer en gang i månden

Har fått beskje om at vi kansje er over renslige.

Syntes det er litt lite å støvsuge og vaske gulv en gang i uken.....

Minimum fire ganger i uken mener jeg....

Kansje jeg er ekstrem icon_smile.gif

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åkei! Skjønner bedre nå med våre flekker og hund. Vi har også hund (er to voksne i huset) og det blir utrolig mye støv og smuss med hund. Hårdotter og sand over alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du spør om å:

-støvsuge hver eneste dag

Det blir gjort hver dag hos oss, så det er ikke noe galt i det. Men har dere ikke så mye skitt som ligger rundt og kommer hver dag så holder det med sikkert med 3-4 ganger i uken. Vi har 2 barn så her blir det støvsuget hver dag.

-skifte sengetøy hver søndag

Går helt fint. Om du skifter hver uke eller hver 14.dag er helt opp til deg, så det er ikke drøyt å bytte hver søndag. Jeg bytter sengetøy hver uke. Å ha det på lenger synes jeg er ekkelt. Vi svetter mye og det er ikke så greit å ligge seg ned i en skitten seng nydusjet.

-vaske gulvet en gang i uka (moppe)

Går sikkert helt fint det og. Jeg må vaske gulvene ( og særlig kjøkkengulvet ) flere ganger for uken, fordi det blir så mye kliss. Det eldste barnet søler saft/griser med andre ting og alle tråkker inn med skitne sko o.l.

-gå ut med søpla to ganger for dag (det blir utrolig mye søppel med bare to personer i hus!!!)

Går du to ganger for dagen, så går du to ganger for dagen. Jeg har av og til gått flere ganger for dagen. Eller jeg "samler" det opp til jeg skal ut, men da blir det så mye.

-tørke støv av TV og PC en gang i måneden

Det tror jeg må gjøres en gang i uken. Husk at tv tiltrekker seg mye støv. Jeg tørker støv av tv, speil, video og pc 1-2 ganger i uken.

Skulle det gått 1 mnd mellom hver gang så tror jeg ikke at jeg hadde sett skjermbildet en gang *hehe*

Ellers så kan det flyte litt hos oss. Det er ikke lett å holde det ryddig med 2 barn på 2 1/2 år og 6 mnd. Den eldste går i dagpark, så det blir masse klesvask og masse sand overalt som resulterer i støvsuging hver dag og klesvask tas 4-5 ganger pr uke. Vanligvis tar jeg alt sammen på 1 dag, men av og til samler det seg opp litt fortere.

Du kommer nok inn i en rutine/din egen rytme skal du se. 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ja, det er jeg som står for alt husarbeidet. Han kan til nød gjøre noe, men da meg nesten sende søknad først *latter*

Og jeg tror jeg ville støvsuget hver dag hvis jeg hadde hatt hund ja.

Gratulerer med leilighet forresten.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ja - det er vel ikke rart at unger idag blir allergiske og syke for den minste ting når dere holder på slik!! Herregud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vinga

Dere bør virkelig begynne med kildesortering eller noe. Vi er to voksne og 6 barn, hvorav to er bleiebarn, likevel blir det bare en pose søppel å ta ut om dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du et problem du anonym?

Som jeg skrev så går datteren vår i dagpark og der spiser hun på sand, snø, søle, you name it og du sier jeg er hysterisk med rengjøringen! HA!

Hun kommer jeg tildekket i sand og tråkker det over hele huset. Brødskiver går hun med overalt som resulterer i masse smuler overalt.

Saft går hun også rundt med ( i en kopp ) og det kan resultere i en del gulvvask.

Og det blir også en masse masse skitne klær når man går i dagpark.

Så hvorfor du dømmer meg nedenom og hjem fordi jeg støvsuger hver dag ( som faktisk ER nødvendig ) og vasker ofte ( som ogse ER nødvendig pga mange skitne klær pga dagpark og en baby som gulper opp en del ) skjønner jeg ikke. Her kan det flyte i leker, dynen til datteren vår er på stuen, teppe på gulvet ( som småtten ligger på )o.l. og du mener jeg er hysterisk. Ja.....

Hvorfor skal jeg måtte forklare deg hvorfor jeg gjør disse tingene? Hvis du vil dømme noen, så døm de mødrene som ikke lar ungene komme i nærheten av et støvfnugg engang fordi de er så hysteriske for basiller o.l. Jeg er ikke så ille engang, så vennligst hold dine kommentarer for deg selv takk! 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Minnie Emmerdale

Kan nok en gang anbefale boken "Vask" av Lotta Kühlhorn. Der er det tips og råd om hva som bør vaskes når og hvilke midler dere skal bruke. Jeg har prøvd ut endel av tipsene hennes og de funker som bare f*** icon_biggrin.gif.

Slik gjør jeg det:

Pc, tv og stereo tas 2 ganger pr uke. Jeg bruker Domestos kluter til dette, bruk ALDRI feks. Jif-spray og klut da du risikerer og spraye nedi selve maskinen. Glass på skjerm kan selvsagt rengjøres med spray men spray da på kluten, ikke rett på skjermen. Ett tips; Brillerens er supert til PC skjermer, spray på og tørk av med papir. Da blir det helt perfekt uten en eneste stripe.

Støvsugeren brukes nesten 3 ganger pr uke da jeg har hund med masse deilig pels icon_smile.gif.

Gulvene vaskes 2 ganger pr uke.

Søppel tømmes 2 ganger pr uke, liker ikke at det lukter inni skapet. Jeg kildesorterer.

Hyller og skap taes en gang pr. uke, badet likeså.

Vinduene blir vasket utvendig av ett byrå men innvendig tar jeg når jeg ser det er stygt.

Kjøkkenet holder jeg rent daglig.

Sengetøy skiftes etter behov, minimun hver 14. dag. Pledd, puter ol. luftes ukentlig.

Milla12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, gjør dere noe annet enn husarbeid, eller? Og, i så fall, hvordan i alle dager får dere tid til det?12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minnie Emmerdale

Husarbeid behøver ikke ta lang tid, hemmeligheten er å ikke ha for mye nips og dritt rundt omkring som samler støv og det rette utstyret til rett sted.

Jeg bruker kanskje 3 timer pr. uke på å gjøre alt sammen. Sprayer dusjen med rensemiddel så det kan virke mens jeg støvsuger etc.

Planlegging Planlegging Planlegging icon_biggrin.gif

Milla12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...