Gå til innhold

Kan du førstehjelp?


Gjest anonym

Kan du førstehjelp?  

  1. 1. Kan du førstehjelp?

    • ja
      31
    • nei
      2
    • har sett det på tv..
      3


Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Noen venner av meg kom nylig ut for en bilulykke, og en hadde behov for førstehjelp.Ingen av vennene mine hadde noen anelse om hva de skulle gjøre (annet enn det de hadde sett på chicago hope..).Heldigvis kom en mann forbi som kunne dette, og reddet/forhindret større skader hos den skadde.Jeg har tenkt litt etter dette-jeg kan heller ikke førstehjelp, og ville vært totalt nytteløs i en slik situasjon.Burde det være en plikt å lære førstehjelp? Jeg tror iallefall at jeg skal ta et kurs..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes man burde lært førstjehjelp i skolen. Jeg gikk to kurs på skolen jeg, og er veldig glad for at jeg kan det.

Kanskje førstehjelpskurs kunne vært et av kravene for å få førerkort også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en fortid i speideren og har også vært en kort tur innom Røde Kors hjelpekorps, så ja - jeg kan det mest grunnleggende iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje førstehjelpskurs kunne vært et av kravene for å få førerkort også?

Det er det.

Førstehjelp er viktig å kunne.

Kjenner en som måtte ta HLR (hjerte/lunge redning) på sin far. Godt å vite hva du skal gjøre.

Har masse kurs, og driver førstehjelp på frivillig basis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det.

Førstehjelp er viktig å kunne.

Kjenner en som måtte ta HLR (hjerte/lunge redning) på sin far. Godt å vite hva du skal gjøre.

Har masse kurs, og driver førstehjelp på frivillig basis.

Åja det visste jeg ikke. Var ikke det da jeg kjørte opp, som jeg kan huske ihvertfall. Men det er jo veldig bra da :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde førstehjelpskurs på teorikurset før jeg tok lappen, men teorikurset er ikke obligatorisk, så det er nok en del som ikke har prøvd dette på en dukke - bare lest om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det.

Førstehjelp er viktig å kunne.

Kjenner en som måtte ta HLR (hjerte/lunge redning) på sin far. Godt å vite hva du skal gjøre.

Har masse kurs, og driver førstehjelp på frivillig basis.

Det må i såfall være veldig nytt, for jeg tok lappen i fjor og da var ikke førstehjelpkurs obligatorisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Førstehjelps-kurs er ikke et krav når man skal ta førerkort idag. Læreboken har imidlertid et kapittel som omhandler førstehjelp, men jeg tror ikke det spørres så mye om det på teoriprøven - desverre.

Kan førstehjelp selv, og er svært glad for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usj.. Har tenkt litt på dette i det siste, jeg kan det alt for dårlig. Gikk ett kurs for 9-10 år siden eller noe, og selv om jeg tok lappen for fem år siden kan jeg ikke huske at vi hadde noe da... Føler at jeg har glemt alt for mye, burde virkelig kommet meg på ett kurs igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk på kurs på ungdomskolen, men det er jo rimelig mange år siden. Har siden hatt ett kurs med luftambulansen, men kunne fint trengt en oppfriskning. Egentlig burde man gjøre det hvert 5 år eller noe.

Går det ikke en kampanje om førstehjelp på TV nå? Med en liten gutt som løper ut foran en bil og en "tenk om.."-voice over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nytt, og er vel ikke et krav for å ta lappen, men alle 16-åringer som skal øvelseskjøre med foreldre må gjennom et trafikalt grunnkurs, hvor det også er litt førstehjelp.

Trafikalt grunnkurs

Når det er sagt, så er det langt fra nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjest1

Da jeg kjørte opp for ti år siden i Mo I Rana var førstehjelpskurs obligatorisk, som en del av trafikksikkerhets pakken.

Ja jeg kan førstehjelp. Ikke mer enn noen uker siden jeg hadde bruk for hjerte/lunge rednings kunnsakpene mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Regner meg selv for ok god i førstehjelp, og har reddet liv med hjerte/lunge kompresjon.

Hatt mye førstehjelp i speideren og gått på flere livredningskurs. Når jeg havnet i hendelsen opererte jeg iskaldt og visste hva jeg skulle gjøre, kunnskapen sitter som støpt og det er jeg glad for.

Etterpå fikk jeg angst og søvnproblemer, når jeg tenkte på alle de som stod og så på uten å handle/uten å vite hva de skulle gjøre. Tenk om det var jeg som falt om en dag og ingen hjalp meg. Det var skremmende å oppleve at lille meg var den som måtte ta ledelsen og kommandere godt voksne mennesker til handling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Førstehjelp var obligatorisk da jeg tok lappen - men brukerne og penger osv - da ble det vel fjernet da?

Jeg har lært førstehjelp da jeg tok lappen, gjennom reiselederjobben, i Forsvaret, gjennom Friskis & Svettis - og fyller på med hvert eneste førstehjelpskurs jeg kommer over.

Dere som ikke har hatt det siden skolen eller av andre årsaker lenge siden, skam dere! Virkelig! Og særlig hvis dere har barn! Hva gjør dere hvis barnet skader seg? Nå må dere tenke litt.

Jeg er mot at det skal være påbudt, men jeg skjønner jo også at folk overhodet ikke en gang tenker på familie, venner - ja, til og med seg selv.

Jeg kan redde deg om det skjer noe, er ikke jeg så mye verd at du burde kunne redde meg?

Det finnes et uttall steder du kan lære førstehjelp, enkelt, fort og billig!

www.luftambulansen.no

www.lottene.no

www.rodekors.no

www.redningsselskapet.no

www.norskfolkehjelp.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for det sparket bak, Tusefryd. Du har helt rett. Tror faktisk jeg skal melde på meg selv og samboeren på ett kurs straks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carmelita

Jeg kan ikke, men har tenkt å lære meg det! Synes det burde vært obligatorisk på skolen. På kjøreskoler bør man også få et kurs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan heller ikke førstehjelp, bortsett fra litt om man hører om ( tenker ikke om store ting, men små ting som legge foten høyt ved skader/hevelse osv ) Er vel kanskje ikke førstehjelp sånn sett.

Jeg har tenkt på det leeeeeenge at jeg burde tatt et kurs eller noe. Tenk om noe skulle skje og man står der uten å kunne noe.

Nå fikk jeg et puff bak - tusen takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...