Gjest Anonym undrer :) Skrevet 30. januar 2013 #1 Skrevet 30. januar 2013 Jeg begynner i jobb om noen uker og har en sønn på snart 8 mnd. Jeg ammer itillegg til fast føde, noe som jeg vil fortsette med lengst mulig.. Jeg jobber i barnehage (offentlig), og har kontaktet arbeidsgiver ang ammefri. Jeg har undersøkt og vet at jeg har rett til opptil 2 timer lønnet ammefri. Men det jeg lurer på er at skal ikke jeg forholde meg til å ta fri etter barnetsbehov? Jeg bor 17 km i fra arbeidsplassen og har ikke muligheten til å dra hjem for å amme og jeg ber heller ikke samboeren om å komme med min sønn 2 ganger daglig når jeg er på jobb for å amme, det blir for tungvint. Jeg trenger heller ikke å komme senere på jobb for å amme, for jeg ammer jo han før jeg går på jobb allikavel. Så jeg spurte arbeidsgiver om å gå 2 timer tidligere fra jobb, men dette var tydligvis veldig vanskelig.. Hvilke rettigheter har vi som mødre til tilrettlegge ammefrien etter barnet?? (Kanskje litt dårlig skrevet, men tror jeg har fått frem poenget )
Gjest Anonym undrer :) Skrevet 30. januar 2013 #2 Skrevet 30. januar 2013 Noen som kan være så snill hjelpe meg?? Skal man tilrettelegge ammefri utifra arbeidsstedet eller etter barnetsbehov??
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2013 #3 Skrevet 31. januar 2013 Driver å funderer på det samme om dagen, jenta mi er 6,5 mnd og det er enda ca to mnd til jeg skal jobbe igjen. Hun får to faste måltider pr dag nå og vi blir å prøve å innføre ett til snart, kanskje det blir fire måltider med fast føde før jeg begynner å jobbe. Hun våkner fremdeles to-tre ganger for pupp på etter-natten (fra kl fire og til morgenen) og får pupp når hun vil ha utenom de faste måltidene ellers. Har tenkt til å amme så lenge hun vil og når hun vil. Jeg vet jo ikke hvordan det vil være om to mmd, men hvis det er sånn ca sånn som nå, bortsett fra ett-to måltider til med fast føde om dagen så vil ammefri være gull, det er jo en rettighet man har, med utgangspunkt i barnas behov, så jeg vil jo tro det er det som er viktigst. Man bør vel prøve å tilpasse/lage rutiner ift amming og måltider til jobben i god tid før man begynner å jobbe igjen, hvis man får det til selvsagt, alle gjør jo ikke det. Jeg jobber skift dag og kveld og ser for meg å enten begynne og slutte en time senere/tidligere eller å slutte to timer tidligere, jeg bor også langt unna jobb så å reise hjem midt på dagen er uaktuelt. Ved å gjøre det slik jeg skrev vil hun få pupp med litt kortere tid i mellom (7 timer i stedet for 9) og fast føde av pappan hjemme. I tillegg vil en time ekstra på morgenen være mye verdt hvos hun fortsetter å våkne slik på natten for pupp. Jeg vet uansett at dette ikke kommer til å bli tatt godt i mot av arbeidsgiver, men de kan strengt tatt ikke si noe heller. Kanskje en ide å spørre om dette på helsestasjonen på neste kontroll, tror jeg skal prøve det :-) Anonym poster: 1e359f973717866b567a535ae4ba8715
tingeling Skrevet 31. januar 2013 #4 Skrevet 31. januar 2013 Hei. Gå inn på www.arbeidstilsynet.no. Hvis du ikke finner svaret direkte på siden kan du enten ringe dem ( de har gratis svartjeneste) eller maile dem. Det siste er sikkert lurt, siden du da har svaret skriftlig. 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2013 #5 Skrevet 31. januar 2013 Når på døgnet pleier du å amme barnet og hvor mange ganger ammer du pr. dag? Hvis du pleier å amme det i 15 tiden så bør du kunne dra hjem tidligere, men hvis du ammer før du drar på jobb og eventuelt kveld så har du jo ikke dette behovet. Man bør ikke bruke dette tilbudet hvis det ikke er absolutt nødvendig.. Å gå to tomer tidligere fra jobb syns jeg høres veldig spesielt ut. Da kan du jo heller tilrettelegge ammingen til du er kommet hjem eller før leggetid? Anonym poster: 2149a901477e9cad84f5791723e7faf4 3
Djungelvrål Skrevet 31. januar 2013 #6 Skrevet 31. januar 2013 (endret) Da burde du heller tatt et års permisjon. Syns det får være grenser for hva småbarnsforeldre skal ha krav på. Vi får lønn i inntil 1 år uten å jobbe også skal du ha 2 timer fri med lønn hver dag etter du har begynt å jobbe i tillegg. Du får være hjemme noen mnd til uten lønn eller venne ungen til NAN. Endret 31. januar 2013 av Liquorice 11
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2013 #7 Skrevet 31. januar 2013 Når på døgnet pleier du å amme barnet og hvor mange ganger ammer du pr. dag? Hvis du pleier å amme det i 15 tiden så bør du kunne dra hjem tidligere, men hvis du ammer før du drar på jobb og eventuelt kveld så har du jo ikke dette behovet. Man bør ikke bruke dette tilbudet hvis det ikke er absolutt nødvendig.. Å gå to tomer tidligere fra jobb syns jeg høres veldig spesielt ut. Da kan du jo heller tilrettelegge ammingen til du er kommet hjem eller før leggetid? Anonym poster: 2149a901477e9cad84f5791723e7faf4 Jeg har selv brukt denne ordningen sånn, men jeg mener det heter at man kun kan gjøre det på denne måten hvis det ikke er til vesentlig ulempe for arbeidsgiver. Mye av poenget med ammefri, er at mødre som ammer skal ha noe igjen for å starte tidligere i jobb igjen enn det de ville gjort, om de ikke ammet. Ammer man om morgenen, gjør jo gjerne det at man må stå opp tidligere for å rekke å være på jobb samme tid som tidligere, fordi det er en ting til man må rekke om morgenen. At man da får dette kompensert på ettermiddagen, ved at man kan gå tidligere, bør jo være helt ok. (Altså at man ikke må være lenger på jobb fordi man kom senere på grunn av ammingen. ) Synes arbeidsgiver virkelig det er enklere at man tar 2 timer fri midt på dagen for å reise hjem og amme, enn at man gjør arbeidsdagen 2 timer kortere? Anonym poster: cd2d41a07699b687e849b000fc33e4bd 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2013 #8 Skrevet 31. januar 2013 Da burde du heller tatt et års permisjon. Syns det får være grenser for hva småbarnsforeldre skal ha krav på. Vi får lønn i inntil 1 år uten å jobbe også skal du ha 2 timer fri med lønn hver dag etter du har begynt å jobbe i tillegg. Du får være hjemme noen mnd til uten lønn eller venne ungen til NAN. Nå er det en gang sånn at mødre etter loven har rett på ammefri, så da får du bare forholde deg til det. Og evt jobbe for å få fjernet det politisk eller noe. Tull å komme med noe sånt. Det som står i arbeidsmiljøloven er: § 12-8. Ammefri Kvinne som ammer sitt barn kan kreve den fri hun av den grunn trenger. Fritiden kan for eksempel tas ut i minst en halv time to ganger daglig eller som redusert arbeidstid med inntil én time hver dag. Anonym poster: 8644e04e92b7f7f4778a9832752ee1cc 7
Gjest Magdalene Skrevet 31. januar 2013 #9 Skrevet 31. januar 2013 Er det bedre for arbeidsgiver at du starter en time seinere og drar hjem en time tidligere da? Man bør jo uansett prøve å komme frem til en løsning som funker for begge parter. Ikke bare ture frem fordi det er noe man har krav på. 2
Djungelvrål Skrevet 31. januar 2013 #10 Skrevet 31. januar 2013 Nå er det en gang sånn at mødre etter loven har rett på ammefri, så da får du bare forholde deg til det. Og evt jobbe for å få fjernet det politisk eller noe. Tull å komme med noe sånt. Det som står i arbeidsmiljøloven er: § 12-8. Ammefri Kvinne som ammer sitt barn kan kreve den fri hun av den grunn trenger. Fritiden kan for eksempel tas ut i minst en halv time to ganger daglig eller som redusert arbeidstid med inntil én time hver dag. Anonym poster: 8644e04e92b7f7f4778a9832752ee1cc Har aldri hørt om noen som tar ammefri i Norge. Hva skal arbplassen gjøre de to halvtimene/timen for å dekke for tapt arbkraft når hun er borte fra jobb. Skal de leie inn en person i 1 time? Eller må de andre ansatte jobbe mer for å dekke timen? Det er neppe gjennomførbart i de fleste bedrifter? 4
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2013 #11 Skrevet 31. januar 2013 Kan jo legge til at jeg selv hadde en time ammefri i 1,5 mnd, hun ammet bare morgen og kveld da. Jenta mi begynte i barnehage samtidig som jeg begynte å jobbe, så jeg ammet henne før barnehagen, og startet en time senere når jeg jobbet dagvakter. På kveldsvakter trengte jeg ikke det, da ammet jeg på kvelden når jeg kom hjem. Etter hvert så sluttet hun med morgenammingen av seg selv, men jeg fortsatte (og hadde fortsatt) så lenge hun trengte det. Enig med Magdalene, man trenger jo ikke å kreve bare for å kreve, man må jo komme frem til en løsning. Kanskje kan du klare deg med 1,5 time i stedet f.eks. Anonym poster: 8644e04e92b7f7f4778a9832752ee1cc
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2013 #12 Skrevet 31. januar 2013 Jeg har selv brukt denne ordningen sånn, men jeg mener det heter at man kun kan gjøre det på denne måten hvis det ikke er til vesentlig ulempe for arbeidsgiver. Mye av poenget med ammefri, er at mødre som ammer skal ha noe igjen for å starte tidligere i jobb igjen enn det de ville gjort, om de ikke ammet. Ammer man om morgenen, gjør jo gjerne det at man må stå opp tidligere for å rekke å være på jobb samme tid som tidligere, fordi det er en ting til man må rekke om morgenen. At man da får dette kompensert på ettermiddagen, ved at man kan gå tidligere, bør jo være helt ok. (Altså at man ikke må være lenger på jobb fordi man kom senere på grunn av ammingen. ) Synes arbeidsgiver virkelig det er enklere at man tar 2 timer fri midt på dagen for å reise hjem og amme, enn at man gjør arbeidsdagen 2 timer kortere? Anonym poster: cd2d41a07699b687e849b000fc33e4bd Jeg har også ammet og begynt å jobbe, men trengte ikke 2 timer fri hver dag for å amme. Man må kunne legge det til rette for arbeidsgiver også. Hvis man starter en time tidligere for å kunne amme på morran så ok, men man trenger jo ikke dra tidligere fra jobb for å amme. Man kan like godt amme når man er kommet hjem etter endt arbeidsdag. Det er greit at vi har denne retten, men man trenger jo heller ikke utnytte alt man har krav på hvis det ikke er veldig nødvendig. Ser for meg at det er veldig mange som bruker denne retten på feil måte. Drar hjem 2 timer tidligere, ammer i 10 minutter og slapper av/lager middag/ koser med barnet osv... Da handler det ikke lenger om selve ammingen.. Anonym poster: 2149a901477e9cad84f5791723e7faf4
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2013 #13 Skrevet 31. januar 2013 Har aldri hørt om noen som tar ammefri i Norge. Hva skal arbplassen gjøre de to halvtimene/timen for å dekke for tapt arbkraft når hun er borte fra jobb. Skal de leie inn en person i 1 time? Eller må de andre ansatte jobbe mer for å dekke timen? Det er neppe gjennomførbart i de fleste bedrifter? Aldri hørt om? Det var nytt.. Men sånn er det bare, det er som sagt lovfestet. Minimum er 1 time, i det offentlige er det 2 timer. Man gjør jo en avtale på det, man kan ikke bare ta en time her og en time der. Og det blir som med annen permisjon/fri, man må tilrettelegge med vikarer. Om ikke de andre ansatte klarer å dekke opp for det (noe de selvsagt ikke bør/skal/må) så må sjefen finne en løsning. Anonym poster: 8644e04e92b7f7f4778a9832752ee1cc 4
Djungelvrål Skrevet 31. januar 2013 #14 Skrevet 31. januar 2013 Når man har vært hjemme i 8-12 mnd skulle det ikke være behov for å amme midt på dagen. Ungen spiser jo fast føde og man kan pumpe seg hvis ungen skal ha morsmelk og sende med til barnehage/dagmamma. Nei jeg har hauger med venninner med små barn, har aldri hørt om noen av dem som tar fri i 2 timer hver dag for å amme. Ser heller ikke hvordan det skal la seg gjennomføre da mange har jobb langt fra barnehage. Tror ordningen er mer vanlig i usa der man har mye kortere ulønnet permisjon. 5
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2013 #15 Skrevet 31. januar 2013 Når man har vært hjemme i 8-12 mnd skulle det ikke være behov for å amme midt på dagen. Ungen spiser jo fast føde og man kan pumpe seg hvis ungen skal ha morsmelk og sende med til barnehage/dagmamma. Nei jeg har hauger med venninner med små barn, har aldri hørt om noen av dem som tar fri i 2 timer hver dag for å amme. Ser heller ikke hvordan det skal la seg gjennomføre da mange har jobb langt fra barnehage. Tror ordningen er mer vanlig i usa der man har mye kortere ulønnet permisjon. Det er derfor det er mest vanlig å bruke det på morgenen, at man begynner en halvtime-time senere slik at man rekker å amme før jobb/barnehage osv. Anonym poster: 8644e04e92b7f7f4778a9832752ee1cc
Leanne Skrevet 31. januar 2013 #16 Skrevet 31. januar 2013 Hvis du ammer før du drar på jobb, trenger gutten din å bli ammet den tiden du er på jobb da? Han spiser jo også fast føde, kan han få fruktpure, grøt, middag etc av far mens du er på jobb og så ammer du når du kommer hjem? Du jobber i barnehage, du går sikkert i forskjellige vakter, når du har senvakt blir det jo veldig vanskelig om du skulle gå hjem før.. Kanskje din mann da blir nødt til å kjøre til deg/ du hjem for å få til ammingen.. Prøv å se helheten på din arbeidsplass og for dine kollegaer. Det er lite bemanning i bhg i utgangspunktet om ikke en skal forsvinne 2 timer tidligere pga amming.. Kanskje kan du gå tidligere på tidligvakter, å evt. amme i barnehagen på senvaktene? Du får diskutere litt med dine kollegaer og styrer for å finne en ok løsning for alle. 6
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2013 #17 Skrevet 31. januar 2013 Jeg vet at sykepleierne på det lokale sykehuset som ammer, her får redusert arbeidstiden sin slik at de kommer en time senere og går en time før. De må ha det såpass systematisk så de vet hvor mange som er på jobb til enhver tid. Jeg har en sønn på 8 mnd, og kommer ca 1 1/2 time senere på jobb enn vanlig for tiden. Dette er pga at han våkner og skriker på natta, fra klokka fem til klokka sju er han alltid lys våken, og da er det gull verdt for meg og arbeidsdagen min å få en times tid på øret før jeg går på jobb. Dette er for meg en gode fra det offentlige som jeg sier "ja takk" til, som gjør det behageligere å jobbe der tross lav lønn. Hadde andre vært avhengige av at jeg var tilstede på kontoret mitt til enhver tid, ville jeg nok måtte prøve å finne andre løsninger. Men nå har jeg ikke en slik type jobb, så det er ingen som savner meg disse timene på morgenen. Og sjefen sier at jeg bare må benytte meg av ammefri, for å få en myk overgang fra permisjonslivet til jobbhverdagen. Anonym poster: 1b468f5778818205b02ce5ab13f7be49
Vera Vinge Skrevet 31. januar 2013 #18 Skrevet 31. januar 2013 Har aldri hørt om noen som tar ammefri i Norge. Hva skal arbplassen gjøre de to halvtimene/timen for å dekke for tapt arbkraft når hun er borte fra jobb. Skal de leie inn en person i 1 time? Eller må de andre ansatte jobbe mer for å dekke timen? Det er neppe gjennomførbart i de fleste bedrifter? Jeg syns det er veldig rart at du ikke har hørt om dette. Jeg har venner og bekjente som jobber med helt forskjellige ting, og de har alle hatt ammefri. Når dette er noe man har krav på, og man ønsker å opprettholde ammingen, ser jeg ikke problemet med at man benytter seg av dette. Det er jo også en måte å få mødrene raskere tilbake til jobben, om det er målet. Det er en utrolig god ordning, men selv om ordningen ga meg dårlig samvittighet, vet jeg at kollegaene mine ville gjort det samme, og det føltes aldri aktuelt å ikke ta ammefri når jeg hadde krav på det, og det hjalp meg til å amme mer enn jeg ellers hadde klart, også mtp. å opprettholde melkeproduksjonen lengst mulig. Det er jo ikke akkurat farlig om barnet ikke ammes mot slutten av sitt siste leveår, men det anbefales nå en gang å gjøre det. Og politikerne mener tydeligvis at det bør legges til rette for at mødre lettere kan overlate større deler av permisjonen til fedrene f.eks. På min tidligere arbeidsplass (der jeg hadde ammefri), var det helt vanlig å ta ammefri på begynnelsen eller slutten av dagen, ikke midt på, siden de fleste bodde langt unna arbeidsstedet. Jeg tok en halvtime om morgenen og halvannen time på ettermiddagen. Dette passet min arbeidsgiver best, og jeg syns det var fint. Jeg tror egentlig det står et sted at mor strengt tatt bestemmer dette selv, hvertfall der jeg jobbet. Men jeg syns man bør ha en dialog med sjefen om det, da det er mer realt enn å bare ture fram. 2
Lillymin Skrevet 31. januar 2013 #19 Skrevet 31. januar 2013 Når man har vært hjemme i 8-12 mnd skulle det ikke være behov for å amme midt på dagen. Ungen spiser jo fast føde og man kan pumpe seg hvis ungen skal ha morsmelk og sende med til barnehage/dagmamma. Nei jeg har hauger med venninner med små barn, har aldri hørt om noen av dem som tar fri i 2 timer hver dag for å amme. Ser heller ikke hvordan det skal la seg gjennomføre da mange har jobb langt fra barnehage. Tror ordningen er mer vanlig i usa der man har mye kortere ulønnet permisjon. De fleste jeg kjenner har denne ordningen, og jeg har også hauger av venninner med små barn. Det varierer for hvor lenge de holder på, ut i fra hvordan mor og far deler permisjonen. Om det er to eller en time, det varierer fra arbeidsplass til arbeidsplass. Der jeg jobbet før fikk vi to timer, mens der jeg jobber nå er det 1. Da var barnet hjemme hos pappa, ikke i barnehage. Jeg synes det er fint at det legges opp til amming. Selv om du ikke har hørt om noen som gjør det, så betyr ikke det at ikke dette er en ordning som blir mye brukt....
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2013 #20 Skrevet 31. januar 2013 Jeg synes muligheten til ammefri er helt topp! Jeg benyttet meg av det fra jeg gikk ut i jobb da barnet var 9 mnd til barnet fylte 22 mnd. I starten begynte jeg en time senere på jobb om morgenen, og mannen min kom innom jobb ca kl 13 slik at jeg kunne amme. Brukte ca 1.5 time en periode. Etterhvert ble det kun den tiden på morgenen. Syntes det fungerte kjempefint, og jeg greide å opprettholde melkeproduksjonen. Arb.giver var også fornøyd, og vi samarbeidet fint for å finne en felles god løsning Det lønner seg å vise litt samarbeidsvilje selv om loven er ditt og datt. Anonym poster: a9ec19d1df0747f5ff5204d28f751317 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå