Gå til innhold

Effektive studieteknikker


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Eksamen nærmer seg med stormskritt, og jeg begynner å få panikk..ligger langt etter med lesinga, og selv om jeg ikke mangler motivasjon greier jeg ikke å få strukturert jobbinga! Problemet er at jeg gjennom 12 år på grunnskole/vgs er blitt kraftig bortskjemt og litt lat-jeg seilte igjennom skolen med toppkarakterer uten å gjøre noe for det! Men nå går jeg på universitetet, dette er alvor..og jeg får ikke lest! Sånn bortsett fra å kutte ut KG (bruker alt for mye tid på dette;), har noen tips til å effektivisere lesinga?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sett av tid fra da til da - og følg det. Bevilg deg en halvtimes lunsj og jobb målbevisst.

Gå på lesesal, bibliotek - ikke sitt hjemme der er det mye annet men kan gjøre (og i eksamenstid virker selv vinduspuss morsomt... :roll: )

Sett deg klare mål. F.eks en bestemt bok skal leses på en gitt tid.

Skriv - systematiser det du leser på ved å skrive ned notater du deretter kan lese mer på.

Studiesirkel - samle sammen andre og debatter problemstillinger fra stoffet. Det lærer du mye av!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke studieteknikker som virker varierer nok fra person til person, selv foretrekker jeg å lese hjemme. Orker bare ikke dra meg bort til universitetet å tvangslese når jeg fint kan gjøre det hjemme hvor jeg har PC og bøker og ellers alt jeg trenger, men ikke alle har disiplin til det da.

Tenk etter hvilken type eksamen du har, er det en åtte timers essay-oppgave skal du kunne ganske mye om lite, det pleier derfor være et ganske begrenset antall temaer de kan spørre fra så det burde være enkelt for deg å plukke ut disse og så glemme strøkunnskap om ting du ikke kan bruke i slike store oppgaver. Del opp alt du skal lese og fordel det på de dagene du har, sett av 1-2 uker repetisjon før eksamen. Det er lettere å finne fram motivasjon til å lese om du vet at du bare skal lese 50 sider istedet for å sette deg ned og lese til du er lei.

Det som hjalp meg best var i tillegg å kjøpe hefter med eksamensoppgave-eksempler, og så jobbet jeg meg gjennom dem. Kjøp gjerne også et hefte med eksempler på andres besvarelser, der står også karakteren og du kan lese gjennom og se hva som gir gode og dårlige karakterer og det hjelper deg å se hvordan man best formulerer en eksamensbesvarelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løs oppgaver som har vært gitt til eksamen tidligere i ditt fag.

Ha en kollokvie hvor dere diskuterer fag (ta for dere bestemte kapitler eller oppgaver pr gang) - ikke koser dere i kantina!

Skriv sammendrag av artikler og kapitler du har lest - brukes både for å feste minnet og til repetisjon senere.

Sett deg på lesesalen for å lese selv når du er trøtt, uinspirert, ikke får konsentrert deg osv og tving deg selv igang. Lar du være å gå på jobb hvis du ikke orker en dag?!

Ta pauser hvor du spiser skikkelig mat, ikke kaffe og sjokkis/kaker, og går en tur i frisk luft. Tren noen ganger i uka.

Drikk vann på lesesalen.

Jeg savner faktisk studentlivet :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Virvel

I tillegg til det de andre her nevner: Skriv ned det aller viktigste eller ting du har problemer med å få inn i hodet, og heng opp disse lappene på steder du ser dem ofte, f.eks. på badet eller kjøleskapet. Hvis du leser en ting hver eneste gang du sitter på do i løpet av en uke, husker du det garantert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som flere nevner så er det inviduelt hvilke teknikker man trives med.

Det som fungerer best for meg er:

- å ta notater etterhvert som jeg leser

- skrive små sammendrag av kapittlene

- ha en ryddig leseplass med godt lys

- ta 10 minutters pauser hver time

- drikke nok vann

Godt kosthold i eksamensperioden er også alfa og omege. For mye sukker gjør deg slapp noen timer etter du har spist. Anbefales ikke!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest lekebøll

Jeg har veldig ukorrekte studievaner, men det funker for meg.

Før eksamen murer jeg meg inne, lesesalen funker ikke for meg. Ikke avtal noe sosialt - bare vær inne hos deg selv; sov, spis, les, finn på andre ting, gå deg en tur....

Jeg trenger PC og musikk.

Det beste for min del er å lese pensum på internett, men om ikke det er mulig, så skriver jeg sammendrag av kapitlene/temaene på PC.

Av og til kan jeg sitte i 1 time uten å gjøre noe, ande ganger bare 5 min. - men jeg trenger pause - ofte - for å gidde, dermed tar jeg meg pause når jeg vil.

Om jeg vasker vinduer eller leser en "morobok" innimellom pensum, det bryr jeg meg ikke om.

Jeg kommer igjennom pensum uansett, når jeg sitter hjemme og vet at jeg ikke skal ut.

Så - skriv sammendrag. Skriv det med en gang du har lest, og sett inn arkene systematisk i permer - som et oppslagsverk.

Skriv på en måte som DU skjønner.

Det er bedre å lese i korte perioder, men ofte, enn å "lese" i 4 timer uten å få med seg noe som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt omtrent samme studievaner som lekebøll ser det ut som... Har aldri i mitt liv vært på en lesesal, med unntak av fire eksamensdager som vi har blitt plasert på slike skumle steder...

Det er det å skrive som hjelper for meg. Jeg har alltid skrevet masse notater på alle forelesninger, og hjemme skrev jeg sammendrag av notatene, og notater fra bøkene, og sammendrag av bøkene osv, osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...