Gå til innhold

Treningsdagboka til Violet Hill

Violet Hill

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Da er ferien unnagjort :) fem dager på nordvestlandet. Hatt det veldig fint, MEN:

Det viste seg å være noe vanskeligere enn jeg hadde sett for meg å følge opplegget mitt på roatrip. Mye fordi man sitter stille store deler av dagen, og mye fordi det ikke er så lett å få tak i sunn mat sånn på sparket rundt om i distriktsnorge. Mesteparten av problemene skyldes jo egentlig bare min elendige evne til å planlegge noe som helst, men jeg får bare forsøke å ta lærdom.

Det positive er at alle måltidene mine stort sett har vært sunne, med knekkebrød til frokost og ulike fiskeretter til både lunsj og middag (i dag har jeg faktisk spist ukens sjette fiskemiddag). Jeg har også drukket mindre vin enn jeg hadde sett for meg. Så utfordringen var altså inaktivitet + mellommåltider.

Jeg skal snart på ny ferie, og må virkelig gå i tenkeboksen for å finne ut hvordan jeg kan unngå slike problemer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nøtter er en god ide :) greit å ha noe liggende i veska. Jeg er dessverre litt kresen på frukt :sjenert: men satser på at det finnes masse spennende å smake på i Japan :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dragefrukt? Det hørtes spennende ut. Hvor får man tak i det?

Har prøvd å trene og kjente at jeg er for forkjøla :( kunne virkelig trengt noen økter etter all stillesittingen sist uke. Får gi det et par dager!

Ellers kjenner jeg sukkersuget rive i kroppen etter sist ukes utskeielser. På søndag stagget jeg lysten ved å spise litt bringebær med smeltet mørk sjokolade til dessert. I går var jeg flink og holdt meg helt unna selv om S var lite solidarisk og prøvde å overtale meg til å bli med på butikken for å kjøpe godteri til kveldsmat :) Lider litt nå, men jeg har vel egentlig bare godt av å kjenne hva slags påvirkning sukker har på meg.

Ellers er jeg oppe i den syvende dagen på rad med fisk til middag. Snart vokser det vel gjeller på meg :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du skal til japan finner du nok masse av det der. Har ikke funnet det i Norge selv hvertfall.

Det er bra med så mye fisk da! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veiedag, og vekten viser nøyaktig det samme som den har gjort de siste ukene. Antar at jeg har funnet kroppens trivselsvekt, eller noe sånt :) er uansett fornøyd, med tanke på ferien forrige uke.

Nå gjelder det bare å stå på maks med kosthold og trening frem til jeg drar på tirsdag. Om jeg ikke går ned noe særlig på en knapp uke kommer jeg i alle fall til å føle meg mye bedre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Da er jeg i gang med hverdagslivet igjen etter ferien :) har vært mye i marka de fire siste dagene, og gleder meg til en aktiv sommer!

Vekten viste 60 kg i dag tidlig, og jeg er veldig fornøyd med at jeg ikke har gått opp mer i løpet av ferien. Jeg har laget et nytt program på vektklubb som hjelp på veien til å bli kvitt de forhatte siste kiloene. Erfaringen min de siste månedene er imidlertid at for meg er det å gå ned i vekt først og fremst bra for selvfølelsen, og på langt nær tilstrekkelig for at jeg skal bli fornøyd med kroppen min. Selv om klærne sitter litt løsere, føler jeg meg ikke noe finere i bikini enn tidligere.

Så, prosessen fremover blir todelt. Jeg skal for det første trene mer målrettet enn tidligere. Jeg var veldig impulsiv og meldtemeg inn igjen på Sats her om dagen etter å ha fått tilbud om vennemedlemsskap. De har et velkomstprogram med tre PT-timer inkludert, så jeg satser på å få noe veiledning der. Og så er jeg veldig bestemt på å være mye i marka i sommer.

Jeg kommer også til å fortsette å telle kalorier, siden jeg synes det har fungert bra hittil. I tillegg har jeg innsett at jeg må bli mer nøye med hva jeg putter i meg. I ferien har jeg stort sett spist alt jeg har lyst på, og magen min takler det virkelig dårlig. De siste årene har jeg hatt perioder med mye mageproblemer, og jeg tror det har vært delvis relatert til hva jeg har spist og delvis til hvor stresset jeg har vært. Kan ikke tenke meg noe annet, siden det er så veldig opp og ned om jeg tåler bestemte ting. Nå har det imidlertid blitt en så stor del av hverdagen at jeg er nødt til å ta grep, så jeg får rett og slett sette meg ned og lage en slagplan.

Dette ble et langt innlegg til å være såpass tidlig på dagen :fnise: jeg nyter en rolig morgen hjemme etter noen hektiske dager på jobb, men det er vel på tide å komme seg avgårde. Etter jobb skal jeg og noen kolleger gå løypa til Oslos bratteste, det blir gøy å se hvordan det går!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Ikke skjedd så mye spennende siden sist :) vært litt utslått av forkjølelse og pollenallergi, så treningen har stort sett bestått i turgåing og yoga hjemme. Nå har jeg imidlertid tatt meg litt sammen og fått til tre ordentlige økter denne uka. Rundet av med tur på Gaustatoppen i formiddag, det var helt nydelig! Litt sliten, ganske støl men veldig fornøyd med uka.

Jeg har litt lett for å trappe ned på treningen på denne tiden av året, fordi jeg blir så utslått av pollen, og så føler jeg meg bare helt elendig når jeg trener, og da blir jeg motløs, osv. Utfordringen fremover blir å faktisk gjennomføre, jeg vet jo at jeg har godt av det selv om det er grusomt der og da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne godt tenkt meg å gå Gaustadtoppen! Hvordan var turen - var den grei eller mer krevende?

Har nettopp vært på Vestlandet og ble overrasket over hvor tøff Kjerag-turen var, og jeg er ikke så glad i å bli overrasket på fjellturer :P

Håper du snart blir bedre av pollenallergien!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Jeg kunne godt tenkt meg å gå Gaustadtoppen! Hvordan var turen - var den grei eller mer krevende?

Har nettopp vært på Vestlandet og ble overrasket over hvor tøff Kjerag-turen var, og jeg er ikke så glad i å bli overrasket på fjellturer :P

Håper du snart blir bedre av pollenallergien!

Beklager sent svar på dette! Det var en veldig grei tur. Vi hadde på forhånd fått beskjed om at det er mest vanlig å gå fra Stavsro, og det stod på ut.no a det tok ca tre timer opp og to timer ned. Vel... vi er ikke spesielt godt trente, og brukte under halvannen time opp. Det var litt overskyet på toppen, og jeg kunne tenke meg å dra dit igjen for å oppleve den berømte utsikten, men da blir det på en av stiene som starter lenger ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da begynner vel sommeren og nærme seg slutten, og jeg gjør meg klar for høstens innsats. I sommer har jeg vært relativt mye i marka, og hatt noen flotte toppturer på vestlandsferie. Gikk blant annet på Skåla, som med ca 1800 meter stigning kalles for Norges lengste motbakke. Det var en fantastisk tur, selv om jeg glatt innrømmer at jeg ble veldig sliten. Og vi klarte ikke å slå familierekorden fra 60-tallet, så da må jeg vel tilbake dit også :fnise:

Ellers er jeg i gang med velkomstprogrammet til Sats, og har hatt en PT-time hvor jeg fikk satt opp et styrkeprogram. Har trent det alene i noen uker nå og skal snart ha neste time. Jeg liker å trene med frivekter igjen, det føles effektivt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Annonse

Lite trening sist uke, mest på grunn av første uke i ny jobb med masse sosialt opplegg på kveldene. Det er likevel for dårlig, og jeg ser at jeg må bli bedre på å planlegge.

I går beveget jeg meg ut av komfortsonen min og dro på et treningssenter jeg aldri har vært på før for å trene styrke alene midt i ettermiddagsrushet. Synes egentlig sånne ting er litt skummelt, jeg vil helst vite hvor alle tingene jeg trenger befinner seg og at det ikke skal være altfor fullt av erfarne løftemenn :fnise: men det gikk jo selvfølgelig helt fint! Da har jeg forsert det hinderet, og det blir en ny økt i morgen. Så skal jeg gå i fjellet i helgen. Da er jeg egentlig fornøyd med ukas trening, men jeg har ingen planer i kveld, så det er godt mulig det blir en spinning- eller yogaøkt. På et annet nytt senter :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 måneder senere...

I likhet med så mange andre blåser jeg støv av denne boka nå som vi er i gang med et nytt år :)

Selv om det har vært svært lite liv i dagboka det siste halvåret, har jeg faktisk trent en hel del. De første ukene i ny jobb nedprioriterte jeg trening, men merket raskt at det ikke var bra (bombe…). Utover høsten har jeg også jobbet mye i perioder, men da har treningen vært desto viktigere. Har trent 2-4 ganger per uke, jevnt fordelt på styrke og kondisjon. Har også gått turer i marka ca en gang i uka frem til slutten av november. Sier meg fornøyd med treningsinnsatsen :)

Har derimot ikke vært flink med kostholdet, og har lagt på meg noen kilo. Spiser ganske sunt, men er ofte veldig sulten og spiser antakelig for mye. Må derfor fokusere på å spise riktig mat og å begrense porsjonene.

Jobber med å sette opp en liste med mål. Foreløpige mål er å løpe sentrumsløpet i april på under en time, samt at klærne skal sitte som de gjorde for et halvt år siden. Videre vurderer jeg å gå en heftig fjelltur til sommeren, og hvis det blir noe av må jeg legge opp treningen deretter.

Startet friskt med shapepulse på søndag og bodypump i går. I morgen blir det også en eller annen time på Sats, og så får vi se hva helgen bringer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Yay, kult at du også skal løpe Sentrumsløpet! Vi får backe hverandre opp :) Under en time er nok litt optimistisk for meg, men under 70 min har jeg et lite håp om :)

Stå på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Hei Daenerys og Vofsi! Kult at dere stikker innom :)

I motsetning til forrige uke, er jeg nå veldig fornøyd med treningsuka! Har løpt intervaller to ganger, gått to skiturer og hatt en crosstrainingøkt. Grudde meg ganske mye til sistnevnte, ettersom jeg aldri hadde prøvd timen før og de er kjent for å være ganske harde - noe den også var, men jeg kom meg gjennom med æren sånn delvis i behold :)

Nå er jeg støl, og planlegger en treningsfri mandag. På onsdag skal jeg på skiteknikkurs, og så planlegger jeg å løpe tirsdag og torsdag, samt en crosstrainingøkt til helgen. Og gjerne en skitur eller to i tillegg. Veldig motivert om dagen, så gjenstår det å se hvor mye jeg klarer å klemme inn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Daenerys

Du holder deg i alle fall aktiv! :) Skiteknikkurs høres bra ut, det er kanskje slalom eller? Jeg kan bare langrenn, men er ikke veldig flink...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn passe fornøyd med treningsuka. Hatt en intervalløkt og to skiturer. Den ene skituren var riktignok på teknikkurset, men kvalifiserte virkelig til trening :fnise:

Så da lander jeg på ca 50 % gjennomføring ift planene. Noe av grunnen er at jeg har begynt å få vondt i den ene leggen - jeg har egentlig bare ventet på at det skulle skje i og med at jeg har løpt oftere enn på lenge, men det er like fullt veldig surt. Må bare prøve meg frem litt fremover og se hva som fungerer og ikke.

Neste uke kan bli veldig travel jobbmessig. Hadde glemt at jeg skulle på heldagskurs onsdag-fredag, så da spørs det om ikke kveldene går med til jobb. Til helgen skal jeg til hjemstedet mitt, men krysser fingrene for at det er skiføre der slik at jeg får til en økt på lørdag. På onsdag er det nytt skiteknikkurs, og så tenkte jeg meg på body pump i morgen. Evt løpe intervaller hvis beinet kjennes greit. Alt som kommer i tillegg til dette får være bonus :)

Du holder deg i alle fall aktiv! :) Skiteknikkurs høres bra ut, det er kanskje slalom eller? Jeg kan bare langrenn, men er ikke veldig flink...

Det er langrennskurs :) slalom har jeg faktisk aldri prøvd, så jeg burde virkelig hatt et kurs i det også :fnise: men nå ønsker jeg å forbedre langrennsteknikken. Går en del på ski, men har mye å gå på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...