Gjest meh Skrevet 30. januar 2013 #21 Skrevet 30. januar 2013 Når man drar opp fisken etter kjeften med en krok, ser man jo at de spreller og prøver å komme seg vekk. Fisken spreller i lang tid etter den er død.
Rubies_ Skrevet 30. januar 2013 #22 Skrevet 30. januar 2013 Fisken spreller i lang tid etter den er død. Ja, vet. Tror noen dyr også gjør det. 1
Mann 42 Skrevet 30. januar 2013 #23 Skrevet 30. januar 2013 Fisken spreller i lang tid etter den er død. Og mange fisker spreller etter at man har skåret av dem hodet. Steinbit, f.eks.
Gjest Snoken- Skrevet 30. januar 2013 #24 Skrevet 30. januar 2013 (endret) Det heter kramper når den spreller når den er død. Fisken spreller fordi den vil vekk. Ikke pågrunn av smerter. Ja, fisk føler smerte. Endret 30. januar 2013 av Snoken-
Mann 42 Skrevet 30. januar 2013 #25 Skrevet 30. januar 2013 Det heter kramper når den spreller når den er død. Fisken spreller fordi den vil vekk. Ikke pågrunn av smerter. Ja, fisk føler smerte. Vel, hva er nå smerte? Det er det perifere nervesystemets måte å fortelle det sentrale at kroppen er i ferd med å ta skade. Og at man i overlevelsens navn bør komme seg unna. Alt som lever, responderer på denslags stimuli. Tilogmed encellede organismer reagerer på ting som er skadelige. Dvs, encellede organismer med bevegelsesevne. Men man kan ikke uten videre sette likhetstegn mellom respons og opplevelse. Det var bare det. FØLER fisken smerte? Det kan man ikke konstatere bare ved å observere at den responderer på smerte. Tatt i betraktning størrelsen til hjernen på en fisk, så tror jeg ikke de har det apparatet som trengs for at de skal kunne føle noe som helst.
Gjest Blue Jeans Skrevet 31. januar 2013 #27 Skrevet 31. januar 2013 Lurer på om "alle" hadde syntes det var like morsomt å fiske om fisken var like søt som små søte bikkje valper og kattunger Men uansett, om det skulle vise seg at fisken faktisk føler smerter, ville det blitt ulovlig da? Og kan insekter føle noe? Om ikke, hvor går grensa ? Frosk, slange...rotte?
Mann 42 Skrevet 31. januar 2013 #28 Skrevet 31. januar 2013 (endret) Lurer på om "alle" hadde syntes det var like morsomt å fiske om fisken var like søt som små søte bikkje valper og kattunger Men uansett, om det skulle vise seg at fisken faktisk føler smerter, ville det blitt ulovlig da? Og kan insekter føle noe? Om ikke, hvor går grensa ? Frosk, slange...rotte? Vi har ganske strenge regler når det gjelder hva man kan gjøre mot et dyr som vi tenker har opplevelse. F.eks er reglene for human avlivning av slaktedyr laget for å spare dem for unødig lidelse. Derfor svimeslås de med en boltpistol eller strøm, før de avlives. Jegere får ikke lisens før de kan demonstrere at de har skyteferdigheter som er gode nok til å sikre forsvarlig avlivning av dyra de jakter på. Og det finnes strenge regler for hvilke våpentyper som kan brukes til forskjellige sorter jakt, også det for å sikre at dyret dør raskt, og ikke bare skadeskytes. Endret 31. januar 2013 av Mann 42
Gjest Snoken- Skrevet 31. januar 2013 #29 Skrevet 31. januar 2013 (endret) Vel, hva er nå smerte? Det er det perifere nervesystemets måte å fortelle det sentrale at kroppen er i ferd med å ta skade. Og at man i overlevelsens navn bør komme seg unna. Alt som lever, responderer på denslags stimuli. Tilogmed encellede organismer reagerer på ting som er skadelige. Dvs, encellede organismer med bevegelsesevne. Men man kan ikke uten videre sette likhetstegn mellom respons og opplevelse. Det var bare det. FØLER fisken smerte? Det kan man ikke konstatere bare ved å observere at den responderer på smerte. Tatt i betraktning størrelsen til hjernen på en fisk, så tror jeg ikke de har det apparatet som trengs for at de skal kunne føle noe som helst. Jeg har ikke studert biologi, men jeg har lest tidligere at fisk føler smerte. Det foregår en kognitiv smerteprosess hos fisken, det vil si at fisken er bevisst på sin egen tilstand. Fisk føler derfor smerte på