AnonymBruker Skrevet 31. januar 2013 #21 Skrevet 31. januar 2013 Dersom man jobber et sted hvor arbeidsplassen er helt avhengige av at det er nok personale på jobb, så må man nesten avtale fast ammefritid. Vanlig er at man kommer senere og går tidligere. Heldigvis er det lite slikt i det private, siden lovfestet rett er 1 time ulønnet fri. Husk også at arbeidsgiver kan kreve bevis for at du faktisk ammer enda. Dette gjelder vel i større grad om barnet er eldre, type bortimot 2 år. Anonym poster: 9ebb913a61a300766e89bf91d8da4a49 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2013 #22 Skrevet 31. januar 2013 Jeg synes muligheten til ammefri er helt topp! Jeg benyttet meg av det fra jeg gikk ut i jobb da barnet var 9 mnd til barnet fylte 22 mnd. I starten begynte jeg en time senere på jobb om morgenen, og mannen min kom innom jobb ca kl 13 slik at jeg kunne amme. Brukte ca 1.5 time en periode. Etterhvert ble det kun den tiden på morgenen. Syntes det fungerte kjempefint, og jeg greide å opprettholde melkeproduksjonen. Arb.giver var også fornøyd, og vi samarbeidet fint for å finne en felles god løsning Det lønner seg å vise litt samarbeidsvilje selv om loven er ditt og datt. Anonym poster: a9ec19d1df0747f5ff5204d28f751317 Ammet du virkelig til barnet var 22 mnd? For det første er det ekkelt og for det andre så når man må bruke 1,5 time på ammingen så er det så absolutt påtide å slutte. Anonym poster: 2149a901477e9cad84f5791723e7faf4 4
Gjest Gjest Skrevet 31. januar 2013 #23 Skrevet 31. januar 2013 Må bare fortelle om ei på jobben min som kom tilbake etter permisjon. I våres jobb er det ikke mulig og ta fri 2 timer per dag. Men hun var så frekk at hun samlede sammen sine "ammefritimer" , 2 timer per dag, og tok ut en hel fridag per uke isteden. Arbeidsgiver kunne ikke nekte henne.
La Luna Skrevet 31. januar 2013 #24 Skrevet 31. januar 2013 Må bare fortelle om ei på jobben min som kom tilbake etter permisjon. I våres jobb er det ikke mulig og ta fri 2 timer per dag. Men hun var så frekk at hun samlede sammen sine "ammefritimer" , 2 timer per dag, og tok ut en hel fridag per uke isteden. Arbeidsgiver kunne ikke nekte henne. Jo, han kan nekte henne å samle det opp, men han kan ikke nekte henne å ta det ut hver dag, samme hvor "umulig" det er. 4
Sol79 Skrevet 31. januar 2013 #25 Skrevet 31. januar 2013 Men trenger man en hel time ekstra på morgenen til noe som tar ti minutter..? 3
Harlekin Skrevet 31. januar 2013 #26 Skrevet 31. januar 2013 Ammet du virkelig til barnet var 22 mnd? For det første er det ekkelt og for det andre så når man må bruke 1,5 time på ammingen så er det så absolutt påtide å slutte. Anonym poster: 2149a901477e9cad84f5791723e7faf4 Hold dine uvitende meninger for deg selv, du - at du synes amming av barn over ett år er "ekkelt" har ingenting med saken å gjøre. 6
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2013 #27 Skrevet 31. januar 2013 Hold dine uvitende meninger for deg selv, du - at du synes amming av barn over ett år er "ekkelt" har ingenting med saken å gjøre. Hvorfor er det uvitende? At man skal bruke 1,5-2 timer av arbeidstiden på amming av et stort barn er jo bare totalt utnyttelse av systemet. Barnet har ikke behov for denne melken og det er bare for at mor vil ha mer fri. Og det er faktisk ekkelt. Hvis ikke så hadde kanskje ikke de fleste stoppet når barnet var 12 mnd. Og når begynte folk på KG å bare holde seg til tema? Man skal også være ganske heldige hvis arbeidsgiver tror på deg når man sier man fremdeles ammer en på 22 mnd! Anonym poster: 2149a901477e9cad84f5791723e7faf4 7
Harlekin Skrevet 31. januar 2013 #28 Skrevet 31. januar 2013 Hvorfor er det uvitende? At man skal bruke 1,5-2 timer av arbeidstiden på amming av et stort barn er jo bare totalt utnyttelse av systemet. Barnet har ikke behov for denne melken og det er bare for at mor vil ha mer fri. Og det er faktisk ekkelt. Hvis ikke så hadde kanskje ikke de fleste stoppet når barnet var 12 mnd. Og når begynte folk på KG å bare holde seg til tema? Man skal også være ganske heldige hvis arbeidsgiver tror på deg når man sier man fremdeles ammer en på 22 mnd! Anonym poster: 2149a901477e9cad84f5791723e7faf4 Din personlige mening at amming er "ekkelt", en ganske barnslig holdning spør du meg (selv om jeg vet at du ikke er alene om den) har ikke noe med rett på ammefri å gjøre. Hvorfor drar du det opp i en tråd om ammefri? Det finnes en annen tråd akkurat nå som omhandler amming av større barn, hold deg der du. Folk flest slutter ikke å amme fordi de synes det er ekkelt, skjønner ikke hvorfor du tror det. De slutter fordi barnet ikke vil lenger, de selv ikke vil lenger og det ikke er nødvendig og kjekt lenger, verken ernæringsmessig eller på andre måte. Det er ikke bare de fysiologiske behov som teller mht amming. Dog er jeg enig i at ammefri bør brukes der barnet er så lite at det faktisk er nødvendig ernæringsmessig sett. Spiser barnet nok annen mat og ammingen sånn sett er overflødig, bør ammingen foregå på fritiden. 2
Jens Skrevet 31. januar 2013 #29 Skrevet 31. januar 2013 Har aldri hørt om noen som tar ammefri i Norge. Hva skal arbplassen gjøre de to halvtimene/timen for å dekke for tapt arbkraft når hun er borte fra jobb. Skal de leie inn en person i 1 time? Eller må de andre ansatte jobbe mer for å dekke timen? Det er neppe gjennomførbart i de fleste bedrifter? Aldri hørt om det jeg heller.....Snakk om molbopolitikk....... 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2013 #30 Skrevet 31. januar 2013 Din personlige mening at amming er "ekkelt", en ganske barnslig holdning spør du meg (selv om jeg vet at du ikke er alene om den) har ikke noe med rett på ammefri å gjøre. Hvorfor drar du det opp i en tråd om ammefri? Det finnes en annen tråd akkurat nå som omhandler amming av større barn, hold deg der du. Folk flest slutter ikke å amme fordi de synes det er ekkelt, skjønner ikke hvorfor du tror det. De slutter fordi barnet ikke vil lenger, de selv ikke vil lenger og det ikke er nødvendig og kjekt lenger, verken ernæringsmessig eller på andre måte. Det er ikke bare de fysiologiske behov som teller mht amming. Dog er jeg enig i at ammefri bør brukes der barnet er så lite at det faktisk er nødvendig ernæringsmessig sett. Spiser barnet nok annen mat og ammingen sånn sett er overflødig, bør ammingen foregå på fritiden. Sier ikke at amming er ekkelt, men amming av STORE barn som henter puppen fram selv er ekkelt og unødvendig. Det er med ammefri å gjøre fordi det handler om et gode og utnyttelse av dette gode for at mor skal ha mer fri og tid til å kose med barnet sitt. Et så stort barn trenger ikke denne melken og hvis man skal amme sitt 2 år gamle barn så bør man ihvertfall kunne gjøre det utenfor arbeidstiden! Derfor kom dette opp under denne tråden. Du har din mening om at det ikke er ekkelt og jeg har min. Har ikke noe med barnslighet å gjøre men meninger og fornuft. Men skal avslutte dette nå. Anonym poster: 2149a901477e9cad84f5791723e7faf4 5
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2013 #31 Skrevet 31. januar 2013 Her begynner vi vel å snakke om utnytting av systemet om man MÅ ha de 2 timene hver dag. Jeg mener ordningen er super for de som trenger den. Men når man jobber i bhg, sykehus, skole eller andre steder der det er vanskelig å kunne gå tidligere eller starte senere synes jeg man må samarbeide med arbeidsgiver også, ikke bare kreve det. Skjønner godt at det skaper problem i en bhg at du skal gå tidligere hver dag, i alle fall 2 timer. Du ammer jo ikke 2 timer på den tiden vil jeg tro. Jeg kom en halvtime senere (som regel tar det ikke mer enn halvtime å amme om morgen når ungen er 8 mnd) og så dro jeg litt tidligere de dagene det var mulig. Jeg ammet når jeg kom hjem bare, men ungen fikk jo mat av pappa når de var hjemme likevel. Bor man såpass langt fra jobb at man ikke kan dra hjem å amme midt på dagen og ungen strengt tatt ikke trenger melken synes jeg det er litt utnyttelse av systemet jeg altså, selv om det er en rettighet vi er kjempeheldige som har. Mange som virkelig trenger dette og som enten drar hjem midt på dagen og ammer eller mannen kommer med ungen om den virkelig trenger melka. Anonym poster: 22fbc8cc66a285a9f8775d04bbc01a5b 9
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2013 #32 Skrevet 31. januar 2013 Da burde du heller tatt et års permisjon. Syns det får være grenser for hva småbarnsforeldre skal ha krav på. Vi får lønn i inntil 1 år uten å jobbe også skal du ha 2 timer fri med lønn hver dag etter du har begynt å jobbe i tillegg. Du får være hjemme noen mnd til uten lønn eller venne ungen til NAN. Dette er en ordning så mødre kan fortsette og amme etter de har begynt på jobb igjen etter endt permisjon. Dette fordi det er mange som slutter med amming etter endt permisjon, dette pga at de mister melka eller at det blir for slitsomt måtte holde i gang produksjon og i tillegg pumpe seg for alt barnet skal ha. Noen jobber mer enn 8 timer, mange jobber turnus altså både dag,kveld, natt. Dette er et kjempeflott tilbud de har ordnet for at barna skal få morsmelk så lenge som mulig, for all forskning sier at morsmelk er det beste. Det er ikke for at folk skal få fri... Anonym poster: 3271b26ea0529f40d99ba2f7cb06ad81 1
Gjest RockOn Skrevet 31. januar 2013 #33 Skrevet 31. januar 2013 Hvis mitt barn fortsatt er så avhengig av puppen da jeg begynner i jobb som han er nå (han spiser en grøtposjon om dagen, noen ganger vil han ikke ha det heller, og han er over 7 mnd). Så jeg skal søke om ammefri, men jeg skal bruke dette for å dra hjem hvis min sønn slår seg vrang og nekter å drikke melk av kopp/flaske (som han gjør nå). Men det går helt sikkert fint, men hvis det ikke går bra så er det fint å få muligheten til å stikke hjem i 20 min. Jeg jobber med ei som hadde ammefri fra nattevakt. Kom en time senere og dro en time før. Antageligvis hadde barnet hennes sovet flere timer før hun kom på jobb (da 2315) og sov antageligvis søtt kl 0630. Så det synes jeg et å bruke systemets.
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2013 #34 Skrevet 31. januar 2013 Nå skrev jeg tydelig i innlegget mitt at jeg tok ut 1.5 time den første tiden, og ikke noe om at dette gjaldt når barnet var 22 mnd. WHO anbefaler amming til 2 år, og heldigvis er dette noe vi (mor/barn) råder over. Å forsvare hvorfor vi velger denne løsningen kjenner jeg ingen steder at jeg orker. Jeg er stolt over at jeg kan amme, og at vi fikk muligheten til å amme så lenge. Første barnet ammet jeg til 25 mnd, men da var jeg hjemmeværende og trengte ikke ammetid, for da hadde ammet vi når det passet oss best JA til amming og langtidsamming! Og hurra for at min familie, jobb og omgangskrets ikke er så navlebeskuende som enkelte her Men nå bruker vi tøybleier og bæresjal også, så vi er nok ekstra sære Anonym poster: a9ec19d1df0747f5ff5204d28f751317 6
Gjest Gjest Skrevet 31. januar 2013 #35 Skrevet 31. januar 2013 Dette er en ordning så mødre kan fortsette og amme etter de har begynt på jobb igjen etter endt permisjon. Dette fordi det er mange som slutter med amming etter endt permisjon, dette pga at de mister melka eller at det blir for slitsomt måtte holde i gang produksjon og i tillegg pumpe seg for alt barnet skal ha. Noen jobber mer enn 8 timer, mange jobber turnus altså både dag,kveld, natt. Dette er et kjempeflott tilbud de har ordnet for at barna skal få morsmelk så lenge som mulig, for all forskning sier at morsmelk er det beste. Det er ikke for at folk skal få fri... Anonym poster: 3271b26ea0529f40d99ba2f7cb06ad81 Retten til ammefri er uomtvistelig. Spørsmålet er om det finnes en øvre grense for hvor store barn hun kan kreve ammefri for. Inntil barnet er ca 2 år gammelt bør dette være helt uproblematisk. Der moren ønsker å amme barnet vesentlig lenger enn dette, for eksempel til barnet er blitt 3-4 år gammelt, kan det være berettiget å spørre som retten til ammefri fortsatt skal gjelde. Tross alt bidrar ammingen til å optimalisere barnets ernæring og opprettholde morens nære kontakt med barnet.
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2013 #36 Skrevet 31. januar 2013 Nå skrev jeg tydelig i innlegget mitt at jeg tok ut 1.5 time den første tiden, og ikke noe om at dette gjaldt når barnet var 22 mnd. WHO anbefaler amming til 2 år, og heldigvis er dette noe vi (mor/barn) råder over. Å forsvare hvorfor vi velger denne løsningen kjenner jeg ingen steder at jeg orker. Jeg er stolt over at jeg kan amme, og at vi fikk muligheten til å amme så lenge. Første barnet ammet jeg til 25 mnd, men da var jeg hjemmeværende og trengte ikke ammetid, for da hadde ammet vi når det passet oss best JA til amming og langtidsamming! Og hurra for at min familie, jobb og omgangskrets ikke er så navlebeskuende som enkelte her Men nå bruker vi tøybleier og bæresjal også, så vi er nok ekstra sære Anonym poster: a9ec19d1df0747f5ff5204d28f751317 Godt ikke alle er så navlebeskuende og kupper tråden som deg Anonym poster: 15737028e005c0c191c4679db57b231e 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2013 #37 Skrevet 31. januar 2013 Ja gurimalla det var ille Beklager hvis du føler deg vonbroten Anonym poster: a9ec19d1df0747f5ff5204d28f751317 3
kokkos Skrevet 31. januar 2013 #38 Skrevet 31. januar 2013 Ammefri er en flott ordning. Det gjorde at jeg kunne begynne å jobbe deltid mens barnet ennå var fullernært på morsmelk. Jeg har en fleksibel jobb og en samarbeidsvillig arbeidsgiver som så fordelen av at jeg kunne begynne å jobbe såpass tidlig. Det var ikke ansatt noen vikar for meg. De første månedene kom jeg litt seinere og dro litt tidligere og hadde i tillegg en pumpepause mitt på dagen. Etter hvert som barnet begynte med fast føde og var mindre interessert i melk så droppet jeg pumpepausa, og arbeidsdagene nærmet seg gradvis full dag i takt med barnets avtagende behov for morsmelk. Jeg begynte å jobbe igjen tidlig fordi pappaen også ville ha mye permisjon (vi delte likt) og fordi jeg stortrives i jobben min. Ja, det var fint å kunne ha en litt ekstra kort dag i etterkant av ekstra tunge netter, men jeg brukte virkelig ikke ammefri som noen sovepute ( ). Det var tvertimot en nødvendighet for at vi kunne få til den fordelingen av permisjonen som både vi foreldrene og også arbeidsgiver trodde var den beste for vår situasjon. Blant mine venner og bekjente er det vanlig å benytte seg av ammefri ved behov. Jeg har ikke opplevd at noen tilsynelatende har utnyttet ordningen.
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2013 #39 Skrevet 31. januar 2013 Jeg skrev det første svaret til ts her og føler meg litt truffet av all "pepper'n" som kom etter det. Jeg har IKKE tenkt til å amme barnet mitt til hun er to år, men hun er bare 6,5 mnd nå og har såvidt begynt med to måltider fast føde pr dag, utenom det får hun pupp mange ganger om dagen, og flere ganger mellom kl 4 og til vi står opp. Etter 4 får ikke jeg sove spesielt godt. Jeg har prøvd å pumpe men får bare ut noen skarve ml. Planen er at vi skal opp i 4 måltider med fast føde før jeg begynner å jobbe men jeg regner med hun trenger pupp utenom da også, og hvordan det blir om natten vet jeg jo ikke nå selv om vi skal prøve å nattavvenne etterhvert. Jeg begynner å jobbe når hun er 8,5 mnd og jeg synes ikke selv det er rart om hun fremdeles trenger pupp da, eller..? Jeg jobber en time kjøring unna jobben og vil uten ammefri f.eks 1 time om morgenen og 1 time om ettermiddagen måtte dra klokka 7 og er hjemme til 17/17.30 avhengig av trafikken, er det virkelig helt på jordet å korte inn med en time i hver ende hvis nattesøvnen er så som så OG hun fremdeles trenger MM?bdet er jo uansett ikke snakk om å gjøre dette i mange mnd. Som jeg skrev så vet jeg jo ikke behovene hennes da enda så alt dette blir spekulasjoner, jeg prøver bare å se for meg alternativer. Men er det så rart om en baby trenger MM når hun er 8-9 mnd? Hvis det er tilfelle bør vi jo begynne å avvenne henne dette om ikke så lenge så hun ikke har behovet når jeg skal jobbe igjen.. Anonym poster: 1e359f973717866b567a535ae4ba8715
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2013 #40 Skrevet 31. januar 2013 Jeg syns ikke det er det minste rart nei. Og som du sier, det blir sjelden for en lang periode. Og når dere begynner å være borte fra hverandre så kan det være hun avvenner seg selv ganske fort også. Ta det opp med sjefen din (han kan faktisk ikke nekte deg det), men på en ordentlig måte, og prøv å kompromisse. Kanskje ser du allerede etter et par uker at du ikke trenger så mye. Lykke til. Anonym poster: 8644e04e92b7f7f4778a9832752ee1cc
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå