Gå til innhold

Treningsdagboka til Violet Hill


Violet Hill

Anbefalte innlegg

En forholdsvis bra treningsuke :) hatt en styrkeøkt, to intervalløkter og et forsøk på langkjøring - løp med søsteren min, som er i vesentlig bedre form, så jeg tok i litt for mye på starten :sjenert:

Jeg har derimot ikke gått på ski, og det kan jeg jo angre bittert på nå som det ser ut til å bli mildere… heldigvis skal jeg på fjellet til helgen!

Satser optimistisk på å rekke tre økter mandag - torsdag, uten at jeg helt ser hvordan det skal gå opp i og med at jeg har planer tre av kveldene. Får prøve meg på morgenintervaller, hater egentlig å trene kondisjon om morgenen, men det er jo bedre enn ingenting :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lykke til med morgentreningene! Her har det blitt en vane, og morgentrening er egentlig ganske digg. Håper du kommer fort inn i det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hmm, jeg synes at styrketrening om morgenen går greit, men at kondisjon bare er helt grusomt - får satse på at det går seg til ja :)

Rakk bare tre økter totalt sist uke - en styrkeøkt, en intervalløkt samt skitur i helgen. Denne uka har startet bedre med styrke og løping mandag, samt styrke i dag. Har litt mye planer de neste dagene, men gir ikke opp å klare å komme meg på morgentrening!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Dette har jo blitt en ren ukentlig oppsummeringsbok :fnise:

Veldig fornøyd med forrige uke sånn treningsmessig! Rakk fem økter, hvorav to morgentreninger. Var forkjøla halve uka, og kondisjonstrening fristet ekstremt lite, så det ble stort sett styrketrening samt en spinningøkt.

Kostholdsmessig har jeg derimot litt å gå på om dagen. Har meldt meg inn i vektklubb igjen, og klarer meg fint på hverdagene, men sprekker i helgene med alt det sosiale som skjer rundt meg. Men, klarte i hvert fall å begrense alkoholinntaket sånn delvis og det er da enda noe….

Har også fått en fin start på denne uka med årets første utendørs løpetur i går og en kort styrkeøkt i dag. Satser på å klare fem totalt, og så får vi se hva helgen bringer av utfordringer på kostholdsfronten! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Skulle aldri skrevet det med ukentlig oppsummering, da ble det jo plutselig to ukers opphold. Uka før forrige var sånn middels, med tre økter. Husker ikke noe utover det. Forrige uke ble bra, med fem økter:

Mandag - styrketrening

Tirsdag - styrketrening

Torsdag - spinn + styrke

Fredag - step + styrke

Lørdag - løping langkjøring

Pluss en fin spasertur på søndag :)

Innser nå at jeg må fokusere på løpingen fremover. På lørdag kjøpte jeg nye uteløpesko, og testet tiden min på mila. Kom rett under 1 time og er forsåvidt fornøyd med det, men var helt kjørt underveis. Etterpå har jeg vært veldig stiv i leggene, men antar at det er fordi skoene er litt mykere enn de gamle. Fikk meg et aldri så lite sjokk da jeg så på video hos Løplabbet og fikk se hvor kalvbeint jeg løper :sjenert: han som hjalp meg ga meg noen tips til hvordan jeg kan forbedre løpeteknikken, så da får jeg prøve å fokusere på det i tillegg til å forbedre farten.

Ok start på uka med en lang styrkeøkt i går. Uka blir litt amputert ettersom jeg reiser til Roma fra fredag morgen til mandag kveld, men jeg får satse på at masse sightseeing gjør sånn delvis opp for det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Måtte bare innom og sjekke dagboka di siden jeg fant ut at du har litt like mål som meg. ;)

Du er jo kjempeflink til å trene da, skal se at halvmaraton blir null problem! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte bare innom og sjekke dagboka di siden jeg fant ut at du har litt like mål som meg. ;)

Du er jo kjempeflink til å trene da, skal se at halvmaraton blir null problem! :)

Så hyggelig med besøk, og takk for det :) er inne i en relativt god rytme om dagen, håper det varer!

Forrige uke ble helt ok, med fire økter. Er fornøyd i og med at jeg var bortreist fra fredag morgen. Har trent tre ganger hittil denne uka, og planene er en spinningøkt i morgen samt skitur på lørdag.

Ellers har jeg blitt utfordret av en kollega til å være med og løpe halvmaraton i juni, så nå er jeg dypt inne i tenkeboksen her :) regner med at jeg tar en beslutning i løpet av uka. Burde vel strengt tatt prøve å løpe en lengre distanse først, men er redd for at det kan slå begge veier :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er så sprek at halvmaraton kommer til å gå helt smertefritt! :jepp: (Bortsett fra at det er utrolig kjedelig å løpe så langt. :ler:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er så sprek at halvmaraton kommer til å gå helt smertefritt! :jepp: (Bortsett fra at det er utrolig kjedelig å løpe så langt. :ler:)

Jeg tror faktisk at jeg kan garantere at det blir en smertefull opplevelse :fnise: eksen min løp Birkebeinerløpet for noen år siden, og jeg har aldri sett maken til gangsperre etterpå! Men men, såpass får man tåle.

Nådde målet om fem økter forrige (riktignok inkludert en noe slapp skitur), og er veldig fornøyd med det. Har hatt tre økter hittil denne uka, men nå er formen heller dårlig så jeg har akkurat meldt meg av morgenspinningen i morgen. Kjedelig, ettersom jeg er veldig glad i den timen. Må bare se an hva jeg får til i helgen.

Ellers leker jeg litt med tanken på å skaffe meg PT. Kan nok ha godt nytte av innspill vedrørende løpingen fremover, samt at jeg har et ønske om at jeg parallelt skal redusere fettvekten min - skal jo tross alt på strandferie med halve avdelingen min i sommer, og må ærlig innrømme at jeg ikke ser spesielt frem til å sprade rundt i bikini… :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

April har vært en særdeles dårlig treningsmåned.

Kom såvidt i gang igjen med trening etter forkjølelse, før jeg fikk en betennelse på den ene vristen som har satt meg litt ut av spill. De to første ukene valgte jeg å ikke trene overhodet, for å prøve i bli klar til sentrumsløpet. Men nå som jeg snart er oppe i tre uker uten trening innser jeg at det er på tide å begynne å trene alternativt. Sats har tilbud på PT-trening om dagen, så jeg tenkte å gå innom og snakke med de og høre hva de foreslår.

Jeg gjennomførte sentrumsløpet og er veldig fornøyd med det :) målet var å komme under en time, og jeg løp på 57,07. Skal melde meg på kk-mila i september, og må prøve å tenke ut et motiverende og realistisk mål.

Kostholdet fungerer også greit, jeg har overlevd avslutningen av godteavtalen uten å gå helt bananas :fnise: snuser litt på 5:2 dietten, men har ikke bestemt meg for noe foreløpig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Daenerys

Wow, 57,07 er kjempebra! Under en time har alltid vært målet mitt, men forbaska beinhinnebetennelse har alltid hindret meg.

Håper du får til en pt-time og trene alternativt, man har bare godt av det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her må jeg jo følge med! Morsomt med folk som løper! Når det gjelder gangsperre osv. etter sånne løp så kommer det helt an på hvor vant du er med å løpe noe som nærmer seg distansen. Jeg har løpt 2 halvmaraton og også birken, og ikke hatt gangsperre. Så er jo også Birken litt ekstra tøff da, siden det er terreng, og tidligere år var det mye nedover og tøft for beina å løpe. Løypa er visst lagt om flere ganger, og nå har de etter det jeg har hørt funnet en mye bedre løype som ikke er like mye opp og ned. :)

Ville anbefalt deg å i alle fall ha løpt rundt 15 km et par ganger før du begir deg ut på en halvmaraton, da får du testet formen litt, og det å løpe en lengre distanse og hvordan det funker på kroppen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, 57,07 er kjempebra! Under en time har alltid vært målet mitt, men forbaska beinhinnebetennelse har alltid hindret meg.

Håper du får til en pt-time og trene alternativt, man har bare godt av det :)

Skikkelig bra jobba! Mitt første mål er å klare å løpe en time i strekk. ;)

Så hyggelige tilbakemeldinger! Det var oppmuntrende å lese i en ellers mørkegrå treningsperiode :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må jeg jo følge med! Morsomt med folk som løper! Når det gjelder gangsperre osv. etter sånne løp så kommer det helt an på hvor vant du er med å løpe noe som nærmer seg distansen. Jeg har løpt 2 halvmaraton og også birken, og ikke hatt gangsperre. Så er jo også Birken litt ekstra tøff da, siden det er terreng, og tidligere år var det mye nedover og tøft for beina å løpe. Løypa er visst lagt om flere ganger, og nå har de etter det jeg har hørt funnet en mye bedre løype som ikke er like mye opp og ned. :)

Ville anbefalt deg å i alle fall ha løpt rundt 15 km et par ganger før du begir deg ut på en halvmaraton, da får du testet formen litt, og det å løpe en lengre distanse og hvordan det funker på kroppen. :)

Takk for erfaringsdeling og tips!

Planen var egentlig å ha en langøkt i uka fra Sentrumsløpet til Birken, hvor jeg gradvis øker distansen opp mot 2 mil. Litt usikker på hvordan det blir nå med foten, men hvis jeg ikke rekker å følge det opprinnelige opplegget skal jeg følge rådet ditt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

I dag har jeg både hatt min første PT-time og trent for første gang på ca en måned. Tipper jeg kommer til å kjenne det godt i morgen!

Har endt opp med å bruke en frittstående PT som flere jeg kjenner anbefaler. Det har svidd litt (særlig for lommeboka) å gå til dette skrittet, men jeg ser på det som en investering og en 30-årsgave til meg selv. Skal ha litt oppfølgning både på kost- og treningsfronten, så nå venter jeg på å få oversendt treningsprogram. Mat skal vi ta litt som det kommer. Jeg vet at min store utfordringer blir å holde seg unna fest og alkohol i helgene, da det er masse gøy som skjer fremover. Men jeg har jo verdens beste motivasjonen i at jeg skal ligge på stranden på Zanzibar i slutten av juli :)

Foten ble verre etter Sentrumsløpet (det var jo forsåvidt som fortjent), men det ser ut til at andre runde med Voltaren begynner å hjelpe. Fikk problemer underveis i økta i dag, men nå kjennes det overraskende fint. Nå er jeg optimistisk med tanke på halvmaraton, og vurderer om jeg skal melde meg på iform-løpet 24. mai.

Blir spennende å se hvordan det går fremover :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med bra gjennomført sentrumsløp! 57,07 er jo kjempebra! :duskedame:

Tusen takk Engel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde lett kjøpt pt-timer om budsjettet tillot det! Virker digg å ha noen som setter opp en plan og som presser deg gjennom økta. :trene:

Hmm, lurer på om vi har nesten samme problem med vristen. Det er noe skikkelig dritt altså! Krysser fingrene for at det går over fort. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...