Gå til innhold

Bør svenskene som har flyttet til Norge snakke norsk?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest likeeverything

Jeg synes vel først og fremst at de som er født her bør lære seg språket korrekt før man rakker ned på utlendinger.

Det er ingen som rakker ned på utlendinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Eurodice

Grammar nazi.... :glare:

norsk er ikke morsmålet mitt og i morsmålet mitt bruker vi stor bokstav foran navn på språk, så jeg glemmer det av og til. ...

Dette kunne du opplyst om tidligere. Da skjønner jeg jo at svensk er vanskelig for deg å forstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grammar nazi.... :glare:

norsk er ikke morsmålet mitt og i morsmålet mitt bruker vi stor bokstav foran navn på språk, så jeg glemmer det av og til. ...

Helt greit, men da skader det vel heller ikke med en påminnelse. Det er like irriterende for meg å lese Svensk og Norsk som det er for deg å høre det svenske språket i Norge.

Anonym poster: 64892aa8ed482db95cda1beaac4e8183

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest likeeverything

Eneste forskjellen er at det heter svensk, og ikke norsk.

For meg er dialekta på en fra Kristiansand like forskjellig som svensk.

Prinsipp er det samme som å dra alle under en kam. Svensk er forståelig for nordmenn, derfor er det unødvendig å sette opp norskundervisning og bruke tid på dette.

Slike ting som dette gjør norge mindre kulturelt og innbyggerne blir dummere. Det er min thesis.

Innbyggerne blir dummere av å kreve at arbeidsinnvandrere fra Sverige skal lære seg norsk? Og mindre kulturelt? Right....Kan du vennligst utdype disse argumentene fordi jeg forstår ikke hvordan dette kan stemme.

Prinsipp handler ikke om å dra alle under samme kam, men om hva som er riktig å gjøre når man bosetter seg i et annet land. På hvilken måte drar jeg alle under samme kam? Hvis de vil snakke svensk mens de er ute er det greit, men når man er på jobb i Norge, burde det være en forventning at de skal lære seg norsk.

Og ja, dette handler om prinsipp. Det er diskriminerende at man krever at arbeidsinnvandrere fra andre land skal lære seg norsk, men ikke de fra nordiske land.

Dessuten, hvis svensk og norsk er så likt, burde det ikke være et problem å lære seg norsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest likeeverything

Dette kunne du opplyst om tidligere. Da skjønner jeg jo at svensk er vanskelig for deg å forstå.

Jeg har bodd i Norge i nesten hele mitt liv. Jeg snakker flytende norsk, men jeg snakker et annet språk hjemme med min familie. Man kan ikke engang merke at norsk ikke er mitt morsmål slik at min opprinnelse har ingen ting med saken å gjøre.

Endret av likeeverything
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innbyggerne blir dummere av å kreve at arbeidsinnvandrere fra Sverige skal lære seg norsk? Og mindre kulturelt? Right....Kan du vennligst utdype disse argumentene fordi jeg forstår ikke hvordan dette kan stemme.

Prinsipp handler ikke om å dra alle under samme kam, men om hva som er riktig å gjøre når man bosetter seg i et annet land. På hvilken måte drar jeg alle under samme kam? Hvis de vil snakke svensk mens de er ute er det greit, men når man er på jobb i Norge, burde det være en forventning at de skal lære seg norsk.

Og ja, dette handler om prinsipp. Det er diskriminerende at man krever at arbeidsinnvandrere fra andre land skal lære seg norsk, men ikke de fra nordiske land.

Dessuten, hvis svensk og norsk er så likt, burde det ikke være et problem å lære seg norsk.

Selvfølgelig kan jeg utdype ;)

Det som gjør et land kulturelt er at ikke alle er helt like, kulturvis. Om vi skal få de som snakker nesten helt likedan som oss til å snakke helt likt som oss, er dette et brudd på å bli kulturrik.

Jeg skjønner at en som kun snakker engelsk eller fransk bør kunne norsk i de fleste jobber, det støtter jeg, men å gjøre svensker om til nordmenn er bare unødvendig.

Vi blir dummere av å ikke være kulturell. Vi lærer oss nesten ingenting om andre kulturer, i tillegg til at vi blir dårligere i svensk. Som nordmann er det viktig å forstå det, siden vi samarbeider en del med Sverige på flere måter.

Face it, om nordmenns svenskkunnskaper svekkes er fucked up.

Igjen tilbake til dialekteksemplet. Hva er det som gjør nord-norsk forskjellig fra svensk for en søring? Jeg er nordlenning i Østfold, og jeg må ofte omformulere meg siden de ikke alltid forstår meg. Bør jeg lære meg å snakke som dem for å kunne jobbe og studere her?

_

Faktisk, så er det vanskeligere å lære seg norsk grammatikk når man er svensk, siden det er så likt.

Et eksempel på hvorfor jeg mener dette; en fra Nord-Norge har større vanskeligheter på å lære seg nynorsk grammatikk enn en fra Oslo. Det er vanskeligere fordi det allerede er så likt dialekta på mange måter, samtidig som det er HELT forskjellig.

Jeg vil mye heller lære meg å skrive og snakke tysk enn svensk. Det er mye enklere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes svenske bør tilrettelegge språket sitt like mye som mojaffa som kommer til norge.

