minniepus Skrevet 17. mars 2004 #21 Del Skrevet 17. mars 2004 Jeg var i et bryllup i fjor, hvor toastmasteren leste talen fra mora til brudgommen. Det funker også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isiselin Skrevet 17. mars 2004 #22 Del Skrevet 17. mars 2004 Som også andre har sagt; en må for all del ikke tvinge noen til å holde en tale. Da blir det ikke en hyggelig opplevelse; verken for stakkaren som holder talen eller for de som hører på og vet at taleren mest av alt ønsker seg langt bort. Bryllupsdagen skal jo være en lykkelig dag; ikke bare for brudeparet, men for alle involverte... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pip Skrevet 17. mars 2004 #23 Del Skrevet 17. mars 2004 Då me skulle gifte oss, var me klare på å seie frå ganske tidleg at me IKKJE ville ha talar frå folk som ikkje hadde LYSST til å tale. Det tok dei fleste hensyn til - og det vart mykje koselegare ved middagsbordet enn ie in del bryllaup eg har vore i, der mange er nervøse og anspente. Er dessutan ikkje noko kjekt synst eg å sitje og høyre på ein tale frå ein som heilt tydeleg ikkje trivst med å tale, og er flau, nervøs og utilpass. Min pappa talte ikkje, heller ikkje mamma. Men dei hadde laga ein kjempefin song. Far til mannen talte - sjølv om han grudde seg fælt - fordi han følte han måtte, sidan han hadde talt i den andre sonen sitt bryllaup... Fin tale altså, men han måtte på ingen måte! Forlovarane våre talte òg (svært uhøgtidelege, artige talar), eg sa nokre få ord, og brudgommen sin tale var jo høgdepunktet. Skjønar verkeleg ikkje at de ville vorte flaue eller lei dykk om far/mor ikkje ville tale. De kjenner vel foreldra dykkar - eg var i alle fall glad for at mamma og pappa bestemte seg for å ikkje gjere det, fordi eg visste at dei då slappa mykje betre av heile dagen, og det betydde MYKJE meir for meg at dei hadde ein fin dag, enn at eg skulle få ein tale til... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 17. mars 2004 #24 Del Skrevet 17. mars 2004 Men Pip: Når mine foreldre holder tale i hytt og pine ellers er det vel ikke så rart om jeg ville blit lei meg om de ikke gjorde det i mitt bryllup? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pip Skrevet 17. mars 2004 #25 Del Skrevet 17. mars 2004 Heilt klart Poirot! Men ho som skreiv hovudinnlegget sa jo ganske klart at foreldra/familien hennar aldri talte. Det gjer aldri min heller. Difor altså. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Lene* Skrevet 18. mars 2004 #26 Del Skrevet 18. mars 2004 I vårt tilfelle, kommer ikke brudgommens far til å holde tale. Dette respekterer vi selvfølgelig helt og holdent! Jeg skal holde tale til brudgommen "istedet" Vet nemlig at i min famile er man taletrengte, mens det er motsatt i hans! Blir kun tale fra forloveren til min tilkommende. Dette syns jeg var litt trist, dermed bestemte jeg meg for å tale! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 18. mars 2004 #27 Del Skrevet 18. mars 2004 Min forlover har skrevet sang til meg fordi hun ville bidra men ikke hadde lyst til å holde tale. Jeg fikk høre sangen igår, den er kjempefin!!! Gleder meg til den blir helt ferdig, skal kooose meg! Eller skal antakelig både mamma og pappa holde tale, ingen av dem er spesielt flinke til å tie stille... Mammaen til min kjære er det umulig å korke igjen, og dessuten skal sikkert min manns forlover holde tale, selvom jeg vet at han gruer seg.... Min manns søster har skrevet sang (som jeg også har hørt) og så tipper jeg at en av tantene mine vil si noe. Men alle som en har fått beskjed om at vil ikke ha noen plikttaler, alt skal skje på frivillg basis. Hadde noen forsøkt å tvinge meg til å holde tale tror jeg at jeg hadde fått sammenbrudd av presset..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Monimos Skrevet 18. mars 2004 #28 Del Skrevet 18. mars 2004 Vi har ikke lagt opp til taler i vårt bryllup, men vil noen av foreldrene våre si noen ord under middagen så er det jo bare hyggelig. Men som sagt, det er ikke noe press, og vi har ikke nevnt taler med et ord til våre nærmeste. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hildab Skrevet 18. mars 2004 #29 Del Skrevet 18. mars 2004 Jeg må bare få takke for alle synspunkter. Det virker som om de fleste går for den innstillingen at man ikke kan tvinge noen. Men å få noen til å få lyst da? Aner ikke jeg... Men må vel bare akseptere at folk er forskjellige. Skjønner at jeg ikke kan tvinge noen. Men det var greitt å få bekrfetet uansett, at jeg ikke er den eneste som har en familie med tale-angst... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nessi Skrevet 18. mars 2004 #30 Del Skrevet 18. mars 2004 Min forlover har skrevet sang til meg fordi hun ville bidra men ikke hadde lyst til å holde tale. Jeg fikk høre sangen igår' date=' den er kjempefin!!! ..[/quote'] Har du hørt den alt?? Da hadde hele poenget med sangen forsvunnet for meg. Jeg vil at det som sies til meg på min bryllupsdag, skal sies den dagen, og jeg vil ikke høre/lese det før. Derfor har vi også gitt ansvaret for taler og sanger til toastmaster og ei venninne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Lene* Skrevet 18. mars 2004 #31 Del Skrevet 18. mars 2004 enig med du, og gjort det samme! Alle henvendelser til toasmaster! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
monja Skrevet 18. mars 2004 #32 Del Skrevet 18. mars 2004 Pappa'n min ville ikke holde tale, og det ble veldig feil å tvinge han til det. Istedet var jeg så heldig at mamma sa noen velvalgte ord. En av mine forlovere holt tale, men ikke den andre fordi hun ikke liker å snakke foran masse folk. I tillegg hadde to av mine venner skrevet sang til meg - som jeg ikke visste om - og det ble høydepunktet på mange måter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vendelin Skrevet 18. mars 2004 #33 Del Skrevet 18. mars 2004 Ingen kan bli tvunget til å holde tale og det er ikke lov etter min mening og bli sur eller grinete om noen ikke vil. :-x Men synes det er årlight at de som tradisjonelt "skal" holde tale heller lager en sang eller skriver et eget brev til brudeparet! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Holly Hobbie Skrevet 18. mars 2004 #34 Del Skrevet 18. mars 2004 Jeg synes det er paa plass at brudens far taler - hvertfall hvis det er andre som holder tale ogsaa. Jeg hadde ikke blitt sur hvis min far ikke ville holde tale, men ganske lei meg. Jeg vet at min far skal holde tale, han er en god taler og vant til aa snakke i forsamlinger, gammel politiker som han er. Jeg ville ikke tvunget ham eller slaatt meg vrang om han ikke ville si noe, men blitt ganske forundret. Hadde han vaert av den forsagte typen, hadde jeg jo forstaatt...men raadfort meg med et annet voksent menneske som kunne vaert substitutt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vendelin Skrevet 18. mars 2004 #35 Del Skrevet 18. mars 2004 Jeg vet at pappa kommer til å holde tale, men hadde aldri forlangt det. Det å holde tale ligger ikke for alle og det må man respektere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
viwi Skrevet 18. mars 2004 #36 Del Skrevet 18. mars 2004 Min far har "taleskrekk" og grudde seg ihjel i månedsvis. Det var sånn at han lenge gikk og grubla på det og til slutt så spurte han meg forsiktig om jeg ble fornærma om han ikke holdt tale. Da måtte jeg bare gi han en god klem og si at selvsagt ikke. For meg så var det viktigst at han skulle kose seg den dagen han også. At han ikke holdt tale gjorde ikke dagen mindre fin. Det at han fulgte meg opp kirkegulvet var for oss det mest rørende og spesielle. Jeg visste at han ikke var noe mindre glad i meg selv om han ikke holdt tale. Jeg syns at det ikke må være tvang- la han gjøre det frivillig. Ellers vil han rett og slett grue seg til en dag som han egentlig skal glede seg til. Hvorfor skal vi som bruder kreve noe av våre fedre- syns ikke det hører hjemme å "tvinge" gjennom noe bare fordi vi skal ha vår perfekte dag Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå