Gå til innhold

-Ja, jeg har høy lønn


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

tror du hun jobber mer enn dobbelt så mye som andre?

Ja det er en ansvarsfull jobb, men spørsmålet var om hun hadde høyere timelønn enn folk flest, det har hun.

Hva har det å si? Tror du en som har 600 tusen jobber dobbelt så mye som en som har 300 tusen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Summers

Hva har det å si? Tror du en som har 600 tusen jobber dobbelt så mye som en som har 300 tusen?

poenget var at hun sa:

- Ja, jeg har høy lønn. Men deler du inntekten på antallet arbeidstimer tjener nok ikke jeg mer enn de fleste.

Det stemmer ikke

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

poenget var at hun sa:

- Ja, jeg har høy lønn. Men deler du inntekten på antallet arbeidstimer tjener nok ikke jeg mer enn de fleste.

Det stemmer ikke

Enig. Det er svakt og kunnskapsløst eller bevisst slurvete å uttale noe slikt. De fleste tjener nemlig mellom 100000 og 800000, og kommer sjelden over 800 000 selv med like mange arbeidstimer. Mange tjener f.eks 350 000 i en full jobb og jobber ekstra for mer enn 100 000 på toppen av dette. Den dama trenger tilsynelatende en virkerlighetsoppdatering, men jeg tror egentlig det er bevisst slurvete bagatellisering for å ikke skape for stor avstand til sine medlemmer.

Ellers er jeg mest enig med Sura her. "Gjesp" sier det meste. Intervjuet var såpass langt og lite interessant at jeg kun orket å halvveis skrålese det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En nordmann med medianinntekt må jobbe kontinuerlig i 20 døgn for å komme opp på hennes lønnsnivå. Jeg tviler på at hun jobber 17 timer mandag-søndag.

For all del, jeg har ingenting imot at folk tjener massevis av millioner. Det som opprører meg er dobbletmoral. Og disse fagforeningsfolkene med sosialistisk agenda har en fæl tendens til å rakke ned og angripe enhver person i privat sektor som tjener godt. Da stinker det av slike uttalelser.

Hun burde prøve seg som grunder i noen år - kanskje pipa hadde fått en annen lyd.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting som jeg ser her veldig mange ikke tar med er at lønnen er selvfølgelig markedsstyrt. Hadde noen ville tatt jobben hennes og vært kompetent til det hadde den stillingen vært lønna etter det.

Å sammenligne timelønn til en nasjonalleder mot medianinntekt er å sammenligne apple produkter mot kina replika.

Timelønna er nok høyere, men det har sine følger og man betaler for mye kompetanse. Hun er helt sikkert verd pengene hun får. Å snakke om kunnskapsløshet og å sammenligne noen som tjener 350k mot dette tilfellet er veldig kunnskapsløst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting som jeg ser her veldig mange ikke tar med er at lønnen er selvfølgelig markedsstyrt. Hadde noen ville tatt jobben hennes og vært kompetent til det hadde den stillingen vært lønna etter det.

Å sammenligne timelønn til en nasjonalleder mot medianinntekt er å sammenligne apple produkter mot kina replika.

Timelønna er nok høyere, men det har sine følger og man betaler for mye kompetanse. Hun er helt sikkert verd pengene hun får. Å snakke om kunnskapsløshet og å sammenligne noen som tjener 350k mot dette tilfellet er veldig kunnskapsløst.

Markedsstyrt lønn i en fagforening hvor du blir valgt ut pga politisk platform og hvem du kjenner? :fnise:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvfølgelig styrer markedet også lønna til fagforeninga, akkurat som at markedet styrer lønna til alle.

Man ønsker jo de beste i stillinga, og de beste tar jo den jobben som betaler best. Toppverv betaler jo fordi man har en helt unik kompetanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting som jeg ser her veldig mange ikke tar med er at lønnen er selvfølgelig markedsstyrt. Hadde noen ville tatt jobben hennes og vært kompetent til det hadde den stillingen vært lønna etter det.

Å sammenligne timelønn til en nasjonalleder mot medianinntekt er å sammenligne apple produkter mot kina replika.

Timelønna er nok høyere, men det har sine følger og man betaler for mye kompetanse. Hun er helt sikkert verd pengene hun får. Å snakke om kunnskapsløshet og å sammenligne noen som tjener 350k mot dette tilfellet er veldig kunnskapsløst.

Hun sammenlignet seg med "de fleste" De fleste tjener mindre enn halvparten av henne.

Du sammenligner annerledes. Du sammenligner med nasjonale toppledere. Det er noe helt annet, som ikke går inn under begrepet "de fleste". Jeg tenker først og fremst på hennes forbunds medlemmer i denne sammmenhengen.

Hvis hun hadde sagt at hun ikke tjener stort mer enn de fleste nasjonale toppledere, så hadde jeg ikke kritisert henne for utsagnet.

Endret av I Grosny
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting som jeg ser her veldig mange ikke tar med er at lønnen er selvfølgelig markedsstyrt. Hadde noen ville tatt jobben hennes og vært kompetent til det hadde den stillingen vært lønna etter det.

Å sammenligne timelønn til en nasjonalleder mot medianinntekt er å sammenligne apple produkter mot kina replika.

Timelønna er nok høyere, men det har sine følger og man betaler for mye kompetanse. Hun er helt sikkert verd pengene hun får. Å snakke om kunnskapsløshet og å sammenligne noen som tjener 350k mot dette tilfellet er veldig kunnskapsløst.

For de fleste i Norge er akkurat nasjonalledere og tjener like mye som henne, ikke sant? :fnise: Ser du problemet i logikken din?

Jeg for min del mener at lederne i fagforeningene tjener altfor mye, mens barnehageansatte og sykepleiere - altfor lite. Urettferdig fordeling av godene. Derfor er jeg ikke medlem i noen slike politisk belastede foreninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Markedsstyrt lønn i en fagforening hvor du blir valgt ut pga politisk platform og hvem du kjenner? :fnise:

Markedsstyrt? Hmm. Kanskje det korrekte begrepet er organisasjonsmiljøstyrt? Marked handler det iallfall ikke om. De aller fleste tillitsvalgte i lavtlønnsyrkebaserte organisasjoner ville tatt vervet med glede selv om de bare hadde fått 750 000.

Endret av I Grosny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de fleste i Norge er akkurat nasjonalledere og tjener like mye som henne, ikke sant? :fnise: Ser du problemet i logikken din?

Jeg for min del mener at lederne i fagforeningene tjener altfor mye, mens barnehageansatte og sykepleiere - altfor lite. Urettferdig fordeling av godene. Derfor er jeg ikke medlem i noen slike politisk belastede foreninger.

Jeg føler at medlemskap i slike foreninger en en god forsikring dersom jeg ikke stoler på ledelsen i ett firma jeg arbeider i. Føler jeg meg trygg, så er det ikke viktig for meg å være medlem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde ikke lederen i LO ha hørt om AML og overtidsbestemmelsene her? Isåfall så burde hun vel kanskje ikke sitte å si at inntekten hennes omtrent blir som "folk flest" sin i forhold til antall arbeidstimer hun legger ned...

Jeg trodde det sa seg selv at folk i denne typen posisjoner og stillinger har høy lønn, men kommentaren hennes om at antall arbeidstimer iforhold til lønn tilsier at hun egentlig ikke tjener så veldig mye mer enn "folk flest" blir for dum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler at medlemskap i slike foreninger en en god forsikring dersom jeg ikke stoler på ledelsen i ett firma jeg arbeider i. Føler jeg meg trygg, så er det ikke viktig for meg å være medlem.

Hvis jeg ikke stoler på ledelsen, finner jeg en ny jobb et annet sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis jeg ikke stoler på ledelsen, finner jeg en ny jobb et annet sted.

Heldigris! Eller kanskje jeg heller skal si, som trolig er mer korrekt: Flink dame!

Det er mange som ikke er dyktige eller flinke nok til å klare å skaffe seg annet kurant arbeid. Men jeg er helt enig med deg i at man bør etterstrebe å jobbe for bra folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigris! Eller kanskje jeg heller skal si, som trolig er mer korrekt: Flink dame!

Det er mange som ikke er dyktige eller flinke nok til å klare å skaffe seg annet kurant arbeid. Men jeg er helt enig med deg i at man bør etterstrebe å jobbe for bra folk.

Takk. Det har skjedd et par ganger at jeg var uheldig nok å havne et sted hvor jeg absolutt ikke kunne finne meg i, men da var det bare å slutte og finne en ny jobb. Man må bare være aktiv, kjenne bransjen sin, bruke nettverket (hvis man har det), være selvsikker og stole på egne kompetanse og erfaring. Ja, selv med utenlandsk navn kan man finne jobb i Norge.

Jeg er ikke imot fagforeninger som stiller opp for medlemmene sine, men jeg er imot når de er politisk belastet og sponser bare bestemte partier. Jeg kan ikke forestille meg å bli medlem i f.eks. Fagforbundet eller LO og stemme borgerlig samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigris! Eller kanskje jeg heller skal si, som trolig er mer korrekt: Flink dame!

Det er mange som ikke er dyktige eller flinke nok til å klare å skaffe seg annet kurant arbeid. Men jeg er helt enig med deg i at man bør etterstrebe å jobbe for bra folk.

Hvorfor skal en bedrift beholde deg om du ikke erdyktig nok dersom de kan få tak i en som er ?

Får jo håpe de finner ut av det før prøvetiden er over....

Dersom en bedrift må fø på for mange uegnede medarbeidere kan den lett gå konk, og da mister alle jobben...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvorfor skal en bedrift beholde deg om du ikke erdyktig nok dersom de kan få tak i en som er ?

Får jo håpe de finner ut av det før prøvetiden er over....

Dersom en bedrift må fø på for mange uegnede medarbeidere kan den lett gå konk, og da mister alle jobben...

Hvem sier at det ikke er arbeidstakeren som er dyktig nok? Jeg har jobbet i flere bedrifter, med varierende kompetanse, dømmekraft, folkeskikk og klokskap på ledernivå. Noen har vært bra, og noen har vært noe annet. Jeg vet forresten at jeg også har hatt varierende kvalitet på mitt arbeid, avhengig av om oppgavene har vært fjern eller nær mine godevner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem sier at det ikke er arbeidstakeren som er dyktig nok? Jeg har jobbet i flere bedrifter, med varierende kompetanse, dømmekraft, folkeskikk og klokskap på ledernivå. Noen har vært bra, og noen har vært noe annet. Jeg vet forresten at jeg også har hatt varierende kvalitet på mitt arbeid, avhengig av om oppgavene har vært fjern eller nær mine godevner.

Vel, i innlegget ditt sa du at mange ikke var dyktige eller flinke nok til å skaffe seg nytt kurant arbeid.

Det betyr vel det som står der det ?

Godevner ? Hva slags ord er det ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, i innlegget ditt sa du at mange ikke var dyktige eller flinke nok til å skaffe seg nytt kurant arbeid.

Det betyr vel det som står der det ?

Godevner ? Hva slags ord er det ?

Det er stor forskjell på å være flink i sitt arbeid, og i å være flink til å finne gode arbeidsgivere og selge seg inn der. Iallfall dersom man har relativt smal spisskompetanse.

Godevner er ett sammensatt ord, og det ble vel funnet opp i det innlegget du siterer. Det beskriver de evnene som har ekstra kvalitet. Jeg føler at det er mer preisist og har mer stemning enn de ordene som opprinnelig var i mitt vokabulær.

Endret av I Grosny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...