Gå til innhold

Hva kan jeg bruke svinfilet til?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Skrållan - ikke innlogget

Har et diiigert stykke svinefilet hjemme (ikke sånn lekker filet man helsteker, men en...diger klump kjøtt om dere skjønner!)

Blir nok til to-tre middager for oss to der hjemme, men ble plutselig blank i forhold til HVA jeg skal lage av den?

En del ender opp i en wok i alle fall, men så da...? Ikke veeeldig glad i Uncle Ben's sauser som kanskje er typisk svinebiff-tilbehør....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Myumi

Stek den på samme måte som oksestek eller dyrestek, marinert i ovnen med termometer- det smaker helt herlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

av og til kjøper jeg store stykker med svineflatbiff på tilbud. den skjærer jeg i 1/2-1 cm tykke skiver på tvers av fiberretningen. De små og stygge skivene blir wok, mens resten av skivene pakker jeg inn i porsjonspakker og fryser. Slike skiver bruker jeg til mye rart. favoritten er å banke de flate og fylle de med gode ting (sopp, urter, ost, bacon), panere de i hvetemel-egg-griljemel og steke i panne. Kjempelett og nydelig til stekte potetbåter/ris/pasta og grønnsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom dere er glad i taco kan du dele kjøttet i terninger og steke det.

Jeg pleier å steke kjøttet sammen med minimais, paprika, løk og bønneskudd, så blander jeg inn taco-krydderposen og lar det stå og surre litt.

Vi spiser det med tortillalomper eller pitabrød, salat, ost, salsasaus og rømme (evt. andre godsaker).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stek den i pene stykker og lag fløtesaus til!

Poteter/ris og kokte babygulrøtter/rosenkål er godt til også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

* Del svinefileten (eller et stykke av den) nesten gjennom på langs. Fyll med kremost og gjerne friske urter. Klem igjen og surr baconskiver rundt. Grill eller stek 12-15 minutter, snu ofte. Blåmuggost og hakket løk er også godt fyll.

Svinefilet i eplesaus (4 pers.)

4 svinefileter

2 epler, i tynne skiver

1 ss finhakket rosmarin

2 kopper tørr hvitvin

30 g smør

1 ss olje

1 kopp fløte

2 ss ripsgelé

1 ts maisenna

2 ts sitronsaft

Bland epler, rosmarin og vin i en kjele. Kok opp og la småkoke under lokk none minutter, til eplene er myke. Sil av og behold væsken. Fres kjøttet brunt i smør og olje, tilsett eplevæsken og kok opp. La småkoke under lokk 10 minutter. Ta kjøttet ut av pannen og rør inn fløte og ripsgelé. Rør in maisenna rørt ut i sitronsaft. La småkoke under omrøring til sausen tykner. Del kjøttet i skiver og legg tilbake i pannen, la varmes opp før servering.

Gryterett med svin (6 pers.)

900 g svinefilet

3 ss olivenolje

1,5 dl rødvin

2,5 ss soyasaus

salt/sitronpepper

1 stor purre i ringer

15 småløk

2 hvitløksbåter i tynne skiver

2 paprika i strimler

3 gulrøtter i tynne skiver

¾ pakke fryste grønne erter

1,5 dl rødvin

4 dl fløte

1-2 ss lys kraft

150 g revet ost

Skjær kjøttet i tynne skiver. Bland sammen olje, vin, soyasaus, salt og pepper og la kjøttet marinere i blandingen i minst 2 timer. Stek purre, småløk og hvitløk i skiver i smør uten at det blir brunt. Legg over i en gryte. Stek paprika og gulrotskiver noen minutter. Krydre med salt og pepper, og over i gryten. Sil marinaden fra kjøttet og hell den i gryten. Brun kjøttet noen minutter og legg det også i gryten. Visp ut av pannen med vin og hell i gryten. Rør inn fløte, kraft og ost. La koke over svak varme 15-20 minutter.

Kreolsk svin (4 pers.)

2 auberginer

grov havsalt

2 ss olivenolje

1 kg svinefilet, delt i 2 cm terninger

1 stor løk, i tynne skiver

2 knuste hvitløksfedd

en boks hermetiske, hakkede tomater (uten væsken)

1 finhakket grønn chili

½ ts salt

½ ts pepper

1,25 dl buljong

Skjær auberginene i 1 cm skiver. Legg på kjøkkenpapir og dryss på salt, legg kjøkkenpapir oppå. La stå 20 minutter og skyll dem under vann. Tørk og skjær i 1 cm terninger. Fres svinekjøttet brunt i olje og ta ut. Fres løk, hvitløk og aubergine 10 minutter. Tilsett kjøtt, tomater, chili, salt, pepper og buljong og la småkoke under lokk i 1 time, rør av og til. Server med ris og grønn salat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...