Gå til innhold

Nytt kjøkken- Hva skal jeg velge?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg har kjøpt nytt hus som ikke er ferdig ennå og får derfor mulighet til å bestemme kjøkkeninnredning selv. Jeg synes faktisk at dette er utrolig vankelig. Ønsker meg jo et kjøkken som jeg ikke blir altfor fort lei av og fort blir håpløst umoderne. jeg tenker da i første hånd på om det skal være bjørk, eik, furu, malt osv. Det finnes jo så utrolig mye å velge mellom. Det vil jo selvfølgelig være et prisspørsmål også, men i første hånd får jeg bare finne noe som jeg vil bli fornøyd med. Hvordan er deres drømmekjøkken? Hva angrer/angrer dere ikke på? Jeg håper på en del innspill fra dere som kan hjelpe meg videre i beslutningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

* Ekstra brede skuffer er et must.

* Overskap helt opp til taket med mindre du har planer om å ha pynteting på utstilling + tørke støv der oppe.

* Oppvaskmaskin el. komfyr i hjørnet (synes slike hjørneskap - ofte med roterende hylle er så upraktisk - ting forsvinner langt inn likevel).

* Skap med hylle til kjøkkenmaskinen som kan svinges ut og som er sterkt nok til å tåle kjøkkenmaskinen i full gang med å elte en trippel brøddeig (med mindre du har en kjøkkenmaskin som tåler dagens lys - f.eks. en Kitchen Aid *sukk*).

* Ikke "innbygget" skjærefjøl. *stønn*

* Ikke hyller til vin (vin skal *ikke* lagres ved romtemperatur som er vanlig i dag - vin skal lagres ved stabil og lavere temperatur - max. 12-13 grader) - typisk fjollete & misforstått innredningsdetalj.

* Avtrekksvifte over komfyr er finest når den er integrert i overskape slik at det bare blir en underlist av overskapet som dras ut. (Aller fines er likevel avtrekkslist i forlengelsen av komfyren - dvs. ikke en hette som henger over komfyren. *sikle*)

* Ikke-profilerte dører - profiler samler *mye* støv.

* Ønsker du glassdører på noen av skapdørene - husk at lys som er vanlig inni slike skap avslører skittent glass - da ville jeg heller valgt frostet glass.

* Hvis du skal ha høyskap for tørrvarer anbefaler jeg dører hvor hyllene følger med ut når du drar ut døren - mye enklere å holde oversikten!

...det var det jeg kom på sånn i farten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg har lys eikekjøkken....med fassettslipte glass...noe jeg definitivt ikke hadde valgt selv, men synes den er for dyr til å byttes ut...og den feiler forsåvidt ikke noe da... :-?

MEN hadde jeg bygd hus hadde jeg uten tvil valgt en kremfarget "bondekjøkken"..."Herregård" fra Drømmekjøkken...

http://www.drommekjokkenet.no/Websites/Bal...onments_4_pres3

....den er nydelig, klassisk og tidløs....ikke et "motekjøkken"....MEN den er dyr!!, men det finnes lignende varianter som er billigere, men som vel og merke ikke har alle detaljene som Herregård har, men veldig lekre for det... :wink: :-)

I tillegg synes jeg kjøpmannsskuffene er et must!!

God benkeplass til baking etc...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg er gjest over.....ville også selvfølgelig som Verona sier ha skaper helt til taket (det har jeg ikke i dag)...... :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting: Det er veldig vanlig med halogenbelysning under underskapene. Det kan være dumt om det sitter belysning rett under det skapet hvor du har de tunge tingene (f.eks. askjetter) ettersom "risting" i skroget gjør at pærene ryker mye oftere enn de ellers ville gjort. (Halogenpærer er dyre.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville valgt noe tidløst og enkelt.

Dessuten ville jeg valgt stekeovn og microbølgeovn i høyskap. Det er så mye bedre å se rett inn i stekeovnen enn å måtte bøye seg ned.

Jeg ville også valgt et materiale som tåler varme rundt koketoppen. Vi har fliser og trives godt med det.

Utnytt plassen mellom benk og overskap med hyller og kroker.

Legg opp nok stikk-kontakter under overskapene.

Kjøp praktisk innredning til skuffer og skap, slik at alt helder seg på plass.

Om du kan, så velg en kjøkkenkran med slange, slik at du kan dra den ut og fylle i bøtta f.eks. Kjempepraktisk.

Jeg ville nok velgt et IKEA-kjøkken.

Det er billigere, har mange muligheter og er lett å fornye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville valgt noe tidløst og enkelt.

Dessuten ville jeg valgt stekeovn og microbølgeovn i høyskap. Det er så mye bedre å se rett inn i stekeovnen enn å måtte bøye seg ned.

Utrolig viktig poeng! Nå som koketoppen har blitt løsrevet fra stekeovnen så er svært unødvendig av de på død og liv skal stå over hverandre!

Skal du kjøpe ny stekeovn så kan jeg anbefale slike hvor brettene følger med døren ut. Skal du kjøpe ny koketopp så kan jeg anbefale induksjonstopp. Pass uansett på at knappene for å stille inn styrken på koketoppen er innfelt og ikke stikker ut. Hvis de stikker ut kan jeg fortelle at det samler seg utrolig mye skit rund-omkring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har venlig keramisk topp, men ingen knotter som stikker ut.

Vi trykker bare på et slags display som sitter på selve koketoppen.

Superkjekt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal også ha nytt kjøkken, mest sannsynlig IKEA eik glatt front og noen frostede vitrineskap. Vi har planer om å bygge inn kjøleskapet, selv om vi mister 60 l med kjøl/frys i forhold til et vanlig kjøleskap i samme høyde, men vi synes det er penest. Vi kommer til å ha stekeovn i høyskap og over i et skap kommer vi til å ha mikrobølgeovnen som er mindre pen å se på. Ellers har vi virkelig prioritert dype skuffer i benkeskapene og skap helt opp til takene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Er det bestemt hvilken kjøkkenlevrandør du må bruke.?Da kan du dra til dem, gi de mål på kjøkkenet ditt og be de tegne opp et forslag. Det gjøres gratis. Da får du sikkert mange gode råd.

Kan du selv velge hvem som skal levere kjøkkenet ditt så dra til flere forskjellige så de får flere forslag. Det er garantert verdt den tiden det tar.

Det er også verdt å legge litt penger på det med tanke på verdien av boligen.

Og for all del. Unngå sånne dype underskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hva mener du med dype underskap...nysgjerrig bare..underskapene er jo som oftest dypere enn overskapene.... :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med dype underskap...nysgjerrig bare..underskapene er jo som oftest dypere enn overskapene.... :-?

Mener at det skal være litt høyde på skuffene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenkte på de 'vanlige' underskapene med hyller. Hvor man omtrent må ta ut det som står foran for å få ut det bak. Eller så faller alt foran fordi man velter det når man strekker inn armer.

Har man underskap så velg uttrekkbare hyller. Eller aller aller best: Skuffer! Pass da på at de kan dras helt ut. Skuffer gir mye bedre utnyttelse av plassen. Sokkelskuffer er også snart.

Kjøkkenet så veldig fint ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...