AnonymBruker Skrevet 30. januar 2013 #1 Skrevet 30. januar 2013 Slet før med tung depresjon, gikk på anti depressive, dopet meg og prøvde å ta selvmord. Klarte å ta meg sammen på egen hånd, og har i 7-8 år vært helt frisk (litt tungsinn til tider, men langt fra deprimert) Nå derimot merker jeg alle fare tegnene igjen... Apatisk som fy, sover halve døgnet minst, vil ikke lenger møte venner, samme gamle tanker om hvorfor jeg egentlig gidder det her. Det jeg lurer på er om noen kan gi meg noe tips til hvordan jeg skal ta meg sammen? Klarte det sist, men nå er jeg for apatisk til å klare det helt selv. Alle tips taes imot med takk :-) Anonym poster: 5c3695e7bb87f0e45768edcfc24d28fd
Steinar40 Skrevet 30. januar 2013 #2 Skrevet 30. januar 2013 Dette er en tung årstid og det blir lettere når våren nærmer seg. Men ellers er nok å prøve å konsentrere seg på noen som interesserer, og å hold seg i litt fysisk aktivitet.
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2013 #3 Skrevet 30. januar 2013 Sett på vekkeklokka, stå opp når denne ringer. Ta en dusj og spis frokost før du går deg en tur. Selv om dette nå kan virke totalt meningsløst, er det dette som funker. Tenk minst 3 positive tanker hver kveld når hodet treffer puta. Tanker om hva du liker, er takknemlig for, har lyst til å oppleve. Du trenger ikke komme ned i svarteste helvete igjen selv om det virker slik nå, du kom deg ut av den forrige depresjonen ved egen hjelp, for en innsats! Du har lært mye om kommet mye lenger siden da, så dette klarer du! Anonym poster: c9bbde44cf0a8bf8fe125b61d6716709 2
MarieC Skrevet 30. januar 2013 #4 Skrevet 30. januar 2013 Høres ut som om du ikke bare bør ta deg sammen og klare dette alene. Du kan gå til en lege og be om henvisning til psykolog, jeg kan anbefale kognitiv terapi. Eller ring Mental Helse hjelpetelefon, du kan finne telefonnnummer på nett. De har også en e-post tjeneste der du kan skrive e-post, og få svar fra noen som vet mye om depresjon og angst. Det viktigste: Ta vare på deg selv, ikke vær redd for å be om hjelp, livet blir etter min erfaring bra igjen etter depresjon.
Gjest Gjest Skrevet 30. januar 2013 #5 Skrevet 30. januar 2013 Jeg synes trening hjelper. Setter meg mål og utfordrer meg selv,,flytter fokuset over fra tomhet til mestring.
Gjest Gjest Skrevet 30. januar 2013 #6 Skrevet 30. januar 2013 Syns det er vsnvittig mange overfladiske tips her inne. Virker knapt som omfolk vet hva tung depresjon er. Når man er slik greier man ikke stå opp, man geier ikke nødvendigvis teening,man greier ikke snu tankemønster med et knips. Det er derfro det ER et problem, fordi msn ikke greier de tingene man vanligvis greier og orker. Til ts: jeg har det også slik som deg. Og jeg sier det bare(og du vet det vel selv også) FÅ HJELP! Jeg tenkte alltid at jeg skulle greie å komme meg opp på egenhånd men gang på gang så gikk jeg i klisteret og ventet alt for lenge. Som resulterte i sykemeldinger, innleggelser og lang tid på å komme meg igjen. Nå tar jeg signalene raskt og får hjelp raskt nok så skadeomfanget er minimalt og jeg fungerer greit men jeg er alltid obs når signalene kommer. Det virker dom om du er bevisst på dette selv men vet det er vanskelig å gjøre noe med. Lykke til videre
Steinar40 Skrevet 30. januar 2013 #7 Skrevet 30. januar 2013 Syns det er vsnvittig mange overfladiske tips her inne. Virker knapt som omfolk vet hva tung depresjon er. Når man er slik greier man ikke stå opp, man geier ikke nødvendigvis teening,man greier ikke snu tankemønster med et knips. Det er derfro det ER et problem, fordi msn ikke greier de tingene man vanligvis greier og orker. Til ts: jeg har det også slik som deg. Og jeg sier det bare(og du vet det vel selv også) FÅ HJELP! Jeg tenkte alltid at jeg skulle greie å komme meg opp på egenhånd men gang på gang så gikk jeg i klisteret og ventet alt for lenge. Som resulterte i sykemeldinger, innleggelser og lang tid på å komme meg igjen. Nå tar jeg signalene raskt og får hjelp raskt nok så skadeomfanget er minimalt og jeg fungerer greit men jeg er alltid obs når signalene kommer. Det virker dom om du er bevisst på dette selv men vet det er vanskelig å gjøre noe med. Lykke til videre Du bør kanskje fortelle TS hva du mener med å få hjelp i praksis? 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2013 #8 Skrevet 30. januar 2013 Gå til psykolog/psykiater/lege, det er det jeg gjør og det var vel det du gjorde forrige gang. Jeg klarer ikke dette på egenhånd, og selv om du klarer det så er det nok bedre å gå noen timer for mye til en psykolog enn for få. Anonym poster: e3b356dab4cf91a33df61571ccffced2
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2013 #9 Skrevet 30. januar 2013 Tusen takk for svar! Jeg tenker kanskje jeg bør gå til psykolog ja, men flere ting som holder meg tilbake. Sist gang klarte jeg det selv, og vil liksom gjøre det nå også. Redd for at å snakke om det kan gjøre meg for selvmedlidende også. Samtidig, kanskje det er noen ting jeg ikke har bearbeidet, vært litt for sta og vil klare det på egenhånd kanskje. Anonym poster: 9808a1c6dad910bc0292f560fe9668cc
Gjest LineaAlba Skrevet 30. januar 2013 #10 Skrevet 30. januar 2013 Tusen takk for svar! Jeg tenker kanskje jeg bør gå til psykolog ja, men flere ting som holder meg tilbake. Sist gang klarte jeg det selv, og vil liksom gjøre det nå også. Redd for at å snakke om det kan gjøre meg for selvmedlidende også. Samtidig, kanskje det er noen ting jeg ikke har bearbeidet, vært litt for sta og vil klare det på egenhånd kanskje. Anonym poster: 9808a1c6dad910bc0292f560fe9668cc Svelg denne stoltheten din, det kan hende du graver din egen grav på denne måten. Det beste er å gå før det blir for ille igjen. Det er kjempebra at du kjenner igjen faresignalene, og da må du være preventiv og ta tak i det med legen din før det baller på seg. Hvorfor ta sjansen? 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2013 #11 Skrevet 30. januar 2013 Tusen takk for svar! Jeg tenker kanskje jeg bør gå til psykolog ja, men flere ting som holder meg tilbake. Sist gang klarte jeg det selv, og vil liksom gjøre det nå også. Redd for at å snakke om det kan gjøre meg for selvmedlidende også. Samtidig, kanskje det er noen ting jeg ikke har bearbeidet, vært litt for sta og vil klare det på egenhånd kanskje. Anonym poster: 9808a1c6dad910bc0292f560fe9668cc Klarte du ting alene forrige gang? antidepresivene fikk du vel av psykiater? Og hvor bra gikk det egentlig når du prøvde å begå selvmord? Ikke meningen å ta deg, men bare redd for at du ikke skal gå tilpsykolog pga stahet. Anonym poster: e3b356dab4cf91a33df61571ccffced2 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2013 #12 Skrevet 30. januar 2013 Veldig sant, men... Jeg husker de følelsene om tankene jeg bar før så godt, og det er så vondt å tenke på. Ved å snakke om det er jeg redd jeg går tilbake dit, unødvendig. At følelsene og tankene kommer til å bli sterke, selv om mye av det vil være fortid, at jeg ikke kommer til å klare å skille de. Vet ikke om dette høres logisk ut, mye tanker nå. Anonym poster: 9808a1c6dad910bc0292f560fe9668cc
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2013 #13 Skrevet 31. januar 2013 Jeg synes du bør komme deg til fastlegen og få resept på antidepressiva så snart som mulig. Ikke finn deg i å vente på time i tre uker, be om hastetime. Når du har hatt dyp depresjon før, vet du jo at jo lenger ned i myra du synker, jo vanseligere er det å komme seg opp. Det er ingen skam å prøve lykkepiller for å komme seg over kneika. Anonym poster: 7ccda0783a45737b55586bf41c871fdc
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2013 #14 Skrevet 31. januar 2013 Det er veldig bra at du oppfatter faresignalene og vil gjøre noe med det. Forstår at man helst vil klare seg selv, men for guds skyld, hadde du sagt det samme om du fikk kreft? Vi må huske på at depresjon er en sykdom og at den skal behandles av lege. Din første oppgave er å ta det steget å spørre om hjelp! Og nei, det er ikke slik at legen gjør all jobben. Det er det du som gjør til syvende og sist!!! Men det er viktig at du får rådene/legemidlene/oppfølgingen du trenger for å klare å gjøre en best mulig jobb selv. Så dra til legen, be om antidepressiva om det fungerte bra sist, og skaff en henvisning til psykolog! Anonym poster: 5a6a235b9d330df2018d6711818073c9 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå