Gå til innhold

Treningsdagboka til Violet Hill


Violet Hill

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

:(

Foten ble verre på fredag, og jeg har stort sett tilbrakt helgen med å sitte stille. Nå er jeg lei, både av å ha vondt og ikke minst av å hele tiden føle på om det blir bedre eller verre. Litt ekstra kjipt i går, hvor "alle" på jobben min løp Sentrumsløpet og hadde bankett etterpå.

Men herlighet, jeg vet jo at det ikke er synd på meg, og jeg er veldig glad for at jeg ikke har kroniske helseproblemer! Og jeg har fremdeles ikke gitt opp verken iform-løpet eller Birkebeinerløpet. Får bare trene styrke i mellomtiden og krysse fingrene for at det går raskt over!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok lurt å ta det rolig når du har vondt, ja! :) Krysser fingre her og!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Snart høst, og definitivt på tide å blåse liv i boka igjen :nigo:

Laber aktivitet på KG er forsåvidt ikke ensbetydende med lite trening denne gangen. Jeg har hatt en aktiv sommer, og uten at jeg har foretatt grundige undersøkelser tror jeg nok at formen egentlig er bedre enn noen gang, eventuelt på høyde med tidligere gode perioder. Høydepunktene kan oppsummeres kort og greit:

- i mai løp jeg iForm-løpet (10 km) og forbedret tiden marginalt fra Sentrumsløpet (men husker faktisk ikke hva jeg løp inn på :fnise: det var ca 56 minutter). Det var for øvrig en litt fæl opplevelse, og jeg skal aldri på byen dagen før et løp igjen, for å si det sånn.

- etterpå løp jeg mitt første halvmaraton, Birkebeinerløpet, på og hadde en kjempeflott opplevelse! Jeg løp på 2.15 uten å bli spesielt sliten eller støl. Merket betennelsen i foten fra den andre kilometeren, men det gikk greit. Neste år er målet å komme under 2 timer :)

- jeg har vært på Gaustatoppen, samt gått Bukkelægret og Besseggen, og hatt noen flotte naturopplevelser

- i juli gikk jeg på Kilimanjaro, og nå som det begynner å synke litt inn innser jeg at jeg har hatt et av mitt livs største opplevelser! Selve turen gikk over all forventning, jeg hadde få utfordringer i høyden i forhold til de fleste andre i gruppa og storkoste meg nesten hele veien (nesten, fordi vi fikk et magevirus i leiren som traff meg på veien ned, så jeg hadde en lite hyggelig siste natt i teltet). Anbefales for alle som liker å gå i fjellet!

Høsten begynner også å fylle seg opp med morsomme aktiviteter, så mens jeg er i listehumør kan jeg jo bare fortsette:

- Fjelltur på Hardangervidda førstkommende helg

- KK-mila 6. september

- Fjellfilmfestivalen helgen etter

- 10-kilometeren under Oslo Maraton

- Fjelltur i Rondane i slutten av oktober

Det skal riktignok sies at jeg ikke har meldt meg på noen av løpene, da jeg har villet se an foten/betennelsen, men jeg har hatt et par testturer, og det ser lovende ut. Aller helst ville jeg prøvd meg på halvmaraton i september, men det ryktes at det er fulltegnet, og jeg tror kanskje at det er like greit å spare foten for å løpe såpass langt på asfalt.

Når det er sagt, er det ikke alt jeg er like fornøyd med de siste månedene. PT-treningen var forsåvidt grei, men jeg føler ikke at den ga nok i forhold til hva den kostet, og jeg kommer til å prøve å trene på egenhånd de neste månedene. Fra neste uke har jeg medlemskap som dekker både Sats og Elixia, og jeg er motivert for å gå på timer, i tillegg til å løpe på egenhånd. Ellers har jeg de samme utfordringene som før kostholdsmessig, og da særlig med tanke på singeltilværelsen - det blir mye alkohol i helgene... jeg får prøve å finne en mann som vil gå i fjellet med meg ;)

Dette ble nok mitt lengste innlegg noensinne, og jeg regner ikke med at noen andre enn meg selv kommer til å lese hele, men da har jeg det skrevet ned for fremtiden. Nå gleder jeg meg til yoga før jobb i morgen, og så gleder jeg meg til alt høsten har å by på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Daenerys

Skal si du har vært superflink i sommer :hoppe: Skal selv opp på Gaustatoppen i høst, gleder meg! Hvordan syns du det er å jogge 21 km i mot 10? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååh, Kilimanjaro er en drøm for meg! Hvilket selskap dro du med? Kan du skrive litt om selve turen, forberedelser etc.? :)

De lengste distansene i Oslo Maraton blir veldig fort fulltegnede, så der må du være tidlig ute. Om foten din ikke er helt god er det sikkert like greit å stå over. Løypa her i Oslo er ikke den beste hvis du sliter med småskader og vondter.

Er det All in Nordic du har gått for, eller har du et annet som bare dekker sentrene i Norge? Jeg vurderer All in Nordic ettersom jeg har nordisk medlemsskap i SATS, men føler at noen av timene til Elixia frister å teste ut.

Du har jo noen fine mål for høsten, så det blir gøy å følge med på trening og resultater framover. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal si du har vært superflink i sommer :hoppe: Skal selv opp på Gaustatoppen i høst, gleder meg! Hvordan syns du det er å jogge 21 km i mot 10? :)

Så gøy, da må du rapportere i dagboka di! Hvilken rute skal dere gå? Ikke gjør samme feilen som jeg gjorde første gang jeg var der og trodde jeg var fremme da jeg kom til turisthytta :fnise: den siste biten fra hytta og ut på eggen er definitivt den fineste delen av turen!

På grunn av betennelsen i foten hadde jeg knapt løpt lenger enn 10 km da jeg løp birken (hadde en eneste tur på 15 km på Voldsløkka et par uker før løpet), så jeg var ganske nervøs. Jeg synes imidlertid det gikk kjempefint! Det eneste er at det var litt vanskelig å vite hvordan jeg skulle fordele kreftene, så jeg tok det ganske pent den første mila, og jeg kunne nok tjent inn litt tid på å tørre mer fra starten. Løp forbi mange slitne folk de to siste kilometrene, for å si det sånn :fnise: men det skal sies at jeg synes det var veldig motiverende å løpe i skogen, og jeg tror nok det hadde vært mye tøffere både mentalt og for kroppen å løpe såpass langt på asfalt. Har du løpt halvmaraton? Hva synes du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra neste uke har jeg medlemskap som dekker både Sats og Elixia, og jeg er motivert for å gå på timer, i tillegg til å løpe på egenhånd.

Vurderer å gjøre det samme med medlemskapet mitt.

Du har virket hatt en aktiv sommer. :klappe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååh, Kilimanjaro er en drøm for meg! Hvilket selskap dro du med? Kan du skrive litt om selve turen, forberedelser etc.? :)

De lengste distansene i Oslo Maraton blir veldig fort fulltegnede, så der må du være tidlig ute. Om foten din ikke er helt god er det sikkert like greit å stå over. Løypa her i Oslo er ikke den beste hvis du sliter med småskader og vondter.

Er det All in Nordic du har gått for, eller har du et annet som bare dekker sentrene i Norge? Jeg vurderer All in Nordic ettersom jeg har nordisk medlemsskap i SATS, men føler at noen av timene til Elixia frister å teste ut.

Du har jo noen fine mål for høsten, så det blir gøy å følge med på trening og resultater framover. :)

Jeg kan sikkert skrive en hel bok :fnise: kan advare på forhånd om at dette blir et langt innlegg, og at ingen skal føle seg forpliktet til å lese noe som helst - men det er jo gøy for min egen del å ha skrevet det ned for fremtiden:

- Turen vår var organisert gjennom Marangu Hotel i Moshi, og vi gikk Machame (Whisky) route. Vi var veldig fornøyde med arrangøren, og det samme var de innleide guidene våre - de sa at de likte å jobbe for hotellet fordi de hadde anstendige arbeidsvilkår og bra utstyr til hjelperne. Det kreves jo en del utstyr for å telte i en uke, så vi var 17 deltakere som hadde med oss 59 (!) hjelpere i form av guider, bærere og kokk. For en stakkars nordmann som er vant til å klare alt selv var det veldig spesielt med så mange mennesker som "stod på pinne" for en hele tiden, men vi hadde ikke klart oss uten, og man får bare tenke at man bidrar til sysselsetting, og på en god måte ved å bruke en arrangør som har ting på stell.

For å være ærlig gjorde jeg ikke de store forberedelsene sånn treningsmessig. Det sies at dersom man er vant til å gå i norske fjell skal man kunne få en fin turopplevelse og klare å komme seg opp. Hvorvidt man kommer seg opp til toppen er i stor grad avhengig av hvordan kroppen takler å være i høyden, og det gjelder visstnok helt uavhengig av fysisk form. I vår gruppe var det faktisk slik at to av de jeg anser for å være best trente hadde ganske store problemer med hodepine og kvalme underveis, og dermed fikk i seg lite mat, og dermed igjen slet verre mot slutten av turen.

Det jeg derimot gjorde før jeg dro var å oppgradere en del av turutstyret mitt, og det koster jo som kjent litt :sjenert: men - det skal heller ikke være nødvendig. Vi kunne låne det meste av utstyr på hotellet, så det vesentlige er egentlig at man har med nok varme klær. Man må for øvrig pakke for alle slags temperaturer, i og med at man starter såpass lavt at man kan gå i singlet og shorts, og ender såpass høyt at man går i full vinteroutfit.

Vi gikk altså opp på 5,5 dager, og brukte halvannen dag ned igjen (da gikk vi en rettere rute ned, så det var ikke så langt som det kan høres ut som). Mye av nøkkelen til å komme seg opp ligger i å bruke lang nok tid til at kroppen får vent seg til høyden, så selv om man i teorien kan gå opp på 2-3 dager, reduserer det sjansen betraktelig fordi det er mye lettere at man blir dårlig. Vi gikk ca 6-8 timer hver dag, og i saaakte tempo. Det er ganske frustrerende i starten, men etter hvert bli man såpass sliten av den tynne luften at det føles mer naturlig å bevege seg sakte. Og mot toppen blir man rett og slett veldig sliten :) på den siste campen vår, som lå ca 4600 moh, ble jeg helt kjørt bare av å bevege meg fra teltet jeg delte med søsteren min til matteltet.

På den siste økten starter man normalt å gå rundt midnatt, slik at man er på toppen omtrent ved soloppgang. Det var en ganske spesiell natt :) den siste timen gikk vi og telte skritt og tok pause hver gang vi kom til 150. Vi måtte telle ganske mange ganger... å stå på toppen var egentlig litt surrealistisk, jeg var veldig glad, men også kald, og de fleste i følget mitt var såpass dårlige at det var såvidt folk orket å stå oppreist på de obligatoriske bildene foran skiltet. Jeg har en videosnutt hvor jeg jubler litt inn i kameraet før jeg vrir det rundt for å filme de andre - men der er det ingen, ettersom de fleste har lagt seg ned på bakken for å hvile :fnise: Vi var egentlig ikke så lenge på toppen før guidene begynte å mase oss nedover (blir man dårlig av høyden er det eneste som hjelper ordentlig å bevege seg nedover igjen).

Nedoverturen gikk egentlig veldig greit - vi brukte vel et par timer ned til campen hvor vi spiste og hvilte litt, før vi gikk ytterligere noen timer ned og hadde en siste overnatting før vi kom ned til bunnen igjen. Denne natten ble jeg rett og slett kjempedårlig av magevirus, og der og da var jeg særs lite fornøyd med hele opplegget :fnise: nå er jeg heldigvis i stand til å sette pris på at det ikke skjedde før på nedturen.

Sånn helt til slutt kan jeg legge til at jeg vet at mange i gruppa synes turen var tøffere enn de hadde sett for seg. Jeg var som sagt heldig med formen selv, men etter å ha sett hvor dårlige folk ble og hvor mye de måtte streve for å komme seg opp, er jeg jo forsåvidt enig i det. Uansett bør det sies at jeg absolutt ville gjort det igjen, og om det ikke blir Kilimanjaro igjen, blir det nok et annet høyt fjell :)

Oi, det ble jo nesten en bok! Hvis noen har orket å lese dette: jeg beklager skrivefeil og dårlige formuleringer, men jeg orker rett og slett ikke å renskrive :nigo:

Enigma; jeg er ikke sikker, men jeg tror det er et Nordic-medlemskap jeg har fått meg. Det er en kampanjepris hvis man reserverer før 25.8., og jeg synes egentlig ikke at det var så dyrt. Jeg gleder meg som en liten unge til å teste løpetimene ti Elixia :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shit, Kilimanjaro! Det tørr ikke jeg. :ler: Mest pga astmaen min da.

Du har virkelig vært aktiv da!

Vet du, jeg har faktisk hørt flere si at både røykere og kronikere har relativt sett gode sjanser for å komme opp ettersom de er vant til et lavere oksygenopptak enn andre! Men om det er noe i det, aner jeg ikke. En kamerat av meg gikk i fjor, og da måtte venninnen hans som hadde astma snu, så det spørs om man ikke skal ta en grundig vurdering før man prøver seg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet mitt med astmaen er jo at jeg allerede inntar for lite oksygen gjennom hver pust. Når det da blir tynnere i lufta og mindre oksygen å hente, får jeg bare mindre og mindre. Det vil ikke gå til slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet mitt med astmaen er jo at jeg allerede inntar for lite oksygen gjennom hver pust. Når det da blir tynnere i lufta og mindre oksygen å hente, får jeg bare mindre og mindre. Det vil ikke gå til slutt.

Ja, det høres logisk ut. Men - man kan heldigvis ha fantastiske naturopplevelser uten å bevege seg såpass høyt, og det har jeg inntrykk av at du har hatt i sommer :)

Jeg gleder meg som et lite barn til å tilbringe helgen på fjellet med moren min. Sensommer/tidlig høst i den norske fjellheimen er noe av det fineste jeg vet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for at du gadd å skrive så utfyllende. Nå fikk jeg enda mer lyst til å ta turen! Har lest en del og undersøkt litt forskjellige arrangører, men de skriver jo som regel veldig praktisk, og lite personlig :)

Det er særlig løpetimene på Elixia som frister meg også, så jeg ender vel med å slenge meg på det tilbudet. Det går visst opp til 700 kr/mnd etter 25. så vidt jeg har forstått og det er ikke helt aktuelt for øyeblikket. Jeg får vel bare slutte å prokrastinere og gruble og slenge meg på jeg også. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg klarer heldigvis fjellene her i Norge. :nigo: Kos deg masse på fjellet, jeg skal på fjellet igjen første helgen i september, gleder meg som et barn!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en nydelig helg på fjellet :) på lørdag gikk vi på Hardangerjøkulen (vi måtte vel og merke snu ca en km fra toppen fordi vi manglet utstyr for å gå på bre), og på søndag gikk jeg på Hallingskarvet. Det var min første heldagstur alene i fjellet, om jeg husker riktig. Er vant til å gå alene i marka, men det var likevel en spesiell opplevelse - på en fin måte. Deilig å kunne styre tempo helt selv!

I dag startet jeg dagen med hot mojo på Sats, og i morgen er planen å klemme inn en løpeøkt. Har en hektisk uke og da gjelder det å være i stand til å prioritere treningen. Har dessverre en utfordring der. Får satse på at det føles litt forpliktende å ha skrevet det her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er særlig løpetimene på Elixia som frister meg også, så jeg ender vel med å slenge meg på det tilbudet. Det går visst opp til 700 kr/mnd etter 25. så vidt jeg har forstått og det er ikke helt aktuelt for øyeblikket. Jeg får vel bare slutte å prokrastinere og gruble og slenge meg på jeg også. :fnise:

Har du testet utendørs løpetimene til Sats? Traff en dame på fjellet i helgen som skrøt sånn av de, så jeg tror jeg må overvinne skrekken min for det ukjente og våge meg utpå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du testet utendørs løpetimene til Sats? Traff en dame på fjellet i helgen som skrøt sånn av de, så jeg tror jeg må overvinne skrekken min for det ukjente og våge meg utpå :)

Ja, har testet Run Pace og Run Speedplay, Run Tough er litt for hardt for meg for øyeblikket fordi jeg har løpt for lite. Timene er bra de så lenge du havner i en gruppe med en ålreit instruktør. Ikke alle gruppelederne er like gode. Fint for å få løpetips og få satt løpinga i system, men jeg er nå gladest i å løpe aleine jeg da ... Dessuten, å løpe rundt og rundt i Frognerparken blir også litt kjipt, men jeg skjønner at de må gjøre det på den måten. Fint tilbud hvis du ønsker tips og få et system på løpetreninga di og du liker å løpe sammen med mange andre. :)

Har testet indoor nå, og liker faktisk det bedre. Det har kanskje med at jeg ikke er så god på å løpe intervaller selv, og trenger noen som pusher meg litt ekstra der. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har testet Run Pace og Run Speedplay, Run Tough er litt for hardt for meg for øyeblikket fordi jeg har løpt for lite. Timene er bra de så lenge du havner i en gruppe med en ålreit instruktør. Ikke alle gruppelederne er like gode. Fint for å få løpetips og få satt løpinga i system, men jeg er nå gladest i å løpe aleine jeg da ... Dessuten, å løpe rundt og rundt i Frognerparken blir også litt kjipt, men jeg skjønner at de må gjøre det på den måten. Fint tilbud hvis du ønsker tips og få et system på løpetreninga di og du liker å løpe sammen med mange andre. :)

Har testet indoor nå, og liker faktisk det bedre. Det har kanskje med at jeg ikke er så god på å løpe intervaller selv, og trenger noen som pusher meg litt ekstra der. :P

Takk for bra oppsummering! Jeg fikk også inntrykk av at Run Tough blir for hardt, men skal absolutt teste Run Pace, og så gleder jeg meg til å teste Indoor Running. Enig i at det er vanskelig å motivere seg til å løpe intervaller på egen hånd!

Nå har jeg for øvrig meldt meg på KK-mila neste lørdag, og er veldig dårlig forberedt - kun løpt et par ganger siden sommeren. Satser uansett på å forbedre tiden fra sist 10 km-løp da jeg både hadde betennelse i foten og en bytur kvelden før å håndtere ;)

Svak uke treningsmessig, har faktisk ikke trent siden tirsdag. Har jobbet lange dager og ellers benyttet hvert ledige sekund på å forberede 30-årslaget mitt i kveld. Jeg tror det bare får stå til, og satse på å komme sterkere tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...