Gå til innhold

Bør svenskene som har flyttet til Norge snakke norsk?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest DrManhattan

Nei, det er ikke tull. Vi forstår hverandre ikke perfekt. Det er slettes ikke bare vilje det står på, og det har med alminnelig dannelse å gjøre.Dialekter er distraherende. Du kalte jo nettopp selv østlandsk for dansk!

When in Rome...

Anonym poster: 1e4c63d20afb7397fcacb304b04f1f9a

Med slike uttalelser forstår jeg godt hvorfor du skriver som anonym. Ja jeg sa dansk med en klype sarkasme, men våre bydialekter ( og ja du snakker også dialekt min venn) ble sterkt preget av dansk, men vi snakker begge norsk, ingen grunn til at vi som borgere av samme land skal bygge disse barierene rundt oss, hvordan skal noen fra andre land noen gang føle seg en del av vårt samfunn når ikke en gan nordmenn greier å respektere hverandre

Endret av DrManhattan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg forstår svensk, hører ikke mye av det her, men når noen skriver svensk her inne hopper jeg over det - synes det er slitsomt å lese.

Anonym poster: 4c9b304e61339d3df31edd8220f071fa

Meeh, da hopper du jo over meg da! :( Tenk så mye rare tanker du ikke får ta del av da du ;):fnise:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke tull. Vi forstår hverandre ikke perfekt. Det er slettes ikke bare vilje det står på, og det har med alminnelig dannelse å gjøre.Dialekter er distraherende. Du kalte jo nettopp selv østlandsk for dansk!

When in Rome...

Det at ein er tospråkleg fører til at ein vert sikrare på si eiga målform.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med slike uttalelser forstår jeg godt hvorfor du skriver som anonym. Ja jeg sa dansk med en klype sarkasme, men våre bydialekter ( og ja du snakker også dialekt min venn) ble sterkt preget av dansk, men vi snakker begge norsk, ingen grunn til at vi som borgere av samme land skal bygge disse barierene rundt oss, hvordan skal noen fra andre land noen gang føle seg en del av vårt samfunn når ikke en gan nordmenn greier å respektere hverandre

Alternativt: ..når vi ikke en gang klarer å tilpasse oss hverandre nok til å snakke ett og samme språk, - og ikke minst, ikke en gang enes om ett skriftspråk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meeh, da hopper du jo over meg da! :( Tenk så mye rare tanker du ikke får ta del av da du ;):fnise:

Hvorfor skriver du ikke på norsk, når du faktisk kan det? :) Svensk er lett å forstå når man hører det. Men når det er skriftlig, kunne det like godt vært russisk :laugh: . Like uforståelige begge to.

Anonym poster: 807f17376ccd509412df4c16894ca18c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest DrManhattan

Alternativt: ..når vi ikke en gang klarer å tilpasse oss hverandre nok til å snakke ett og samme språk, - og ikke minst, ikke en gang enes om ett skriftspråk!

Det er fordi vi er et frihetelskende folk som aldri vil bli enig om en ting og det er denne individualismen som gjør oss norske

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor skriver du ikke på norsk, når du faktisk kan det? :) Svensk er lett å forstå når man hører det. Men når det er skriftlig, kunne det like godt vært russisk :laugh: . Like uforståelige begge to.

Fordi jeg får "kjeft" av brukere her inne uansett hvilket språk jeg skriver på... En dag hadde jeg fått "kjeft" av fem-seks forskjellige brukere både om mine svenska, norske og svorske innlegg. Så begynte en med å si at det var "ulovlig" å skrive på dialekt eller ikke korrekt norsk så før å ikke bli utestengt så er jeg mindre aktiv nå..

Dessverre så finnes det mange språkpolitier men veldig få som faktiskt prøver å skjønne mennesket bak det manglende språket. Dette gjelder både på forum og i virkelige livet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg får "kjeft" av brukere her inne uansett hvilket språk jeg skriver på... En dag hadde jeg fått "kjeft" av fem-seks forskjellige brukere både om mine svenska, norske og svorske innlegg. Så begynte en med å si at det var "ulovlig" å skrive på dialekt eller ikke korrekt norsk så før å ikke bli utestengt så er jeg mindre aktiv nå..

Dessverre så finnes det mange språkpolitier men veldig få som faktiskt prøver å skjønne mennesket bak det manglende språket. Dette gjelder både på forum og i virkelige livet.

Eg tykkjer det er gildt at du freistar å skrive norsk, men om det er mødesamt er det berre å halde fram med å skriva svensk. Ingen kjem til å kasta deg ut av forumet av slike grunnar.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du går utifra at alle svensker kan engelsk?

Jeg gjør det ja. Det er stort sett unge svenske jenter i 20-årene som jobber på de spisestedene jeg har vært på. Jeg regner med at folk på den alderen kan engelsk, de har jo hatt masse av det på skolen. Jeg har aldri hatt problemer med at de ikke har klart seg på engelsk før.

Da jeg derimot bestilte på norsk var det et styr. Jeg forsto nesten ingenting av det de sa, og de skjønte ikke helt min sørlandsdialekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Nå må du gi deg!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Darthoven

Jeg tolker dette innlegget som et "angrep" på de som mener at innvandrere burde lære seg norsk. Og siden svensker er "innvandrere" per definisjon så burde de også snakke norsk. Modent..

For det første forstår jeg svensk minst like bra som mange norske dialekter, og i blandt forstår jeg svensk bedre, med mindre de kommer fra langt oppi lappland eller muligens varianter av skånska. For det andre er vi samme folk og snakker tilnærmet likt samme språk, og så lenge svensker som arbeider og bor her lærer seg og tilpasser enkelte ord som nordmenn kanskje ikke forstår, så ser jeg ikke noe problem med at de snakker med sin svenske "dialekt".

Jeg liker det som har skjedd i forholdet mellom Sverige og Norge de siste ti årene. At svenske ungdom har kommet hit for arbeid har forbrødret oss. Før visste ikke svensker NOE om Norge, nå ruser og går det norske tv-programmer på svensk tv, SVT`s værsending har med Oslo og Bergen, og mange svensker finner seg norske kjærester og omvendt. Alle vet hva "fika" betyr.

At vi hjelper vårt broderfolk med arbeidsplasser, husrom og varme ser jeg på som en selvfølge. Vi kan ikke gjøre noe for å hjelpe land i Afrika gjennom å støtte korrupte og meningsløse organisasjoner som ikke får til noe som helst bærekraftig. Men vi KAN vise storsinn ovenfor våre naboer. Så håper jeg gretne "took er deerbs"-folk slutter å være så bitre over at våre søsken i øst koser seg i landet vårt.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tolker dette innlegget som et "angrep" på de som mener at innvandrere burde lære seg norsk. Og siden svensker er "innvandrere" per definisjon så burde de også snakke norsk. Modent..

For det første forstår jeg svensk minst like bra som mange norske dialekter, og i blandt forstår jeg svensk bedre, med mindre de kommer fra langt oppi lappland eller muligens varianter av skånska. For det andre er vi samme folk og snakker tilnærmet likt samme språk, og så lenge svensker som arbeider og bor her lærer seg og tilpasser enkelte ord som nordmenn kanskje ikke forstår, så ser jeg ikke noe problem med at de snakker med sin svenske "dialekt".

Jeg liker det som har skjedd i forholdet mellom Sverige og Norge de siste ti årene. At svenske ungdom har kommet hit for arbeid har forbrødret oss. Før visste ikke svensker NOE om Norge, nå ruser og går det norske tv-programmer på svensk tv, SVT`s værsending har med Oslo og Bergen, og mange svensker finner seg norske kjærester og omvendt. Alle vet hva "fika" betyr.

At vi hjelper vårt broderfolk med arbeidsplasser, husrom og varme ser jeg på som en selvfølge. Vi kan ikke gjøre noe for å hjelpe land i Afrika gjennom å støtte korrupte og meningsløse organisasjoner som ikke får til noe som helst bærekraftig. Men vi KAN vise storsinn ovenfor våre naboer. Så håper jeg gretne "took er deerbs"-folk slutter å være så bitre over at våre søsken i øst koser seg i landet vårt.

Godt sagt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Darthoven

Ja, kjempevanskelig..nesten som russisk..

En norsk undersökning visar att temperaturökningen till år 2050 troligen är 1,9 grader – jämfört med befarade 3,0.

– Resultaten är verkligen sensationella, säger den svenska klimatforskaren Caroline Leck.

Eller på norsk

En norsk undersøkelse viser at temperaturøkningen fram til 2050 trolig er 1,9 grader - sammenlignet med antatte 3,0.

- Resultatet er virkelig sensasjonellt, sier den svenske klimaforskere Caroline Leck.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Darthoven

Godt sagt!

Hva skjedde her nå? Er JEG og RSKRE enige om noe? Nei, nå står ikke vera tell påske! High five Rskre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller på nynorsk:

Ei norsk undersøking viser at temperaturauken til år 2050 truleg er 1,9 grader - jamført med frykta 3,0.

Endret av Rskre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Darthoven

Eller på muslimsk..

Al haram no wanna hal hallallah haha 2050? allah hallah alla 1,9 - jallah haram 3,0, insh allah.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da må de som flytter til Danmark bare snakke dansk!

De som flytter til Sverige bare snakke svensk!

Og selfølgelig de som flytter til Kina, bare snakke kinesisk!

OGSÅ de som flytter til Japan, får bare snakke japansk!!

;)

Anonym poster: af42cdf4e2a1189af5552dbf8ecc6e57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes Svensker som har bosatt seg i Norge burde slutte å snakke svensk ( når de er her) og lære seg norsk istedet.

Anonym poster: 030436530b148b1d238d1775c9bd0ab9

Selvsagt burde de ikke det. Like lite som briter som oppholder seg i USA trenger å legge om til amerikansk engelsk, eller omvendt.

Nordmenn og svensker forstår hverandre bra nok. De som ikke gjør det skaper seg bare vanskelige, og det er deres valg, deres problem.

Anonym poster: ee8568cd45b5bfbcd4fde6f6e5e6c78c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes svensker som har bosatt seg i Norge burde slutte å snakke svensk (når de er her) og lære seg norsk istedet.

Jeg synes folk må få snakke sitt eget språk så lenge de gjør seg forstått. Personlig synes jeg det er mye mer behagelig å høre ordentlig svensk enn svorsk. De fleste nordmenn forstår svensk, så jeg ser ikke problemet her.

Samme argument kan også brukes om at folk bør bytte dialekt når de flytter eller reiser rundt i Norge. Det synes jeg også er unødvendig. Om alle skal holde på slik ender vi lettere opp med at sjarmerende språkforskjeller forsvinner og at ingen forstår folk som snakker litt annerledes enn dem selv. Det ville vært synd.

(PS: Jeg rettet på skrivefeilene dine i sitatet over. Værsågod!)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

Bakgrunnen for denne tråden er at jeg har 2 venninner som begge opprinnelig er fra Sverige, men som nå har flyttet til Norge.

Den ene av dem snakker kav østlandsk og ingen ville gjettet på at hun hadde svensk bakgrunn hvis en ikke hadde visst det.

Hun andre snakker bare svensk, med mange svenske utrykk som ikke finnes på Norsk og hun tar det alltid som en selvfølge at alle som snakker norsk skal skjønne alt hun sier på svensk.

Jeg syntes det er vesentlig vanskeligere å forstå nr 2 enn nr 1 og lurte derfor på om ikke jeg egentlig syntes at svenskene som flytter til Norge også egentlig burde lære seg å snakke norsk.

Selvfølgelig kan man trekke paralleller til innvandrere fra andre land, men nå er det ikke sånn at jeg mener at ikke disse skal lære seg norsk, det er mer sånn at jeg mener at Svenskene ( som har tenkt til å bo og arbeide her) også godt kunne ha fornorsket språket sitt, for å være enklere å forstå.

Anonym poster: 030436530b148b1d238d1775c9bd0ab9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...