Gå til innhold

Taper man feriepenger på å ha timesbetalt kontra fastlønn?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nei, det skal man ikke. Feriepenger er en viss prosentandel av det man får utbetalt i lønn (det var 10,2%, men jeg er litt usikker nå som vi i Norge har fått mer ferie).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får 10,2 % feriepenger av feriegrunnlaget for året før. Feriegrunnlaget ditt står på lønns- og trekkoppgaven.

De som jobber i en bedrift tilknyttet hovedavtalen mellom LO og NAF (trur eg det er) har 4dager mer ferie enn ferieloven gir. Disse har 12 % feriepenger.

Sikreste er å sjekke på lønningskontoret/personalkontoret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

På en måte gjør man det, fordi hvis du har timelønn får du betalt for faktisk arbeidede timer, mens hvis du har månedslønn får du betalt en viss sum uansett hvor mange timer du jobber. F.eks. får du like mye betalt i februar som i mars. (28 dager kontra 31). Men prosentsatsen er den samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...mens hvis du har månedslønn får du betalt en viss sum uansett hvor mange timer du jobber. F.eks. får du like mye betalt i februar som i mars. (28 dager kontra 31).

Men månedslønnen er jo årslønnen delt på 12. Og årslønnen er utregnet etter hvor mange timer du skal jobbe i et år (og en timelønnet og en mnd. lønnet skal jo arbeide like mange timer i et år). Altså du får en gjennomsnittslønn pr. mnd når du er mnd. lønnet.

Jeg mener (og tror) at timelønnet eller månedslønnet skal utgjøre det samme i feriepenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ja, Ugla, i teorien er jeg enig med deg. Men jeg har både hatt månedslønn og timesbetalt, og det er ikke tvil om hva man er best tjent med i det lange løp: Månedslønn. I antall faktisk arbeidede timer kommer man nemlig sjelden opp i det som er beregnet som gjennomsnitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja' date=' Ugla, i teorien er jeg enig med deg. Men jeg har både hatt månedslønn og timesbetalt, og det er ikke tvil om hva man er best tjent med i det lange løp: Månedslønn. I antall faktisk arbeidede timer kommer man nemlig sjelden opp i det som er beregnet som gjennomsnitt.[/quote']

OK da... :wink:

Jeg er mnd. lønnet, og har ikke annet å sammenligne med. Vet bare at lønnen min er utregnet etter ant. tim. pr. år, og jeg blir trukket i lønn ved "ugyldig" fravær.

Men det utgjør vel ikke den helt store summen i feriepenger... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Neida, den "helt store" summen blir det ikke i feriepenger. Men litt blir det (bare for å krangle litt.... :wink: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Men hvordan regnes feriepengene ut for dem som har fastlønn? Blir de beregnet ut fra alle de 12 månedslønnene eller? I såfall blir det jo veldig urettferdig, i o m de som har timelønn får mindre utbetalt måneden etter de har hatt ferie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om jeg skjønner helt hva du mener...

En fastlønnet får da heller ikke BÅDE lønn OG feriepenger!

Jeg blir trukket for 4 (nå 5) uker lønn den måneden jeg får feriepenger.

(Og det er der regelen om at en arb.taker kan motsette seg avvikling av ferie i den utstrekning feriepengene ikke dekker lønnsbortfallet under feriefraværet , som er diskutert i en annen tråd her...).

Altså, feriepengene blir beregnet av årslønn minus ferie... (for å forsøke å si det enkelt...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...