Gå til innhold

Slippe unna barnebidrag?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Lurer på om du virkelig tror på det du skriver .. I så fall kan jeg fortelle deg med 100% sikkerhet at du tar feil.

Om partene ikke blir enig kan den med hovedomsorgen evnt den med lavest inntekt om det er 50-50 løsning kreve motparten for penger, men det er fult lovlig å avtale at msn ikke betaler bidrag.

Ved 50/50 som det skrives om her er det forskjell på delt bosted og ikke delt bosted. Det er to forskjellige regelverk . Delt bosted IKKE bidrag som utgangspunkt når foreldre deler utgifter likt. Det kan kreves nettobidrag. Dette regnes helt annerledes enn vanlig bidrag som ved 50/50 samvær.

Det står at foreldre skal kunne avtale fritt på privat avtale. Hva vil det si. Det må bety at det ikke trenger være barnebidrag . Det står bidra etter evne og betale barnebidrag. Det er altså to separate muligheter.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det Gjest og Helen skriver er korrekt, det er ikke lov til å avtale null i bidrag så lenge det ikke er snakk om en 50/50 løsning og begge parter tjener likt. Dette er en plikt man har ovenfor barnet. Jeg skal finne loven.

Skrevet

Her er lovteksten: § 67. Fostringstilskot.

Der ein eller begge foreldra ikkje bur saman med barnet, skal vedkomande betale faste pengetilskot til forsyting og utdanning. Også foreldre som bur saman med barnet, kan påleggjast å yte pengetilskot når dei forsømer fostringsplikta si etter § 66. Ingen kan gje avkall på den retten barnet har etter dette stykket.

Til særlege utlegg så lenge underhaldsplikta varer, kan foreldra påleggjast å yte særtilskot. Det er eit vilkår at utlegga er rimelege og naudsynte og ikkje går inn under dei utgiftene som det løpande fostringstilskotet skal dekke. Krav om særtilskot må setjast fram innan eit år etter at dei særlege utlegga kom på. Departementet kan ved forskrift gje utfyllande reglar om særtilskot.

Det er barnet som har rett til tilskotet. Når ikkje noko anna er fastsett, skal det betalast på forskot for kvar månad til den barnet bur saman med fast. Tilskotet skal betalast frå og med den kalendermånaden kravet oppstår og ut den kalendermånaden vilkåra for tilskot fell bort.

Skrevet

Man kan velge en privat avtale eller at NAV setter bidraget, men man kan ikke velge å ikke betale.

Skrevet

Snakket med advokaten min og det er ikke lov å lage en sånn privat avtale(0 i bidrag).

TS

Anonym poster: 917631da14687686305599e6f9d3f517

Skrevet

Jeg skjønner ikke behovet noen har for å betale minst mulig bidrag! Føler de ikke ansvar og plikt overfor barnet sitt? Skjønner de ikke at den med hovedomsorgen langt sannsynlig bruker mer av sine penger pr mnd på å ha barn, enn bidraget som betales? Slik at kostnaden for barnet sjelden ligger på 50/50? Jeg forstår ikke denne gnienheten. Hadde pappaen hatt hovedomsorgen for våre barn, hadde jeg betalt bidrag med glede, og også spurt om det var nok eller det var behov utenom. Om pappaen så fikk seg en halv burger på mine penger, så driter jeg da i det, såpass må man unne den som tar det meste av arbeidet med barna.

Skrevet

Greit at det ikke er lov å avtale null kr i bidrag. Men hvem skal kunne sjekke dette? Om jeg og eksen er enige i at han ikke betaler bidrag, men at han bistår når det trengs, det må da strengt tatt være nok? Det er jo ikke null bidrag, bare ikke et fast beløp i mnd. Vi er enige om at jeg ikke krever bidrag pga mye jeg ikke kommer til å gå inn på her. Om jeg ikke ønsker bidrag, hva så?

Anonym poster: 358a179a32d68b1428ef7664f0dc5f1f

• Liker 1
Skrevet

Kan jo også legge til at far kjøper jo mat og husholdningsartikler (jeg sender ikke med bleier, tannkrem og såpe til samvær) til barnet når det er hos han, samt dekker det som trengs økonomisk da (også om man skal gå helt ned til ting som strøm og husleie, så bruker jo barnet en del av dette når det er hos han også). Det må jo ha seng, sengetøy osv der, og han bruker bensin for å kjøre til barnehage. Dette er jo ting bidraget skal gå til - så hvorfor skal han betale meg, når han også har utgifter til dette?

• Liker 1
Skrevet

En litt morsom hypotetisk problemstilling som kan oppstå:

Far har hovedomsorg for barnet. Foreldrene har avtalt at mor ikke betaler bidrag. Dette blir oppdaget. Hvem straffes, og hvordan?

Skrevet (endret)

-

Endret av pressplay
Skrevet

Greit at det ikke er lov å avtale null kr i bidrag. Men hvem skal kunne sjekke dette? Om jeg og eksen er enige i at han ikke betaler bidrag, men at han bistår når det trengs, det må da strengt tatt være nok? Det er jo ikke null bidrag, bare ikke et fast beløp i mnd. Vi er enige om at jeg ikke krever bidrag pga mye jeg ikke kommer til å gå inn på her. Om jeg ikke ønsker bidrag, hva så?

Om han bidrar når det trengs er det jo ikke null i bidrag da. Det loven sier er at man ikke kan si fra seg det økonomiske ansvaret. Dette er for å sikre barnets rettigheter.

Anonym poster: 2f7d38377f1b4f83d52dc19cb27e4e2d

Skrevet

Kan jo også legge til at far kjøper jo mat og husholdningsartikler (jeg sender ikke med bleier, tannkrem og såpe til samvær) til barnet når det er hos han, samt dekker det som trengs økonomisk da (også om man skal gå helt ned til ting som strøm og husleie, så bruker jo barnet en del av dette når det er hos han også). Det må jo ha seng, sengetøy osv der, og han bruker bensin for å kjøre til barnehage. Dette er jo ting bidraget skal gå til - så hvorfor skal han betale meg, når han også har utgifter til dette?

Klart han er ansvarlig for mat og husholdning artikler når narnet er hos ham.Her snakker vi om ca 4 netter i mnd.Det er jo hans barn og han er pappa!

Skrevet

Penger er det minste problemet her!Det er måten han prøver å bli kvitt ungene sine.Han sier han vet at de har det bedre hos meg,og at han går med på alt så lenge han slipper å betale bidrag.

Han ville jo ha 50-50 av samme grunn,penger.Ungene er registrert på hans adresse pga han får noen ekstra goder fra nav.Stevningen er sendt pga de har det ikke bra hos faren og saken er ganske komplisert.

Som nevnt før det er jeg som står fo betaling av alle bursdagsfeiringer(han synes det er unødvendig at de skal invitere venner hvert år),alle aktiviteter,treningsutstyr,,vinterklær(det som de trenger i barnehagen).Det er myyyye mer.De har aldri reist på ferie med pappa og jeg føler at det er også min jobb.Har hatt de i 5 uker(hele sommerferien) de to siste årene.Han lyger at han har ikke råd,så får jeg vite av venner at han er i iSyden osv.

Han bryr seg ikke og han vet at jeg skal gjøre alt for ungene mine!

Jeg kan skrive under nå,ingen problem.Men da vinner han igjen...Nå er stevningen sendt og det er andre folk som skal bestemme hva som er er best for ungene mine.

• 3 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet

Midlertidig avgjørelse- ungene skal bo fast hos meg og han skal ha vanlig samvær, annenhver helg.

Han ble gjennomskuet av både sakskyndig og dommeren. Vi fikk klar beskjed at barnebidrag må betales .

Takk alle sammen.

Ts

• Liker 4
Skrevet

Midlertidig avgjørelse- ungene skal bo fast hos meg og han skal ha vanlig samvær, annenhver helg.

Han ble gjennomskuet av både sakskyndig og dommeren. Vi fikk klar beskjed at barnebidrag må betales .

Takk alle sammen.

Ts

:hoppendeglad: :hoppendeglad: :hoppendeglad:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...