Jeg flyttet fra Danmark og etter 2 mnd snakket jeg flytende norsk. Beste er at ingen tror på meg når jeg sier at jeg ikke er norsk. :fnise:

Anonym poster: 8ad28f5d1f7009b12e7bf422eaa85563

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest likeeverything

Selvfølgelig kan jeg utdype ;)

Det som gjør et land kulturelt er at ikke alle er helt like, kulturvis. Om vi skal få de som snakker nesten helt likedan som oss til å snakke helt likt som oss, er dette et brudd på å bli kulturrik.

Jeg skjønner at en som kun snakker engelsk eller fransk bør kunne norsk i de fleste jobber, det støtter jeg, men å gjøre svensker om til nordmenn er bare unødvendig.

Vi blir dummere av å ikke være kulturell. Vi lærer oss nesten ingenting om andre kulturer, i tillegg til at vi blir dårligere i svensk. Som nordmann er det viktig å forstå det, siden vi samarbeider en del med Sverige på flere måter.

Face it, om nordmenns svenskkunnskaper svekkes er fucked up.

Igjen tilbake til dialekteksemplet. Hva er det som gjør nord-norsk forskjellig fra svensk for en søring? Jeg er nordlenning i Østfold, og jeg må ofte omformulere meg siden de ikke alltid forstår meg. Bør jeg lære meg å snakke som dem for å kunne jobbe og studere her?

_

Faktisk, så er det vanskeligere å lære seg norsk grammatikk når man er svensk, siden det er så likt.

Et eksempel på hvorfor jeg mener dette; en fra Nord-Norge har større vanskeligheter på å lære seg nynorsk grammatikk enn en fra Oslo. Det er vanskeligere fordi det allerede er så likt dialekta på mange måter, samtidig som det er HELT forskjellig.

Jeg vil mye heller lære meg å skrive og snakke tysk enn svensk. Det er mye enklere.

Dette handler ikke om å skape et kulturrik samfunn, men rett og slett, det norske folkets relasjoner med svenskene. Hvis en innvandrer fra et annet land, spesielt Asia og Afrika, snakker gebrokkent norsk, og de har jobbet og bodd i Norge i lang tid er det forventet at de skal integreres og lære seg å snakke bra norsk. Hvorfor burde man ikke stille de samme kravene? Jeg sier ikke at svensk er uforståelig for meg og andre nordmenn. Vi greier helt fint å kommunisere med hverandre, men som sagt blir jeg veldig frustrert at det ikke stilles noen krav til integrering hos svensker, simpelthen fordi våre språk er beslektet.

Selvfølgelig er det viktig med et flerkulturelt samfunn, og siden du sier at mangelen på svensktalende i Norge kan skade våres evne til å kommunisere med svensker i næringslivet, syntes du da at det er greit for meg selv, en Irsk innvandrer, til å snakke engelsk med nordmenn ettersom det vil forbedre deres evne til å forstå engelsk? Storbritannia er jo Norges største oljeimportør: http://www.ssb.no/ur_okonomi/ :tommelsmil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes svenskene skal få snakke svensk om de vil det. For de forstår oss og vi forstår dem. Men de kunne kanskje lært seg å skrive norsk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver i denne tråden at jeg ikke forstår svensk, og så får jeg svar på svensk :roll:

Jeg synes absolutt ikke svensker høres ut som de synger, ikke i nærheten engang. Jeg synes språket er hakkete og slitsomt å høre på. Det er min mening, og selv om en eller annen servitør syntes svensk høres ut som synging, forandrer ikke det noe for meg.

Ikke føler jeg meg særlig eksponert for svensk tv eller musikk heller, så kanskje det er grunnen til at jeg ikke kan det språket. Og hvorfor er det latskap at jeg ikke har lært meg å snakke svensk når jeg bor i Norge? Hvorfor er det ikke latskap av svenskene som jobber og bor her, å ikke lære seg språket til sitt nye land? Istedenfor å bare anta at alle skjønner hva de sier, siden det er nordisk. Jeg fortsetter å snakke engelsk til svensker, tror jeg :)

Jamen, se där! Du kan ju visst förstå svenska! ;) That's my point

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hva som er det store problemet her. Selvfølgelig har jeg møtt på mange norrmenn som ikke liker svensker, sånn er det bare. Jeg velger å se norrmenn som de menneskene som jeg møtt som faktiskt liker oss svensker men de som jeg liker allre best selv er de som er som meg: Som dømmer personer og ikke nasjonalitet.

De fleste svensker kan, etter et par uker her, snakke så mye norske at de kan gjøre seg førstått før norrmenn som ikke kan så mye svenske. Jeg kan snakke nestintil flytende norsk på ord men selve uttalet er det verre med. Før meg så er det svårt at skjønner hvorfor det er så mange i Norge som ikke liker oss svensker. Vi er naboer og kunne i prinsippet vært samme folkeslag, det er veldig lite som skiller oss åt sånn sett.

Det jeg vil frem til er at svensker kan norske men føler ikke at de trenger å snakke på noe annet vis en litt mer "svorske". Altså, det færreste norrmenn skjønner ikke svenske så hvorfor skall minioritet bestemme over et helt folkeslag? At gjenføre engelsk med svensk blir bare tullete! Vi har jo vært samme land! Hallå, gi dere.

Det borde være "oss", istenden før "vi og dem".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Dreamdrops

Ikke alle forstår Svensker.

Anonym poster: a0be220486030e069217e611ae65a7ac

Vel, da må jeg være ærlig å si at jeg ikke forstår alle vestlendinger heller :fnise: Er det da jeg skal si at alle de jeg ikke skjønner prate østlandsk? Det er nemlig ikke slik ting fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...