Gå til innhold

Må tatoveringer bety noe?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har ingen tatoveringer selv, men har vokst opp med en far som var sjømann i sin ungdom, og derfor er litt tilfeldig prydet med roser og diverse mønstre. Synes pappa er ganske fin, jeg.

Har i senere tid lagt merke til at dette spørsmålet om hva tatoveringen betyr for en stadig kommer opp når noen har slikt godt synlig, hvorpå det ofte kommer kvasifilosofiske utredninger som førte til at man valgte et bestemt motiv eller sitat. Er det ingen som tatovering bare for å pryde seg med noe de synes er fint lenger? Må detabsolutt bety noe?

Anonym poster: 9c38aff1e5368ca460519dd366403e0c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet du, dette har jeg lurt litt på også. Virker som at man må kunne forklare hvorfor man velger et bestemt motiv, og ikke bare kan svare "nei, jeg synes det var fint, jeg".

Ei (lettere spirituelt anlagt) venninne av meg sa det ganske fint: "your body is just a temporary home for your conscience, and it should be entirely up to you how you choose to decorate it while you live there - just like your flat or your house. What other people think of your art shouldn't matter in the least, after all, they're not required to copy your designs, are they?"

Jeg har gått og hatt lyst på en bestemt tatovering i nærmere ti år nå, men ikke gjort det fordi jeg er redd det skal bli et forklaringsproblem utav det. Tror egentlig jeg skal gi en god F i hva andre eventuelt synes og heller bare gå og ta den tatoveringen jeg har ønsket meg - for meg selv, og ikke for andre :) Må bare finne ut hvor på kroppen først :fnise:

• Liker 3
Skrevet

Hver sin smak! Jeg for min del kunne aldri tatovert roser, tribals eller delfiner som kommer hoppende ut av et hjerte i korsryggen ;) Alle mine tatoveringer betyr noe og de har en mening bak seg, men det er jo såklart fordi jeg ikke vil tatovere noe bare for å ha gjort det!

Gjest badeand1
Skrevet (endret)

Nei, syns ikke det må bety noe eller at motivet må ha en mening. Jeg har to roser på underarmen helt enkelt fordi jeg liker roser.

Endret av Mortem
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Kroppskunst i form av tatoveringer tillates kun dersom det skal minne deg på hva ungen din heter, til nød aksepteres *tilfeldig valgt kinesisk tegn* hvis du later som om det symboliserer din første kjærlighet (som riktignok var asiat, men ikke kineser).

Innrømmer man at man tatoverte seg kun av estetiske grunner, blir den verdiløs, harry og simpel.

Iallefall er det dette inntrykket jeg har fått, desverre, jeg håper det ikke ligger for nært realiteten.

Endret av BunnyBlue
Skrevet

Nei, syns ikke det må bety noe eller at motivet må ha en mening. Jeg har to roser på underarmen helt enkelt fordi jeg liker roser.

Men da har det jo en mening! Det er jo noe du liker!

Altså, det er godt mulig noen liker tribals, og liker disse hoppende delfinene, men jeg tviler på at veldig mange av de har tenkt lengte fram i tid enn ei uke :P

Skrevet

Nei! Jeg har 14 stk, alle unntatt en betyr absolutt ingenting. De er der kun pga at jeg synes de er fine :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg har for det meste tatoveringer av motiver jeg bare liker. Selvfølgelig betyr de mye for meg(!), men det er ikke noen tårevåte, lange historier bak. Veldig bra egentlig, for med så mange som jeg har ville det jo betydd særdeles mye kjipt i livet mitt ;-)

Egentlig er jeg drittlei hele greia med folk som har sett litt mye på Miami Ink og spør "hva betyr det?" eller "jeg har en tatovering for pappa, hvem er din for?". Har til og med støtt på en fyr som hadde en tatovering i tankene, men han måtte vente med å ta den. Det skulle nemlig være en minnetatovering for hans mor, og hun var jo ikke død enda!?

• Liker 1
Skrevet

Ja. Jeg syns tattoveringer bør ha en mening.

Gjest Raindrops
Skrevet

Egentlig er jeg drittlei hele greia med folk som har sett litt mye på Miami Ink og spør "hva betyr det?" eller "jeg har en tatovering for pappa, hvem er din for?". Har til og med støtt på en fyr som hadde en tatovering i tankene, men han måtte vente med å ta den. Det skulle nemlig være en minnetatovering for hans mor, og hun var jo ikke død enda!?

Det er jo bare pågrunn av de programmene (som forøvrig er fake) at dette med betydning har blitt så himla vitkig. En kompis av meg som er tatovør merker forskjellen veldig godt, nå de fleste kunder plutselig bretter ut livshistorien sin for å rettferdiggjøre tatoveringen de tar.

Helt legitimt å ta en tatovering som betyr noe, men det er også helt legitimt å ta en tatovering bare fordi den ser bra ut. Jeg synes ikke de trenger å bety noe for å være vakker kroppskunst.

• Liker 3
Skrevet

Nei, de trenger ikke noe dyp mening. Men det er jo gjerne mer gjennomført og gjennomtenkt enn noe man kan velge fra første siden i en tatovørbok.

Anonym poster: fa942216e516fcf1f5ebf6a7421f4926

• Liker 1
Skrevet

Nei, de trenger ikke noe dyp mening. Men det er jo gjerne mer gjennomført og gjennomtenkt enn noe man kan velge fra første siden i en tatovørbok.

Anonym poster: fa942216e516fcf1f5ebf6a7421f4926

Selv om tatoveringen ikke er et minne om hvordan du kom deg gjennom barneskolen uten å få deg kjæresten så kan den være gjennomtenkt hva motiv angår. En veninne har tatovert enkle stjerner fra "første side i en tatovørbok" én stjerne for hvert søskenbarn eller noe var det vel. Veldig gjennomført og gjennomtenkt ja....

Anonym poster: 436a71af68daa9117c424613fd54da92

Skrevet

Jeg tenker at en tatovering ikke nødvendigvis trenger å ha en annen mening enn å pynte kroppen, men den bør helst være gjennomtenkt. Det er ikke dumt å tenke gjennom hva man kommer til å føle om tatoveringen om 20 år, noe det ser ut til at litt for mange ikke gjør.

Hva min tatovering betyr for meg, har forresten ingen andre noe med. Jeg deler det kanskje med de nærmeste, men utenom det er det "bare" en tatovering.

• Liker 4
Gjest Kokkelure
Skrevet

Altså, det er godt mulig noen liker tribals, og liker disse hoppende delfinene, men jeg tviler på at veldig mange av de har tenkt lengte fram i tid enn ei uke :P

Så hvis man liker motivet man tatoverer så gir det mening likevel?

Man har ikke enten en vakker tatovering med kjempedyp mening, eller en tacky tatovering der manikke har brukt mer enn ti mimnutter på å velge motiv. Jeg det blir veldig snobbete å fremstille det på den måten.

• Liker 1
Gjest Macha Mong Ruad
Skrevet

Jeg synes denne definisjonen av "mening" er ganske søkt, "liker" og "synes den var fin" er akkurat det samme. Litt typisk de tatoveringssnobbene TS skriver om å lage unntak som er så generelle at man kan være snobbete uten å fornærme folk man liker.

Jeg har en vennekrets hvor veldig mange har tatovert seg, og noen har bare gjennomtenkt dyp symbolikk, mens andre går og tatoverer seg hver gang de får et morsomt innfall eller en ny dille. Og jeg synes begge deler er like greit, din kropp = du bestemmer åssen den skal pyntes.

Gjest Crazycatlady
Skrevet

Nei, jeg syns ikke at det trenger å ha noen mening annet enn at man syns den var fin.

Virker som det er mer fokus på meningen bak en tattis nå etter at alle tatoveringsprogrammene på tv kom. Der har jo alle en tåredryppende historie bak, men det er nok ganske vanlig å tatovere noe fordi man syns det var fint.

At det bør være gjennomtenkt er jo en selvfølge, men jeg syns ikke at en tattis trenger å ha noen dypere mening enn at man syns den er fin.

Jeg har lyst på flere tatoveringer og ikke alle har noen mening annet enn at jeg liker den. Bryr meg lite om hva andre måtte mene om det.

Skrevet

Ja nei værsegod, hver sin mening! JEG mente at JEG syntes å tattovere noe man liker er en mening nok for meg!

Derimot betyr det vel også at jeg mener det er noe alvorlig galt med disse delfinhoppende, tribal elskende folka som gjerne i sammen slengen tattoveren etternavnet sitt til tross for at det er et navn store deler av norges slekt har!

I sammen slengen ville heller ikke jeg tattovert noe som ikke har en betydning for meg! Jeg har en finsk lapphund på håndleddet, for dette er rasen jeg forelsket meg i for tre år siden, tattovert, og i dag har jeg en. Jeg har fire poter på ryggen, alle direkte avtrykk av kattene/hunden min slik at jeg har en måte å minnes de på når de/den gangen de forsvinner/forsvant! Og jeg har en egen tegnet Jack skellington på beinet med tekst under for å minne eksen min som gjorde et sinnsykt intrykk på meg før han døde, og fordi jeg syntes Jack Skellington er awesome uansett da :D

Gjest hedgepig
Skrevet

Det må da være nok at eieren av tatoveringen synes den er fin:)

Gjest Blondie65
Skrevet

Hvis jeg noen gang tattoverer meg så skal andre bare drite i den dypere meningen. Jeg vet nøyaktigignhva jeg skal ha og hvor, det er bare motet som svikter litt. Jeg kommer aldri til å avlevere en dypere mening - de som kjenner meg godt vil forstå den med første øyekast.

Jeg synes likevel at en del burde tenke litt mer over hva og hvor de tattoverer seg. Alt for mange fikk en lysende ide som de burde ha tenkt mer grundig over - ikke sant mr disneyfigur like ved kronjuvelene?

Når det gjelder tatovering av noe fra første side i katalogen til tatovøren: noen eier ikke egen smak eller egen stil. Akkurat som de har samme innredning hjemme som er "in" for tiden og skifter den når det er "ut" eller går på jobb i ført sæggejoggebukse, crocs eller onepiece så tattoverer de seg med det alle vennene har uten å tenke nærmere over det. Det er de samme som går i et plagg fordi det er "in" selv om det ikke passer til deres kroppsfasong eller hudfarge - eller hva sier du frk muffintopp?

Skrevet

Nesj. Bare fordi den er permanent så betyr det ikke at det må ha noe mening bak det.

Arrene etter piercingene jeg har hatt, som vil følge meg resten av livet, har ingen mening bak. :fnise:

Mange sier jeg er dust som tok piercing og må ha arr resten av livet. Mange sier det samme om tatovering; er ikke sikkert du liker motivet når du blir eldre, så da bør man ha noe som betyr noe.

Men var man ikke seg selv da man tatoverte den blomsten eller hodeskallen da man var 18? Det forteller jo noe om ditt liv, og da betyr det noe sånn sett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...