Gå til innhold

Er fisking dyreplageri?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har tenkt på dette en del ganger de siste årene. Forskning med strøm har påvist at fisk er i stand til å føle smerte og ubehag, vil ikke da det å bli dratt i en krok i kjeften og opp på land der den sakte kveles bli kvalisert som dyreplageri?

Hva mener dere?

Anonym poster: 2023e59a7387ab7cda2ddc21d540e1c9

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg håper de ikke gjør det, og velger å tro på vetrinær kompis som insisterte på at de ikke kjenner smerter i munnen hverfall... Om det er sant eller ei vet jeg ikke, men greit å tro på hverfall.

Edithhh. Du derper vel fisken i det du tar den på land!?!

Endret av Beeblebrox
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Når man drar opp fisken etter kjeften med en krok, ser man jo at de spreller og prøver å komme seg vekk. Om det er pga. av at de føler smerte, eller om det er noe annet vet jeg ikke, men syns det ser brutalt ut ja.

Men jeg spiser fisk. Kjøper ikke i lokalbutikken, men kjøper hos fiskere i lokalmiljøet og får hos familiemedlemmer. Syns derimot ikke noe om såkalt fiske-for-så-å-slippe-fisken-ut-igjen-fisking.

Endret av Rubies_
Skrevet

Jeg leste en gang en artikkel som sa att når gulerøttene hører(føler) traktoren komme, så skiller den ut ett stoff som gjør den bitter.

Jeg tolker dette som at gulerøttene føler frykt, og spiser derfor ikke gulerøtter!

:sarkasme:

Men det er helt sant det med artikkelen altså!

• Liker 1
Gjest Purple Haze
Skrevet

De mest ihuga dyrevernerne vil mene at det er dyreplageri både for fisken og marken på kroken.

• Liker 3
Skrevet (endret)

Det er jo til en viss grad det ja, men det er allikevel bedre å fiske selv enn å kjøpe fisk i butikken. Når du fisker den selv kan du drepe den så snart du får den på land, men når fisk fanges i nett o.l. blir de liggende til å kveles - og det er dyreplageri.

Om fisk og smerte: http://www.dyrsretti...fiskens-smerte/

Endret av J.J.R
  • Liker 1
Skrevet

vi jakter jo og spiser dyr.?

Anonym poster: afdcf7f3c1b06074feece7e2c2f4d2de

Skrevet

Hvis vi sier at fisken er en av havets frukter, er det bare fruktplageri, og fisking er derfor ikke verre enn å plukke epler.

Skrevet

Jeg håper de ikke gjør det, og velger å tro på vetrinær kompis som insisterte på at de ikke kjenner smerter i munnen hverfall... Om det er sant eller ei vet jeg ikke, men greit å tro på hverfall.

Edithhh. Du derper vel fisken i det du tar den på land!?!

Forskningen gikk ut på at fisk ble påført smerte når den nærmet seg et bestemt område i akvariet med strøm og nål, etter å ha blitt utsatt for ubehaget nektet den å oppholde seg på det samme området igjen. Og ville da tro at fisk har mange følelsesensorer rundt munnen for å føle seg frem til mat.

Tok alltid livet av fisken med en gang jeg fisket den opp, men utrolig mange som lar de ligge å sprelle til de dør av seg selv.

• Liker 1
Skrevet

Dyreplageri? Vi er rovdyr, vi dreper andre dyr (og fisk) for å få sunn mat.

Skrevet

Jeg er ikke noe spesialist på fiskers nervesystem, men tror ikke strøm og en krok påvirker nerver på samme måten... Kan hende strømmen bare får sanseorganene til fisker til å gå haywire, vet ikke jeg....

Velger å tro på kameraten min, siden det er mye greiere for både meg og fisken :)

Skrevet

De mest ihuga dyrevernerne vil mene at det er dyreplageri både for fisken og marken på kroken.

Legg merke til at jeg skriver plageri og ikke dyremishandling. Det er jo klart at man plager fisken med å dra den etter kjeften etter båter etc. Hadde du sagt det samme om fisken var i stand til skrike om den ble påført smerte? Er jeger selv så går nok ikke under betegnelsen "ihuga dyreverner", men synes det er utrolig synd at det ordet kun blir brukt til å nedverdige/latterligjøre viktigheten av god dyrevelferd, om det så er en fisk eller en søt selunge.

• Liker 3
Skrevet

Har tenkt på dette en del ganger de siste årene. Forskning med strøm har påvist at fisk er i stand til å føle smerte og ubehag, vil ikke da det å bli dratt i en krok i kjeften og opp på land der den sakte kveles bli kvalisert som dyreplageri?

Hva mener dere?

Kan du forklare hva du mener med "smerte og ubehag"?

Finnes det forskning som tyder på at fisk har noen form for bevissthet eller opplevelse?

Kan man egentlig plage noe som i praksis er en svømmende munn?

Skrevet

Når man drar opp fisken etter kjeften med en krok, ser man jo at de spreller og prøver å komme seg vekk. Om det er pga. av at de føler smerte, eller om det er noe annet vet jeg ikke, men syns det ser brutalt ut ja.

Men jeg spiser fisk. Kjøper ikke i lokalbutikken, men kjøper hos fiskere i lokalmiljøet og får hos familiemedlemmer. Syns derimot ikke noe om såkalt fiske-for-så-å-slippe-fisken-ut-igjen-fisking.

Der er jeg på linje. Å fiske og slippe ut, er å leke med maten. Når det gjelder ville dyr som mat, så syns jeg man skal drepe dem som man vil ete, og la de andre være i fred. Det er noe perverst med å hale en fisk opp av vannet, se på den, og kaste den uti. Hva faen ER det?

• Liker 3
Gjest Snoken-
Skrevet (endret)

Når jeg fisker, fisker jeg i ferskvann. Jeg brekker nakken på den før den rekker å bli kvalt. Uansett er mennesket en jeger. Som alle andre predatorer er det naturlig for oss å drepe andre dyr for å overleve. Har du katter oppfordrer du til dyreplageri, da katter mer en gjerne leker med maten sin. Vil det ikke være hyklersk å være vegetarianer av etiske årsaker, om du har en katt som er en predator?

Skulle man virkelig ha brydd seg, hadde man kuttet ut meieriprodukter, egg, grønnsaker og all kjøtt. Da jordbruk er skadelig for miljøet, og dyrehold er dyreplageri. Så om man skal være fanatisk ville det beste å ha levd av insekter da det er næringsrikt og miljøvennlig. Man ville ha gått med klær av hamp eller fra fretex, for å unngå barnearbeid og forurensing. Man ville ha et lite antall med klær osv. ikke 20+ par sko som enkelte på KG har eller apple produkter. Da materialisme og appleprodukter er lite miljøvennlig eller etisk.

EDIT: Jeg skrev ikke for å provosere vegetarianere. Det selvfølgelig bedre at dere dropper kjøtt osv, enn ikke å gjøre noe i det hele tatt. Jeg respekterer selvfølgelige livssynet deres. Hvis du er skinnhellig derimot, ja da burde du kanskje revurdere holdningene dine.

Endret av Snoken-
Skrevet

Der er jeg på linje. Å fiske og slippe ut, er å leke med maten. Når det gjelder ville dyr som mat, så syns jeg man skal drepe dem som man vil ete, og la de andre være i fred. Det er noe perverst med å hale en fisk opp av vannet, se på den, og kaste den uti. Hva faen ER det?

Jepp jepp. Har aldri skjønt konseptet. Reagerte til og med på det når jeg bare var unge, og så på fisking på TV. Trenger ikke være gammel for å skjønne at det er noe galt med det.

Gjest Eugene Onegin
Skrevet

Jeg er ganske sikker på at fisker føler smerte.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...