ViljaH Skrevet 1. februar 2013 #41 Skrevet 1. februar 2013 Når man har vært hjemme i 8-12 mnd skulle det ikke være behov for å amme midt på dagen. Ungen spiser jo fast føde og man kan pumpe seg hvis ungen skal ha morsmelk og sende med til barnehage/dagmamma. Nei jeg har hauger med venninner med små barn, har aldri hørt om noen av dem som tar fri i 2 timer hver dag for å amme. Ser heller ikke hvordan det skal la seg gjennomføre da mange har jobb langt fra barnehage. Tror ordningen er mer vanlig i usa der man har mye kortere ulønnet permisjon. Man er ikke hjemme i 12 mnd først, det er hele poenget, man får fri for å amme inntil barnet er 1 år fordi helsemyndighetene anbefaler å amme i 1 år. Hos oss får vi 1 time ammefri inntil barnet er 1 år. Selvfølgelig har offentlig ansatte bedre ordninger enn privat (noe som beleilig glemmes når det klages på ujevnhet i lønn...). Forrige gang tok jeg den ut som at jeg dro hjem en time tidligere. Den første måneden kom pappaen med baby på jobb, så tok halvtime på jobb og dro hjem halvtime tidlig. Ikkeno problem for arbeidsgiver, bare estimerte at jeg jobbet kortere dag ift progresjon av arbeid. En unge på 9 mnd klarer seg 6-7 timer på dagen uten pupp. Amme siste du gjør før du går, og første når du kommer hjem. Så kveld. Så får man ammet 17-18 t i døgnet ved behov fortsatt. Jeg begynte å jobbe da eldste var 8,5 mnd, og avsluttet amming helt da han var ca. 2 år. Hvorfor kan ikke pappaen komme med baby hvis det er viktig å amme midt på dagen? Forbeholde ubeleilighet til arbeidsgiver? Det er nok ikke noe betalt ammefri i USA, tror du de har bedre ordninger enn oss ift. arbeidende småbarnsmor?! 2
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2013 #42 Skrevet 1. februar 2013 Du får fri så lenge du ammer, det er ingen grense på 1 år. Men arbeidsgiver kan kreve legeerklæring på at du fortsatt ammer om barnet begynner å bli stort. Jeg hadde arbeidstider som "kræsjet" med amming og levering i bhg om morgenen, derfor benyttet jeg meg av ammefri. men det var bare en kort periode, til vi hadde vennet oss til det, og til hun faktisk sluttet av seg selv. Og det er slik de fleste jeg kjenner har gjort det. I stedet for å bråslutte med "frokostpuppen kl 7" så får de ammefri for å venne barnet til å være borte fra mor, og forskyver eller avslutter ammingen i den perioden. Man bør selvfølgelig begynne med dette FØR permisjonen går ut, for å lage minst mulig problemer for alle. Men samtidig med alt som skjer på den tiden, så er det mange som holder fast på akkurat morgenammingen som det trygge i en periode. Anonym poster: 8644e04e92b7f7f4778a9832752ee1cc 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2013 #43 Skrevet 1. februar 2013 Tenken er vel at du eller barnet skal reise til/fra når behovet er tilstede. Altså etablere rutiner,. Er det krise bør man jo ha melk i backup - og det er jo langt ifra krise med morsmelkerstatning i tillegg. Ett stykk stresset mor kontra det å få melk på flaske. Fokuset på amming handler jo om nærhet og å knytte bånd. For din arbeidsgiver høres det mest sannsynligvis slik ut: "jeg får ikke til å amme i arbeidstiden men siden jeg kan ha opptil 2 timer til slik aktivitet iløpet av dagen vil jeg helst bare gå 2 timer tidligere istedet". Altså et klart brudd på entensjonen for denne luksusordningen. Folk som jobber på kontor har også rett til x antall minutter småpauser utover dagen for hver time - men de kan ikke ta det ut som fri på begynnelsen eller slutten av dagen. Da ville det blitt kaos. 2 timer er vel også i mer ekstreme tilfeller hvor barnet er absolutt nødt til å få mat på det viset samt ofte og lenge. Anonym poster: 0904da229a7180010a8809bc32faefdb 3
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2013 #44 Skrevet 1. februar 2013 utenom det får hun pupp mange ganger om dagen, og flere ganger mellom kl 4 og til vi står opp. Etter 4 får ikke jeg sove spesielt godt. Jeg har prøvd å pumpe men får bare ut noen skarve ml. Anonym poster: 1e359f973717866b567a535ae4ba8715 Her er kanskje problemet? Hvis du ikke har stor nok produksjon bør man kanskje komplettere med andre løsninger. Anonym poster: 0904da229a7180010a8809bc32faefdb 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2013 #45 Skrevet 1. februar 2013 Her er kanskje problemet? Hvis du ikke har stor nok produksjon bør man kanskje komplettere med andre løsninger. Anonym poster: 0904da229a7180010a8809bc32faefdb Jeg synes det er vanskelig å si hvor mye jeg produserer. Jenta mi får jo pupp mange ganger i døgnet og legger fint på seg så hun får jo nok. Jeg pumpet mye de første mnd og fikk ut veldig mye, dette fikk hun ekstra før natten. det gjør jeg ikke lenger men jenta legger jo på seg bra så jeg ser ikke helt hvordan jeg har for lite heller? (Babyene får jo ut mye mer enn mann gjør ved pumping) Anonym poster: 1e359f973717866b567a535ae4ba8715
Vera Vinge Skrevet 1. februar 2013 #46 Skrevet 1. februar 2013 Her er kanskje problemet? Hvis du ikke har stor nok produksjon bør man kanskje komplettere med andre løsninger. Anonym poster: 0904da229a7180010a8809bc32faefdb Kjenner du til grunnprinsippene i amming? Som at hyppigere amming vanligvis øker produksjonen, og sjeldnere amming reduserer den? Om man er opptatt av å få i ungen morsmelk, nytter det jo ikke å gi tillegg, somnsannsynligvis bidrar til å produsere mindre melk. Hvor mye man får ut ved pumping trenger forresten ikke å ha noen sammenheng med hvor mye melk man har.
Mohair Skrevet 1. februar 2013 #47 Skrevet 1. februar 2013 Jeg skal benytte meg av ammefri når jeg skal tilbake i jobb og da er baby 11 måneder gammel. Får komme en time tidligere og gå hjem en time før. Synes det er en fin ordning og det gjør overgangen til jobb mye enklere for meg.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå