Gå til innhold

Kan du førstehjelp?


Gjest anonym

Kan du førstehjelp?  

  1. 1. Kan du førstehjelp?

    • ja
      31
    • nei
      2
    • har sett det på tv..
      3


Anbefalte innlegg

Gjest Virvel

Vi hadde livredningskurs som en del av svømmeundervisningen i tredjeklasse på barneskolen. Dessuten er jeg "gammel speider", så jeg anser meg som ganske god på plastring og bandasjering, og vi trente en del på HLR. Det er riktig nok veldig lenge siden nå, men jeg har i hvert fall forsøkt, og jeg vet hva man gjør når man er førstemann på et ulykkessted. (Om jeg faktisk hadde klart å holde hodet kaldt er en annen sak.)

Førstehjelp burde definitivt være obligatorisk i skolen, og kursene burde gjentas med jevne mellomrom, hele veien oppover. De fleste av oss havner aldri i situasjoner hvor vi får bruk for det, men hva når vi plutselig står der likevel...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde nylig et kurs for land og vann.

til dere som har hatt førstehjelp for lenge siden. Mye har skjedd siden da, nå skal man f.eks ikke bruke tid på å finne pulsen. Puster man ikke så er det rett på munn til munn og hjertekomp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det sånn noenlunde, skal gå på "førstehjelpskurs for deg som har ansvar for barn" nå snart og tenker jeg tar et vanlig kurs etterpå. Fikk en tankevekker da far fikk hjertestans for noen uker siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg kan førstehjelp fordi jeg har hatt kurs ifm jobb. Hvis jeg ikke hadde hatt det, spørs det hvor mye kunnskap fra skolen som hadde sittet igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lært førstehjelp på skolen, speideren, på kurs hos Norsk Folkehjelp, på årlige brann- og førstehjelpskurs på jobb og da jeg gikk på kurs for å bli reddningsdykker.

Har aldre fått bruk for noe, men kunnskapene er der.

Kan det sånn noenlunde' date=' skal gå på "førstehjelpskurs for deg som har ansvar for barn" nå snart og tenker jeg tar et vanlig kurs etterpå.[/quote']

Det vil jeg også på! Hvem arrangerer det??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ja, jeg kan førstehjelp - heldigvis. Men jeg ville aldri kunnet det om det ikke var for at jeg har vært speider i årevis. Jeg kan det dessverre ikke så godt at handlingene er helt automatisert, så jeg kunne ønske meg et oppfriskningskurs.

ALLE burde kunne livreddende førstehjelp. Er du førstemann på et ulykkessted, har du plikt til å stanse!

Poirot, ditt innlegg var tankevekkende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Kan litt førstehjelp. Vi hadde et obligatorisk kurs på videregående.

Min egen mormor falt om på plenen utenfor huset sitt, og jeg satte i gang med førstehjelp da jeg ikke fant puls, eller kunne høre hjertet slå. Jeg klarte desverre ikke å redde henne, men jeg gjorde mitt beste. Var ganske fortvilet en stund etter det, men legen min trøstet meg og sa at det ikke var så ofte de klarte å redde gamle mennesker som døde hjemme på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg kan førstehjelp og har tatt mange kurs i det. Både grunnkurs og utvidet førstehjelps kurs. Har fått bruk for det og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s

Jeg lærte førstehjelp da jeg tok lappen, men har nok glemt det meste. Er litt pysete mht sånne ting, så jeg burde absolutt tatt et førstehjelpskurs. Tenker med gru på utfallet hvis jeg kom i situasjon der alt avhang av meg... (satser på at jeg kan/husker mer enn jeg tror hvis ulykken virkelig oppstår.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hulderjenta

Ja, jeg kan førstehjelp. Har hatt kursing i det bl.a. under utdanning og i jobbsammenheng (er sykepleier). Har også utført HLR på jobb...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg kan førstehjelp. Har lært det i forbindelse med utdannelse og jobb.

Men som en annen nevnte - jeg har ingen anelse om hvordan jeg hadde reagert om jeg hadde kommet først til et ulykkested - hadde jeg holdt hodet kaldt og husket alt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lekebøll

Jeg er kurset i førstehjelp flere ganger, men har ganske dårlig selvtillit på akkuat det området - men bør altså være i stand til å gjøre det grunnleggende riktig i en krisesituasjon.

Har også hatt opplæring i skadestedsledelse, noe jeg er kjempeglad for - det er en veldig god erfaring å ha - å ha lært dette på drill.

Selv om det er lett å glemme, så har man likevel visse holdepunkter å gå etter, om det - gud forby - skulle være nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Selv om det er lett å glemme, så har man likevel visse holdepunkter å gå etter, om det - gud forby - skulle være nødvendig.

Førstehjelp er vel den eneste kunnskapen man aldri kan få nok av - men som man håper at man aldri får bruk for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous
Ja, jeg kan førstehjelp. Har lært det i forbindelse med utdannelse og jobb.

Men som en annen nevnte - jeg har ingen anelse om hvordan jeg hadde reagert om jeg hadde kommet først til et ulykkested - hadde jeg holdt hodet kaldt og husket alt?

Samme her :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Seleena

Ja det kan eg! Men hadde det ikkje vore for den linja eg gjekk på skulen - så antaglegvis nei!

Synd at det er så mange som ikkje kan det.........

Det burde vert obligatorisk i opplæring til sertvikat og vert ein del av det å ha oppkjøring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Joda, jeg har hatt basiskurs. Flere ganger, gjennom skolen og speideren når jeg var med der. Har aldri måtte brukt det, men er jo kjekt å føle seg litt trygg på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Førstehjelp er ikke noen man kan eller ikke kan, så bastant er ikke skillet. Det viser seg at bare tre måneder etter at man har tatt førstehjelpskurs, så er det under halvparten av de som tok kurset som kan førstehjelp godt nok til at pasienten vil ha nytte av det. INGEN klarer å utføre perfekt hjerte/lungereddning!! Jeg er sikker på at mange av de som sier her at de "kan" førstehjelp har kurs som er mye eldre enn tre måneder.

En bør friste opp sine førstehjelpskunnskaper i alle fall en gang i året, både for å klare å utføre førstehjelpen riktig, og for å lære inn ny kunnskap.

Om et menneske får behov for førstehjelp er det som oftenst en i den nærmeste familie som er i nærheten og har behov for å utføre førstehjelp. At man segner om blandt fremmede på gata hører med til sjeldenheten. Dersom DU ikke kan førstehjelp er det sansynligvis barn/partner/foreldre du ikke vil være i stand til å hjelpe om situasjonen krever det.

Jeg har tatt MANGE førstehjelpskurs, både korte og lange. Det vi lærte da jeg kjørte opp er noe av det mest mangelfulle og dårlige jeg har opplevd. På tross av alle mine kurs vil jeg ikke si at jeg kan førstehjelp. Skal på nytt kurs tirsdag og torsdag i neste uke, på torsdag kveld etter kurset skal jeg igjen svare at jeg kan førstehjelp.

litt førstehjelpskunnskaper er bedre enn ingenting, men oppfriskning er bokstavlig talt livsviktig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

litt førstehjelpskunnskaper er bedre enn ingenting' date=' men oppfriskning er bokstavlig talt livsviktig![/quote']

:klappe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...