Gå til innhold

Har jeg rett på noe støtte fra staten?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Hvis sosialkontoret finner ut at noen allikevel har midler når man har fått støtte' date=' kan man bli tvunget til å tilbakebetale dette. Så å la foreldrene sitte på pengene imens er ikke bare litt snikete, det er trygdejuks.[/quote']

Hvis hun betaler foreldrene for et gode de gir henne, da ER det jo ikke hennes penger lengre.

Hva foreldrene velger å gjøre med SINE penger om fem år er jo ikke sosialkontorets sak?

VI vet at det er hennes penger, men rent formelt sett ville det vel ikke være det? Dermed er det vel ikke ulovlig? (Jeg er ikke påståelig, jeg bare lurer...)

(Ikke det at jeg oppfordrer til trygdejuks, men sånn rent formelt sett var dette en interessant problemstilling.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selvfølgelig er det opp til hver enkelt hva man vil gjøre med pengene sine, men jeg vil vel påstå at dette ligger veldig i grenseland, uten at jeg er bombesikker på jussen. Hvis man "gir bort" nesten 100.000 så vil det jo komme ett issue med skatt også. Skal foreldrene betale skatt for disse pengene mens de sitter på dem? Skal hun betale foreldrene det som evt må skattes? Etc. etc.

Jeg ville i allefall ikke prøvd å løse det på den måten. Som sagt før, jeg ville fått en samtale med Aetat og funnet ut hva de kunne være behjelpelige med; ny jobb, støtte i oppstart av nytt firma etc. og prøvd å greie meg selv, i stedet for å snike til seg penger fra sosialen, noe løsningen med å "gi bort" pengene innebærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det skal da heller ikke forventes av en person at de skal bruke opp sparepengene sine før de får hjelp?

Jeg blir OPPBRAGT over slike svar som finnes i denne tråden. HVORFOR skal det ikke forventes at en person som er godt istand til å forsørge seg selv, ikke skal gjøre det? Pengene som evt. gis til denne personen, går på bekostning av en sykehjemsplass for en eldre person. Gjør avveiningen hver enkelt. HVORFOR snakkes det om at "hvis jeg hadde sløst bort pengene jevnt og trutt, hadde jeg hatt rett på støtte". Ærlig talt, først og fremst har du ansvar for å forsørge deg selv. Sosialen er en nødløsning. At du sparer penger så du har en regnværsdag, er helt normalt. Det er IKKE sosialen som er ment å være plan B for folk. Sosialen er plan D eller F! Gjennom livet må du forvente å tenke økonomisk fremover, slik at du trygger deg selv. Dette er bakdelen med å ha en velferdsstat, folk tasser rundt og bare lurer på hvor de kan få stukket ned sugerøret sitt. Ikke noen tanker om egeninnsats. Jo, det var jo en her som oppfordret til trygdesvindel.. Jeg har ikke ord.

Her er mitt råd: Inntil du får skaffet deg en jobb til, så tar du 20 000 ut av sparekontoen din, og de pengene skal vare i 6 mnd som ekstratilskudd. Innen da har du en jobb. Den dagen du starter et firma får du ta deg 20 000 i lån, som ikke vil være så vanskelig å betjene. De aller aller fleste av oss må nemlig innom konseptet "lånekunde" i tjueårene, jeg fatter ikke hvorfor du skal være et unntak. Du har et merkelig "gimme" syn på din eksistens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man har 90 000 på sparekonto til ett framtidig firma har man ikke dårlig råd. Da klarer man seg og trenger ikke hjelp av staten syns jeg.

Jeg støtter meg til veslebråka sitt forslag om å ta ut en sum nå og ta opp tilsvarende i lån når firmaet startes. Evnt kan du kanskje klare å spare dette opp igjen når du får jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan hun "gi bort" pengene til foreldrene som "betaling" for å få bo i huset deres?

Da hadde hun jo ikke oppsparte midler på konto lengre...(og så kunne foreldrene tilbakeføre dette når det en gang ble aktuelt å starte firma).

Mulig? (Om enn noe snikete?)

De fleste sosialkontor krever kontoutskrift som går 3 mnd tilbake i tid. Og man må skrive under på at de kan innhente opplysninger fra likningskontor, banker m.m. Så dette er en særdeles dårlig ide. Det ville trolig endt med at hun måtte tilbakebetale alt hun evt ville fått i støtte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det skal da heller ikke forventes av en person at de skal bruke opp sparepengene sine før de får hjelp? Jeg synes det er flott at hun trass sin økonomiske situasjon har klart å spare seg til så mye penger.

det er i allefall ikke noe gjesten bør kristiseres for.

Hvis jeg bestemmer meg for å spare hele lønningen min istedenfor å bruke den på faste utgifter, bør jeg få sosialhjelp da?

Ser for meg et proppfullt sosialkontor..

De fleste har vel på et tidspunkt brukt penger fra sparekonto til regninger og mat istedenfor det de hadde tenkt å bruke de på,men sånn er livet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Takker og bukker for svarene jeg har fått :)

Og for å klare opp i en del ting: Jeg var egentlig klar over at jeg ikke hadde rett på noe, men fikk en kommentar fra faren til en venn av meg om at det kunne være en mulighet og ble nyskjerrig på om det kunne stemme, og JA, jeg er såpass "egoist" at om jeg hadde hatt rett på noe hadde jeg søkt (og tror de aller fleste hadde gjort det samme, men selvsagt finnes det unntak :)).

At innlegget mitt ble oppfattet som "syting" skjønner jeg ikke HELT (men skjønner det til en viss grad, jeg tok meg ikke så god tid til å finformulere meg), og at jeg sliter økonomisk er nok å overdrive, og å bruke klær som et eksempel var rimelig idiotisk av meg, selv om jeg her ikke sikter til "å gidameg, jeg har ikke siste skrik i xxxxx", men at jeg faktisk knapt har klær som passer pga vekttap (gått ned mye pga at mat er lett å spare penger på, og når jeg alikevel burde slanke meg var det en grei løsning på 2 problemer :)), men fikk litt til jul, så har nå 2-3 klesskift :)

Jeg vurderer å flytte nærere Bergen (næreste by) for å se om jeg kan få lettere jobb der, her er det UMULIG (har søkt på det som er av jobber), men pga at jeg er usikker på hvor stabil jeg er i hodet nøler jeg i det lengste (må da si opp den jobben jeg klarte å få, flytte til et sted jeg har 0 tilknytning osv), men tror faktisk det skal gå bra :) (Livet smiler til meg for tiden :);))

Kommer kanskje til å titte innom tråden senere, men har jo fått den infoen jeg har behov for, og ser ingen grunn til å bruke mye tid på å forklare meg mer pga en liten feilformulering når jeg har mer en nok å bruke tiden til :) (og jada, deriblandt finkjemme aetat sine sider, aviser osv ;))

Ha en strålende dag! :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier selv at du sliter psykisk, og at to jobber eller mer jobbing sannsynligvis vil bli vanskelig for deg, og at du derfor kvier deg for å ta steget vekk...og heller blir i din deltidsstilling, som du likevel ikke klarer deg i...

Du har altså medisinske problemer (psykiske). Gå til legen din, og søk attføring?

Da kan du enten gå i behandling (medisinsk attføring) - men sannsynligvis er yrkesmessig attføring det rette for deg i første omgang. Det kan du få, om du sliter og ikke er i stand til å ta "alle jobber som tilbys deg", pga helsemessige plager.

Du er ikke nødt til å gå på skoler, men kan utplasseres i en bedrift for opplæring, feks. Blindeforbundet, på kontoret der el.likn.

Snakk med legen din, det er han/hun som hjelper deg å søke overfor trygdekontoret. (Du søker ikke, du legger fram krav om attføring som det heter...).

Du blir ikke rik, og det kan være du får så lite at du likevel må på sosialen i tillegg (dersom du skal bo i Bergen der det er dyrt å bo) - men på yrkesmessig attføring kan du kanskje også gå på kurs i etablering av firma (etableringskurs), og komme et skritt videre...

Bare noen tanker. Du har i alle fall krav på attføring om du har psykiske plager, og ikke føler du fikser full stilling slik det er nå...

Attføring er likt for alle - du får det ikke på økonomisk grunnlag, slik at både rike og fattige har krav på samme type stønad. Det er ikke pga økonomi det innvilges, men på grunnlag av det medisinske...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Moonshadow

Når det gjelder yrkesrettet attføring så er det veldig vanskelig å få det om du er under 23.... Det skal egentlig ikke gis til folk under 23 men om det er ekstreme tillfeller så kan de gjøre det. Det var det de på trygdekontoret og arbeidskontoret sa den gangen jeg skulle søke. Jeg fikk det jo jeg da så det er jo unntak :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hvis jeg bestemmer meg for å spare hele lønningen min istedenfor å bruke den på faste utgifter, bør jeg få sosialhjelp da?

Nei, er det noen som har sagt det?

Jeg har ikke sagt det. Noen andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

grubleguria har sagt det. Eller var det tenkt en slags tidsfaktor med i bildet? De pengene du har spart denne uka teller ikke "egentlig" med som sparepenger, kun de du sparte forrige uke. Hvis man putter hele lønna på sparekonto, så har man jo vært veldig flink å spare. Og ut ifra ditt resonnement, så må man da få slippe å bruke sparepengene sine før de før hjelp. Ergo, staten må betale kost og losji osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder yrkesrettet attføring så er det veldig vanskelig å få det om du er under 23.... Det skal egentlig ikke gis til folk under 23 men om det er ekstreme tillfeller så kan de gjøre det. Det var det de på trygdekontoret og arbeidskontoret sa den gangen jeg skulle søke. Jeg fikk det jo jeg da så det er jo unntak :-)

På aetat.no står følgende:

Du må være mellom 16 og 67 år

For å få attføringsstønad må du være mellom 16 og 67 år.

For å få attføringspenger må du være mellom 19 og 67 år.

Det gjelder spesielle regler for ungdom under 26 år. Er du mellom 16 og 26 år og går på skole, får du normalt ikke attføringspenger eller attføringsstønad før du fyller 26 år. Dersom du på grunn av sykdom, skade eller lyte har en utdanningssituasjon som avviker vesentlig fra den som gjelder for andre ungdommer, kan du likevel få attføringsytelser under skolegang før du fyller 26 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...