et komplekst nivå. Du har helt rett at alle dyr reagere, men det er ikke alltid snakk om smerte. For eksempel encellede dyr, de reagere av refleks, ikke av smerte. Vi reagere også av refleks, men vi vil være bevisst på smerten etter hendelsen. Når du tar på en varmplate vil du bevege deg vekk fra platen ved hjelp av refleks. Det vil si at du har bevegd deg fysisk før du kjenner smerten. Ergo du kan fint respondere uten å føle smerte. Jeg håper det ga svar på dine spørsmål. Lurer du på hvilket grad fisken føler smerte får du sjekke linken på første side, fordi det vet ikke jeg en gang. Endret 31. januar 2013 av Snoken-
Gjest Darthoven Skrevet 31. januar 2013 #30 Skrevet 31. januar 2013 Som aktiv sportsfisker blir jeg alltid provosert over hva "innesittere" mener om dyr og fisk. For det første skaffer vi fiskere oss mat på en mye mer bærekraftig måte enn hva folk flest gjør som handler fisk som er fisket av trålere. For det andre behandler vi fisken med ytterst respekt. Jeg tipper jeg lar 4/5 fisk få leve, og det er bevist at ved riktig avkrokningsteknikk og forsiktig behandling av fisken så vil fisken overleve og ikke ha noen senplager. Om fisken er av riktig størrelse og kvalitet for å bli drept, så går det fort. For det tredje så lider ikke fisken som blir tatt av en krok og sene noe mer enn hva den gjør av å bli spist av annen fisk. Samme med dyr. Har dere noen som helst anelse om hvor mye lidelse det er i naturen? Dyr og fisk blir fortært levende, spist levende osv osv. Burde vi straffe enkelte typer brennmaneter som sakte men sikkert fortærer sitt sjokkerte fiske-offer? Eller burde vi straffe krokodiller for å ikke humant avlive gnuen med et bitt mot hodet? Burde vi innføre regler for den slik at den KUN angriper mot hodet? For det fjerde opplever nok fisken en viss form for smerte. Fisk med svømmeblære (torsk og lange f.eks) oppleves ofte som slappe fisker når du får dem et stykke opp fra bunn. Grunnen er at svømmeblæren utvider seg og gir fisken magesmerter. Fisken får sikkert også smerter av kroken, men jeg tror ikke vi kan sammenligne det med menneskelig smerte, eller hunde-smerte for den saks skyld. Fisk har ingen intelligens. Den har kun instinkter, og jeg tror ikke den har samme forståelse av smerte som f.eks hunder eller katter. Jeg har mange ganger kjempet inn torsk i båten, sluppet den ut og fått nøyaktig den samme torsken en gang til bare et minutt seinere. Så det er mulig den oppfatter en form for smerte i øybelikket, men den har ikke samme minne av smerte som mennesker eller andre mer intelligente dyr har. Den har etter bare få sekunder glemt at den hadde en traumatisk opplevelse. Det som imidlertid ødelegger for fisken er uerfarne folks dårlige behandling av den når de slipper den ut igjen. Fisken skal helst ikke opp av vannet, man skal avkroke med tang, unngå å klemme magen og unngå å røske i hodet. Stor fisk skal ikke holdes loddrett når man veier den, den skal ligge vannrett i håven. "Selv" Torsk må behandles med måte, ikke bare edelfisker som sjøørret og havabbor. 1
Larsern Skrevet 31. januar 2013 #31 Skrevet 31. januar 2013 Som aktiv sportsfisker blir jeg alltid provosert over hva "innesittere" mener om dyr og fisk. For det første skaffer vi fiskere oss mat på en mye mer bærekraftig måte enn hva folk flest gjør som handler fisk som er fisket av trålere. For det andre behandler vi fisken med ytterst respekt. Jeg tipper jeg lar 4/5 fisk få leve, og det er bevist at ved riktig avkrokningsteknikk og forsiktig behandling av fisken så vil fisken overleve og ikke ha noen senplager. Om fisken er av riktig størrelse og kvalitet for å bli drept, så går det fort. For det tredje så lider ikke fisken som blir tatt av en krok og sene noe mer enn hva den gjør av å bli spist av annen fisk. Samme med dyr. Har dere noen som helst anelse om hvor mye lidelse det er i naturen? Dyr og fisk blir fortært levende, spist levende osv osv. Burde vi straffe enkelte typer brennmaneter som sakte men sikkert fortærer sitt sjokkerte fiske-offer? Eller burde vi straffe krokodiller for å ikke humant avlive gnuen med et bitt mot hodet? Burde vi innføre regler for den slik at den KUN angriper mot hodet? For det fjerde opplever nok fisken en viss form for smerte. Fisk med svømmeblære (torsk og lange f.eks) oppleves ofte som slappe fisker når du får dem et stykke opp fra bunn. Grunnen er at svømmeblæren utvider seg og gir fisken magesmerter. Fisken får sikkert også smerter av kroken, men jeg tror ikke vi kan sammenligne det med menneskelig smerte, eller hunde-smerte for den saks skyld. Fisk har ingen intelligens. Den har kun instinkter, og jeg tror ikke den har samme forståelse av smerte som f.eks hunder eller katter. Jeg har mange ganger kjempet inn torsk i båten, sluppet den ut og fått nøyaktig den samme torsken en gang til bare et minutt seinere. Så det er mulig den oppfatter en form for smerte i øybelikket, men den har ikke samme minne av smerte som mennesker eller andre mer intelligente dyr har. Den har etter bare få sekunder glemt at den hadde en traumatisk opplevelse. Det som imidlertid ødelegger for fisken er uerfarne folks dårlige behandling av den når de slipper den ut igjen. Fisken skal helst ikke opp av vannet, man skal avkroke med tang, unngå å klemme magen og unngå å røske i hodet. Stor fisk skal ikke holdes loddrett når man veier den, den skal ligge vannrett i håven. "Selv" Torsk må behandles med måte, ikke bare edelfisker som sjøørret og havabbor. Enig i mye her. Det burde ikke komme som en overraskelse på mange at naturen inneholder mye lidelse og for en fisk så spiller det ikke store rollen om den slites i stykker av fiender og artsfrender i havet, eller om den hektes på krok. Man skal selvsagt ikke plage den eller påføre skader unødvendig.
Mann 42 Skrevet 31. januar 2013 #32 Skrevet 31. januar 2013 Jeg har ikke studert biologi, men jeg har lest tidligere at fisk føler smerte. Det foregår en kognitiv smerteprosess hos fisken, det vil si at fisken er bevisst på sin egen tilstand. Fisk føler derfor smerte på et komplekst nivå. Du har helt rett at alle dyr reagere, men det er ikke alltid snakk om smerte. For eksempel encellede dyr, de reagere av refleks, ikke av smerte. Vi reagere også av refleks, men vi vil være bevisst på smerten etter hendelsen. Når du tar på en varmplate vil du bevege deg vekk fra platen ved hjelp av refleks. Det vil si at du har bevegd deg fysisk før du kjenner smerten. Ergo du kan fint respondere uten å føle smerte. Jeg håper det ga svar på dine spørsmål. Lurer du på hvilket grad fisken føler smerte får du sjekke linken på første side, fordi det vet ikke jeg en gang. Jeg har også lest at fisk føler smerte. Men jeg tror ikke noe videre på det, siden sentralnervesystemet deres er så primitivt at jeg ikke skjønner at de kan ha kapasitet til å føle noe som helst. Å reagere på ting, er ikke det samme som å oppleve dem.
Mann 42 Skrevet 31. januar 2013 #33 Skrevet 31. januar 2013 Forskningen gikk ut på at fisk ble påført smerte når den nærmet seg et bestemt område i akvariet med strøm og nål, etter å ha blitt utsatt for ubehaget nektet den å oppholde seg på det samme området igjen. Og ville da tro at fisk har mange følelsesensorer rundt munnen for å føle seg frem til mat. Tok alltid livet av fisken med en gang jeg fisket den opp, men utrolig mange som lar de ligge å sprelle til de dør av seg selv. Anonym poster: 2023e59a7387ab7cda2ddc21d540e1c9 Alt som lever, navigerer sine omgivelser og lærer å forholde seg til belønning og straff i omgivelsene. Du kan få det samme resultatet med alle organismer over en viss kompleksitet, til tross for temmelig minimalt nervesystem. Å unngå skade er antakelig rangert helt på toppen i en hver organismes behovshierarki. Selv sjøsterner og kråkeboller gjør sitt beste for å komme seg unna en trusel. Illustrerende video: Timelapse fra omtrent 2:30
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå