Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Egentlig et teit spørsmål, men jeg går på babysvømming og babyen trives kjempegodt i vannet, men jeg har ikke særlig lyst til å dukke babyen under (jada jada, puse osv), men da fikk jeg høre av noen at da var hele vitsen med babysvømming borte.

Altså, jeg trodde babysvømming var vanntilvenning, lek og kos i vannet jeg...

Er det jeg som har misforstått da?

Anonym poster: d916ab9b23233e48ab86f83cb30820a8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg går også på babysvømming med min baby, men vi har ikke begynt med dykking enmå. Vi har sang leker, plasking og sosiale leker mellom babyene. Vanntilvenning og trygghet er viktig, og foreldre skal ALDRI gjøre noe de er utrygg på, da blir jo babyen redd også. Esf

Anonym poster: c10cbf18b6a2233661d57247012cb0ab

Skrevet

For meg handler babysvømming om å lære baby og være trygg i og under vann og utnytte den medfødte lukkerefleksen tidlig. Selv er jeg redd får å være under vann noe som har vært en plage ved svømming på skolen, og jeg vil lære min baby å slippe det. Tidlig opptrening til å være trygg under vann er da smart. Jeg betaler ikke over 2000 for vanlig plasking og lek i basseng, da går jeg billigere på vanlig svømming med babybasseng. Trodde og at nye av hensikten med babysvømming var å utnytte den medfødte lukkerefleksen slik at de kan dra nytte av denne senere. Og å være trygg i vann betyr å være trygg under vann også

Anonym poster: e098f2f83fc193ada8d34f69eec24e51

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor betaler du for svømmekurs om du bare vil leke og kose i bassenget? Det klarer jeg fint å gjøre uten instruktør. Det jeg derimot vil ha veiledning i er å lære babyen min å bli trygg i vannet, og forhåpentligvis etterhvert å svømme tidlig. Om du ser på to barn der den ene har vært på babysvømming og den andre ikke, er de ofte som dag og natt i vannet.

• Liker 3
Skrevet

Hvorfor betaler du for svømmekurs om du bare vil leke og kose i bassenget? Det klarer jeg fint å gjøre uten instruktør. Det jeg derimot vil ha veiledning i er å lære babyen min å bli trygg i vannet, og forhåpentligvis etterhvert å svømme tidlig. Om du ser på to barn der den ene har vært på babysvømming og den andre ikke, er de ofte som dag og natt i vannet.

"Bare vil leke og kose". Jeg er ikke så vant til vann, å samles med andre mødre og babyer, og ha en trygg instruktør som er der og lærer oss ulike ting vi kan gjøre i vannet og trygge både barn og foreldre. Å dukke under ser ikke jeg på som hovedgrunnen til å gå på kurs. For det jeg er redd for er å ta barnet under vann da jeg selv er usikker, for at barnet skal bli redd og det etterpå blir usikker og skeptisk til vann.

• Liker 4
Skrevet

Det er da nettopp derfor man har en instruktør til stede. På kurset mitt er det alltid instruktøren som dykker med barnet første gangen, og ingen får lov til å dykke uten at han følger med første gangen vi gjør det selv. Tviler på at babyen din vil bli redd vannet fordi om den dykker på babysvømming - så lenge det blir gjort riktig. Jeg måtte jobbe med meg selv for å tørre, og jeg opplever at både jeg og babyen blir tryggere og trives bedre og bedre i bassenget.

• Liker 2
Skrevet

Det er da nettopp derfor man har en instruktør til stede. På kurset mitt er det alltid instruktøren som dykker med barnet første gangen, og ingen får lov til å dykke uten at han følger med første gangen vi gjør det selv. Tviler på at babyen din vil bli redd vannet fordi om den dykker på babysvømming - så lenge det blir gjort riktig. Jeg måtte jobbe med meg selv for å tørre, og jeg opplever at både jeg og babyen blir tryggere og trives bedre og bedre i bassenget.

Istedenfor å anklage og være nedlatende, hvorfor kan du ikke si at "jeg også måtte jobbe med meg selv for å tørre..." . Jeg har sett deg skrive flere innlegg her, og du virker så kald og hard, men ofte kommer du med noe etterpå som viser at du ikke mener det sånn, men du får meg til å føle meg latterlig først, for så å si at du også følte det sånn...

• Liker 2
Skrevet

Om du er usikker i vannet selv er det jo kjenpeflott at du har en instruktør som kan hjelpe. Babyer har naturlige reflekser som gjør at de ikke blir redde under vann fordi de lukker systemene. Om det var vanlig at babyer ble utrygge av dette ville det ikke bli praktisert. De sukker ikke barnet under før de har testa refleksen og vet at barnet er trygt. Da tar vi som mødre på oss et stort smil og jubler for babyen og sjuler vår egen usikkerhet.

Du sier jo selv at du er usikker i vannet, hvorfor ikke la din baby få den unike muligheten til å slippe dette ved å trene opp refleksen som den nå har? Om du ikke trener barn til å vøre trygge under vann vil de ikke bli trygge i vannet heller.

• Liker 3
Skrevet

Istedenfor å anklage og være nedlatende, hvorfor kan du ikke si at "jeg også måtte jobbe med meg selv for å tørre..." . Jeg har sett deg skrive flere innlegg her, og du virker så kald og hard, men ofte kommer du med noe etterpå som viser at du ikke mener det sånn, men du får meg til å føle meg latterlig først, for så å si at du også følte det sånn...

Jeg syns du overreagerer, men mulig jeg ikke ordlegger meg bra skriftlig.

Faktisk så syns jeg det er en smule latterlig å gå på babysvømmingkurs om man ikke vil delta på dykkingen. Du må i det minste prøve for babyens skyld.

Min mor er redd for alt, og har overført dette på meg gjennom oppveksten min ved at "alt var farlig og skummelt". Jeg vil ikke overføre dette til min baby, så jeg jobber stadig med meg selv for å få en trygg og sikker unge. Regner med at utfordringene kommer til å stå i kø i framtiden.

• Liker 4
Skrevet

Jeg går på babybading for motorikken sin del og for at baby skal bli trygg i vannet. Selve dykkingen ser ikke jeg på som en "must" da det er viktigere at barnet ikke får panikk om han havner i vannet men kan (med tiden) lære seg å flyte(se YouTube) om han faller i vannet. Jeg håper jeg får dykket han og at han føler seg komfortabel med det, men nei-det er ikke derfor jeg betaler for å ha instruktør. Det er for det motoriske, trygghet i vannet, kos og lek med andre barn. Nå går vi på to forskjellige kurs i uken så det blir spennende å se om de praktiserer ulikt. Vi har kun vært to ganger på ene kurset og jeg opplever det som positivt og bedre for barnet enn hva jeg kunne fått til på egen hånd. Mens vi synger så beveger vi barnet i vannet og på denne måten tar tilvenningen til vannet gradvis slik at opplevelsen blir positiv. Bader en alene så er det fort gjort å gå for fort frem.

Men men. Hver sin mening og erfaring:)

Anonym poster: c19df70bf3e28255fcd5df51a750257e

Gjest navnelapp
Skrevet

Kva var nedlatande her? :klo: Kanskje du overreagerer litt?

• Liker 4
Skrevet

Jeg går på babybading for motorikken sin del og for at baby skal bli trygg i vannet. Selve dykkingen ser ikke jeg på som en "must" da det er viktigere at barnet ikke får panikk om han havner i vannet men kan (med tiden) lære seg å flyte(se YouTube) om han faller i vannet. Jeg håper jeg får dykket han og at han føler seg komfortabel med det, men nei-det er ikke derfor jeg betaler for å ha instruktør. Det er for det motoriske, trygghet i vannet, kos og lek med andre barn. Nå går vi på to forskjellige kurs i uken så det blir spennende å se om de praktiserer ulikt. Vi har kun vært to ganger på ene kurset og jeg opplever det som positivt og bedre for barnet enn hva jeg kunne fått til på egen hånd. Mens vi synger så beveger vi barnet i vannet og på denne måten tar tilvenningen til vannet gradvis slik at opplevelsen blir positiv. Bader en alene så er det fort gjort å gå for fort frem.

Men men. Hver sin mening og erfaring:)

Anonym poster: c19df70bf3e28255fcd5df51a750257e

Hvis du ikke lærer ungen å være trygg under vann også, er det stor sjanse for at h*n får panikk av å falle i vannet. Når man faller vil man som regel få hodet under vann. Jeg mener det er en vesentlig del av babysvømming.

Anonym poster: 0f1f1ae1392fd029d0dee9aa05e52aa4

Skrevet

Pysete kjerringer. Redd for litt vann. Faren får ta seg av barnet, så kan dere pysene gå i barnebassenget å bli trygg i vannet mens dere leker og koser.

Anonym poster: 56beca370af2c258df2c1fddfc7d6b43

• Liker 1
Skrevet

Pysete kjerringer. Redd for litt vann. Faren får ta seg av barnet, så kan dere pysene gå i barnebassenget å bli trygg i vannet mens dere leker og koser.

Anonym poster: 56beca370af2c258df2c1fddfc7d6b43

Konstruktivt.. Det er ikke alle barn som er med på babysvømming som fortsatt har denne refleksen. Mitt er 8 måneder og derfor er jeg usikker. Pappa'n er med, men av en eller annen grunn så respektere han min mening....

TS

• Liker 1
Skrevet

Moren min tok hverken meg eller min søster på babysvømming. Vi er begge trygge i vannet. Vi var mye i svømmehall som små, men ble aldri dukket under før vi var store nok til å gjøre det selv.

Vi skal på babysvømming, men jeg kommer ikke til å dukke henne om jeg ikke føler meg komfortabel med det.

• Liker 1
Skrevet

Konstruktivt.. Det er ikke alle barn som er med på babysvømming som fortsatt har denne refleksen. Mitt er 8 måneder og derfor er jeg usikker. Pappa'n er med, men av en eller annen grunn så respektere han min mening....

TS

Hos oss er det også med så store barn, og da er insteuktøren ekstra nøye med p hjelpe å trene opp refleksen igjen og dukker ikke barnet under før de ser at barnet ertrygt. De er opptatt av å gjøre barna trygge i vannet og gjør aldri noe om de ikke ser at barnet er rolig og trygt. Jeg har vanskelig med å forstå at foreldre ikke vil forsøke dette når man har hjelp av dyktige instruktører som selvsagt er opptatt av at barna skal være trygge. Deres jobb er jo akkurat det å. lære barna å være trygge i og under vann. Selv om jeg hater å vøre under vann selv hadde jeg ikke et problem med å dykke mi jente som ikke så ut til å bry seg i det hele tatt.

Skrevet

Hos oss er det også med så store barn, og da er insteuktøren ekstra nøye med p hjelpe å trene opp refleksen igjen og dukker ikke barnet under før de ser at barnet ertrygt. De er opptatt av å gjøre barna trygge i vannet og gjør aldri noe om de ikke ser at barnet er rolig og trygt. Jeg har vanskelig med å forstå at foreldre ikke vil forsøke dette når man har hjelp av dyktige instruktører som selvsagt er opptatt av at barna skal være trygge. Deres jobb er jo akkurat det å. lære barna å være trygge i og under vann. Selv om jeg hater å vøre under vann selv hadde jeg ikke et problem med å dykke mi jente som ikke så ut til å bry seg i det hele tatt.

Denne "proffe" instruktøren vår er ei dame som har vært svømmestevne på skolen med større barn, og hun virker slett ikke trygg og komfortabel, men stressa og rotete. Og hun prater i evigheter og egentlig om ikke noe og da vi går i vannet så suser hun rundt og vi har ikke pratet med henne i vannet enda. Så jeg vet ikke hvor nye jeg stoler på at hun kan og vet..

TS

Skrevet

Hvor gamle må babyer være, maks, for å gå på babysvømming da?

Jeg har et forferdelig minne fra barnehagen der jeg satt på skulderen til en ansatt og han bare dukket under. Husker det sved i øynene og jeg trodde jeg skulle drukne. Jeg husker ganske langt tilbake, og det har satt seg i hodet mitt, uff.

Anonym poster: 7b6e0108478e6f3fbf34d6e77f783844

Skrevet

Hvor gamle må babyer være, maks, for å gå på babysvømming da?

Jeg har et forferdelig minne fra barnehagen der jeg satt på skulderen til en ansatt og han bare dukket under. Husker det sved i øynene og jeg trodde jeg skulle drukne. Jeg husker ganske langt tilbake, og det har satt seg i hodet mitt, uff.

Nå heter det babysvømming og ikke barnesvømming, det er en fordel at de er under 6 mnd pga at refleksen da gir seg (men kan lett trenes opo igjen) og de skal vel være under et år. Det er heller ikke slik at man plutselig dukker barnet under, men starter med å venne dem til vann i ansiktet over vann for å sjekke at de lukker nese, munn og øyne. Så starter man med å gi barna tegn for at de skal under vann (for å aktivere refleks før de går under) og starter med korte dykk på ca 1-2 sek for så å øke når instruktør ser at babyen mestrer og er trygg. Hele fonuset er jo å gjøre babyen trygg og ALDRI gjøre noe som man ser at babyen ikke er klar for. Slik trening kan hjelpe mot akkurat slike opplevelser som du har hatt. Om et barn på 1-2 år er på ferie og faller under vann etc kan de få lignende opplevelser og bli redde. De som har vært på kurs vil være vannt til det. Selvsagt blir de fleste ikke redd vann selv om de ikke har gått på kurs, men jeg var det og vil gjøre alt for at min baby skal lære å bli trygg og ikke så redd for å komme under vann som meg.

Skrevet

Nå heter det babysvømming og ikke barnesvømming, det er en fordel at de er under 6 mnd pga at refleksen da gir seg (men kan lett trenes opo igjen) og de skal vel være under et år. Det er heller ikke slik at man plutselig dukker barnet under, men starter med å venne dem til vann i ansiktet over vann for å sjekke at de lukker nese, munn og øyne. Så starter man med å gi barna tegn for at de skal under vann (for å aktivere refleks før de går under) og starter med korte dykk på ca 1-2 sek for så å øke når instruktør ser at babyen mestrer og er trygg. Hele fonuset er jo å gjøre babyen trygg og ALDRI gjøre noe som man ser at babyen ikke er klar for. Slik trening kan hjelpe mot akkurat slike opplevelser som du har hatt. Om et barn på 1-2 år er på ferie og faller under vann etc kan de få lignende opplevelser og bli redde. De som har vært på kurs vil være vannt til det. Selvsagt blir de fleste ikke redd vann selv om de ikke har gått på kurs, men jeg var det og vil gjøre alt for at min baby skal lære å bli trygg og ikke så redd for å komme under vann som meg.

Nå skal det sies at jeg fint kan dykke den dag i dag, og fint dykket og likte det som barn, men jeg husker fortsatt opplevelsen og tenker med gru tilbake på det.

Så jeg tror ikke babysvømming er nødvendig for å la barn ha et positivt forhold til vann. Men sikkert hyggelig for mødrene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...