ablaze Skrevet 30. januar 2013 #21 Skrevet 30. januar 2013 (endret) Har ei jente på snart 15 år,mange av jentene i klassen hennes tar sol flere ganger i uka. Jeg er litt bestemt på dette i forhold til min datter,men jeg forstår godt att det er fristende,men er det ikke sånn at det er 18 års grense for og ta sol nå? Hva vil hende om noen kommer og tar en "kontroll"? Jeg tar sol selv våren og høsten så jeg er ikke en av de som er helt mot solarium,men så lenge det er en grense på dette vill jeg ikke at min datter skal benytte seg av dette. Hva mener dere? kk Jeg mener at du bør slutte å ta sol selv dersom du nekter din 15 år gamle datter å gjøre det. Det blir veldig dobbeltmoral hvis du selv fortsetter.. Det er ingen som dør av å ikke ta sol - heller folk som faktisk dør av å gjøre det!! Endret 30. januar 2013 av ablaze
Silfen Skrevet 30. januar 2013 #22 Skrevet 30. januar 2013 Er det dobbeltmoralsk å kjøre bil men ikke tillate femtenåringen å gjøre det? Jeg mener, ingen av 15-åringen har jo lov ... 1
ablaze Skrevet 30. januar 2013 #23 Skrevet 30. januar 2013 jeg synes det blir feil å sammenligne solarium og bilkjøring. Eneste grunnen til at en tar solarium er for å bli brun (!) og det fører til hudkreft og andre plager. Bilen er nødvendig (og en får ikke kreft av å kjøre den..)
Silfen Skrevet 30. januar 2013 #24 Skrevet 30. januar 2013 Kan gjerne sammenligne det med alkohol også. Hvorfor drikker vokse om ikke barna får?
ablaze Skrevet 30. januar 2013 #25 Skrevet 30. januar 2013 Ja det var en bedre sammenligning synes jeg. Vanskeligere å argumentere mot enn bilen.. Likevel mener jeg at hvis en kun ser på solarium så bør voksne kunne avstå hvis de skal nekte sine 15 år gamle døtre å bruke det. Men nå ser jeg ikke på solarium som noe en person er nødt å benytte for å leve i hverdagen (forsåvidt ikke alkohol heller, men det er en annen diskusjon..) Hvis en skal være veldig firkantet så kan en vel argumentere for at både alkohol og solarium er ok i små mengder, men at begge blir skadelige i store mengder. Nettopp derfor settes 18 års grense slik at folk må være voksne for å ta avgjørelsen på om de vil utsette seg for følgene.
Silfen Skrevet 30. januar 2013 #26 Skrevet 30. januar 2013 Firkantet? Det er du som påstår at voksne ikke kan gjøre ting dersom barn ikke får lov. Så vet ikke jeg hvem som er firkantet ...
ablaze Skrevet 30. januar 2013 #27 Skrevet 30. januar 2013 Ja jeg ser at det kan være firkantet i noen tilfeller. Og som du sier må voksne kunne kjøre bil uten å måtte la barna også få lov. Jeg synes en må se det an tilfelle for tilfelle. Når det kommer til denne tråden som gjelder solarium mener jeg at en voksen kan gå foran som et godt forbilde ved å ikke ta sol selv dersom hun nekter datteren å ta sol. Men jeg er enig med deg i at barn ikke skal få lov å gjøre alt voksne gjør..
Gjest Gjest Skrevet 31. januar 2013 #28 Skrevet 31. januar 2013 Om en butikk selger røyk eller alkohol til en under 18 kan de vel miste rettigheten til og selge disse varene? Kan de som eier solstudioene miste muligheten til og ha solsenger om dette skjer ? Er mere dette jeg er ute etter og vite,hjelper ikke og si at det ikke er lov folk vet vel at mange faktisk ikke bryr seg,sånn er det bare kk
Gjest Snoken- Skrevet 31. januar 2013 #29 Skrevet 31. januar 2013 (endret) Ikke noe god ide å la tenåringer ta sol, de vet ikke hvordan man skal sole med måte. Til dere som er fullstendig hysteriske. Sol er ikke årsaken til at det er så mye hudkreft her i landet. Du får god helsegevinst om du tar sol 1-3 ganger i uka ved 5-10min intervaller. Nemlig Vitamin D3, også kjent som supervitaminen. Det er mange som lider av vitamin D mangel, og stadig flere blir diagnostisert med fibromyalgi (Forveksles ofte med borreliose og ME). Med Vitamin D3 forebygger du autisme, karies, influensa, leddgikt, diabetes typ 1 og 2, hjerte/karsykdommer, muskelsvikt, synssvikt, høyt blodtrykk, farligste hudkrefttypen (MM) og andre krefttyper. Vel det er det vi vet så langt. Så det er dødsviktig å få i seg nok Vitamin D3, og du får ikke nok igjennom kostholdet ditt, selv om du tar tilskudd som tran. For å få tilstrekkelig med Vitamin D3 må man nesten ta sol. Norsk prognose Bruker vi disse tallene og relaterer dem til norske forhold, vil 25 prosent av alle kreftdødsfall bety at sol og vitamin D3 kan redde ca. 2 600 liv hvert år. Ser vi kun på de fire kreftformene tykktarms-, prostata-, bryst- og eggstokkreft, vil 50 prosent bety at sol og vitamin D3 kan redde ca. 1650 personer med disse kreftformene hvert år. Med bakgrunn i den gunstige effekten av sol, solarium og vitamin D3, bør fremtredende fagmiljøer revurdere sin frykt og advarsler mot dette. Det er en mye bedre strategi å lære folk skikkelig solvett og rett bruk av solbeskyttelse. Selv om man ikke skal bli solbrent, er det likevel viktig å fortelle folk at regelmessig soleksponering er viktig for et langt og godt liv - det forebygger også mot å bli solbrent. Om vinteren kan solarier, med rette kombinasjoner av UVA og UVB, være et hjelpemiddel. Det er også på tide å øke anbefalingene med hensyn til minimumsnivået av 25-vitamin D3 og mengden av vitamin D3-tilskudd. Endret 31. januar 2013 av Snoken-
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå