Gjest Anonymous Skrevet 17. mars 2004 #1 Del Skrevet 17. mars 2004 Bak på sykemeldingsblankettene står det at man kun kan ha 248 sykemeldingsdager i løpet av en treårsperiode. Hva skjer dersom man overskrider denne grensen? Jeg regner med man får uføretrygd dersom det er en kronisk lidelse, men det er ikke tilfelle for meg. Pga et komplisert svangerskap (som endte i fødsel for ett år siden), en langvarig luftveisinfeksjon rett før graviditeten og et benbrudd nå nylig nærmer jeg meg nå faretruende denne grensen. "Problemet" er at jeg nå akkurat har blitt gravid igjen og temmelig sikkert vil måtte sykemeldes etterhvert slik at grensen på 248 sykemeldingsdager overskrides. Hva skjer da? Får jeg ikke penger i det hele tatt? Eller er svangerskapsrelaterte sykemeldingsdager untatt fra denne "kvoten"? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 17. mars 2004 #2 Del Skrevet 17. mars 2004 Svangerskapsrelaterte sykmeldingsdager skal ikke regnes med. Svangerskap er ingen sykdom, men en tilstand. Sånn sett kunne vi hatt en blankett som het sykmelding og en annen som het gravidmelding Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
14062003 Skrevet 17. mars 2004 #3 Del Skrevet 17. mars 2004 Svangerskapsrelaterte sykemeldinger teller med i dagene, jo! Jeg har ingen mulighet til å bli sykemeldt nå, da jeg har brukt opp mine dager - graviditet eller ikke. Men dersom legen skulle prakke på meg en sykemelding, så vil det ende med at jeg ikke får noen sykepenger og trygdekontoret vil komme og be meg over på attføring eller rehabilitering. Jeg vil tro at hovedinnlegger vil få tilbud om rehabilitering. Verken attføring eller rehabilitering gir rett til fødselspermisjonspenger, bare engangsstønad. Gjest: ring Trygdekontoret/legen din og spør! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ugla Skrevet 17. mars 2004 #4 Del Skrevet 17. mars 2004 Hva skjer dersom man overskrider denne grensen? Jeg regner med man får uføretrygd dersom det er en kronisk lidelse... Når man overskrider denne grensen er det slutt på sykepenger! Og å få uføretrygd er ikke så enkelt som, i vertall jeg trodde... :-? (Går 50% sykemeldt, har vært uten sykepenger 1/2 år. Venter fortsatt på svar på anke vedr. uføretrygd...) Ang. ditt spørsmål om svangerskapsrelaterte sykemelding aner jeg desverre ikke... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
14062003 Skrevet 19. mars 2004 #5 Del Skrevet 19. mars 2004 Jeg kom på en ting her! VIKTIG!!! Og det er dersom man har hatt en periode på 26 uker som arbeidsfør (det vil si at man har vært i stand til å jobbe (ikke sykemeldt), men man må ikke ha jobbet), så begynner man på 0. Står ikke dette også på sykemeldingsskjemaet da? Så: 52 uker sykemeldt gir sykepenger 26 uker arbeidsførhet 52 uker sykemeldt gir igjen rett til sykepenger Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå