nojac Skrevet 1. februar 2013 #21 Del Skrevet 1. februar 2013 (endret) " siden skattetaten bevisst utsteder skattekort som tar sikte på at folk skal få penger igjen på skatten, noe staten tjener på. " Min erfaring er at skattekortene er lagt opp slik at det stemmer sånn noenlunde. Men det er jo mer populært å få noen tusen igjen på skatten enn å få restsskatt..... Hvor mye må du lyve for å få en rentegevinst du synes er verd det? Og hvordan skulle systemet være for at det var "rettferdig" i dine øyne? En høyere rente ville lokke luringer som deg til å betale inn for mye rett før fristen for forskuddstrekk... Til det å ha formue på høyrente i stedet for å spekulere i aksjer: Mange har brent seg på prosjekter som lovet gull og grønne skoger. Vi foretrekker en sikker avkastning på nivå med de beste høyrentekonti framfor spekulasjoner som alltid gir forvalterne store gevinster, men et usikkert resultat for småsparerne. Og det er ikke enkelt for amatører å slå de profesjonelle... Men nå er vi lang vekke fra temaet i denne tråden. Svaret på det opprinnelige spørsmålet er : Topprente er best fram til mars. Etter det må vi vente og se. Foreløpig kan det se ut som at sparesmart kan ta ledelsen da.... Endret 1. februar 2013 av nojac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2013 #22 Del Skrevet 1. februar 2013 Min erfaring er at skattekortene er lagt opp slik at det stemmer sånn noenlunde. Men det er jo mer populært å få noen tusen igjen på skatten enn å få restsskatt..... Det er ikke min erfaring. Jeg må oppgi en god del mindre formue/renteinntekt enn forventet for å få riktig skattetrekk. Legger man de samme tallene inn i skattekalkulatoren så får man et riktigere resultat. Så dette er nok helt bevisst. Og det kan de jo bare fortsette med, siden nordmenn flest jubler og feirer når de får sine egne penger i retur. Anonym poster: 1a53ca3a22ec1fc3942aecee4c35e7bf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leifern Skrevet 1. februar 2013 #23 Del Skrevet 1. februar 2013 (endret) Min erfaring er at skattekortene er lagt opp slik at det stemmer sånn noenlunde. Men det er jo mer populært å få noen tusen igjen på skatten enn å få restsskatt..... Og hvordan skulle systemet være for at det var "rettferdig" i dine øyne? En høyere rente ville lokke luringer som deg til å betale inn for mye rett før fristen for forskuddstrekk... TIl det første: Skattetrekket på skattekortet er beregnet slik at man forventer å få igjen penger i skatteoppgjøret, slik jeg skrev i sted. Jeg siterer en artikkel om saken: "Skattetrekket gjennom året er i realiteten allerede noe høyere enn det som er «riktig» trekk i forhold til din forventede inntekt, formue og fradrag." "Måten det gjøres på er at minstefradraget ikke regnes med fullt ut. Skatteetaten kutter rett og slett 12 prosent av minstefradraget ditt." Les ev. mer her: http://www.dinepenge...or-deg/20235863 Til det andre: Jeg synes dagens system er helt i orden, har ikke sagt at jeg mener det burde vært annerledes. Bare at om man skal ha et system hvor ingen kan "svindle" staten eller hvor staten ikke kan "svindle" folk, så bør renten regnes på en annen måte. Det er da bare å regne en rente fra 1. juli året før til det tidspunktet man betaler eller får penger tilbake, som tilsvarer normal høyrentekonto. Og slik at man må betale renter uansett, ikke null rente om man betaler innen 31. mai som nå. Kanskje litt på siden av tema, ja, så velger å droppe det med hvor mye jeg velger å "lyve", samt diskusjon om hvordan best forvalte penger langsiktig. Endret 1. februar 2013 av Leifern Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nojac Skrevet 1. februar 2013 #24 Del Skrevet 1. februar 2013 (endret) . Legger man de samme tallene inn i skattekalkulatoren så får man et riktigere resultat. Så dette er nok helt bevisst. Anonym poster: 1a53ca3a22ec1fc3942aecee4c35e7bf Dette blir for smått for meg. Bare pass på at du tar hensyn til at tabellene er konstruert med 1 1/2 måned uten skattetrekk. Men dere har jo rett: "ved utskriving av skattekortet legges det inn en buffer for å unngå at mindre endringer i dine fradrag skal resultere i restskatt." På bakgrunn av at folk flest har stor motvilje mot restskatt ser jeg på dette som en fornuftig tilpasning, ikke som et ran fra myndighetenes side. Uansett: Hvis du ikke har noen hundre tusen til overs er sannsynligvis hele denne tråden uten interesse.,,,, Endret 1. februar 2013 av nojac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leifern Skrevet 1. februar 2013 #25 Del Skrevet 1. februar 2013 (endret) Det er ikke min erfaring. Jeg må oppgi en god del mindre formue/renteinntekt enn forventet for å få riktig skattetrekk. Legger man de samme tallene inn i skattekalkulatoren så får man et riktigere resultat. Så dette er nok helt bevisst. Og det kan de jo bare fortsette med, siden nordmenn flest jubler og feirer når de får sine egne penger i retur. Du har helt rett, som jeg skriver over ser de bort fra deler av minstefradraget. "For lønnsmottakere innebærer dette at minstefradraget reduseres med mellom 3816 kroner og 9018 kroner avhengig av forventet lønnsinntekt." Staten tvangssparer altså i størrelsesorden 5000 kr for en ordinær skatteyter, og "svindler" folket for store penger når vi summerer over hele befolkningen. Men ikke så mye per person, da. Endret 1. februar 2013 av Leifern Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2013 #26 Del Skrevet 1. februar 2013 Dette blir for smått for meg. Bare pass på at du tar hensyn til at tabellene er konstruert med 1 1/2 måned uten skattetrekk. Skattekalkulatoren regner ut skatten for hele året. Og den regner mye riktigere enn det som legges til grunn på skattekortet. Som Leifern sier så trekker de bevisst for mye skatt om man oppgir riktige opplysninger. Da må det også være stuerent å oppgi litt mindre enn forventet så man i hvert fall slipper å spare i skatt til elendig rente. Anonym poster: 1a53ca3a22ec1fc3942aecee4c35e7bf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nojac Skrevet 1. februar 2013 #27 Del Skrevet 1. februar 2013 . Da må det også være stuerent å oppgi litt mindre enn forventet så man i hvert fall slipper å spare i skatt til elendig rente. Absolutt. Leiferns poeng var at "man skaffer seg altfor lite forskuddstrekk på skatten, og innbetale det man mangler 31. mai året etter." Det er noe helt annet, .og det var DET jeg reagerte på Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå